Sažeta definicija bi bila da je HDS ZAMP udruga građana koja štiti prava glazbenih autora. To je i jedina udruga koja posjeduje pravne ovlasti da provodi naplatu naknade za javno izvođenje ili reprodukciju glazbe. Zašto je to potrebno? Zato što je praksa pokazala da moral i osjećaj odgovornosti slušatelja nije na toj razini da bi ih savjest zaustavila da piratiziraju i izvode tuđu glazbu bez dozvole. To, naravno, nije pravedno i trebalo je pronaći način kako tome stati na kraj. Želja nam je saznati odgovor na pitanje je li se u tome u Hrvatskoj otišlo korak predaleko i da li se štiteći prava autora narušavaju prava građana i poduzetnika? Je li takva pravda autorima uvijek opravdana?
|
"We believe the future of TV is apps..." rekao je Tim Cook prošlog rujna predstavljajući novi Apple TV. Potpuno je u pravu, budućnost televizije jesu aplikacije ali jesmo li došli do te budućnosti u kojoj je ova rečenica potpuna realnost? Nismo, ali malim koracima stižemo, odnosno oni (ostatak svijeta) stižu, a mi stižemo još manjim, rekao bih nepostojećim.
|
Ne, nisam pogrešno napisao naslov i umjesto slova "k" slučajno pritisnuo susjednu tipku "j"; ova domaća igra za iPad nudi svježi kružni pristup svijetu računalnih slagalica. Autori igre su Ivan Hamarić, Marko Katavić i Lujo Parežanin - i odradili su odličan posao!
|
U rujnu 1984. britanski Acornsoft objavio je igru Davida Brabena i Iana Bella naziva “Elite”. To je 3D igra svemirske borbe i trgovine koja je stvorila žanr svemirskih simulacija. Napisana je prvo samo za BBC B i Acorn Electron 8-bitna računala. U to vrijeme bila je toliko tehnički napredna i konceptualno avangardna da su mnogi kupovali BBC B računalo samo kako bi mogli igrati Elite. Muzej informatike PEEK&POKE čuva i BBC B računalo i original igre. Kasnije je konvertirana i za druga popularna računala tog vremena, a 1993. izašao je i nastavak “Frontier: Elite II” za tadašnja 16-bitna računala: Atari ST, Amigu i PC DOS. Danas, tri desetljeća kasnije, dočekali smo njenu 64-bitnu reinkaranciju za suvremena računala. Rijetko se na Jabučnjaku osvrćemo na igre, ali ova zaslužuje našu pozornost.
|
Ponedjeljak, počeo faks, ajmo sve ispočetka! Al' prvo ljepšu polovicu odvesti do Zagreba da stigne na predavanje u 14:00. Ali - ring, ring... - Ej Dora, nemamo predavanja danas, slobodno ostani u Rijeci još danas. I tako tik do naplatnih kućica silazim s brze ceste i krećem doma. Odlučimo pogledati film, ali dnevno njuškanje ne mogu propustiti. Hmm, što da potražimo? 'Ajde da vidimo pošto su "pametni" satovi. 3500, 7500, 4500, 3200, 3000, 2500. Hmmm... 38mm space grey (black?) model. Sport naravno! 2500??? Idem ga nazvati! Dva sata kasnije: sat na ruci. :-)
|
Muzej informatike PEEK&POKE slavi svoj osmi rođendan u subotu 26. rujna s početkom u 20 sati i 30 minuta u prostoru muzeja, Ivana Grohovca 2 u Rijeci. Posjetitelje očekuje nov postav, ulaz je tu večer slobodan, a svi računalni entuzijasti i znatiželjnici su pozvani da kupnjom suvenira i donacijama pomognu muzej. Proslavu će uveličati i mnogi volonteri koji su tijekom ovih osam godina svojim radom pomogli opstanak muzeja, a među njima je i veći dio uredništva Jabučnjaka. Muzej zahvaljuje i svim sponzorima i pokroviteljima koji su donacijama u opremi, uslugama i novcu pomogli da ovaj neprofitan projekt zaživi i opstane. Naravno, dobrodošli su i svi oni koji još nisu posjetili PEEK&POKE!
|
Iako jesen službeno započinje tek 26. rujna, već smo navikli da Apple u ovo doba predstavi jesenje novitete. Što smo mogli vidjeti na današnjoj prezentaciji? Ništa suštinski novo i neviđeno, ali zato smo dočekali niz evolucijskih pomaka koji već poznate Apple proizvode dovode sve bliže savršenstvu, korak po korak.
|
Prevruće je za programiranje. Zapravo... prevruće je za bilo što. A opet, složio bi se i Pompej - programirati se mora.
Pomoglo bi da funkcionira telepatski. Hladimo se u nekom plićaku i pritom, sasvim usputno, zamišljamo svoju aplikaciju koja će se bez dodatnih muka materijalizirati u iTunes Storeu. Postati hit i platiti nam ljetovanje. I zimovanje. I stambeni kredit. I Ferrari. I sve to prije no što se smežuramo.
Ali ne funkcionira telepatski. Od ideje do aplikacije puno je tipkanja. I hlađenja u vlastitom znoju. Pogotovo ako, kao i u svakom poslu, nemate pravi alat. A ako imate pravi alat? I dalje ne može telepatski. Ali... možda može bez tipkanja?
|
Appleov novi prijenosnik svojom zlatnom pojavom gotovo da više zalazi u tematiku kakvog modnog bloga nego li nas informatičara. No, krenimo bez predrasuda, pogledajmo što to čudo tehnološke integracije nudi svojim korisnicima i kakve su inovacije bile potrebne da se izgradi ovakvo računalo.
|
Indijanci bi tako nazvali poglavicu među stijenama, a u labavom španjolskom prijevodu reklo bi se “El Capitan”. To je naziv za granitnog diva od 900 m koji predstavlja izazov mnogim planinarima i slobodnim penjačima u nacionalnom parku Yosemite u Kaliforniji. “El Capitan” je i naziv idućeg izdanja operativnog sustava OS X koji je danas najavljen na WWDC 2015 konferenciji u San Franciscu uz pregršt drugih novosti.
|
Tim Cook se opustio i vrlo ležerno odradio današnji Apple Keynote. Iako je glavni razlog "Spring Forward" prezentacije najava datuma početka prodaje Appleovog sata, mnogi su u prezentaciji komentirali jednu daleko širu stvar koja je prije nije bila u prvom planu: ResearchKit - set alata kojim se u medicinskim znanostima mogu izvoditi istraživanja i analitika na velikim uzorcima i u gotovo stvarnom vremenu. No, to nije bilo najveće iznenađenje ove prezentacije…
|
Kada je Apple objavio novu Mac Pro generaciju svi su ostali iznenađeni. Nije se očekivala toliko drastična promjena; sve je iz temelja izmijenjeno, izvrnuta je i sama filozofija kako moderna radna stanica treba biti koncipirana. Od nekadašnjeg “stavimo svu silu hardvera u veliko kućište” do današnjeg “samo neophodno u što manje prostora”. No, glavna novost je prebacivanje težišta snage s centralnog na grafičke procesore. Kako se taj koncept pokazao u praksi i je li Mac Pro dobar izbor za kreativne profesionalce?
|
|
|