- cijena instalacije od razvodne ploče do punionice (kabel NYM-J 5x2,5, nadžbukno polaganje, sitni materijal) - ako niste estetski prezahtjevni i prostorno prekomplicirani, to je nekih 300-400 €
Trenutno mi se gradi stan i u mogućnosti sam provuć druge kabele (danas provjerio), a kako nisam razmišljao previše o tome i sad dok postoji mogućnost htio bi to riješiti da jednog dana nemam problema, pa bi molio pomoć oko toga jer sam teški amater. Da bi dobio 11kw treba punjač spojiti 230 V trofazno delta:11 kW (28 A), točnije 4 žice prema ovo manualu, Table 3 na 10 stranici.
U Wall connector manualu kaže: Wall Connector wirebox terminals can accept stranded wire sized between 4 mm2 to 25 mm2, or solid wire 1.5 mm2 to 25 mm2. Installer is responsible for selecting a wire size that will be compliant with local code, possibly
taking into account amperage, distance and other site conditions.
Ako stavim 11kW 2,5mm - Pad napona [%]: 2.78, a za 11kw i 4mm - Pad napona [%]: 1.39, s tim da ne znam koliko je dug kabel od kutije do utičnice u garaži. Kolko taj dio igra ulogu s padom napona i gubicima? i koji kabel na kraju odabrati?
Koliko znam nije samo do prikladnih instalacija, pitanje je i kolika max dozvoljena zakupljena snaga na tvojoj lokaciji. To će ti Smayoo bolje znati. Ima lokacija gdje to jednostavno operater elektromreže ne nudi jer nema prikladnu trafostancu u tom krugu.
Trenutno mi se gradi stan i u mogućnosti sam provuć druge kabele (danas provjerio), a kako nisam razmišljao previše o tome i sad dok postoji mogućnost htio bi to riješiti da jednog dana nemam problema,
Ako ti se stan zaista *GRADI* (dakle - novogradnja), traži da ti povuku kabel NYM-J 5x2,5 mm² do garaže. Ako nije neka zaista velika zgrada pa da ti je duljina tog kabela bitno veća od 100m, to bi moralo biti u redu za sve kombinacije.
VAŽNO! Osim toga, traži da ti se izvede trofazni priključak od 22 kW (simetrični 32A) ili, ako je to problem, minimalno 15,18 kW s nesimetričnim limitatorom 25/16/25A.
@Fi - Odmah si sredi dovode i odvode vode, pogotovo DOVODE - cijev u cijev + revizorne šahte, da ne bi bilo… - jer kasnije može biti trganja asfalta i ostale dječje radosti. Bager i ekipa. Znam iz iskustva
VAŽNO! Osim toga, traži da ti se izvede trofazni priključak od 22 kW (simetrični 32A) ili, ako je to problem, minimalno 15,18 kW s nesimetričnim limitatorom 25/16/25A.
Da, novogradnja je. Ovaj trofazni priključak od 22 kW tražim od HEP-a ili izvođača? Za dokup snage sam pitao arhitekticu i rekla da je to moguće tek kad je sve gotovo, preda se HEPu i oni mi povećaju limit, jer se ona mora držati projekta. Koja je prednost ovog trofaznog (simetričnog) ili ovog nesimetričnog? Da znam s kojim argumentima ih napadam.
Moraš tražiti od izvođača jer ako ti izvedu jednofazni priključak , kasnije više ne možeš ništa. Arhitektica ili nema pojma, ili laže bezočno jer joj se ne da, komplicirano joj je. Ali ti gnjavi onoga koga plaćaš i inzistiraj da on to riješi. Nije točno da se mora sve napraviti po projektu pa tek kasnije mijenjati. Takve stvari se u stambenjacima uvijek mijenjaju u hodu, bude i puno složenijih izmjena, papiri se rješavaju s HEPom u hodu i njima je draže da dođu na objekt samo jednom i sve riješe tada, nego da dolaze 10 puta.
Na žalost nije istina. Izmjena na priključku je izmjena uvjeta priključenja i prema Zakonu o gradnji zahtjeva izmjenu i dopunu građevinske dozvole. Arhitektica je u pravu. Najjednostavnije je sada izvesti kabele koji će kasnije zadovoljavati novoplaniranu snagu, a povećanje priključka zatražiti nakon ishođenja uporabne dozvole. Predložene izmjene u tijeku gradnje mogu bitno zakomplicirati i produžiti ishođenje uporabne dozvole. Također valja napomenuti da izvođač ne smije ugraditi bilo što na zahtjev investitora dok nadzorni inženjer to ne odobri.
Ne pričamo o tome da netko s 11 kW želi povećanje na 80, daj... Kakva izmjena i dopuna građevinske dozvole, to je tek kompliciranje i produljenje ishođenja uporabne dozvole. Pričamo o stambenjaku i o tome da netko u stanu dobije limitator od 32A umjesto 20. WTF?
Slažem se da nadzorni inženjer mora biti upoznat i suglasan, ali ne znam nijednog tko s takvim zahtjevom ne bi bio i koji bi rekao da za takvo povećanje snage treba izmjena i dopuna građevinske dozvole.
Točno. Dakle, za ovakvu izmjenu ne treba raditi izmjenu i dopunu glavnog projekta niti građevinske dozvole jer ne utječe na bitne uvjete za sigurnost građevine.
Snaga i faznost električnog priključka nema nikakve veze s lokacijskim uvjetima, ne utvrđuje se lokacijskim uvjetima, a i općenito, ako nije tražena lokacijska dozvola, lokacijski uvjeti nisu ni zadani. Bilo bi OK da pitanja koja su izvan tvoje struke pustiš onima koji su za to kompetentni i ovlašteni.
Lokacijski uvjeti su između ostalog uvjeti priključenja na infrastrukturu (Zakon o prostornom uređenju, članak 140.). Prilikom izdavanja građevinske dozvole obavezno se utvrđuju uvjeti priključenja, odnosno za struju EES i kada mjenjaš priključak na bilo koju infrastrukturu moraš ponovo ishoditi nove uvjete priključenja, a onda i izmjenu i dopunu građevinske dozvole. Imali smo takve slučajeve u više projekata i recimo baš me je HEP u nekoliko slučaja tražio da ishodimo novi EES kada se snaga trofaznog priključka malo povećavala, a ovdje se čak predlaže promjena monofaznog na trofazni uz višestruko povećanje zakupljene snage. Kako u kom dijelu Hrvatske, to možda i može proći, ali po Zakonu je jasno da mora ići na izmjenu i dopunu dozvole i kolegica je upravo dala najbolji savjet.
O kompetentnosti nisam mislio pisati, ali kad već prvo potpuno krivo prozivaš arhitekticu, a sada ponovo slično odgovaraš, a jasno je da ne znaš ni s kim, a ni o čemu razgovaraš, moram napisati da ono što si napisao za nju zapravo vrijedi za tebe.
Ne isplati se cackati po HEP prikljucku.
Najlukavije je dogovoriti se s elektricarem da polozi deblju instalacisku cijev (po domace bužir). U njega neka ubaci kabel/zice koje treba.
Nakon uporabne zatrazi povecanje prikljucne snage i promjenu prikljucka.
Istovremeno ne mozes imati dvije vazece elektro energetske suglasnosti. Tako je u Zagrebu. Jos je veci problem ako imas ugovor o koristenju mreze.
Imali smo takve slučajeve u više projekata i recimo baš me je HEP u nekoliko slučaja tražio da ishodimo novi EES kada se snaga trofaznog priključka malo povećavala,
Naravno. Treba ishoditi novu EES. Ali to ne znači (niti je ikad značilo) da treba pisati izmjenu i dopunu glavnog projekta niti tražiti izmjenu i dopunu građevinske dozvole. Nadzorni inženjer za elektrotehniku se javi u HEP, zatraži u ime investitora novu EES (za jedno ili više obračunskih mjernih mjesta u sklopu te građevinske dozvole), HEP izda ponudu, investitor plati po ponudi, HEP izda novu EES, tri faze umjesto jedne, veća snaga. Kraj priče.
O kompetentnosti nisam mislio pisati, ali kad već prvo potpuno krivo prozivaš arhitekticu, a sada ponovo slično odgovaraš, a jasno je da ne znaš ni s kim, a ni o čemu razgovaraš, moram napisati da ono što si napisao za nju zapravo vrijedi za tebe.
Zapravo ne vrijedi za mene, nego za tebe i nju. QED
Znaš li što znači riječ "kompetencija"? Ne možeš biti kompetentan za nešto za što nisi stručan, a kamoli ovlašten.
Ne isplati se cackati po HEP prikljucku.
Najlukavije je dogovoriti se s elektricarem da polozi deblju instalacisku cijev (po domace bužir). U njega neka ubaci kabel/zice koje treba.
Nakon uporabne zatrazi povecanje prikljucne snage i promjenu prikljucka.
Istovremeno ne mozes imati dvije vazece elektro energetske suglasnosti. Tako je u Zagrebu. Jos je veci problem ako imas ugovor o koristenju mreze.
Naravno da ne možeš imati dvije važeće EES. Uvijek je samo jedna važeća, ona zadnja. U čemu je problem? U najmanje 50% projekata se mijenja EES, odnosno doplaćuje snaga *PRIJE* uporabne dozvole. Naravno da prije. Zašto bi to radio poslije uporabne? Zato što tako kaže arhitektica?
Opet sam se glupan upecao na rasprave s nestručnim osobama na forumu. Jasno je da stručno obrazlaganje i citiranje zakona tu ne može pomoći kad imamo nekoga čija je glavna argumentacija da tko je on i kakav pečat ima pa se valjda podrazumjeva da sve zna.
Ali zapravo bi bilo zanimljivo okrenuti pilu naopako pa nek čovjek ode kod izvođača kako si savjetovao i nek mu kaže da izvoli napraviti kako mu on kaže jer valjda on zna kad ga plaća, a ako projektant i nadzor kaže da to ne može neka mu odgovori da nema pojma ili bezočno laže jer je tako rekao smayoo s foruma Baš bi bilo zanimljivo dobiti povratnu informaciju kako je to prošlo. Ja znam kako bi prošlo kod mene na gradilištu
Over and out. Vratite se na električne aute. U dobroj namjeri ovo je ošlo u krivom smjeru
Tako kako sam savjetovao funkcionira bez iznimke, na svim projektima gdje mi radimo elektro nadzor. I nigdje nam se nije dogodilo da se glavni nadzor tome usprotivio i tražio da se ide na izmjenu i dopunu građevinske dozvole, i nigdje se nije dogodilo da nije prošao tehnički pregled zbog povećanja snage ili promjene faznosti priključka. Drži se ti svoje struke, a elektro nadzoru pusti da radi svoj posao.
Morate biti svjesni da mijenjate parametre požarnog sektora. Konkretno nisam siguran u kojoj mjeri, ali mislim da bi bilo poželjno da dobiješ izjavu nadzora i izvođača u njihovim završnim izvješćima da su napravljene konkretne izmjene(sa što detaljnijim opisima zhvata) koje ne utjeću na temeljne zahtjeve. Izmjenu glavnog projekta i dozvole neće sigurno raditi zbog tebe. Morao bi biti neki veliki hebač da ih na to natjeraš!
Svakako to nemoj raditi u “deal-u” samo s izvođačem jer je u praksi to najčešći način. Moraš biti temeljit oko toga, kako bi kasnije izbjegao nedaj Bože ozbiljne posljedice. Bitni sudionici moraju biti u to uključeni. Ako elaboratom zaštite od požara nije obuhvaćen taj dio oko punjenja vozila, a mislim da to nije samo sitnica, onda to vjerojatno nije obrađeno ni u glavnom projektu. Ako toga nema u glavnom projektu niti u završnim izvješćima o provedenom nadzoru i izvedenim radovima, onda toga formalno nebi smjelo biti ni u naravi. Znači ili tako ili radije nemoj nikako!
Prvi ali veliki problem može biti prilikom nastanka požara koji je uzrokovao tvoj auto ili nestručno izvedena instalacija i sva instalacija povezana s punjenjem iz smjera tvog stana i kako će osiguranje to duboko čačkati/tretirati, a naročito ako se požar proširi iz jednog požarnog sektora(garaže kao nestambenog dijela objekta) u drugi požarni sektor kojeg čini stambeni dio objekta. Tada nisi više samo ti oštećena osoba, već i ostali suvlasnici koji su suvlasnici zajedničkih prostorija i sustava. Mišljenja sam da bi struju možda trebalo dopremiti preko zasebnog obračunskog mjernog mjesta koje će biti uvedeno samo za tvoju garažu ili GPM, dakle da nema veze sa drugim požarnim sektorom(stambeni dio), odnosno da dolazi iz smjera glavnog ormara garaže. Nije nužno tako ali bi moglo biti mudrije.
Ja sam prvi taj koji savjetuje ljude da ne stavljaju litijske baterije u obiteljsku kuću gdje nema požarne sektorizacije, ali mislim da nije korektno nametati takve uvjete nekom tko želi u garaži držati EV (sa ili bez punjenja) ako ih ne namećemo nekom tko ima ICE auto s ugrađenim plinom (koji su, statistički, požarno najrizičniji).
Što se tiče širenja požara, nema veze odakle je spojen električni kabel u prostoriju gdje izbija požar, nego je samo bitno da su prodori (svih) instalacija kroz granice požarnih odjeljaka propisno zabrtvljeni protupožarnom žbukom, ili na drugi odgovarajući način zaštićeni (vatrootporna građevinska uvodnica ili nešto treće).
U konkretnom slučaju su vjerojatno odvojeni odgovarajućim zidovima i vratima i tu sigurno nema dileme. Problem može biti kod ticino cijevi, odnosno prodorima kroz međukatnu stropnu ploču garaže jer kabeli moraju nekako doći od garaže do stana. Na tim dijelovima mora biti negdje dokumentirano da su napravljena odgovarajuća požarna brtvljenja i sl. Sitnice, ali moraju biti navedene. Znam da je komfornije vući iz stana, može se recimo povući i mrežni kabel za potrebe videonadzora….
Samo dajem naglasak da to negdje mora biti dokumentirano, zbog njega samoga, odnosno da to nije radio na svoju ruku nego su u to bili uključeni sudionici u projektu i u konačnici pismeno odobrili.
Može imati kasnije problema nedaj Bože kod osiguranja, predstavnika, jalnih susjeda, upravitelja zgrade…
Danas kada susjedi vide el. romobil u zgradi od toga se radi drama…..
I sada kada sve ovo čitamo, a počelo je od naizgled jednostavnog pitanja odabira vozila, čovjek koji bi kupio EV tek ovako dobije punu perspektivu komplikacija u koje ulazi s takvim autom. Evo, pitam se je li prijateljica s faksa koja sada gradi kuću i možda planira manji gradski EV vodila računa o ovome?
Mene pak ovo ponukalo pogledati više "honest reviews" raznih vlasnika EV-a i mogu zaključiti da je još uvijek više negativnog nego pozitivnog za velik dio potencijalnih kupaca. EV ima smisla kao drugi manji auto za svakodnevne urbane vožnje - i to ako imaš vlastitu kuću ili garažu gdje se može puniti.
Također EV tehnologija se čini idealnom za dostavne tvrtke, a možda i za dio javnog prijevoza.
EV kao "jedini i glavni" auto u obitelji prolazi samo ako ste velik entuzijast, ako imate vremena na bacanje i ne frustira vas cijeli set problema na punjačima - od različitih providera i desetak različitih (i nepouzdanih!) aplikacija za to, o ovisnosti o internetu i telefonu, a Korado je još dodao stvarni problem u praksi, a to su namjerno, ili slučajno, vandalizirane punionice, one gdje netko u frustraciji nogom nabije "STOP" tipku u punjač i on je onesposobljen do dolaska servisera - jednog dana. Tu je velik problem i nemogućnosti plaćanja gotovinom i ikakva ljudska pomoći na EV punionicama, pa do toga da Veliki Brat prati svaki vaš korak.
Ovo zadnje se čini kao potpuno nebitno "jer ja sam nitko i ništa, samo neka prate gdje idem", ali ne moraš biti velik "teoretičar zavjera" niti gledati filmove poput "Leave The World Behind" da bi shvatio da smo tehnološki i praktično potpuno na toj razini da se takve distopijske scene mogu dogoditi u stvarnosti.
Ne mora to biti toliko ekstremno, kao hakeri koji onesposobe brod i zabiju ga u most (Baltimore 2024.), dovoljno je da se u Europi iz nekog političkog razloga ponovi kanadski scenario u kojem je licemjerni Trudeau kamiondžijama blokirao elektronske načine plaćanja jer su se protivili njegovoj korumpiranoj politici. Oni su gorivo mogli kupiti samo gotovinom, a da su imali EV šleper, ne bi mogli ništa.
Stvar ide korak dalje s prijedlogom novog zakona u Hrvatskoj u kojem vas doktor mora cinkati sustavu ako ste na jačim antibioticima i sličnim lijekovima i tada ne smijete voziti. I ne kažem da to nema smisla u nekim slučajevima, ali kako se onda svi liječnici peru odgovornosti to će na kraju dovesti do toga da bolesni ljudi ne idu do doktora jer bi izgubili mogućnost vožnje. Znači to da ste na lijekovima se negdje elektronski prijavi u sustav - jer sigurno liječnica opće prakse na šalje pismo u MUP. Samo vam treba nova direktiva iz Brisela kojom će preskočiti i MUP i jednostavno će biti nemoguće korištenje elektronskog plaćanja za gorivo ili EV punjenje ako ste "bolesni".
I onda smo samo na korak do toga da vam u idućoj "pandemiji" dozvole da vaš EV vozite samo u krugu od 20 km od mjesta stanovanja i slično, a vi ne možete baš ništa. Ili da vam potpuno blokiraju pristup ičemu ako vas proglase "protivnikom sustava" ili "antidržavnim elementom". Stara dobra Orvelova 1984. je 2025. dobila i sve tehničke mogućnosti da se sprovede na najperfidnije načine.
Otišao sam namjerno malo u crnilo , ali treba uvijek razmišljati o svim mogućnostima jer Murphy ne spava, a našu državu vode zemljačine kojima je sasvim ok i pucati iz auta za zabavu, tako da kao društveni sustav nemamo potrebnu razinu civiliziranosti da sačuvamo osnovne građanske slobode i vrijednosti.
Što sve ovo ide dalje, to s većim užitkom gledam na to da moji auti ne traže internet da bi radili!
Davore, zar ti misliš da se sve to isto ne bi dogodilo i s ICE automobilima, potpuno isto kao i s EV? Vrsta pogona nema nikakve veze sa softverom za autonomnu vožnju i/ili s daljinskim nadzorom i upravljanjem.
Plaćanje goriva gotovim novcem je još uvijek moguće tu, kod nas. Već u Italiji i Austriji imaš dio pumpi koje su "cashless", u Danskoj je unatrag godinu-dvije potpuno ukinuto plaćanje gotovinom (nema više gotovog novca u opticaju), a i prije toga ti nisu htjeli uzeti gotov novac čim se radilo o iznosu većem od parsto kruna (1 DKK je približno 1 HRK). U drugim skandinavskim zemljama je isti propis uskoro na snazi (ili već i jest, nisam točno pratio). U zemljama eurozone to neće ići tako brzo, ali isto na zapadu i sjeveru EU troškovi rukovanja gotovinom ubrzano rastu i bit će sve manje trgovaca koji će primati gotovinu, osobito za veće iznose. Pa evo ti, uostalom, ove godine na zagrebačkom adventu je bilo puno štandova cashless.
To je sve neka sasvim druga priča i nema nikakve veze s EV tehnologijom.
Davore, zar ti misliš da se sve to isto ne bi dogodilo i s ICE automobilima, potpuno isto kao i s EV? Vrsta pogona nema nikakve veze sa softverom za autonomnu vožnju i/ili s daljinskim nadzorom i upravljanjem.
Plaćanje goriva gotovim novcem je još uvijek moguće tu, kod nas. Već u Italiji i Austriji imaš dio pumpi koje su "cashless", u Danskoj je unatrag godinu-dvije potpuno ukinuto plaćanje gotovinom (nema više gotovog novca u opticaju), a i prije toga ti nisu htjeli uzeti gotov novac čim se radilo o iznosu većem od parsto kruna (1 DKK je približno 1 HRK). U drugim skandinavskim zemljama je isti propis uskoro na snazi (ili već i jest, nisam točno pratio). U zemljama eurozone to neće ići tako brzo, ali isto na zapadu i sjeveru EU troškovi rukovanja gotovinom ubrzano rastu i bit će sve manje trgovaca koji će primati gotovinu, osobito za veće iznose. Pa evo ti, uostalom, ove godine na zagrebačkom adventu je bilo puno štandova cashless.
To je sve neka sasvim druga priča i nema nikakve veze s EV tehnologijom.
Dodji Davore u Irsku, tu ne daju svoj tezoro, nedavno je pokrenuta incijativa da u ustavu bude navedeno da gotovina gotovina mora biti prihvaceno sredstvo placanja uvijek i svugdje.
Sto se tice "troskova rukovanja gotovinom" to u prvom redu vrijedi za sirote banke, sto se mene tice neka sve pocrkaju. Lokalni restorancic ima na pultu obavijest da ako je moguce platim gotovinom kako bi izbjegnuli proviziju za karticno placanje. Njima je ocigledno trosak rukovanja gotovinom nizi od provizije koju im banka naplati.
Bertone: Rekao sam ti da je kvaliteta izrade loša, ali sam CPU je brži od CPU-a iz MBP 2014/2015,... stavi na njega LinuxMint pa ćeš vidjeti da nije spor
Air: Moj MBP 2014 je ferari / Bentley za usporedbu...
Air: Moj utisaK da sam ga platio 100-150 eura plakao bi što nisam dao još 150 za MBP 2014 - 2016 godište.
Air: Samo da javim, na kraju sam dobio laptop od frenda. Nije htio čuti za nikakve pare. Skro smo se posvađali ali eto pametniji popušta
hal9000: Steve Jobs, vrati se! Sve ti je oprošteno! [link]
Bertone: Na stranu sad brzina i ispeglenost OS-a ali mom oku je najljepši i najugodniji bio Mac OS X 10.4 Tiger, a nativni Aqua wallpaper mi je i dan danas jedan od nesmetajućih wallpapera.
drlovric: Ja nekako vjerujem da ovo nije bilo jos uvijek ni planirano, vec su to sfusali na brzinu da izadje prije vremena. Cisto da malo zamaskiraju AI blazamu. Da se pise o necemu drugome. NIkakvu konkretnu vrijednost korisnici nisu dobili ovom promjenom.
CoffeePod: @drlovric Malo je reć da su se za*ebali. Prezentacija na WWDC je izgledalja lijepo, ali to su bili cherry pickani trenutci, i sve je bilo uvećano. Liquid Glass ne funkcionira dobro na našim malim ekranima.
CoffeePod: @hal9000 Probao ga na M2 Airu od djevojke, jer se njoj svidio dizajn sučelja. Ukratko, laptop je vidno usporio sa animacijama, performanse su zagušene. Stvarno je istina da treba pričekati tek idući release kada se ovako velike promjene naprave. Što se mene tiče, svi xOS26 su i dalje Beta.
CoffeePod: Samo se sjetim njegove izjave "We don't ship junk!"
CoffeePod: Mene iskreno zanima reakcija Jobs na Tahoe26 i novi iOS26. Znam da je samo volio "lickable" user interface ali ovo izgleda toliko cartoony i bloated da se izgubio premium look.
hal9000: Ako ne revolucionaran (a siguran sam da bi ih bilo), što god da je, bilo bi bez kompromisa i jednostavno radilo bez je*emti.
VanjusOS: sve nas zanima što bi bilo da je još poživio... da li bismo imali još koji revolucionarni proizvod? ja sam uvjeren da bismo imali i više od jednog..
hal9000: @VanjusOS: Ah, kad se sjetim Jobs-a i kako je dobro vodio Apple, dođe mi da sada zaplačem. Kako u zezanciji znam reći: "Steve Jobs, vrati se! Sve ti je oprošteno!"
VanjusOS: jučer bila godišnjica Jobsove smrti - zar nitko nije se sjetio toga?
dpasaric: Vidim da vam treba više ljubavi, pa nešto s puno pozitive...
drlovric: Ako imamo nekog vlasnika pausalnog obrta, molim da mi se javi. Hvala.
Bertone: Sad sam zbunjen, toliko da sam išao googlati da li se što promijenilo oko pojma "tašt", ali kako nije, ne razumijem pitanje ili zašto si došao do takvog zaključka :/
Yonkis: [link] ako niste gledali u kinu (Art Kinu) onda morate pogledati na HRT2, večeras, rekao bih da je must-see za sve koji su iz Rijeke
Bertone: I tako se od pitanja da li djetetu (za koje ne znamo koliko ima godina) isplati uzeti laptop, došli smo do čiji je ve*i
jura22: Naveo primjer. Postoje i editori za jednanzbe na macOS-u.
smayoo: Pages koristi standardni LaTeX za jednadžbe, kao i LibreOffice (LO ima još i neki legacy sistem od OpenOfficea), a MS Office koristi svoj neki vrlo nepraktičan sistem, oduvijek. Tko piše puno jednadžbi u svojim tekstovima, nauči se LaTeXu jako brzo i puno je brži i efikasniji nego s MSO, na bilo kojoj platformi.
jura22: Za unijeti jednandžbu u Pages treba naučiti prohgramirati.
jura22: MSO na macOS-u ne radi kao na WIN. Recimo Mail Merge je neupotrebljiv ako ima iole više slogova. Kao tekst procesor je OK, ali je i Pages isto OK.
drlovric: Ako bas hoces Air, instaliraj Parallels i opet vrti nativnu verziju Win Office paketa. Radi to dobro.
drlovric: Autori MS Office za Win i Mac nisu nikada otisli niti na team building, a kamoli radili skupa. Ta dva proizvoda nemaju zive veze jedan s drugim
Bertone: Kako to? Pa rekao si da MacOS bolje koristi hardverske resurse
drpongrac23: @Bertone - evo vidiš, baš suprotno. MS Office na PC-u radi daleko brže i uglađenije nego na Mac-u. Baš si fulao od prve