Davor Pasarić 11.07.19

Ljeto je pred vratima, škola je završila i vrijeme je za malo ležerniju temu. Iako Jabučnjak nije gaming portal, ponekad, kada neka igra to zaista zaslužuje, napravimo iznimku i predstavimo nešto izuzetno. Ovaj put to je “FAR: Lone Sails”, igra razvijena od švicarskog tima Okomotive, a u izdanju Mixtvisiona. Igra koristi Unity engine o kojem smo već pisali na Jabučnjaku. Šećer ove priče je što sam tek naknadno shvatio da je suosnivač Okomotivea i njihov tech lead Goran Saric! Nema šanse da to prođe bez intervjua za Jabučnjak! :)

Igra umjetničko djelo

"FAR: Lone Sails" se odvija u postapokaliptičnom svijetu; mora su presušila, a oceani se povukli. Iako je atmosfera siva i nimalo vesela, osjećaj nije neugodan, kao da je u zraku neka smirenost, prihvaćanje situacije kakva jest, a svaki kadar izgleda gotovo kao umjetnička slika. Došao sam u napast razmišljati o tome da od serije screenshota napravim triptih ispis za zid sobe!

FAR: Lone Sails
Usamljena djevojka kreće u istraživanje dna oceana koji je presušio u kataklizmi

Mnogi iz moje generacije koja je odrasla na 8-bitnim i 16-bitnim računalima danas bježe od računalnih igara jer znaju da nemaju vremena da se opet "navuku" na neku igru, a ionako ih život "melje" i nemaju vremena ni za što. Imam važnu poruku za njih: ne mora vas biti strah ove igre, ovo nije jedna od "time sucker" igara koja traži od vas da joj posvetite pola života. Igra će vam uzeti vremena kao dva cjelovečernja filma, ništa više od toga, obećavam!

FAR: Lone Sails
Unutrašnjost kuće konstruktora začudnog postapokaliptičnog vozila

FAR: Lone Sails
Spartansko korištenje boja diskretno daje naglasak onom bitnom za igru

FAR: Lone Sails
Možda bi se uz malo usputno pronađenog goriva golemo napušteno vozilo moglo osposobiti?

FAR: Lone Sails
Period zbunjenosti trajat će kratko; iako izgleda komplicirano, vozilo je jednostavno za upravljanje i održavanje

Stopama najboljih retro hitova!

Iako je meni bilo žao što je igra relativno kratkog trajanja, mislim da je to taman idealna mjera koja me podsjetila na zlatna vremena arkadnih avantura sa zagonetkama koje su bile iznimno popularne sredinom 80-tih i 90-tih godina. Našlo bi se tu raznih asocijacija i elemenata; u vizualnoj čistoći i fantastičnoj atmosferi Lone Sails me asocirao na legendarni "Another World" s Amige i Atarija ST objavljen 1991. godine. Ta igra je u nizu nagrada na kraju završila i u Muzeju moderne umjetnosti u New Yorku. Kada "FAR: Lone Sails" uspoređujem s takvim naslovom, onda znate o kakvoj razini pričamo!

FAR: Lone Sails
U vizualnoj čistoći "FAR: Lone Sails" asocira na nekadašnji hit "Another World"

U načinu razmišljanja koji se očekuje od igrača ova igra me podsjetila na staru 8-bitnu igru Thunderbirds kod koje se tražilo da razmišljate "na dva mjesta". Na što mislim? Da bi se prošlo kroz neke situacije potrebno je upravljati ne samo vašim likom, već i vašom drugom "instancom", a to je u ovom slučaju vaše neobično vozilo. Njegovim mudrim pozicioniranjem, upravljanjem njegovim čekrkom za samoizvlačenje i drugim alatima, možemo naći rješenja za neke, naizgled, bezizlazne situacije.

FAR: Lone Sails
Zagonetke traže "paralelno razmišljanje" - poput genijalnog 8-bitnog hita "Thunderbirds"

Ljubitelje Playstationa će ova platformska forma podsjetiti na još jednu izuzetnu igru, hit "LittleBigPlanet" iz 2008. godine. Iako je to, za razliku od Lone Sails, bila igra prepuna boja, sve u njoj je izgledalo izrazito taktilno, vjerojatno jer je sve izvedeno uz pomoć 3D modela iako je igra dvodimenzionalna, ali upravo ta blaga perspektiva daje jedan poseban osjećaj i životnost cijeloj sceni na ekranu.

FAR: Lone Sails
Ono najbolje iz mehanike predmeta i likova na ekranu mega-hita "LittleBigPlanet" možemo iskusiti i u ovoj igri

Što je ostalo od našeg svijeta?

Teško je opisati taj osjećaj ugode kada uđeš u visoko estetiziran virtualan svijet bez da istog trena započne žurba, panika i nasilje. U poplavi modernih igara gdje se veliča ubijanje i histerija, veliko je zadovoljstvo imati prilike zaigrati igru u kojoj nema žurbe, u kojoj je zvučna podloga ležerna kao pitki jazz, u kojoj nema neprijatelja i u kojoj ponekad možeš minutama jedriti pustinjom bez ikakve potrebne intervencije. Konačno jedna "zombie free game". :)

FAR: Lone Sails
Iako nisu u najboljem stanju, jedra omogućuju kretanje bez goriva, naravno, ako vjetra ima...

Danas je izbor računalnih igara ogroman, mnoge izgledaju izuzetno privlačno kada se pogleda reklama, ali nije rijedak slučaj da je "krivulja učenja" izuzetno strma, kod nekih igara i takva da mnogi odustanu. Upravo taj problem ova igra nema, dapače, jedna je od najintuitivnijih koje sam igrao, a da sam gameplay nije trivijalan. Lone Sails je vrhunski ispolirana igra, jedna od ponajboljih platformskih igara puzzle tipa. Posebno bih naglasio emotivnu vezu koju igrač razvije prema svojem vozilu nakon što s njim prođe kroz razne nevolje. To je odlika samo najboljih igara, kada se igrača uspije do te mjere uvući u virtualni svijet, da mu zaista bude stalo do svog virtualnog junaka i priče iz mašte.

FAR: Lone Sails
Naša mala Lone je zaista sićušna pored gorostasnog vozila kojim upravlja - i koje će joj sačuvati život više puta!

"FAR: Lone Sails" je igra koja se može preporučiti vrlo širokoj publici, mogu je igrati već i stariji osnovnoškolci, a možda ponajviše će u njoj uživati zrela publika i "stara garda" informatičara odraslih uz igre kakve se mogu vidjeti u Muzeju računala PEEK&POKE.

FAR: Lone Sails
Upute neće biti potrebne, vremenom ćete sve iskustveno pohvatati i s lakoćom upravljati ovim brodom na suhom

Kakva Mac konfiguracije je potrebna za igru? Minimalan macOS je 10.12.6, Intel Core i7 iz 2012. ili brži procesor, barem 4 GB RAM-a i GPU klase NVIDIA GT 650m ili AMD u toj klasi. Ja sam igru testirao na daleko snažnijoj konfiguraciji i radi savršeno glatko, ali to je i za očekivati od Mac Pro tower konfiguracije s Radeonom RX 580. Detalje sam stavio na "maximum", a razlučivost ekrana sam podesio na 2560 x 1600 piksela. Autori ne preporučuju igru za Macove koji koriste samo Intel HD Graphics GPU.


Pobrinuli smo se da ovaj prikaz igre ne bude običan i za kraj častimo čitatelje Jabučnjaka razgovorom s Goranom Saricem, jednim od autora ove divne igre!

JABUČNJAK: Gorane, prvo bismo odgonetnuli sam naziv igre, je li "FAR" možda akronim?

GORAN: Ne, zaista samo znači "daleko", željeli smo već u naslovu dati do znanja da je u pitanju daleko putovanje.

JABUČNJAK: Ima li glavni lik ime?

GORAN: Naravno, zapravo je to ona i zove se Lone.

JABUČNJAK: Koliko je sveukupno trajao razvoj, a koliko je bilo potrebno za Macintosh izdanje?

GORAN: Na "FAR: Lone Sails" smo sveukupno radili tri godine. Nas petoro dijelilo je 250% radnih zadataka zajedno, teško je reći koliko je točno vremena utrošeno na konverziju za Mac. Sjećam se kako smo morali postaviti OpenGL kao standardni odabir jer u to vrijeme većina Mac korisnika nije prešla na novije operativne sustave koji su podržavali GPU drivere s pravom podrškom za Metal koji je daleko brži. Ukratko, rekao bih da smo na Mac izdanju radili par mjeseci.

JABUČNJAK: U vizualnom stilu se može primijetiti određena sličnost sa starijom igrom, "DUR"?

GORAN: Ha-ha, istina, Don, naš glavni umjetnik, radio je sa mnom na DUR-u dok smo još bili studenti. Igru nismo nikada dovršili, ostala je na razini prototipa.

FAR: Lone Sails
Komad starog željeza koji svira violinu? :)

FAR: Lone Sails
I snagom svoje glazbe podiže kamenje i stijene? Upravo to! :) Isprobajte besplatan demo!

JABUČNJAK: Što je bio najveći izazov, a na čemu ste izgubili najviše vremena?

GORAN: Na mehaniku ponašanja vozila. Bilo je naporno jer nikada nismo znali jesmo li složili dobru ravnotežu između stvarnog fizikalnog ponašanja vozila i težine same igre.

JABUČNJAK: Postoji li kakva anegdota iz perioda razvoja igre?

GORAN: Smiješna stvar o kojoj uopće nismo razmišljali tijekom razvoja bila je ta što Don, koji je i došao na ideju s vozilom, uopće nema vozačku dozvolu. :)

JABUČNJAK: Rainy Cat Fight iz 2014. godine je igra razvijena za Oculus Rift uz dodatno korištenje mobilnih telefona kao kontrolera. Čak i danas VR oprema još nije postala mainstream, kako je kod igrača prošao Rainy Cat Fight? Koliko je uža publika za takve igre?

FAR: Lone Sails
Eksperimentalna multiplayer igra zamišljena za Oculus VR

FAR: Lone Sails
Uz posebnu aplikaciju mobitel postaje virtualno oružje!

GORAN: To je dobro pitanje! Rainy Car Fight je također bio studentski projekt. Izveli smo ga unutar tri mjeseca i nikada nije završio na tržištu. Nemam ideju koliko je veliko to tržište, ali ako pratimo uspjehe igara poput "Beat Saber", mogao bih zaključiti da to tržište raste.

FAR: Lone Sails
Stereo pogled kroz VR naočale prenosi vas u drugu stvarnost

FAR: Lone Sails
Naravno, kišobrani nisu neophodni, ali pomažu u doživljaju! :)

JABUČNJAK: Na kojem projektu sada radite i možemo li ga isto očekivati na Mac platformi?

GORAN: Radimo na novom projektu od siječnja ove godine. Bit će nalik na "FAR: Lone Sails", ali naravno, različit. Ne mogu mnogo reći o tome u ovom trenu. Nismo sigurni hoćemo li ga izdati i za Mac. Ovisi koliko će truda biti potrebno. Naša prodaja za Mac čini svega oko 2% sveukupno prodanih kopija.

JABUČNJAK: Kakva je zajednica programera igara u Švicarskoj? Je li okruženje poticajno, ima li vas mnogo?

GORAN: Game development scena u Zürichu je prilično malena. Većina nas je studirala razvoj igara na Zürich University of the Arts. Proteklih godina pojavilo se par studija koji su postali poznati. Najveće ime je Giants Software, oni su stvorili Farming Simulator franšizu. Kako je scena mala i svi se međusobno poznajemo, izmjena iskustava i mišljenja se događa cijelo vrijeme.

JABUČNJAK: Za kraj, možda neka poruka mladim programerima koji maštaju o izradi igara poput FAR: Lone Sails?

GORAN: Treba biti organiziran, discipliniran - i zdrav! Uvijek je težak zadatak završiti igru u malom timu, a ako te brinu drugi problemi, onda je sve još mnogo teže. Ne treba se truditi nešto učiniti savršenim, niti jedna igra ionako nikada nije završena, treba se potruditi stvoriti bilo što dovoljno dobro da izađe na tržište. U mom slučaju velika pomoć je bilo bavljenje sportom. Trčim tri do četiri puta tjedno i trudim se ne jesti smeće kako bih ostao mentalno u formi. Treba se držati zacrtane vizije, temeljnih ciljeva koje želiš postići kod svoje ciljane grupe korisnika. Nemoj pokušavati raditi sve, radi svega par stvari, ali njih onda radi dobro. Publika nije glupa i vrlo brzo će nanjušiti igru bez vizije i jasnog fokusa.

JABUČNJAK: Hvala ti na razgovoru i fantastičnoj igri, a ako budeš u blizini Rijeke, pozivamo te u posjet našem Muzeju računala PEEK&POKE!

GORAN: Hvala na interesu za našu igru i studio, moji su inače iz okolice Zadra, ako budem u prolazu kroz Rijeku, svakako ću se javiti!

FAR: Lone Sails
Još čitate? Što čekate, utonite u gotovo filmsku atmosferu ove jedinstvene igre!

 

Komentari  

hal9000
+1 15-07-2019 | 12:34
Izgleda kao nešto uz što bih drobio sate i dane. Well done. Ima kakav video iz gameplay-a za pogledati?
smayoo
+1 15-07-2019 | 15:26
Davore, jbt, baš me navlačiš... :)
Riba
15-07-2019 | 16:00
Ne morate se bojati, nije tip igre koji te navuče na sate igranja. Ako te i navuče, za dva dana ćeš biti gotov. :)

Nevezano, mislim da je na samom početku igre Lone pored stabla ispod kojeg je grob, nakon čega kreće na put. Možda sam u krivu jer je bilo dosta sitno a ja sam ćorav?
smayoo
15-07-2019 | 16:47
'O'te u q..c... :)
Je li sila instalirati Steam radi toga? Je li jeftinije preko Steama? Preko gog.com i humble store je 14,99€. Ima li neke prednosti kupovina kojim od tih kanala?
dpasaric
+1 15-07-2019 | 17:31
Imao sam Steam od prije i nije problem, ali te razumijem - i ja sam u klubu onih koji ne instaliraju ništa nepotrebno, a idu mi na živce svi ti dodatni "shellovi za nešto preko kojega onda nešto". Najdraže mi je imati igru kao zaseban App i to je to. Nisam probao konkretno na ovoj igri, ali na mnogima jesam - nakon što i se downloada i aktivira putem Steama, kasnije Steam više nije neophodan, igra će raditi i bez njega. Mislim da je to slučaj i ovdje. Ako se pak može kupiti drugdje jeftinije, zašto da ne!
petros
15-07-2019 | 19:01
Jaoooo precool! 8) Za koje platforme sve radi, da li postoji za iPhone, tj. iPod touch? Ili za iPad ako traži veći ekran?
Gjuroo
15-07-2019 | 19:17
smayoo je rekao:
'O'te u q..c... :)
Je li sila instalirati Steam radi toga? Je li jeftinije preko Steama? Preko gog.com i humble store je 14,99€. Ima li neke prednosti kupovina kojim od tih kanala?


Kulike vidim, ista je cijena na GOGu i na Steamu.
Za razliku od vas starih prdonja i obiteljskih ljudi, ja si još uvijem mogu s vremena na vrijeme priuštiti vremena za neku igru. Koristim GOG jer su oni došli do mene prije nego Steam. Naime, negdje na internetima mi se pojavila reklama za Baldur's Gate s ponudom koju nisam mogao odbiti. Mislim da je igra bila oko 1 evra. Onda sam si za 10ak evra kompletirao BG I, BG II, Icewind Dale I i II...
Prije tog "ukazanja" sam i ja bio - "ma nema šanse da se sad ulogiram na neki sajt za igrice".
Elem, za Steam ne znam, ali na GOGu tu i tamo zbilja budu neki bolesni popusti, pa čak i FREE igrice. Opet, nisam toliko blesav da ću kupiti svako smeće samo zato što košta evr ili manje, ali ponekad skinem neku FREE igru, pa neka stoji.

Mislim da sam "Launcher" nije ni potreban za igranje igra. Može i bez njega, a pogotovo nema smisla imati ga za samo jednu igru. Govorim za GOG, za Steam ne znam.
dpasaric
15-07-2019 | 21:36
@petros - ne, nema za iOS, mislim da je caka u tome što bi to tražilo da se upravljanje likom izvede skroz drugačije, bilo bi lako s vanjskim kontrolerom PSX tipa, ali opet, malo tko koristi to uz tablet. Igra je raspoloživa, naravno uz Windowse, i za Playstation 4 i Xbox One. Dodat ću sada link u uvod, zaboravio sam. Sorry! :)
Robert_84
+1 18-07-2019 | 01:00
Another World
Flashback
Blackthorne

i dosta kasnije

Heart of Darkness

svaka je malo remek dijelo, no niti jedna ne bi postojala bez Prince of Persia, dobri stari 386, a kasnije i PSX :)
dpasaric
+1 18-07-2019 | 08:50
Da, Prince of Persia je bio legendarna igre divne animacije, sjećam se da sam ga imao i na Atariju ST. Fragmenti da bi takve igre bile moguće stvarali su se godinama kroz niz igara, bilo je sjajnih primjera mekane animacije još na 8-bitnim računalima, uvijek se sjetim igara poput Tir Na Nog i Dun Darach za ZX Spectrumu.
Robert_84
18-07-2019 | 13:18
dpasaric je rekao:
Da, Prince of Persia je bio legendarna igre divne animacije, sjećam se da sam ga imao i na Atariju ST. Fragmenti da bi takve igre bile moguće stvarali su se godinama kroz niz igara, bilo je sjajnih primjera mekane animacije još na 8-bitnim računalima, uvijek se sjetim igara poput Tir Na Nog i Dun Darach za ZX Spectrumu.



jel ti to hoces dat do znanja da si "nesto" stariji od mene :)
dpasaric
18-07-2019 | 20:59
Haha, ne znam to, ali ako ti je "_84" godina proizvodnje, onda svakako jesam! ;) Zanimljivo je gledati razvoj igara i kako su starije utjecale na novije, kako se neka nepisana pravila stvaraju u tom procesu i dobivamo "gaming kulturu", neke stvari se danas jednostavno podrazumijevaju , u smislu načina upravljanja likovima, ali i dolazi do nastanka nekakvog kolektivnog DNA igara koji se prenosi iz jedne u drugu, npr. nakon što netko uvede neki super način za prikaz levela na neki način, vrlo brzo se pojave nove igre koje uzmu ideju i onda je unaprijede. Igrači mnogo toga već znaju i u sasvim novoj igru upravo radi tih nepisanih pravila. Recimo kako je bilo super pratiti prve izometrijske igre tipa Ant Attack, pa kasnije Tornado Low Level, a onda je došao Knight Lore koji to doveo na novu razinu... ah, bila su to tada baš uzbudljiva vremena. :)
smayoo
+1 01-08-2019 | 21:53
Prenosim komentar mog prijatelja koji nije na Jabučnjaku, ali je igru kupio nakon što je pročitao Davorov članak:

Lone sails je stvarno iznimna igra. Ne znam koga staviti ispred, to ili Thalos. Drugačije su ali mrak.

Fora je u tome da je igra atmosferična. Nije cilj da se ubiješ u riddleovima pa da zaglaviš. Uvijek relativno lako odeš dalje. Ali zato je cijela ta priča traje relativno dugo dok obaviš, da igra ne završi odmah. A nije ti bed što traje jer je atmosfera gušt. Plus, oko tog maintenancea dok stvar juri na motor ima dovoljno posla da imaš što raditi. A kad je na jedra, to je ono... puste te da guštaš. Jako dobro pogođeno za ljude koji su tu da se ufuraju i guštaju. Nije često.
Adam-Luka Turjak
+1 01-08-2019 | 22:54
GRIS, igra iz Spanjolskog studija mi je podjednako remekdjelo ko F:LS.... mozda bih ju ipak stavio par pedlja ispred F:LS https://store.steampowered.com/app/683320/GRIS/

Divna atmosfera, soundtrack i fina jednostavna mozgalica sa trcanjem :D
Robert_84
+1 01-08-2019 | 23:19
dosta studija se vraca korijenima gdje su igru mogla izradit 2-3 ili do 10tak clanova tima. Danas jedan tim treba 60 mil dolara da izbaci polu proizvod i cim im se "iduci" naslov ne proda u mil tirazi, odmah zatvaraju vrata. Dok sa druge strane ima ovakvih ili indie naslova, koji kostaju do 10 € a mogu se igrati mjesecima...

Ja sam recimo igrao Train Valley 1 i 2 ulozio preko 250 sati ako ne i do 300 moram bas pogledat steam.... dok recimo prosjecnu AAA+ igru igram od 12-15 sati... nekad vise ako se vrijeme u naslovu zbraja i dok je " pauza " u tijeku...
dpasaric
20-03-2020 | 15:41
Evo, trenutno je veliko sniženje zbog pandemije! :)

https://store.steampowered.com/app/609320/FAR_Lone_Sails/

Vikalica™

Zadnja poruka: pred 2 sati, 52 minuta
  • dpasaric: Ja sam danas naručivao što se još može od lagera s QWERTY, pa ćemo vidjeti što ću dobiti! :)
  • zvone: Zvao istyle da interveniraju da ostavw qwerty posto ionako prave tipkovnice posebno za ht trziste. Krajnje su nezainteresirani. Ali kazu da se ljudi jako žale.
  • Bertone: Sused, ni to tema za vikalicu, trebao si to pitati u temi o budućnosti čovječanstva ;)
  • cariblanco: [link]
  • cariblanco: Vidi komentare ispod ovog teksta !!
  • cariblanco: Zadatak za smayoo...zašto je nestalo struje
  • dpasaric: Vidim da će stare QWERTY tipkovnice odjednom dobiti na cijeni! :)
  • zvone: Nervira me jer mijenjaju bez veze.
  • smayoo: Ali zašto je to takav stress? Ako su potpuno ukinuli stari layout, posložiš si kako ti paše pomoću Ukelele
  • smayoo: QWERTZ je uvijek i oduvijek hrvatski standard tipkovnice, a ovaj apple QWERTY hibrid je izmišljotina iz nekadašnjeg "zastupnika" PEL Velebit.
  • IgorD: Prvo su prebacili @ pa sad stalno stišćem ™ a od zadnjeg sistema ni € nije gdje je bio
  • IgorD: Ja na iOSu ionako uvijek imam EN tipkovnicu, samo kad mi treba đ prebacim na hr. Frka je što su i s Macovima krenule qwertz tipkovnice
  • zvone: Ako se vrati u postavkama automatski se vraca na qwertz. Iritantno do bola.
  • zvone: Kupio novu tipkovnicu za m4 ipad pro. Hrvatska je ali vise nije qwerty nego qwertz. Razocaran.
  • drlovric: Ja nemam dres Osijeka :)
  • VanjusOS: ako ćeš obući dres Osijeka, ja ti nabavim kartu bez problema
  • VanjusOS: drlovric, nema više karata za Hajduka
  • drlovric: Ako ima neko iz Osijeka molim da mi se privatno javi. Trebam uslugu. Hvala puno :)
  • JOHN: Počivao u miru Božjem :(
  • Borisone: U oglasniku mini Pro ako nekog zanima.
  • Gjuroo: Počivao u miru.
  • smayoo: Ode nam Papa Franjo, na Uskrsni ponedjeljak. Počinak je zaslužio, i više od toga. Neka se Crkvi primi barem nešto od njegovog nasljeđa.
  • VanjusOS: Sretan Uskrs!
  • Damirst: Srstan Uskrs!
  • smayoo: Sretan Uskrs svima! :)
  • Tomek: Sretan Uskrs !!
  • ping: Sretan Uskrs
  • dpasaric: Mira i ljubavi! :)
  • Gjuroo: Sretan Uskrs!
  • Yonkis: Sretan Uskrs svima!
  • Zdravac: Sretan Uskrs!
  • drpongrac23: Sretan Uskrs svima koji slave!
  • Tomek: sad dok se ja ponovo uštekam u MACOS sustav, imat ću pitanja pa ću biti malo dosadniji :D
  • Tomek: Hvala svima... Kakav je stroj, računam s njime barem 10 godina...
  • dpasaric: Welcome back! :)
  • smayoo: Eeeej, Tomek! :)
  • Zdravac: Tomek, dobrodošao nazad! Nek te dobro i dugo služi! :)
  • Tomek: Eto nakon dugo godina, ponovo na Macu... Pozdrav svima
  • Borisone: Rekao političar i otišao krkati s generalima dok je vojska na paštetama i prekuhanim jajima.
  • Junuz: ko nehrani svoju vojsku hraniće tuđu
  • Yonkis: Apple Maps kamera naprtnjača: [link]
  • m@xym: ...nikakvu vojnu naobrazbu.
  • m@xym: Za dva mjeseca možeš naučiti rukovati pješačkim naoružanjem (od rastavljanja, sastavljana i čišćenja, do toga kako ga otkočiti, zakočiti, napuniti, sve do pucanja). Čovjek koji nema nikakvu vojnu naobrazbu, je glineni golub u slučaju rata, osoba koja je dva mjeseca nešto učila, i naučila, svakako nije. Zamisli koliko bi tek žrtava bilo da nitko od ljudi sa kojima si bio nije imao
  • Maxxy: Mi imamo malu aktivnu podobnu vojsku. A za 2 mjeseca će samo naučiti biti lijepa meta na ratištu. Proveo sam u ratu malo manje od 5 godina, i sve što ću još reći na ovu temu je da smo imali više žrtava od neznanja (igranje sa raznim zanimljivim spravicama i puškama) nego od neprijatelja! Srećom u ono vrijeme nije bilo dronova!
  • drlovric: Ja sam bio 10-11 mjeseci cini mi se. Pola vremena smo aktivno nesto ucili, pola smo ribali hodnike, kupili lisce i smarali se po vojarni. Ja sam bio 11107 (prepisali JNA VES oznaku) vojna policija, antiterosticke aktivnosti.
  • drlovric: Nekakav ustroj sa 3 mjeseca temeljne obuke da vojnik zna koirsititi pusku i kretati se unutar svoje formacije je bolje nego nista. I mozda neki modus za dodatna 2-3 mjeseca specijalisticke obuke tko to zeli. Kao neki vid nadgradnje znanja.
  • m@xym: Mi to (malu sposobnu aktivnu vojsku) već imamo. Ovih 2 mjeseca je sasvim dovoljno da mladići nauče osnove baratanja oružjem.
  • Maxxy: Vojnirok od 2 mjeseca je sprdnja. Ili lupite godinu dana, ili financirajte malu sposobnu aktivnu vojsku. Ovako se samo bacaju novci bez ikakve koristi
  • Yonkis: A što ne otvorite temu nego ovdje tipkate :)
  • Szguri: Ono što želim reći je da ljudi mogu živjeti nevjerojatno sigurne i udobne živote zato što je njihova država spremna za loše scenarije.

Za vikanje moraš biti prijavljen.

Prijava

Prisutni jabučari

Bertone, robee, Anonimci (350)

Novo na Jabučnjaku

Teme

Poruke

Oglasi

Komentari

Anketa

Koji Mac koristite?

Page Speed 0.81 Seconds

Provided by iJoomla SEO