Kreativni odjel je ovaj put pripremio nešto veliko: HYPERVIZ - tehnologiju interaktivne vizualizacije i hrvatski hi-tech proizvod u potpunosti razvijen na Macintoshu. Godine iskustva u izradi arhitektonskih i drugih vizualizacija, rad na virtualizaciji šireg centra Rijeke u prometnoj simulaciji Urban Jungle i dobro poznavanje svakog oblika multimedije, rezultiralo je novom tehnologijom interaktivne vizualizacije u stvarnom vremenu.

Hyperviz
Hyperviz se može koristiti i kao imenica i kao glagol

Vizualizacije jučer

Kada uguglate pojam "interactive visualization" možete vidjeti mnogo sadržaja, ali većinom vezanog za akademske institucije, istraživačke laboratorije ili tek uzbudljive projekcije onoga što nam nosi budućnost. Malobrojna su fleksibilna komercijalna rješenja koja nude brzu i kvalitetnu vizualizaciju, a rješenja koja uz to nude i interaktivnost mogu se nabrojati na prste jedne ruke.

Većina vizualizacija vrlo je ograničena. Često susrećemo lijep, ali tek statičan rendering za potrebe tiska ili weba. Tko raspolaže većim proračunom investira u animaciju - i to može izgledati zaista dojmljivo. No, čak i tada ostajemo tek pasivni promatrač i gledamo ono što je netko unaprijed odredio. Ozbiljnih interaktivnih vizualizacija je malo, a zanimljivo je da se vrhunska informatička tehnologija danas koristi prije svega za igre!

Hyperviz
Nekada je i "žičana" vizualizacija bila holivudski hi-tech efekt

Današnji grafički procesori imaju snagu cijelih super-kompjutera od prije desetak godina. Razvoj te tehnologije napredovao je brže od bilo čega u informatičkoj industriji. Ne bi li bilo divno sve to iskoristiti za još nešto osim zabave?

Hyperviz
Kretanje u hiperviziranom prostoru jednostavno je kao u igri

Zašto hipervizirati?

Korist od napredne interaktivne vizualizacije je višestruka - sada se i najkompleksnije ideje mogu brzo i efektno prikazati različitoj publici na način koji će ostaviti trajan dojam. Mogućnost da se putem weba pristupi globalnoj publici nije potrebno posebno objašnjavati, a sve to u konačnici povećava prodaju. Hyperviz priča može biti još uzbudljivija: od virtualizacije kompletnih muzeja i galerija, preko edukacije u učionici budućnosti, pa sve do evakuacijskih procedura i simulacija za potrebe vojske i industrije.

Hyperviz
Osvjetljenje i sjene mogu se generirati u stvarnom vremenu

Kako je sve to moguće?

Ne tako davno svaka kvalitetna 3D vizualizacija morala se unaprijed računati satima ("renderirati"). Gotov rezultat izgledao je vjerno, ali korisnik je mogao biti tek pasivni promatrač. Vrijeme videa prolazi i dolazi vrijeme interakcije. Zahvaljujući modernim grafičkim karticama danas je u stvarnom vremenu moguće kvalitetno prikazati eksterijere, interijere i predmete koristeći sve napredne rendering tehnike. Ako je površina glatka i sjajna, to se vidi, a ako je stara i korodirana - i to se vidi. Ako vjetar zanjiše krošnju, to ćemo vidjeti i na sjeni, na zidu. Sjene ne padaju jednako u podne i predvečer jer ih je moguće računati u stvarnom vremenu. Dok gazimo po zemlji zvuk je različit od zvuka metalnih stepenica. Detalji koje je moguće prikazati ograničeni su samo maštom... i proračunom. :-)

Hyperviz
Čak i sporedni detalji poput vegetacije izgledaju dovoljno stvarno

Naravno, za korištenje ove tehnologije očekuje se da korisnik ima moderno računalo opremljeno grafičkom karticom novije generacije. Što to znači u našoj Mac praksi? Svaki noviji Mac zadovoljava uvjete jer sada “ulaz” predstavlja GeForce 9400 serija procesora koja je dovoljno snažna. Problematični su stariji strojevi s Intelovim GMA procesorom. Na njima stvar funkcionira, ali sporo. Što se tiče starih generacija procesora - ima svega, od strojeva starih pet godina koji to rade savršeno jer su imali naprednu grafiku za svoje vrijeme, pa do onih koji ne mogu prikazati sve potrebne grafičke efekte, a tada vizualizacija izgleda sirovo i nedovršeno. No, to su žrtve napretka, a nove ideje uvijek treba razvijati za tehnologije koje tek dolaze.

Hyperviz
Suncem obasjani tankovi budućeg eko-postrojenja

Hyperviz budućnost

Trodimenzionalne interaktivne vizualizacije sada su moguće u punoj kvaliteti na svakom računalu (radi i na Windowsima!). Za web je moguće pripremiti "light" formu koja izgleda iznenađujuće kvalitetno s obzirom na malu veličinu datoteke. Demo koji možete probati velik je svega sedam mega - kao malo kvalitetniji MP3!

Hyperviz
Da li ste primjetili mrava kako se penje uz drvo?

Čarolija se nastavlja - podržan je čak i iPhone! Zamislite samo mogućnosti - možete impresionirati poslovnog partnera kojeg ste sreli potpuno slučajno na drugom kraju svijeta. Posegnete u džep i dopustite mu da sam prošeće kroz vaš hipervizirani prostor i isproba sve što mu želite pokazati. Kada pak pomislimo na promociju, ovakav vid vizualizacije savršeno se uklapa u svjetski mega-hit - Appleov App Store. Mnoge velike tvrtke izdale su besplatne aplikacije koje nisu ništa drugo do inteligentna promocija nekog njihovog proizvoda. Tako na iPhoneu možemo besplatno “provozati” novi coupe ili vidjeti novu modnu liniju poznatog kreatora. Sada je moguće u iPhone ubaciti cijele male virtualne svijetove - i to s interakcijom.

Hyperviz
Hyperviz u iPhone varijanti - vizualizacija u džepu

Radi li vam mašta? Kako biste vi iskoristili ovu tehnologiju?

 

Komentari  

john_st
02-04-2009 | 00:54
PREJEBENO!!!
flare
02-04-2009 | 09:46
meni je ovo MRAK :-). I ovaj demo me jako podsjeca na HL2 pa mi je zato jos vise super:-).

Decki, svaka vam cast :thumbsup:
Riba
02-04-2009 | 11:29
A gdje su neprijatelji? :-)
Vanjuška
02-04-2009 | 11:36
Pitam se, nikome nije palo na pamet pogledati kalendar?
dpasaric
02-04-2009 | 11:41
Da, bila bi dobra fora, samo što čak niti mi nismo toliko ludi da bismo na prvoaprilskoj šali radili dvije godine! :-)

BTW, tko je pronašao dvije bačve na sceni koje su prazne, pa se mogu prevrnuti? :-) Osobno volim onaj dio kada se bačvu otkotrlja do dijela gdje stablo baca sjenu, pa gledati kako se lijepo lomi preko nje - pogotovo kada zapuše vjetar. Takvo što se do sada nije moglo vidjeti u vizualizacijama ovog tipa.
dpasaric
02-04-2009 | 11:55
@Riba: ovo što pitaš s "neprijateljima " zapravo uopće nije loše pitanje. Često su vizualizacije neuvjerljive baš zato jer nedostaju ljudi. U jednom internom demou Đipi se igrao mitraljezom, okolo su bili jednostavni "neprijatelji", a bačve su bila pune goriva i letjele su u zrak. Kao stari dobri Duke Nukem. Dakle, ljudi su mogući, ali naravno to znači daleko više posla i puno veću izlaznu datoteku. No, za neke vizualizacije to može biti presudno - npr. evakuacijska simulacija gdje s mora doći do unesrećenih i najkraćim putem ih izbaviti iz zgrade ili s naftne platforme. Da stvar bude zanimljivija, moguće su čak interaktivne vizualizacije MMO tipa (u nekom razumnom obimu). Znači ti si npr. u Nizozemskoj kao sada, mi ovdje, a možemo zajedno učiti kako obaviti neki posao ili zadatak.
Anonimac
02-04-2009 | 16:01
ovo je mrak! dečki svaka čast...prvi ste u svemu! :-))))
JEDNO VELIKO B R A V O !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

GORDANA, PUSA DAVORU ;-)
hal9000
02-04-2009 | 18:52
daklem ovako...

kako sam ljubitelj 3D virtualnih prostora, nemalo puta bih znao neku igru učitati, pobiti dosadne neprijatelje i onda uživati u prekrasnim ambijentima i interijerima. nešto slično mi se događa s ovim projektićem K.O.-a :-)

učitam stranicu i onda bjesomučno hodam okolo jer napravljeno je tako dobro da baš oduševljava! volio bih da ima i neprijatelja koje možeš tamaniti pa se nadam da će K.O. u doglednoj budućnosti razmišljati i o nekoj 3D igri :-)

na prvom screen-u je uputstvo za kretanje, no ja sam, kao stari gamer, instiktivno lijevu ruku stavio na tipke W, A, S, D koje su standardne kod FPS igara. i gle čuda! radi! mislim da je to odlično jer je nespretno imati lijevu ruku na tipkama sa strelicama, a desnom vršljati po mišu.

ono što oduševljava je i da sve radi glatko i bez trzanja (MBP 2.2) iako bih volio da smanje brzinu "hodanja" jer ovo više priliči brzini brzog hoda ili laganog trčanja.

drugih zamjerki nemam, osim jedino da bi bilo dobro da se moglo ući u zgradu, ali pretpostavljam da je ovo neka light online verzija. nadam se da će ovakvih stvarčica biti još jer ja satima mogu hodati po virtualnim prostorima, a da se ne umorim :D

K.O. sjedi! 5!
smayoo
02-04-2009 | 19:52
Dečkovi, čestitam, super posao. Kako rekoh, poradite na arhitektima, oni su dobar kanal za plasman ovog proizvoda prema high-end investitorima.
dpasaric
02-04-2009 | 20:35
Drago mi je da ljudi javljaju da stvar radi glatko na većini konfiguracija. Neki strojevi su me neugodno iznenadili - npr. Nvidia 7300 u starijim Mac Pro je traljava obzirom na mrcine u kojima se nalazi, ali ok, to se znalo i prije. Prva-prva Lampa G4 radi, ali sporo i bez pola efekata, izgleda loše, ali već noviji model od 17" ima bolji GPU i to radi ok za tako stari stroj. GMA je loš svuda - kako na Miniju, tako i na Airu, ali totalno pozitivno iznenađenje danas mi je bio prastari očev G3! Radi se o Beige G3 toweru na 500 MHz i s prvom Radeon karticom. Stvar radi potpuno mekano i bez greške prikazuje sve efekte osim sjena! To je stroj star 11 godina! Baš me to razveselilo! :-)
keko
02-04-2009 | 21:02
evo, mogu i ovdje komentirati.... stvarno radi izvrsno, i na PC-u - preciznije prijenosniku, koji nije uopće zadnji krik tehnike.

jako, jako dobro, i kako sam ti u mailu napisao ima to jako puno primjena.
arhitekti nisu loša ideja ali mislim da je to tek početak... izvrsno!


pozdrav sa zapada...
Breed
02-04-2009 | 22:10
Unity player mi se kolje s Flip4Mac...
Breed
02-04-2009 | 22:20
Safari Beta, naravno :-)
Camino sve 5.
dpasaric
02-04-2009 | 22:27
Da, to je "known bug" - kombinacija Safari 4 beta i Flip4Mac naprave neki problem. Čekamo final, pa ćemo vidjeti da li je problem ostao. Da li ti radi glatko na Hackintoshu?
Breed
02-04-2009 | 22:53
Zašto pobogu ne bi radio glatko ? :-)
dpasaric
02-04-2009 | 23:24
Provociram! ;-) Bio si jednom rekao da ti se grafička pregrijava, a ne sjećam se više da li je to bila ova koju sada imaš ili neka druga...
Breed
02-04-2009 | 23:29
To je bio Geforce 8800, ovo je R3850 :-)
Adam-Luka Turjak
03-04-2009 | 00:06
osobno vidim veliku korist u ovome.. palac mi je doduše, automatski tiskao space u nadi da će promatrač poskočit i par puta sam ga bacio sa spremnika u nadi da će jaukom od pada sa visine otkriti svoj spol..
Riba
03-04-2009 | 00:28
Meni se ne kolje sa Flip4Mac. Mozda zato sto ne koristim bete.
Breed
03-04-2009 | 00:38
Ja ne koristim Unity player :-)
Anonimac
03-04-2009 | 00:43
Probao sam ovo i ful je fora samo mi nije baš jasno kako to uopće može raditi u firefoxu kada je to skoro kao prava igrica? Da li to znači da se ovako može napraviti online igra i ako može zašto uopće još rade igre na DVD-u (da moramo pržiti) kada bi ovako samo surfali i igrali se besplatno. Za te ozbiljne primjene se ne razumijem baš ali moglo bi recimo učiti vozače viličara kako da rade (to mi tata radi, pa znam) a da im se ne prevali teret.
Breed
03-04-2009 | 00:54
Heh, još da implementiraju podršku za force feedback :-)
IgorD
03-04-2009 | 01:05
Super je ovo.

Kad će neki duži članak sa tehnikim detaljima koji opisuju kako je sve napravljeno i tko je sudjelovao?

Sad imate o čemu pisati cijelu godinu.
Lenoxx
03-04-2009 | 01:25
Svaka cast decki! Keep up the good work!
Pozdrav iz Cali.

Pusa Jupiju :PPPP
hal9000
03-04-2009 | 10:32
@anonimac:

a što onda kažeš na ovo? http://www.instantaction.com/

potpune 3D online multiplayer igre koje rade u browseru (i na mac-u)!
dpohl
03-04-2009 | 11:53
Dakle, za pocetak - K.O. - sve cestitke. Stvar izgleda sjajno, pa se nemojte cuditi ako uskoro pocnem hodati okolo po gradu s majicom na temu "poznajem ONE iz K.O." :-)
Dakako, ocekivano, na iMac-u radi savrseno.
I jedan info o GMA. Za razliku od Aira, ThinkPad X300 s identicnom kombinacijom procesora i grafike pod Firefoxom savrseno normalno vrti cijeli prostor sa svim efektima ;-)
dpasaric
03-04-2009 | 12:02
@hal9000: Ha! Ovi su dobri, nisam to vidio! Na kraju će osobna računala iščeznuti i imati ćemo tek jeftine terminale. Sve će računati superkompjuteri "u oblaku".

@dpohl: vjerujem, samo treba gledati i koji točno GMA - onaj prvi 950 je skroman, a zadnji X3100 već solidan. Isto tako, DirectX daje 15-20% brži frame-rate od OpenGL-a. Drago mi je da radi tako mekano na ThinkPadu! :-)
Riba
03-04-2009 | 12:03
Vjerojatno kao i obicno plugin za Mac nije optimiziran.
dpasaric
03-04-2009 | 12:10
@Riba: Ma nije to... programeri plugina su hard-core Mac ekipa, prvih godina enginea sve se radilo samo na Macu, Windowsima nije bilo traga! Jednostavno OS X-ov OpenGL je takav. To je znana stvar od prije, pogledaj npr. testove FPS-a igara na istom Macu pod OpenGL-om i pod DirectX-om. Uvijek je DirectX brži. OpenGL bi teoretski trebao imati prednosti kod "ozbiljne primjene", ali nisam siguran na što misle. Nema veze, i ovako je dovoljo brzo. :-)
abeja
03-04-2009 | 12:28
Super radi...sve glatko. Svaka cast!. Smeta mi jedino to sta je nekako mozda preosjetljivo na misa i sta se mis u tome "zaglavi" pa trebam esc.
Djipi
03-04-2009 | 20:11
@hal9000: "iako bih volio da smanje brzinu "hodanja" jer ovo više priliči brzini brzog hoda ili laganog trčanja" - ciljali smo najsporije što nam je imalo smisla u okviru "industrije", za relativno brzo došetati s jednog mjesta na drugo, a da nije baš trčanje u pitanju (izuzev stepenica po kojima malo "potrčimo", ali to je, u konkretnom slučaju, više show-off varijacije hoda). Za neke manje prostore (interijeri), svakako bi i sporije hodanje imalo više smisla. Kao i ideja "teleportiranja " s lokacije na lokaciju, za "nestrpljive". :-)

@hal9000: "drugih zamjerki nemam, osim jedino da bi bilo dobro da se moglo ući u zgradu" - bilo je u planu, ali abortali smo interijer i "zaključali" ulazna vrata kako bi ovaj konkretan hyperviz koristili kao primjer "limitiranog eksterijera". Nelimitirani bi bio da maknemo collidere oko kompleksa - s obzirom da je kompletan okoliš 3D, osim collidera, ništa nas ne sprječava da se odštetamo na obližnji brežuljak i beremo cvijeće. :-)

@Anonimac: "moglo bi recimo učiti vozače viličara kako da rade (to mi tata radi, pa znam) a da im se ne prevali teret." - da, na to i ciljamo (između ostalog).

@IgorD: "Kad će neki duži članak sa tehnikim detaljima koji opisuju kako je sve napravljeno i tko je sudjelovao?" - nije bilo u planu, ali ako misliš da bi moglo biti zanimljivo, mogli bi nešto upriličiti u formi interviewa. Nema smisla da postavljamo pitanja sami sebi :-) pa ne bi škodio netko "neutralan" tko može postavljati kompetentna pitanja. Ti, na primjer? Pitanja/odgovor e možemo riješiti mailom pa na kraju posložimo u suvisao tekst i objavimo. Javi ako si za.

@abeja: "Smeta mi jedino to sta je nekako mozda preosjetljivo na misa..." - u kom smislu "preosjetljivo na miša"? Pomak miša prebrzo pomiče pogled?

@abeja: "...i sta se mis u tome "zaglavi" pa trebam esc." - smeta što nestane kursor? Ili nešto drugo?


P.S. Hvala svima na komentarima! :-)
Performita
03-04-2009 | 22:25
Evo i mene sa zakašnjenjem. Kad mi je Davor ovo prvi put pokazao ostala sam bez teksta. Pravi SecondLife (Ha, Jupi ;-) ) ali u Safariju. Nisam mogla vjerovat. Palo mi je milijun ideja, od nekih edukativnih do promotivnih. Zamislite kako bismo mogli učiti o starim antičkim srušenim gradovima, na način da obilazimo u njihovo vrijeme u obliku rekonstrukcije, a sve to s jednostavnim utipkavanjem web adrese. A sad već idem u totalni SF i zamišljam ogromnu robnu kuću u koju ušetamo i imamo pravi dojam shoppinga, i onda doslovce možemo kupiti predmete koji su izloženi... Gledat im slike i specifikacije, i odšetat do slijedećeg odjela... Ideja je bezbroj.
Breed
03-04-2009 | 22:55
@Betty nemoj me jebat da Jupi boravi u Second Lifeu ? XD
TSSSK gosn Šehović. Zar u tim godinama :D
dpasaric
04-04-2009 | 12:44
Evo zanimljiv upit koji sam danas dobio - voditelj fitness centra s preko 50 teških sprava ima problem rasporeda. Svaka sprava ima uvjet gdje i kako mora biti postavljena, koliko radne površine oko nje mora biti, a nije nebitno i da sve to bude ljudima logično i ugodno. Izgleda trivijalno, ali kada imaš ograničeni prostor nije lako to vizualizirati na papiru. Uživo premještati sprave "samo da vidimo kako bi bilo" je živi užas. Da stvar bude važnija, svakih par mjeseci neka sprava ode i dođe nova i slično. Često to traži velike izmjene u rasporedu. Isto tako zna se prosječan broj ljudi u dvorani u jednom trenu i nije loše dobiti osjećaj kako prostor izgleda kada je "populiran". Predložio sam jeftinu soluciju "vizualizacije" uz pomoć Lego kocicka, ali nije baš sretno. Da bi se dobila potrebna preciznost sve bi moralo biti prilično large-scale i ne bismo dobili uvjerljivu sliku kako bi to izgledalo. Da li je ovo moguća primjena za hiperviziranje? Naizgled jest, ali "usko grlo" bi bile sprave koje bi trebalo modelirati, a to ne bi bio mali posao. S druge, ako bi naručitelj bio sam proizvođač sprava koji bi na taj način napravio konfigurator dvorana - to bi bila prava stvar! :D
smayoo
04-04-2009 | 13:57
Čuj, ako mene pitaš, to znači da morate smisliti jednostavniji i jeftiniji način modeliranja, koje možda ne mora biti vizualno vjerno, ali svakako geometrijski precizno. Jer ovakvih primjena ima puno. Evo ti odmah iduće: prodavaonice namještaja.
Djipi
04-04-2009 | 15:32
Ni teretana ni prodavaonica namještaja nisu baš najsretniji primjeri korištenja hyperviza. :-)

Prodavaonici namještaja 3D vizualizacija može koristiti za prezentiranje asortimana i za optimalno definiranja postava. U slučaju prezentacije asortimana, promašena je poanta jer nas ne bi trebalo zanimati kako namještaj izgleda u trgovini - trebalo bi nas zanimati kako izgleda u prostoru za koji ga kupujemo. Na takvom konfiguratoru radimo (općenito vezano uz interijere), ali njegov ključni problem su sami artikli. To, kao što Davor kaže, ima smisla samo ako se radi u kombinaciji s proizvođačem artikala koji imaju i njihove 3D modele. Gotovi modeli bi primjetno srušili cijenu modeliranja (svode je na low-poly konverziju - čak ni to ako naručitelj cilja vrhunski grafički hardver koji će, primjerice, koristiti kod isključivo sebe u trgovini), a garantira i smisleni workflow apdejta (artikala).

Što se tiče postava (teretana ili salon), objektivno, brže je izrezati papir u mjerilu i posložiti prostor "na stolu". :-)

Konfigurator interijera bi svakako bio koristan, pogotovo ako je baza artikala dovoljno velika, a sami artikli dobavljivi on-line (s uvidom u cijenu, raspoloživost i volumen za transport tijekom konfiguriranja).

Problem modeliranja, na žalost, nije trivijalan - ne postoji baš "jednostavniji" (a time i jeftiniji) način modeliranja u odnosu na one koji se već koriste. Ali svakako ne moraju biti u pitanju modeli industrijske preciznosti već njihove aproksimacije. Međutim, zahvaljujući mogućnostima oblikovanja današnjeg namještaja, s naglaskom na oble linije i bogatstvo materijala, ne bi se puno usrećili s kubusima koji glume stolove. :-) Iako... nekad su upravo takvi kubusi dovoljni za ocijeniti upotrebljivost prostora (ne nužno i estetiku samog artikla u prostoru).

IKEA bi bila odličan naručitelj hyperviza (ovo govorim iz perspektive korisnika). :-)
smayoo
04-04-2009 | 19:56
Nisi me shvatio. Ja sam i mislio na prodavaonice namještaja u smislu da ti mogu pomoću takvog alata pokazati kako bi namještaj koji te zanima izgledao u tvom prostoru.

E, sad, modeliranje u vašem alatu, naravno, nisam radio nikad. 3D modeliranja sam u AutoCAD-u radio dosta. Prema tom mom iskustvu moguće je (čak nije ni preteško) imati predpripremu generičkog modela "stolica" ili "fotelja klasičnog tipa". U predpripremu uneseš parametre koji određuju dimenzije i teksture i dobiješ model. Tako to ide u AutoCAD-u, uz vrlo malo vrlo laganog AutoLISP-a. Naravno, rezultat je ograničen na konačno renderiranu statičnu scenu, ali to nema veze s modeliranjem, nego s poljem primjene alata koji ja poznajem.
Djipi
04-04-2009 | 20:20
@smayoo: "Ja sam i mislio na prodavaonice namještaja u smislu da ti mogu pomoću takvog alata pokazati kako bi namještaj koji te zanima izgledao u tvom prostoru." - onda mislimo na isto. :-)

@smayoo: "modeliranje u vašem alatu" - alat za modeliranje je prilično nebitan u ovoj priči. Bitan je samo konačni model. Mora bili poligonalan (dakle, NURBS i subd nije opcija bez konvertiranja u poly), limitiran brojem trisova na onoliko koliko hardver može podržati i mora podržavati UV mape (s čim ACAD već ima ozbiljan problem :-) ). Dakle, u principu model može doći i iz ACADa. Zapravo, često i dolazi pa ga potom "olakšavamo" (konverzija u low-poly).
smayoo
04-04-2009 | 20:35
Pa eto, dakle, čini se izvedivim. Da budem iskren, ne da mi se sad ovjde ulaziti u detalje i dosađivati ostalima. Kad vam bude aktualno, nije neki problem da se vidimo negdje pa raspravimo uz ćevape. :-)
Melina
04-04-2009 | 23:28
Ovo je jedan od razloga zašto obožavam KO - jer svaki projekt koji napravite ima ogroman edukativni potencijal! Meni je ovo izvanredno i premda pretpostavljam da će se najviše (ili najprije) dopasti onima koji u tome vide komercijalnu iskoristivost, voljela bih kada bi razna ministarstva ili bilo kakve državne institucije vidjele što se sve ovime može napraviti.

Ministarstvo turizma bi na taj način moglo putem demo šetnjica nuditi sve ljepote, moglo bi se čak ići do te mjere da se neke stare i značajne stvari na ovaj način sačuvaju a budu dostupne milijunima ljudi gdje god bili. Možemo roniti bogatim hrvatskim podmorjem i upoznavati floru i faunu a da ne moramo pritom proći tečaj ronjenja i nositi boce s kisikom na leđima, možemo se šetati zagrebačkim tunelima i katakombama zatvorenima za javnost... mogućnosti ima nebrojeno!

Ministarstvo kulture moglo bi nas prošetati svim muzejima, razdobljima, fundusima, škole bi mogle imati jednostavniju i razumljiviju nastavu, moglo bi se educirati ljude raznim poslovima, raznim važnim stvarima - npr. bilo bi super da svatko u svakom trenutku može proći obuku kako pružiti prvu pomoć, a ne samo jednom kada polaže vozački. :-)

Meni je ovo totalna evolucija obrazovanja, a nadam se da će to prepoznati i ustanove koje kroz ostale medije i na druge načine pokušavaju doprijeti do ljudi. Jer na ovaj način svi ravnopravno možemo učiti: npr. netko totalno izoliran u kućici na brdu, pa netko tko može učiti/čitati samo noću, pa invalidi, pa asocijalni tipovi poput mene... Btw, meni odgovara da u hypervizu nema ljudi. :D

Uglavnom, divota, nevjerojatan potencijal i svakako veliki korak u Star Trek razdoblje. Kreativci su moji idoli! :-)
Performita
05-04-2009 | 20:31
Potpisala bih Melinin komentar u potpunosti i izrazila divljenje njenom avataru. :D :D :D
Belerphone
06-04-2009 | 00:05
o.O ja ostao bez teksta, netko je spomenuo da vuče na HL2 a ja potpisujem. ovo ima toliko potencijala i držim fige da se ispuni bar 10% K /clap
Lenoxx
06-04-2009 | 23:05
"Revolucionaliz irajte" vase web stranice tako da svi posjetitelji budu instant hypervized :-) Napravite nekakv tour kako bi vasi buduci klijenti mogli otic do svakog radnog stola pri cemu bi svaki imao listu usluga koje nudite, zajedno sa video i ostalim primjerima. Pojma nemam jeli ovo dobra ideja. Tek mi je pala na pamet.

Inace, cini mi se da bi bilo Hyp bio korisan u podrucju arhitekture, unutrasnjeg dizajna, civilnog, elektro i ostalog inzinjerstva... u stvari, da ne nabrajam, cini mi se da mogucnost primjene zaista moze biti siroka. Drzim vam fige!
Anonimac
13-04-2009 | 17:43
Meni to izgledaju kao scene iz neke pucacine, pa samo cekas da izviri neka nacrtana glava i ...

Vikalica™

Zadnja poruka: pred 10 sati, 34 minuta
  • smayoo: Za one koji ne znaju čitati misli - [link] :D
  • Borisone: Za one koji ne znaju čitati misli, koja je konfiguracija?
  • VanjusOS: pozdrav, treba li netko Mac mini M2, nekorišteno?
  • kupus: Ima takvih naravno. Iz mog skromnog iskustva takvi su u manjini.
  • smayoo: većina online trgovaca odbija slati na poste restante pa čak i na poštanski pretinac
  • kupus: zasto na osobnu adresu*
  • kupus: Zasto na adresu? Naruci na adresu postanskog ureda, tamo ce te cekat
  • drlovric: Imamo li koga iz Zupanje na forumu da bih mogao naruciti paket na njegovu adresu? :)
  • ecvis17: ok, tnx
  • smayoo: Piši u forum
  • ecvis17: pozdrav svima, imam stari MBP koji maksimalno moze voziti BigSur ... malo nisam vise u toku, gdje se danas mogu pronaci Combo installeri? Tnx
  • cariblanco: Čekao je da Hajduk osvoji prvenstvo i na kraju je odustao ;)
  • Yonkis: Od sada ćemo mjeriti vrijeme pre-JM and post-JM time
  • JOHN: Ako je vjerovao, neka mu dragi Bog pomogne i uzme sebi. Ako nije, opet nema veze……sve u svemu mislim da je živio dobar život!
  • smayoo: Ljudi... ode nam Joža Manolić... Nije šala.
  • accom: ne nadjem...
  • accom: jel postoji tema "must have apps"?
  • Riba: Vjerojtano koliko je Apple mapa detaljna.
  • Yonkis: Ili da otvorim temu u forumu?
  • Yonkis: Jedna osoba dok je bila u Beču, mogao sam vidjeti njenu lokaciju točno na kojem je katu i u kojem dijelu zgrade je bila (iPhone 14 u pitanju). Zna li netko koji su preduvjeti za takvo točno lociranje jer u Hrvatskoj to još nisam nigdje doživio? Vidim lokaciju ali ne u 3D.
  • m@xym: Uostalom, palčevi su na ovom forumu odavno prestali biti relevantni, a nama koji smo redovito ovdje niti ne trebaju da bi smo znali kakav je tko.
  • m@xym: Nerviraj se samo zbog onih koji su ti bitni, a nebitne ignoriraj, inače ćeš ostati bez živaca.
  • Vanjuška: Nema nervoze m@xym, ali da javno prozovem malog žapčića da bog sve vidi i sve zna :D
  • smayoo: Ja nemam.
  • zvone: Servisom naime...
  • zvone: ljudi ima li tko iskustva sa sercisom iklinika?
  • m@xym: Čemu nervoza zbog palčeva?! Evo ti još jedna gore ako te to baš toliko muči.
  • Vanjuška: LOL, puknem post i vidim 1 pozitivan palac gore, a imao sam ih 10 nakon onog Tinovog pushanja. Kaj je Žabac/Jura, opet me imaš na piku? :D
  • Kloba: Predizborna škola Željka Pervana [link]
  • Yonkis: Najljepše je kad ostane u “obitelji” :)
  • imjasminh: Mobitel prodan useru s Jabučnjaka :)
  • Zdravac: :)
  • Zdravac: Jel zna netko bez googlea odakle to?
  • Zdravac: ...Galebi, oj beli tići, poletite dole k jugu, ter moju pozdravite majku...
  • Gjuroo: Moj talent za poeziju nije skriven :)
  • Air: ...možda bi se razvili skriveni talenti za poeziju :)
  • Air: Da uredništvo ima smisla za biznis... brzo bi se reducirao broj vojnih stratega, predsjednika, trenera... :)
  • smayoo: @Air: :D
  • imjasminh: u biti cmd r xD
  • imjasminh: updatane slike mobitela u oglasniku - cmd f5 ako vidite stare slike...
  • imjasminh: Apple iPhone 14, 128GB, Midnight Blue - 89% - Spuštam na 450 EUR - [link]
  • Air: Da uredništvo ima smisla za biznis uvelo bi porez na političke teme, 1c za čitanje, 2c za pisanje po postu.
  • Gjuroo: "Smayoo: 25x je vrlo optimistična procjena :)
  • Bertone: Otvorena tema "Zero-day" pa se slobodno možete maknuti od politike i rata
  • Bertone: Ma znam, ali tko će to čitati :(
  • smayoo: Svatko je slobodan otvoriti kakvu god želi temu koja ne krši opća pravila. Zar je uredništvo krivo što vi, članovi, pokazujete 25 puta veći interes za političke teme, nego za stručne? :)
  • Bertone: ... no u pravu si, lakše je mlatiti o politici nego o stručnim hardversko-softverskim temama :)
  • Bertone: Kad si stavio video, malo sam bacio oko na forum no nisam našao zasebnu temu o sigurnosti u koju bi se mogle staviti vijesti ili linkovi na iste no tražiti ću još malo
  • Gjuroo: Apple teme nam se svele na vikalicu, a forum preuzela politika...
  • Bertone: Još malo o sigurnosti (ako nekoga zanima), [link] i [link]

Za vikanje moraš biti prijavljen.

Prijava

Prisutni jabučari

Novo na Jabučnjaku

Teme

Poruke

Anketa

Kupujete li profesionalni Mac?

Čekam novi modularni Mac Pro - 48.5%
Novac nije problem, kupujem iMac Pro - 0.7%
Kupujem Valjak, baš je lijep i tih! - 0%
Kupujem polovni Mac Pro tower - 11.8%
Nadogradit ću postojeći Mac Pro tower - 2.9%
Običan iMac 27" mi je dovoljan za posao - 5.9%
Skromnih sam potreba, Mac mini je zakon! - 7.4%
Radim na terenu, mora biti MacBook Pro - 3.7%
Ne diram ništa, stari Mac služi me odlično - 10.3%
Kupujem PC kantu i prelazim na Windowse! - 8.8%

Ukupno glasova: 136
Anketa je završena dana: 08 Svi 2018 - 12:17
Page Speed 1.27 Seconds

Provided by iJoomla SEO