01.07.2025 | 08:35
Pozdrav svima,
Vidim da ste temeljito zahirili i, bez uvrede, nemate pojma o cvajtaktima. Dvotaktni motor se može normalno podmazivati kao i svaki drugi motor. Karter, ulje, klizni ležajevim pumpa ulja itd....
Osnovno što treba znati kod rada 2T motora je to da se odjednom u njemu događa kompletna izmjena plinova (ispuh i usis) skupa s kompresijom te nam ostaje izgaranje ekspanzija i tako imamo dva radna takta. 2T motori razvijaju veću specifičnu snagu od 4T zato jer je za svaki okretaj radilice jedan radni takt pa su teoretski dvaput jači od 4T. Da bi ova kompletna izmjena tvari bila moguća, cvajo treba kompresor koji će gurati svježi zrak (ili smjesu) i tako izgurati plinove izgaranja iz cilindra.
2T motori se rade ili kao najmanji ILI KAO NAJVEĆI motori. Ako je riječ o malima, onda rade na benzin s usisom preko kartera gdje donji dio klipa služi kao kompresor koji tjera tu smjesu preko ophodnih kanala u gornji dio motora (iznad klipa) gdje to pali svjećica i blabla truć. Radilica je kod takvih motora na igličastim ležajevima, imate samo dvije kompresijske karike (nema uljne) i koristite 1-2 postonu mješavinu ulja i benzina za rad. To su ovi dječji motorčići obujma 30-80 ccm za motorne pile, flakserice i slične namjene. Motor je neosjetljiv na nagib (nema kartera s uljem na dnu), rasplinjač isto nema plovka, nego radi preko membrane s dvije dize; za djelomično opterećenje i puni gas.
Druga krajnost su dvotaktni dizeli. Takvi su svi brodski motori (mislim na ozbiljne brodove, ne koče, čamce, jahte i slično). Poznata kenedijevka (
hr.wikipedia.org/wiki/H%C5%BD_serija_2061) koristi dvotaktni dizel motor. Motor je opremljen mehaničkim kompresorom, usis zraka je preko usisnih kanala s lamelama, a ispuh ide preko ispušnih ventila u glavi. V16 motor razvija od 1800 do 1900 KS (ovisno o izvedbi) i direktno pokreće elektrogenerator. Ta struja onda preko elektromotora pokreće lokomotivu i vlak.
Ovi motori u lokomotivama (kenedijevka ima obujam od 567 kubična inča po cilindru tj. cca 9,29 litara po cilindru što daje ukupni obujam motora od cca 148,7 litara) su neka granična vrijednost od koje se koriste dvotaktni dizeli. Između ovih dječjih motorčića i ovih zbilja velikih motora se koriste četverotaktne izvedbe.
Ti veliki sporohodni dvotaktni dizeli (radna brzina cca 50 okretaja u minuti) su najefikasniji motori čiji je termički stupanj korisnosti veći od 50 posto. Ovo je tehnologija koja je poznata preko 50 godina.
Dakle, onaj video kaže da koriste mehanički kompresor (dakle, motor ne diše preko kartera) pa onda može imati normalni donji dio i normalno podmazivanje što znači da će ubrizgavati benzin pa nema ulja u ispušnim plinovima. Ako primjene i ispušne ventile, onda se ispuh može jako precizno nadzirati pa bi i ispuh trebao biti pod kontrolom. Ostaje samo pitanje cijene (blok je kompliciraniji, glava je defacto ista kao na viertaktu, i imamo dodatni mehanički kompresor).
Cvajo je lijepo objašnjen na wikipediji pa preporučam da to proučite malo koga zanima:
en.wikipedia.org/wiki/Two-stroke_engine