Na Jabučnjaku smo više puta predstavljali domaće kreativne projekte, a posebno su nam bili dragi oni naših članova. Nije neobično što ih je većina bila upravo takva jer kreativci najčešće i biraju Mac kao svoju platformu. Sada predstavljamo nešto što još nismo imali - glazbeni album! Darius, član Jabučnjaka od samog početka, objavio je "Out of Love", nekomercijalan album elektronske glazbe nastao u kućnoj produkciji. Ovaj projekt o ljubavi, nastao iz ljubavi, sjajan je primjer što je danas moguće stvoriti bez glazbenih instrumenata i studija, potrebno je samo malo mašte, vremena i jedan stari Mac. Imam više prijatelja koji su veliki ljubitelji elektronske glazbe i znam da bi me odmah pitali: "Da, ali kakva elektronska glazba? Postoji sto smjerova!" :) Odgovorio bih protupitanjem: "Sjećaš li se legendarnih soundtrackova iz igara 80-tih i 90-tih koje su pisali majstori kao što su Rob Hubbard, David Whittaker, Steve Turner i Koji Kondo?" - "E, pa zamisli tako nešto, ali ne odsvirano na skromnim zvučnim generatorima poput Yamahe YM2149 ili MOS Technology 6581 SID čipa, već bliže onome što je nudila Amiga s Paula PCM čipom ili kasnije Atari s LMC1992 DMA čipom, pa sve to zapakirano u zvuk 21. stoljeća!" Rekao bih im da se radi o retro elektronici u duhu računalnih igara iz 80-tih i 90-tih, ali sve izvedeno s današnjom tehnologijom. Album "Out of Love" mogao bih opisati kao soundtrack za zamišljenu arkadnu igru SF tematike, možda neki križanac između vertical shootera igara poput "Battle-Girl", koja spadaju u multidirectional shooter podgrupu. I zaista vjerujem da bi ovaj album bio hit kao soundtrack za neku svemirsku arkadnu konzolu s kraja 80-tih. Album možete poslušati na Bandcampu. Tko želi direktno preuzimanje arhive s MP3 datotekama, to može učiniti ovdje. Darius je Dario Džimbeg, stara garda informatičara i iskusni IT profesionalac. Iako nikada nije živio kao profesionalni glazbenik, ovo mu nije prvi glazbeni album. Prvi je "Retrospektiva", također pitak i melodičan album, odličan temelj za "Out of Love". Dario je i čovjek iz inicijalne PEEK&POKE družine, jedan od suosnivača muzeja koji je otišao svojim putem, ali mu je srce oduvijek ostalo vezano uz retro računalni hardver. Kako smo ljetos zajedno pohodili koncert Jean-Michel Jarrea u Puli, neizbježno je bilo moje pitanje tko su mu glazbeni uzori? Naravno, Jarre i Kraftwerk, kao pioniri elektroničke glazbe, spadaju u temelje svakog glazbenika koji naginje takvom stilu. Zatim slijede Mike Oldfield, Billy Idol i melodije njegova gitariste Stevea Stevensa, a velik utjecaj imali su i Simple Mindsi, ali vjerovali ili ne - i Iron Maiden! Sve su to velika glazbena imena i pravi uzori, zato me i ne čudi što mi je album "legao" već na prvo slušanje. Njegov prvi Mac i nije tako star, to je bio Mac mini Core 2 Duo koji je tada koristio MacOS 10.4 Tiger. Ovaj album izveden je u potpunosti na MacBooku Pro 15" s Intel Core 2 Duo procesorom na 2.2 GHz sa samo 6 GB RAM-a. To je Mac iz 2007. godine, znači punoljetan stroj! Jedina dogradnja koju je Dario izveo je što je originalni tvrdi disk zamijenio sa SSD-om od 120 GB. Operativni sustav je MacOS 10.6, legendarni (mnogi kažu i nepremašen) Snow Leopard. Zašto Snow Leopard ima takvu reputaciju? To je bio vrlo zreo MacOS koji je nastao kao međuizdanje, svojevrsna "pauza" između velikih novotarija, taman je imao sve potrebno od tehnologija, a istovremeno se Apple izuzetno potrudio da ga optimizira tako da bude strelovito brz. Godinu dana su radili samo na tome da sve ubrzaju i rezultat je bio sjajan. Velika novost "ispod haube" je bio GCD (Grand Central Dispatch) sustav. Radi se o sustavu koji pojednostavljuje upravljanje konkurentnošću obrada, optimizira korištenja resursa, brine o sigurnosti i preferira asinkrono izvršavanje zadataka. Uz to je imao odličnu integraciju s Appleovim Swift ekosustavom. Danas Snow Leopard možete isprobati u Muzeju računala PEEK&POKE na nekom od starih Macova iz tog doba i osobno se uvjeriti koliko brzo i glatko radi. Darius za stvaranje glazbe koristi legendarni švedski softver Reason koji je sada već četvrt stoljeća u razvoju. Još u doba MacOS-a 9 to je bilo pravo malo čudo od programa i konačno konkretan napredak u odnosu na do tada popularne soundtrackere. Reason je ograničen samo brzinom korisnikova procesora i veličinom memorije. Ovaj glazbeni softver je pravi mali kućni studio u kojem doslovno možete emulirati svaku studijsku hardversku komponentu. To ide toliko daleko, da se komponente međusobno spajaju audio kabelima, baš kao u pravom studiju. Ako vam se već ovaj djelić pozadine virtualnog studija čini kompleksnim, imamo nešto još luđe! :) Zamolio sam Dariusa za screenshot cijelog prozora s komponentama koje je koristio za stvar "1:4:9". Pokušao sam ga smanjiti na razne načine tako da Jabučnjakov CMS prihvati toliko veliku sliku, ali nisam uspio a da potpuno ne izgubim kvalitetu. Tako da je ovo ispod slika s koje sam izbacio točno pola komponenti. Zadržao sam različite, tako dobijete dojam što je sve moguće koristiti u vašem kućnom virtualnom studiju. Glazba nas u trenu može odvesti u neko drugo vrijeme i prostor, nije tu samo da ugodi ušima, glazba uvijek prenosi poruku, nekada i vrlo konkretnu, društvenu kritiku ili zalaganje za neku pozitivnu akciju, a ponekad tek osjećaje boli, tuge ili sreće i vedrine. Zašto objašnjavam očito? Jer glazba ponekad i educira. Naravno, prvo nam na pamet padnu dječje pjesmice kojima se klince uči jeziku ili objašnjavaju razne sintagme koje su izazov mladim mozgovima. No, nisu česti slučajevi da se edukacija "podmetne" u glazbu za odrasle. Zanimljivo? Evo objašnjenja!
Album "Out of Love" svojim retro-futurističkim stilom lijepo se uklapa u domenu glazbe kakvu slušamo u igrama znanstveno-fantastične tematike. Kako sam bio testna publika tijekom produkcije albuma, Dario mi je ljubazno ponudio da imenujem neke od pjesama. Tako me jedna inspirirala da je nazovem "Kármán Line". Naravno, uslijedilo je njegovo pitanje što to znači! Dao sam mu definiciju s Wikipedije: "Kármánova linija je granica visoka 100 kilometara koja je prepoznata kao rub svemira, odvajajući Zemljinu atmosferu od svemira. Nazvana po mađarsko-američkom inženjeru i fizičaru Theodoreu von Kármánu, označava točku gdje zrak postaje prerijedak za održavanje leta konvencionalnim zrakoplovima, te je za nastavak leta potreban raketni pogon."
Dario me zatim upitao kako sam uopće nadošao na taj astrofizički pojam. Ispričao sam mu kako sam prije par godina vježbao pisanje SF minijatura. Imao sam ideju složiti serijal mikro-priča za SFeraKonovu nagradu SFERA koji prati avanture posade zamišljenog svemirskog broda, a sve u formatu dovoljnom kratkom da ih mogu objavljivati kao tvitove. Postavio sam si ova pravila: - mora biti uspostavljen dijalog između barem dva lika - poželjno je iskoristiti astronomski ili tehnološki pojam koji nije čest, a s ciljem da čitatelj nauči nešto novo (guglajući značenje) - iz konteksta čitatelj s malo mašte može vizualizirati širu scenu - čitatelju dati dovoljno da nasluti osjećaje aktera - poželjna je neka "kvaka" ili duhovit rasplet situacije - dugoročni cilj je lakše pamćenje znanstvenih pojmova kroz lako pamtljive kadrove iz mašte - potaknuti čitatelja na razmišljanje. Sve to je zaintrigiralo Darija i predložio je da ne ostanemo samo na naslovima, već da neke od tih mikro-priča uključi u album kao introe. Naravno, prijedlog me oduševio i tako je ovaj album dobio još jednu zanimljivu i edukativnu razinu. Tko je znatiželjan, nakon preslušavanja albuma potražit će astrofizičke pojmove i saznati što su "apoapsis", "Lokalna grupa", "ekumenopolis", "Kardaševa skala", "FRB", "Rocheova granica" i slično. Ako nakon slušanja albuma zapamtite i samo jedan od pojmova - plan je uspio! :) Darius već sprema novi album, svojevrsno glazbeno putovanje od rođenja do smrti, a za čitatelje Jabučnjaka je ekskluzivno ponudio na slušanje uvodnu kompoziciju "Welcome". Možete je preuzeti ovdje. Nadam se da će ovaj projekt biti inspiracija drugima da pokušaju i sami stvoriti nešto kreativno i zanimljivo. Tko zna, možda se nađe i hrvatski game developer koji će u ovom albumu prepoznati savršen soundtrack za novi arkadni hit! :) |
Komentari
Hvala na dugogodišnjoj podršci i prilici da moj rad prezentiraš većoj publici. Ti, kao dugogodišnji "fan" i prijatelj, si uvijek bio taj jedan dodatni motivator da se uhvatim ovoga i kompletiram album.
Radio sam davno i kao DJ, ali nikada se nisam bavio produkcijom.
Sada gledam ovu fotografiju sa koristenim alatima (skracena verzija), i drago mi je sto nisam :) Koliko je to samo kompleksno podrucje.
Svaka cast na projektu momci, idem to poslusati u autu. Imam taman jednu kracu voznju za obaviti...