Kupovina elektricnog auta...
(1 korsinik/a gleda/ju temu) (1) Gost

Kupovina elektricnog auta...


08.01.2025 | 13:17
Pozdrav svima,
nakon testne voznje Tesle 3, ozbiljno razmisljam o kupovini.
Jedinu prepreku vidim to sto zivim u stanu i nemam garazu, ali mogu kroz prozor spustiti kabl i ukljuciti auto u struju.
Cijena s poticajima je cca 32.000 eura.


Vozli li netko el. auto da podijeli iskustva.
08.01.2025 | 14:23
Jedini, kojeg sam ikad vozio. Bio odličan:

mtl-rc.weebly.com/bmw-turbo.html
08.01.2025 | 14:30
To najvise ovisi o tvom nacinu zivota i dostupnoj infrastrukturi punjaca.

Za grad i kratke ture bi moglo biti korektno rijesenje. Za dulja putovanja trazi odredjeno planiranje i prilagodbe.

Nisam osobno vlasnik full elektro auta ali znam ljude koji ga imaju. Niti jednima nije jedino auto u kuci, vec drugo pomocno. To valjda nesto govori

Cijena je skroz OK. Za te pare tesko da solidan dizel auto mozes danas kupiti. Obicno su neki benzinski motori sa 3 klipa i sl.
08.01.2025 | 19:40
Na kojem si katu? Imam stan u ZG, ali živim u Hrvatskom zagorju, na selu , dvorište, kokice i to… Štrumla na izbor…

Uvjjem postojj prduznj kabel…

BTW - dok je Golf 2, 3 diesel na cestama, ne znam baš…
08.01.2025 | 21:47
Neces se pmpci bas s produznim.
Morati ces naruciti s debljim kabelom ako hoces da se napuni preko noci.
08.01.2025 | 22:17
Ma koje punjenje kroz prozor, si lud... to dugoročno ne može dobro završiti - plus, s kućnom strujom možeš puniti samo neku malu vozilicu, čak da se puni i cijelu noć tako "na kapaljku" to nije dovoljno. Znači to je igra gdje u blizini možeš na neki supercharger kada ti auto treba "za ozbiljno".

Nadalje, ima ljudi koji tako na divlje pune - jedan poznanik puni tako preko kabela koji je nabacio na javnu rasvjetu, pa onda spustio dolje i napravio svoju utičnicu(!) za mali Renault. No, to je jasno sve ilegalno na razne načine i pitanje je trena kada će komunalni redari početi kažnjavati za takve stvari! Vidio si sada drame oko klima uređaja "jer nije estetski", a zamisli tek što bi komunalni redari rekli na kablove koji vise iz stanova do automobila - osim što su opasni - jer u mom kvartu bi to huligani sve počupali. Kazne za klime su rekli da su u tisućama eura, pa ti vidi, ovo će biti slično.

Električni auti su ekskluzivno za ljude koji imaju kuću i dvorište ili ako su u gradu - garažu. Ne znam koliko stoje garaže kod vas, ali kod nas u Rijeci počinju na 35.000 €, većina je oko 40.000 € i idu do 60.000 € (Tino nedavno na pizzi rekao svoje iskustvo). Dakle, show!
09.01.2025 | 08:04
Ne treba se napuniti preko noci... moze i po danu. Ne koristim auto svakodnevno i ne radim puno kilometara, mjesečno 600-tinjak km.
Punjenja na obližnjoj punionici je 0,39c po kW, jos uvijek jeftinije nego benzin.
09.01.2025 | 08:46
dpasaric kaže:
zamisli tek što bi komunalni redari rekli na kablove koji vise iz stanova


Davore, oprosti mi na offtopic upadici, ali evo, imam tikove, moram reagirati.

Dakle, kablovi koji vise iz stanova, to bi stvarno bilo zabavno. AI si je to predočio ovako nekako


Designer.jpeg


Elem.

jednina: kabao, kanta; množina: kablovi, kante

jednina: kabel; množina: kabeli.

Hvala na pažnji. Sorry na upadici.
09.01.2025 | 09:01
Opet, nema veze kada ga puniš, punjenje na divlje po urbanim kvartovima neće biti moguće još dugo. Regulirat će se i onda se možeš slikati. Ne treba imati neku veliku viziju da se to predvidi, samo pogledaj uređene EU zemlje, nema toga nigdje.

A "nearby" punionice će biti show, već sada su gužve takve da nema šanse da dođeš na red, a o broju vlasnika koji ostave auto i odu raditi da ne pričamo, znači svaka je blokirana na po barem 8 sati (za razliku od pumpne stanice gdje je svaki slot 5 minuta).

Juraj Šebalj je dao dobar savjet - uzmi EV kao rent-a-car na desetak dana i vidi možeš li živjeti na taj način, pa onda odluči.
09.01.2025 | 09:02
smayoo kaže:
dpasaric kaže:
zamisli tek što bi komunalni redari rekli na kablove koji vise iz stanova


Davore, oprosti mi na offtopic upadici, ali evo, imam tikove, moram reagirati.


Haha, da, znam sve to i uvijek se opet zeznem. Hvala na ispravci!
09.01.2025 | 10:01
dpasaric kaže:
a o broju vlasnika koji ostave auto i odu raditi da ne pričamo, znači svaka je blokirana na po barem 8 sati (za razliku od pumpne stanice gdje je svaki slot 5 minuta).


Koliko sam imao prilike čuti, u Zagrebu vrlo ažurno lijepe kazne električnim autima koji ostanu na mjestu za punjenje nakon što je punjenje završilo. Međutim, tu je više problem što su to mahom AC punionice od 11 kW (većina električnih auta niti ne omogućava AC punjenje snagom većom od 11 kW) pa to dugo traje samo po sebi (više sati).

Juraj Šebalj je dao dobar savjet - uzmi EV kao rent-a-car na desetak dana i vidi možeš li živjeti na taj način, pa onda odluči.


Vrlo razborit savjet. Čovjek je općenito, nakon što je u početku bio zaslijepljen "mržnjom" prema električnom pogonu i nije se niti trudio razložno argumentirati, došao do jednog dobro promišljenog objektivnog stava oko toga kako funkcioniraju električni auti u ovom času kod nas.
09.01.2025 | 14:39
proslog leta dosao nam komsija iz holandije, dovezao se u nekom besnom electric-mercedesu. vidim puni ga svake noci kablom iz kuce.
pricamo jednog dana - kaze da je jako zadovoljan, u evropi nema problema sa punjenjem kad ide na duza putovanja, ima dovoljno punionica jeste malo se saceka dok se napuni, a kuci ima solarne panele na kuci pa odatle puni auto i prakticno vozi dzabe.
09.01.2025 | 19:19
Ender kaže:
...a kuci ima solarne panele na kuci pa odatle puni auto i prakticno vozi dzabe.


To je ključno, od čega smo i počeli - ako imaš kuću i dvorište, ili garažu, onda to svakako ima smisla, ali inače se brzo pretvori u noćnu moru i skuplje rješenje i od bilo kakvog tradicionalnog automobila.
09.01.2025 | 19:31
smayoo kaže:
Koliko sam imao prilike čuti, u Zagrebu vrlo ažurno lijepe kazne električnim autima koji ostanu na mjestu za punjenje nakon što je punjenje završilo. Međutim, tu je više problem što su to mahom AC punionice od 11 kW (većina električnih auta niti ne omogućava AC punjenje snagom većom od 11 kW) pa to dugo traje samo po sebi (više sati).


No, pa znači dođeš na posao i moraš biti dovoljno blizu punionice da bi trčao isključiti auto i onda ga još preparkirati, što je obično glavobolja za sebe. Ne želim vozilo koje umjesto da me rastereti briga - donosi mi nove, kao ovo s punjačem, ograničenim vremenom itd.

Mogu razumijeti one koji kupe EV jer je to "uzbudljiv tehnološki novitet", mogu i one koji kažu "ima lude performanse", a već teže razumijem one koji kao argument kažu "ekološki je" - jer sveukupno planetarno gledano nije. A pak nikako ne razumijem one koji kažu da to čine radi uštede - jer kako smo već računali ovdje na forumu, ne postoji sveukupno jeftiniji osobni prijevoz od starog polovnog 1.9 JTD auta + dodatna nevolja što EV kao polovni drastično gube na vrijednosti.
09.01.2025 | 21:33
Za električni auto treba biti više preduvjeta.
1. Model 3 ako se puni na 22kWh punionici gdje je redovitop ograničenje 2 ili 3 sata se ne može napuniti "do vrha".
2. Model 3 troši oko 4-6eur na 100km ili više ako se ide na "lihvarske punionice" (usporedbe radi MERCEDES E-KLASA E 220 D troši oko 7eur na 100kn).
3. Ugradnja vlastite punionice od 22kWh je oko 7.000,00 - 8.000,00 eur, ali dobijete jeftino punjenje (potrošnja na 100km bila bi 0,86-1,6eur).
Sami napravite kalkulaciju koliko se isplati kućna punionica.

Tu se još dade ubaciti i fotonaponka elektrana koja još smanjuje cijenu "po kilometru", ali diže investiciju.

Po meni EV se ne isplati. Ne danas.

Još mi je ovo najprihvatljivije



b3d3d005c8122deda28299faa4433ab6cd4bd313.jpg
10.01.2025 | 01:29
jura22 kaže:
Po meni EV se ne isplati. Ne danas.


Čisto financijski gledano nema nikakvog smisla, možda u nekom scenariju gdje ti netko pokloni kuću s dvorištem, punjačem i solarima, tako da ga stalno puniš potpuno besplatno. A i to je pitanje kada se sve zbroji i mora bi biti neki malecni EV - poput ovog s tvoje fotke.

S druge strane, potpuno ispravan, registriran, 1.9 JTD auto se može kupiti za od 1.500 do 4.000 €. Troši 5 litara dizela na otvorenom i 7 po gradu. I sada samo izračunajte koliko km se može napraviti ako se umjesto tog EV-ija od 30.000 € uzme polovan dizel... znači priča o uštedi ne drži vodu nikako! Drži možda priča "ali ovo je hi-tech, mogu fućnuti i on će se sam isparkirati" i slično, ali to su onda drugi motivi za EV, a ne kako uštedjeti novac.
10.01.2025 | 01:36
Evo, svježa snimka situacije s punjačima u super-naprednoj i razvijenoj Švedskoj:

www.youtube.com/shorts/8l5mJam5qsU

Zamislimo samo situacije kod nas ako nakon prvih tehnoloških entuzijasta sada i neki obični ljudi nasjednu na spiku, pa kupe EV... a zamka u skupoj struji ih tek čeka! Sada se ceste financiraju iz goriva, a to znači da EV ne sudjeluju u tome, kako im broj bude rastao vrlo brzo će doći na red i na kraju će struja doći isto ili skuplje nego klasična goriva. Da, da, "ali mi se vozimo zeleno i čuvamo prirodu..." Aha...
10.01.2025 | 05:25
Ovo u Švedskoj je čisti mazohizam.
10.01.2025 | 07:53
Zahvaljujem se na savjetima iz prve ruke...
10.01.2025 | 10:26
dpasaric kaže:
a već teže razumijem one koji kao argument kažu "ekološki je" - jer sveukupno planetarno gledano nije.


Što ti, molim te, znači "planetarno gledano nije ekološki"?

Vidi ovo:

www.vecernji.hr/vijesti/pogledajte-koji-...dovi-u-europi-499236

Misliš da to zagađenje proizvode električni auti? Ne. Proizvode ih poluraspadniti benzinci s nepotpunim izgaranjem i stare dizelače kojima su savjesni vlasnici povadili DPF filtre.

ne postoji sveukupno jeftiniji osobni prijevoz od starog polovnog 1.9 JTD auta + dodatna nevolja što EV kao polovni drastično gube na vrijednosti.


Toliko dugo dok te neko ne oplete kaznom što voziš tehnički neispravan automobil koji zagađuje više nego poljoprivredni stroj - jeftino je, da.
10.01.2025 | 10:40
jura22 kaže:
Za električni auto treba biti više preduvjeta.
1. Model 3 ako se puni na 22kWh punionici gdje je redovitop ograničenje 2 ili 3 sata se ne može napuniti "do vrha".


Snaga punionice (kao i bilo čega drugog) se izražava u kW, a količina isporučene energije u kWh. Dakle, izmjenične punionice su od 11 ili 22 kW, a ne kWh.

Prema informaciji iz Tesla autosalona, nijedan Tesla model ne može se na AC punionici puniti većom snagom od 11 kW. Informacija mi je konzistentna s tim da ogromna većina električnih automobila danas ne može koristiti više od 11 kW snage izmjeničnog punjača. 22 kW koriste samo one kamiončine od Audija, BMWa i sl.

I da, točno je da se u par sati na takvoj punionici auto ne može napuniti "do vrha", ako nije neki skroz mali, gradski. Ali takvo vremensko ograničenje nije opće, nego može biti stvar politike vlasnika i povezano s velikom potražnjom punionice na nekoj specifičnoj lokaciji.

3. Ugradnja vlastite punionice od 22kWh je oko 7.000,00 - 8.000,00 eur, ali dobijete jeftino punjenje (potrošnja na 100km bila bi 0,86-1,6eur).
Sami napravite kalkulaciju koliko se isplati kućna punionica.


22 kW je, kako sam gore napisao, previše svima osim onima koji voze njemačke tamiće od 100+ tisuća €.

Cijena ugradnje vlastite punionice od 11 kW je ovako, otprilike:

- cijena dokupa snage od HEP-a, ako trenutno nemaš dovoljno snage na svom priključku - recimo da moraš dokupiti svih 11 kW, to je oko 2500 € (otprilike i napamet, varira o tehničkim uvjetima u vašem kvartu)

- cijena same punionice, za kućne potrebe su one jeftine, bez sustava za naplatu, to je cca 600 €

- cijena instalacije od razvodne ploče do punionice (kabel NYM-J 5x2,5, nadžbukno polaganje, sitni materijal) - ako niste estetski prezahtjevni i prostorno prekomplicirani, to je nekih 300-400 €

Ukupno 1000 € za dobavu i izvedbu i koliko HEP traži za dokup snage.

Po meni EV se ne isplati.


Moja računica kaže da se meni isplati. S trenutnom cijenom "kućne" struje i goriva i mojim režimom (cca 80% kilometara je otvorena cesta) break even je oko 25.000 km godišnje. Onima koji rade pretežno gradske kilometre, break even je puno niže, ali svakako nema smisla kupovati ne-gradski električni auto za pretežno gradsku vožnju. Tako da se tu slažemo, da se ja vozim uglavnom po gradu, kupio bih neki mali kineski električni autić, možda čak i kvadricikl. Dodatna prednost bi bila što bi se s malom tablicom smio parkirati na Rivi, na mjesta za vespe.
10.01.2025 | 12:23
Tko ima uvjete i kome se da s time gnjaviti, njemu se električni auto isplati. Znam par ljudi koji ih voze, vode financijsku evidenciju i brojke su prilično neumoljive. Jedina iznimka su oni koji voze velike kilometraže i ovise o javnim punionicama.

A opet, postavlja se pitanje što je "isplativost". Nekome je više od čistih centi po kilometru bitno da se vozi u tišini i ima trenutni odziv na gas. Nekome je bitan komfor da ne mora brinuti gdje će točiti gorivo i koliko će čekati. Treći vole zvuk V8 motora i ne pada im na pamet zujati gradom.

Recimo, mojoj ženi bi se svakako isplatilo voziti strujića za njenih 8-10.000 km godišnje koje provodi u gradu, umjesto da dvolitrenog benzinca davi na 1200 okretaja. Ali, to sa sobom poteže gubitak komfora jer će morati puniti struju, a garant će zaboraviti, kao što je sinoć zaboravila staviti auto u garažu i ujutro morala razgrtati snijeg

Meni ne paše iz hrpe razloga - vozim previše kilometara, ne želim se odreći komfora velikog dosega, ne želim se odreći komfora svakodobne dostupnosti goriva i tankanja u tri minute, volim zvuk R6/V8/V12 motora dok ga rastegnem u okretaje...
11.01.2025 | 00:18
smayoo kaže:
dpasaric kaže:
a već teže razumijem one koji kao argument kažu "ekološki je" - jer sveukupno planetarno gledano nije.


Što ti, molim te, znači "planetarno gledano nije ekološki"?

Misliš da to zagađenje proizvode električni auti? Ne. Proizvode ih poluraspadniti benzinci s nepotpunim izgaranjem i stare dizelače kojima su savjesni vlasnici povadili DPF filtre.

ne postoji sveukupno jeftiniji osobni prijevoz od starog polovnog 1.9 JTD auta + dodatna nevolja što EV kao polovni drastično gube na vrijednosti.


Toliko dugo dok te neko ne oplete kaznom što voziš tehnički neispravan automobil koji zagađuje više nego poljoprivredni stroj - jeftino je, da.


"Planetarno gledano" jer EV samo sele problem zagađenja iz "finih" država u "prljave". Taj auto koji je zaista vrlo ekološki u jednom Zurichu je zagadio pri proizvodnji baterija tamo neki Zimbabve ili Čile. Količina potrebnih sirovina i rudarenja da bi se proizvela jedna Tesla daleko nadilazi potrebne sirovine za klasičan auto - što je zaista logično i kada vidimo samu težinu tih vozila, ali i činjenicu koliko rudače treba obraditi da bi se dobilo po stotine kila litija za jednu takvu veliku bateriju. Druga stvar je potrošnja guma koja je kod EV znatno veća jer svaki ima 300-500 kg više od klasičnog auta. Treća stvar je što smo još kao energetsko društvo daleko od toga da struju dobivamo iz obnovljih ekoloških izvora. I onda se na kraju ti EV po Europi voze zapravo na - ugljen.

Moja Alfa GT je Euro 3 dizel, taman model prije ikakvih DPF ludorija (i kasnije još gore AdBlue smeća), auto je potpuno legalan. Nema tog EV koji može konkurirati u ukupnoj cijeni vozila i upotrebe jednom takvom dizelu. To je ako govorimo o motivaciji da se na EV ide "radi uštede novca".

S druge strane prijatelj je oduševljen svojom novom Teslom Model 3, ALI on:

1) ima kuću, dvorište i punjač
2) tehnološki je pionir i motivacija mu je bila nova tehnologija
3) vozi kratke gradske rute, a za ostalo ima gorespomenuti 1.9 JTD, imati samo jedan auto i da je EV, većini obitelji nije opcija, čak i u razvijenim zemljama tipa Norveške.
11.01.2025 | 10:08
dpasaric kaže:
"Planetarno gledano" jer EV samo sele problem zagađenja iz "finih" država u "prljave".


Aaaa, čekaj, pa ti impliciraš da s naftnom tehnologijom to nije tako? Deepwater Horizon je jedina ekološka katastrofa naftne bušotine za koju smo čuli jer je jedina koja se dogodila u blizini "fine" države, kao i Exxon Valdez. Za svakodnevna sranja koja se događaju na plutajućim rigovima offshore zapadne obale Afrike nitko ne zna jer - koga briga što se dogodilo u teritorijalnim vodama neke tamo Angole ili Namibije. Dok ne prođe dovoljno godina da nam golfska struja donese to do zapadne Europe.

Razlika je u tome što proizvedena litijska baterija ima višegodišnji životni vijek i nakon toga se reciklira, a izvađeni barel nafte u prosjeku manje od 3 mjeseca dok ne postane otrov, otpad i trajno zagađenje.

Licemjerno, Davore. Ne traži trun u oku svog bližnjeg dok ne izvadiš balvan iz svog.

Druga stvar je potrošnja guma koja je kod EV znatno veća jer svaki ima 300-500 kg više od klasičnog auta.


To s gumama je krajnje nategnuti marketinški bullshit. Trošenje guma nema ni približno toliko veze s masom automobila, koliko ima sa stilom vožnje. Ja sa svojim stilom vožnje na adaptivnom tempomatu i po ograničenju i 500 kg težim električnim autom neću ni upola toliko brzo trošiti gume kao vi što "driftate" po cesti.

Treća stvar je što smo još kao energetsko društvo daleko od toga da struju dobivamo iz obnovljih ekoloških izvora. I onda se na kraju ti EV po Europi voze zapravo na - ugljen.


Po šesti ili sedmi put tu na Jabučnjaku - najgora i najprljavija ugljenara stara 70+ godina po efektivno iskorištenom kWh proizvedene energije proizvodi manje otrova od najekološkijeg i najmodernijeg motora s unutarnjim izgaranjem. Vi obožavatelji smrdiš-prdiš tehnologije imate 4 ista neutemeljena "argumenta" koje stalno vrtite u krug i nadate se da će oni postati istina ako ih ponovite dovoljno puta. Ali neće.

Moja Alfa GT je Euro 3 dizel, taman model prije ikakvih DPF ludorija (i kasnije još gore AdBlue smeća), auto je potpuno legalan.


Nedavno si se ovdje, baš ovdje na Jabučnjaku, hvalio kako si dao izvaditi DPF. Iz kojeg si ga to onda auta izvadio?

S druge strane prijatelj je oduševljen svojom novom Teslom Model 3, ALI on:

1) ima kuću, dvorište i punjač
2) tehnološki je pionir i motivacija mu je bila nova tehnologija
3) vozi kratke gradske rute, a za ostalo ima gorespomenuti 1.9 JTD, imati samo jedan auto i da je EV, većini obitelji nije opcija, čak i u razvijenim zemljama tipa Norveške.


Ad 3, ako čovjek vozi kratke gradske rute, Tesla 3 je krivi izbor auta. Za takve potrebe, treba mu neki mali kinez s dometom od 120-150 km, koji se na 11 kW napuni za 2h. Ali OK, čovjek očio ima novca, kupio si je gadget. I to je OK, svatko sa svojim novcem ima pravo raditi što ga je volja.

Što se tiče EV-only auta, pitaj Šuleta, čovjek vozi već drugi EV, i samo EV, i njime se dovezu u Rijeku iz Göteborga, bez jebemti.
11.01.2025 | 19:15
smayoo kaže:
dpasaric kaže:
"Planetarno gledano" jer EV samo sele problem zagađenja iz "finih" država u "prljave".

...
Razlika je u tome što proizvedena litijska baterija ima višegodišnji životni vijek i nakon toga se reciklira, a izvađeni barel nafte u prosjeku manje od 3 mjeseca dok ne postane otrov, otpad i trajno zagađenje.
...
Licemjerno, Davore. Ne traži trun u oku svog bližnjeg dok ne izvadiš balvan iz svog.

Druga stvar je potrošnja guma koja je kod EV znatno veća jer svaki ima 300-500 kg više od klasičnog auta.


To s gumama je krajnje nategnuti marketinški bullshit. Trošenje guma nema ni približno toliko veze s masom automobila, koliko ima sa stilom vožnje. Ja sa svojim stilom vožnje na adaptivnom tempomatu i po ograničenju i 500 kg težim električnim autom neću ni upola toliko brzo trošiti gume kao vi što "driftate" po cesti.
...
Po šesti ili sedmi put tu na Jabučnjaku - najgora i najprljavija ugljenara stara 70+ godina po efektivno iskorištenom kWh proizvedene energije proizvodi manje otrova od najekološkijeg i najmodernijeg motora s unutarnjim izgaranjem. Vi obožavatelji smrdiš-prdiš tehnologije imate 4 ista neutemeljena "argumenta" koje stalno vrtite u krug i nadate se da će oni postati istina ako ih ponovite dovoljno puta. Ali neće.
...
Nedavno si se ovdje, baš ovdje na Jabučnjaku, hvalio kako si dao izvaditi DPF. Iz kojeg si ga to onda auta izvadio?
...
Ad 3, ako čovjek vozi kratke gradske rute, Tesla 3 je krivi izbor auta. Za takve potrebe, treba mu neki mali kinez s dometom od 120-150 km, koji se na 11 kW napuni za 2h. Ali OK, čovjek očio ima novca, kupio si je gadget. I to je OK, svatko sa svojim novcem ima pravo raditi što ga je volja.

Što se tiče EV-only auta, pitaj Šuleta, čovjek vozi već drugi EV, i samo EV, i njime se dovezu u Rijeku iz Göteborga, bez jebemti.


Nisam nigdje tvrdio da je naftna industrija anđeo niti da nema incidenata, ALI poanta je da druga strana prodaje EV kao "ekološki", a nije ništa bolji od nafte u tom segmentu, tj. više štete auto čini u svom nastajanju (i to mnogo više od ICE auta), a onda kasnije to nadoknađuje time što nema svoje emisije. Kada pogledaš što čini veću štetu za okolinu - naftna buština ili rudnik litija, ne znam, nisam baš siguran da je nafta tu veće zlo.

Ovo za gume stoji ako se divlja, naravno da ih to najviše troši, ali koliko je takvih entuzijasta? I koliko vremena oni tako voze? Moja vožnja je 90% dosadna spora vožnja po gradu. I nemoj reći da ne radi razliku ima li auto 1.400 ili 1.800 kg. Znači gume trpe kao da ukrcam tri Smayoota u moj auto svaki dan i tako se vozim po gradu. Ne može to biti isto.

Da, rekao sam da sam izvadio DPF iz 159-ke koju mi je vozila žena dok je radila na Krku. Razlika u zagađenju imao ti DPF i katalizator ili samo katalizator Euro 3 generacije je toliko zanemariva da čak sonda u auspuhu na tehničkom jedva očita neku razliku na trećoj decimali (gledao papire ispisa prije i kasnije). Nemoguće je utvrditi ima li ga auto ili ne bez da rastaviš auto. I onda me to dovodi do toga gdje je stvarna razumna tehnološka granica ekologije, a gdje je EU overengineering preseravanje koje više nema bitni stvarni utjecaj i kroz sporedne stvari (prečeste servise) ponišiti svu tu "dobrobit" od treće ili četvrte decimale u ispuhu - jer takvi auti se daleko, daleko više kvare, pogotovo ovi novi koji moraju imati i AdBlue.

I nisam ja protiv EV, dapače, ja bih sva dostavna vozila prebacio na EV, možda čak i sav javni prijevoz, pa čak i šleperi koji idu uvijek sličnim rutama mogu komotno biti Tesla kamioni. Moja teza je samo da EV nije za siromašne građane i čak i za one bogate koji žive u gradu, ali nemaju garažu.

EV još uvijek nije financijska ušteda, on je pomodna tehnološka igračka i u kontekstu uštede novca može biti zanimljiv bogatima koji žive van gradova u svojim kućama koje imaju dvorišta i garaže za punjenje.

No, slažem se da bi jednog dana EV mogla biti prevladavajuće rješenje, ali do toga moraju proći još desetljeća. U našoj Hrvatskoj nismo u stanju u gradovima srediti niti problem običnih parkirnih mjesta, a kamo li da imamo parkirna mjesta s punjačima.
11.01.2025 | 21:43
"... Kada pogledaš što čini veću štetu za okolinu - naftna buština ili rudnik litija, ne znam, nisam baš siguran da je nafta tu veće zlo..."
mozda samo u tom delu kad se gleda, ali se cesto previdjaju jos neki detalji. recimo, dok nafta stigne do rafinerije koliko goriva potrose oni tankeri, dalje u rafinerijama dok se iz nafte dobiju svi oni derivati koliko tu ima zagadjenja jos posebno kod 'teskih' vrsta nafte sa vecim procentom sumpora, dalje, koliko se potrosi goriva i koliko ima zagadjenja dok se derivati nafte transportuju do benzinskih pumpi. nije to zanemarljivo, zar ne.
uporedimo to sa transportom el. energije da li tu ima nekog zagadjenja?
dalja neka uporedjenja nisu bas adekvatna. ovde se pominje da se auto puni kuci. kad ti obican auto ode sa gorivom u rezervu odes na benz pumpu, ne punis ga kuci.
problem sa EV ce biti manje izrazen kad bude el. punionica bar priblizno kao i benz pumpi, i to ide na bolje, uskoro ce svaka pumpa imati i deo za punjenje EV. i glavni problem - vreme punjenja, kad se to nekako svede na recimo 5 min da se 'natanka' do vrha, prica je zavrsena.
just my 2 cents...
11.01.2025 | 21:48
Ender kaže:
...dalja neka uporedjenja nisu bas adekvatna. ovde se pominje da se auto puni kuci. kad ti obican auto ode sa gorivom u rezervu odes na benz pumpu, ne punis ga kuci.


Ovo ne razumijem? Zašto bih punio ICE auto kod kuće? Pa cilj je da se autom ne moram baviti kod kuće nego da to mogu obaviti bilo kada bilo gdje i u 5 minuta. To je tolika strašna prednost ICE nad EV da se to neće popraviti još desetljećima. Sumnjam da će netko uskoro stvorit čarobne baterije koje se pune u 5 minuta.
11.01.2025 | 22:48
Na Tesla brzim punionicama je vrijeme punjenja ograničeno na 15 minuta i vremenski slotovi se tako rezerviraju.

dpasaric kaže:
Nisam nigdje tvrdio da je naftna industrija anđeo niti da nema incidenata, ALI poanta je da druga strana prodaje EV kao "ekološki", a nije ništa bolji od nafte u tom segmentu


Neusporedivo je bolji i ekološkiji od ICE auta u svakom području gdje je gust promet

naftna buština ili rudnik litija, ne znam, nisam baš siguran da je nafta tu veće zlo.


Apsolutno jest veće zlo jer se nafta troši "tekuće" , a litijske baterije su proizvodi sa životnim vijekom, kao i sam auto.

Ovo za gume stoji ako se divlja, naravno da ih to najviše troši, ali koliko je takvih entuzijasta? I koliko vremena oni tako voze? Moja vožnja je 90% dosadna spora vožnja po gradu.


Svaki put kad se vozim po gradu (najčešće Rijeci i Zagrebu), kad se pali zeleno na semaforu, najmanje dvije trećine auta me obilazi i pretječe, dodaju gas i onda koče pred idućim semaforom i tu me dočekaju. Ljudi koji tako voze - uvijek tako voze, tako su navikli.

I nemoj reći da ne radi razliku ima li auto 1.400 ili 1.800 kg. Znači gume trpe kao da ukrcam tri Smayoota u moj auto svaki dan i tako se vozim po gradu. Ne može to biti isto.


Nije isto, ali ima neusporedivo manje utjecaja, nego stil vožnje.

Da, rekao sam da sam izvadio DPF iz 159-ke koju mi je vozila žena dok je radila na Krku. Razlika u zagađenju imao ti DPF i katalizator ili samo katalizator Euro 3 generacije je toliko zanemariva


Aha, čekaj, ti si znači iz 159ke izvadio DPF i ugradio klasični katalizator? Ozbiljno?

Nisi, prijatelju, ostavio si praznu ispušnu granu i napravio auto koji zagađuje više nego golf jedinica star 40 godina koji vozi na lož ulje. Eko test tu ne govori ništa jer se radi u leru. Praviš se blesav, a dobro sve to znaš. Stvarno zagađenje nastaje u daleko suboptimalnim režimima rada ICE motora - kretanju s mjesta i ubrzavanju.

I onda me to dovodi do toga gdje je stvarna razumna tehnološka granica ekologije,


Stvarna razumna granica ekologije je u potpunom ukidanju ICE pogona u osobnim vozilima i prijelaz s koncepta "svatko ima svoj auto i svatko se sam vozi na posao" na koncept robo-taxija u kombinaciji s visokoefikasnim električnim masovnim javnim prijevozom.

Moja teza je samo da EV nije za siromašne građane i čak i za one bogate koji žive u gradu, ali nemaju garažu.


To je točno i tu se slažemo, ali nemoj onda lamentirati o ekologiji. Cijeli život ti se fućka za tisuće tona otrova koje svaki dan nastaju izgaranjem fosilnih goriva, a sad si najedamput silno zabrinut za ekološke implikacije rudnika litija i povećano opterećenje na auto gumama. Nisi nego recikliraš izmišljene teze koje se stalno vrte u krug po automoto forumima i časopisima.

EV još uvijek nije financijska ušteda,


U mojim uvjetima i okolnostima postoji realna računica uštede. Točno je da je moje imovno stanje nadprosječno, ali ne smatram se bogatašem. Uostalom, bogataši koje znam kod nas uglavnom voze njemačke tamiće koji su zericu ispod granice mase za C kategoriju, s ICE motorima od nekoliko litara.

No, slažem se da bi jednog dana EV mogla biti prevladavajuće rješenje, ali do toga moraju proći još desetljeća.


Kod nas vjerojatno, da, pogotovo u slabije razvijenom i rjeđe naseljenom dijelu zemlje. Slično kao što se danas po udaljenijim dalmatinskim otocima voze neregistrirane krame stare 40+ godina.

U našoj Hrvatskoj nismo u stanju u gradovima srediti niti problem običnih parkirnih mjesta, a kamo li da imamo parkirna mjesta s punjačima.


Vidi. To je sad jedna sasvim druga stvar. Ti smatraš da je tvoje ustavno pravo da ti lokalna samouprava ima osigurati parkirno mjesto na JAVNOJ POVRŠINI u neposrednoj okolici tvog mjesta stanovanja. Toga ti, stari moj, ima samo u ex-komunističkim zemljama, i to zato što su zgrade bile građene na ho-ruk, bez ikakvog urbanističkog rezona i smisla. I to nije svugdje tako, Rijeka je baš ekstreman primjer.

U nekim uređenim zapadnim zemljama se odavno radilo kako se kod nas radi danas - želiš graditi stambenu zgradu (bilo da ćeš poslije prodavati stanove, bilo da ćeš ih iznajmljivati) - nema građevinske dozvole za projekt koji ne predviđa dostatan broj parkirnih mjesta po stambenoj jedinici na parceli koja pripada zgradi

Javna površina je - javna. Ulica u kojoj ti živiš i koja je zakrčena parkiranim autima je - moja isto toliko koliko i tvoja. Da ja na Viškovu parkiram svoj auto na cestu umjesto u svoje dvorište, došao bi komunalni redar i zalijepio mi po jednu kaznu u svakom prolazu.

I, eto, takvo stanje je općeprihvaćeno jer je svima jasno da bi vrijednost stanova u gradskim zgradama opala najmanje dvostruko kad bi se počela dosljedno provoditi zabrana parkiranja. E, sad, tebi se to podrazumijeva kao a priori pravo i još prigovaraš što na nogostupu gdje se ni ne smije parkirati - nema punionica za EV. Kakva zamjena teza.

Elem, zato i kažem, rješenje toga je - napuštanje koncepta da svatko mora imati svoj auto i u njemu se sam voziti na posao. Ne mora. I doći će trenutak kad će to postati toliko skupo da si vlastiti auto i neće moći priuštiti nitko osim najbogatijih. I to je dobro. To jest, ja smatram da je to puno više dobro, nego loše.

Frendica s faksa živi s obitelji u Parizu već 20+ godina. Žive u centru grada, 5 minuta pješke od Le Louvrea. Nikad nisu imali auto i nikad ga niti neće imati. Bicikl kad je lijepo vrijeme, Metro kad nije, taxi kad je neko neobično vrijeme (večernji izlasci i sl.). Kad idu na godišnji, na krajnjoj destinaciji iznajme auto kad i ako im je potreban. Kad idu nekamo na izlet - isto tako. Zašto? Zato što u Parizu nitko ne smatra da je njegovo pravo parkirati na javnoj površini, i to još na nogostupu i trošak imanja auta (parkiranja, tankanja, servisiranja) bi im ispao veći od troška stana u kojem žive.
11.01.2025 | 23:13
Zgrade u ex-Jugi su građene s rezonom i urbanizam je bi ispred profita, dok danas naprave kvatr bez dućana, birtije, škole, vrtića...

I na kraju, zašto bi mene bilo briga za ekologiju kada oni koji guraju zelenu politiku su isti oni koji se na toj zelenoj politici bogate.

Detektirali su ICE aute kao najveće zlo isto kao što su detektirali žarulje kao veliko zlo što je debela laž.
Što je s drugim zagađivačima? Njih se ne može/smije dirati jer su močni i financiraju "ekološku" mašineriju.
Zašto moramo odvajati otpad? Zašto se plastika koristi kada se ona najduše razgrađuje? Lakše je naplatiti vrečicu, nego jr zabraniti i/ili zabraniti proizvođačima da koriste plastičnu ambalažu.

Podvojena mišljenja su ovdje kao i u temi korone.

Moje mišljenje je da je EV kur...a i da danas nije isplativ u niti jednom pogledu. Ni ekološkom, niti financjskom, niti uporabnom, jedino je dobar za proizvođača koji je siguran da EV neće biti u prometu nakon 10 godina. Moguće da je i to jedan od uzroka protivljenju izmjenjivih baterija a i ulasku kineskih auta na zapadna tržišta.

Čitam argumente za EV i grbavi su bez ikakve podloge, bez prave analize.
Nekoga tko je agresivan na forumu i treba mu vjerovati na riječ. Pokušava sam raditi kalkulacije koliko električni auto u stvari zagađuje u odnosu na ICE, ali završilo je da nemam pojma jer "EV nema auspuh."
12.01.2025 | 02:01
smayoo kaže:
Na Tesla brzim punionicama je vrijeme punjenja ograničeno na 15 minuta i vremenski slotovi se tako rezerviraju.
....
Aha, čekaj, ti si znači iz 159ke izvadio DPF i ugradio klasični katalizator? Ozbiljno?

Nisi, prijatelju, ostavio si praznu ispušnu granu i napravio auto koji zagađuje više nego golf jedinica star 40 godina koji vozi na lož ulje. Eko test tu ne govori ništa jer se radi u leru. Praviš se blesav, a dobro sve to znaš. Stvarno zagađenje nastaje u daleko suboptimalnim režimima rada ICE motora - kretanju s mjesta i ubrzavanju.
...
To je točno i tu se slažemo, ali nemoj onda lamentirati o ekologiji. Cijeli život ti se fućka za tisuće tona otrova koje svaki dan nastaju izgaranjem fosilnih goriva, a sad si najedamput silno zabrinut za ekološke implikacije rudnika litija i povećano opterećenje na auto gumama. Nisi nego recikliraš izmišljene teze koje se stalno vrte u krug po automoto forumima i časopisima.
...
Vidi. To je sad jedna sasvim druga stvar. Ti smatraš da je tvoje ustavno pravo da ti lokalna samouprava ima osigurati parkirno mjesto na JAVNOJ POVRŠINI u neposrednoj okolici tvog mjesta stanovanja. Toga ti, stari moj, ima samo u ex-komunističkim zemljama, i to zato što su zgrade bile građene na ho-ruk, bez ikakvog urbanističkog rezona i smisla. I to nije svugdje tako, Rijeka je baš ekstreman primjer.
...
Elem, zato i kažem, rješenje toga je - napuštanje koncepta da svatko mora imati svoj auto i u njemu se sam voziti na posao. Ne mora. I doći će trenutak kad će to postati toliko skupo da si vlastiti auto i neće moći priuštiti nitko osim najbogatijih. I to je dobro. To jest, ja smatram da je to puno više dobro, nego loše.
...
Frendica s faksa živi s obitelji u Parizu već 20+ godina. Žive u centru grada, 5 minuta pješke od Le Louvrea. Nikad nisu imali auto i nikad ga niti neće imati. Bicikl kad je lijepo vrijeme, Metro kad nije, taxi kad je neko neobično vrijeme (večernji izlasci i sl.). Kad idu na godišnji, na krajnjoj destinaciji iznajme auto kad i ako im je potreban. Kad idu nekamo na izlet - isto tako. Zašto? Zato što u Parizu nitko ne smatra da je njegovo pravo parkirati na javnoj površini, i to još na nogostupu i trošak imanja auta (parkiranja, tankanja, servisiranja) bi im ispao veći od troška stana u kojem žive.


Te bajke s punjačima su teorija, a stvarnu praksu smo vidjeli na snimici iz Skandinavije, a gotovo isto ponavljaju auto-novinari koji su testirali EV na dužim putovanjima. Zadnji koji sam gledao je tako završio da je prva ekipa s ICE autom bila na odredištu 7 sati prije. A putovanje je bilo ništa toliko ekstremno, 650 km od Beograda do Portoroža. I ako želiš da stvar imalo pouzdano funkcionira moraš imati Teslu, ovi drugi su kaos + što moraš imati 10 raznih aplikacija, svaka za drugi punjač, a šanse da sve radi kako treba su near 0 prema testovima koje sam gledao, znači barem na jednom od punjača se može očekivati problem. U mom životu nikada nisam doživio da pumpna stanica nije ispravna ili da ne mogu platiti - keš uvijek radi. Kod punionica je dosta da padne internet i ti si pušiona.

E prijatelju , ovo za DPF vidim da ne razumiješ - većina automobila ima DPF smješten u isti lonac u kojem je i katalizator. Takvi lonci su veliki, a kada ih otvoriš, cca 1/3 ti je DPF sa svojim senzorom, a 2/3 je običan katalizator, isti kao na starijim EURO 3 norma autima. Ukloniš delikatni DPF, a katalizator ostaviš. Reprogramiraš računalo i sve vratiš nazad. BTW ja sam izvadio potpuno ispravan DPF - čisto kao preveneciju, nisam želio da me auto ostavi na cesti zbog takve gluposti. Kada bi izvadio i katalizator ne bi mogao proći tehnički, to bi se odmah vidjelo. No, ako ostaneš na EURO 3 razini to se može vidjeti samo finim instrumentima u nekom laboratoriju. Rekao sam ti da je ispis na tehničkom bio različit tek u trećoj decimali. Znači zanemarivo. DPF je tu jer se neki EU birokrat odlučio praviti jako pametan, to je na razini onog "accept cookie" ludila. A cijena je tolika da servisi trljaju ruke. Stvarna ekološka korist je mala, veća bi korist bila da Billu Gatesu zabrane da leti sam u svojim avionima i da koristi javne letove.

Ne fućka mi se za "tone otrova" nego je problem što se EV vozi na te iste tone otrova jer struja kojom se napajaju većinom nije iz čistih izvora. Ja bih zakonski uvjetovao da punionice ne smiju biti spojene na prljavu mrežu nego da imaju svoje solare ili mini-hidroelektrane, e to bi onda bilo ekološki. No, onda bi cijena toga bila suluda. Znači opet ništa od iskrene ekologije, samo se problem premješta na drugo mjesto.

Da, ja očekujem da mi lokalna samouprava kojoj PLAĆAM porez osigura normalan život i rad u gradu kojem živim. Ako nisu u stanju osigurati kvalitetan i pristupačan javni prijevoz, a ovaj u Rijeci je za dovoljan (2) i toliko skup da sam izračunao da mi je jefitnije voziti se autom! Ako će oni moj porezni novac trošiti na druge gluposti, onda takva vlasti više neće dobiti moj glas. Jer novcem koji je u ovom gradu bačen na gluposti i nečiju nesposobnost, moglo se srediti taj gorući problem u većini kvartova.

Pariz prije svega ima funkcionalan i jeftin javni prijevoz, pa ti za odlazak na posao auto većinom zaista ne treba. U Rijeci ne postoji suvisao javni prijevoz i bez auta je čovjek bespomoćan.

Automobil je vjerojatno najveći materijalizirani simbol čovjekove slobode. Ono što je bio konj nekada - način da bez ičije posebne milosti imaš slobodu kretanja koja nadilazi kmetovska ograničenja feuda na kojem rintaš. Ok, kod auta ipak ovisiš o cesti i gorivu koje ti netko prodaje, ali sve dalje biraš ti. Zato si i ti toliko volio slobodu putovanja s obitelji u kamperu. Ništa od toga nije moguće masovnim rješenjima prijevoza. Uvijek ću biti protiv svake vlasti koja represijom bude gurala siromašne da se odreknu te svoje slobode.
Moderatori: Bertone
  • Stranica:
  • 1
  • 2
  • 3

Vikalica™

Zadnja poruka: pred 2 sati, 32 minuta
  • dpasaric: Više ne vrijedi, njegovo vrijeme je davno prošlo, to je muzejska stvar, a i muzeju ih imamo hrpu...
  • Lihto: Jel vrijedi šta orginal Apple dock sa 30pin kablom za iPhone 4/4s? Ako netko želi kupiti može na pm..
  • dpasaric: Konačno neki hardver test, dugo mi nitko nije želio ustupiti računalo za test, ali sada se našao dobrovoljac! :)
  • dpasaric: Stigao mi je novi MacBook Pro M4 Pro na Jabučnjak test! :)
  • smayoo: RIP David Lynch
  • ^SuperUnknown^: Treba tko Time Capsule 1st gen? 500 i 2000 GB modeli, restauriranih napajanja (40/50E cijene). Javite u PM ako tko treba :)
  • accom: Windy. Meni odličan.
  • smayoo: Nije nijedna 100% i uvijek točna, ali za Hrvatsku je HRT Meteo meni najtočnija
  • smayoo: Za Hrvatsku HRT Meteo
  • Matija klc: Teski ocaj. Trenutno mecava u mom gradu a u njoj pise kisa da pada. Sta koristite vi ekipa?
  • Matija klc: Koju aplikaciju za vrijeme koristite? Ova standardna od Apple-a je postala
  • smayoo: Piši u forum
  • Air: Kod instalcije mi se oštetio jedan user na način da jedinio kod njega ne mogu otvoriti System preferece.
  • Air: @Bertone hvala. Odradio sam direktno preko instalera Apple. Spremim ovaj link za kasnije.
  • Bertone: [link]
  • Bertone: @Air, [link]
  • Yonkis: Settings , General, Dictionary. Bilo mi je uključeno. Nisam to upalio 100%
  • Air: netko je stavio na Jabucnjaku link sa operativnim sistemima koji nisu više podržani od Apple-a. Ja ne mogu naći taj post. Trebam Big Sur. Ako netko zna sa koje stranice je siguno sikuniti?
  • smayoo: Nemam pojma. Gdje si to našao? :)
  • Yonkis: Kakav je ovo hrvatsko engleski rječnik? [link]
  • ^SuperUnknown^: Ekipa, trazim tipkovnicu tj. top case za prvi Intel Macbook (Macbook1,1-4,1 A1181), po mogucnosti bijelu, ali moze i crna :) Ako tko ima od nekog krepanog javite :) Thx!
  • kupus: tražim 30 pin na lighting adapter, ako ima tko viška - PM
  • stefanjos: sretna nova!
  • Yonkis: Sretna vam ova nova 2025!
  • dpasaric: Kreativna vam 2025. godina! Kanpai! [link]
  • JOHN: Sve najbolje u novoj godini. Puno zdravlja, sreće i uspjeha.
  • zoranowsky: Sretna Nova!
  • Miro Spiro: Sretna Nova godina
  • Matija klc: Sretna Nova svima
  • Gjuroo: Sretna nova!
  • Bertone: Sretna Nova
  • Zdravac: Sretna Nova, i svako dobro vam želim!
  • dpasaric: Svako dobro i da vam 2025. bude još bolja! :)
  • smayoo: SRETNANOVAGODINAAAAAAAA!!!! :D
  • Yonkis: dpasaric, I think you're gonna love it :)
  • dpasaric: Kako imamo Lisu u Pikiju, to mi je na listi za gledanje!
  • Yonkis: [link] netko već gledao?
  • Zdravac: :)
  • JOHN: Jel prolazi integralni? :)
  • Zdravac: @JOHN, lagano sa ugljikohidratima (kruh), rakija je, s druge strane, preporučljiva :)
  • ping: Sretan Božić
  • JOHN: Sretan i blagoslovljen Božić. Pazite na slatko i slano. Samo kruh i voda i ajde može i pijača!:)
  • zoranowsky: Sretan Božić!
  • dpasaric: Sretan Božić i se najboljshe judi! :)
  • smayoo: Sretan Božić, svima svima neka bude veseo, miran, topao, sit i napit! :)
  • Gjuroo: Sretan Božić!
  • Zdravac: Sretan Božić!
  • drpongrac23: Sretan i blagoslovljen Božić!
  • Damirst: Sretan Božić svima!
  • Bertone: Sretan Božić

Za vikanje moraš biti prijavljen.

Prijava

Prisutni jabučari

Ender, jmirakul, Riba, smayoo, Anonimci (293)

Novo na Jabučnjaku

Teme

Poruke

Oglasi

Anketa

Koji Mac koristite?

Page Speed 1.25 Seconds

Provided by iJoomla SEO