Automobili (i sve oko toga...)
(1 korsinik/a gleda/ju temu) (1) Gost

Automobili (i sve oko toga...)


01.12.2023 | 01:07
Ovo istraživanje mi nije jasno, kažu da je ispalo da su elektromobili 79% (!?!) manje pouzdani od klasičnih automobila? Koji vrag, pa na njima se nema što pokvariti osim baterije?

autostart.24sata.hr/novosti/elelktricni-...naca-i-dizelasa-8531
01.12.2023 | 09:33
Vjerojatno softver.
01.12.2023 | 10:16
Slažem se s Ribom, zvuči najlogičnije.
Nego, kojim je to automobilom Mazda šokirala europske proizvođače koji su se totalno maknuli od dizela; navodno ima tri cilindra, kao što sam napomenuo dizelaš je, ali poanta je da je motor toliko dobro izveden da ispušta manje štetnih emisija od (karikiram) eko friendly vozila?
To je isto spomenula ova auto novinarka, samo nisam zapamtio ime modela već samo proizvođača.
I detalj da je europski kupac vozila najzahtjevniji kupac.
Tipa, ako proizvođaču tu uspije prodati auto u velikim količinama, svijet mu je na dlanu.
A valjda ne bi to pričala da nije istina, ja ne znam zaista.
PS:
Mislim da je o ovome riječ.
Ako je tako, onda je to motor, ne automobil.
No ipak kao neki milestone:
insidemazda.mazdausa.com/the-mazda-way/t...ctiv-x-breaks-cover/
01.12.2023 | 10:54
SKYACTIV-X ne pokreće dizel nego benzin.
Ovo kaj spominješ, Mazdin motor sa tri cilindra nemam pojma tj. nisam za to čuo,... osim ako ne misliš na Wankel motor s kojim još uvijek Mazda petlja?!

Link: en.wikipedia.org/wiki/Mazda_Wankel_engine
01.12.2023 | 10:55
Supruga mi vozi CX-30 s tim motorom. Stvarno je zapanjujuće štedljiv. Njen je varijanta od dvije litre i sa 186ks. Ne znam kakav je sa dušikovim oksidima, ali u prosjeku troši 7,2L/100km, što je svega pola litre više nego joj je na istim relacijama trošio Golf 2.0TDI.
01.12.2023 | 11:05
dpasaric kaže:
Ovo istraživanje mi nije jasno, kažu da je ispalo da su elektromobili 79% (!?!) manje pouzdani od klasičnih automobila? Koji vrag, pa na njima se nema što pokvariti osim baterije?

autostart.24sata.hr/novosti/elelktricni-...naca-i-dizelasa-8531



Ubacuju programirane greške, proboj baterije, ulazak tečnosti za hlađenje u unutrašnjost rotora, pucanje ležaja motora (često nakon sto se povuce parkirna kočnica a ostane u drive-u, nakon puštanja nožne kočnice a izbaci se iz brzine u parking vozilo se pomakne nekoliko cm a rucna je implementirana na osovini rotora. Mora se prvo ubaciti u parking, pa povuci rucna kočnica), itd.

Ima toga jos na stranici EV Clinic iz Zagreba.
03.12.2023 | 00:42
Konačno Cybertruck!

03.12.2023 | 09:05
Jel smije uopće takva karoserija na cestu? Zar nije neki standard sigurnosti da karoserija ne smije nanositi dodatne ozljede pješacima (u slučaju naleta na pješaka) prouzročene svojim oblikom?
03.12.2023 | 09:21
dpasaric kaže:
Ovo istraživanje mi nije jasno, kažu da je ispalo da su elektromobili 79% (!?!) manje pouzdani od klasičnih automobila? Koji vrag, pa na njima se nema što pokvariti osim baterije?

autostart.24sata.hr/novosti/elelktricni-...naca-i-dizelasa-8531


Tek sad sam ovo, kako bi rekao Lovrić, uferčio. Molim cijenjeno mnoštvo Jabučnjaka da SVE članke koje potpisuju: Dubravko Kolarić, Željko Marušić, Igor Stažić, Sandra Mikulčić i Zvonimir Jurčić, a koji se tiču bilo čega vezanog uz aute s bilo kakvim natruhama tehnike NE ČITAJU i tako održe vlastitu mentalnu higijenu. Poznam svu tu ekipu i njihovo znanje, da to plastično hiperboliram preko električnih automobila, na tu temu ide otprilike do te mjere da oni misle da električni auto za sobom vuče produžni kabel i tako se pokreće.
Konkretno, gosp. Kolarić ima NEOBORIVO mišljenje baš o svemu, a moj omiljeni citat njega nakon (uzaludne) rasprave o silnoj količini novaca koja je bačena u projekt Sveučilišne bolnice u Blatu je "da to nisu tak veliki novci, niti 100 milijuna DEM". Na moju opasku da to treba revalorizirati u današnje novce zbog inflacije, odgovor je da to nema veze, "marka je marka!". Rekoh mu da je lud i jel on uopće zna što je inflacija? "Jasno da zna, on je radio emisiju o ekonomiji i inflacija je kretanje cijena i to nema veze s bolnicom!"
Dakle, ovdje on, loše, nestručno i ofrlje, prepisuje američke izvore bez da uopće pokušava razumjeti što se tu navodi i sve onda garnira prepisanim podacima o nekakvim kamionetima koji kod nas uopće ne postoje.
Davore, američka istraživanja se od europskih razlikuju u par izuzetno bitnih detalja. Prvi (a od nega pati i čuveni JD Power quality report i osnovni je razlog zašto sve njihove studije smatram ha-ha-ha-ha materijalom)je taj da oni u pravilu obrađuju PRIGOVORE stranaka. Idemo još jednom, prigovore stranaka uzimaju kao činjenice. Pa tako, ako pažljivije pročitaš baš JD Power oni barataju podatkom o broju problema, ne kvarova. A problem može biti (i u masu slučajeva jest) neko NEISPUNJENO očekivanje stranke tipa: ja sam mislio da radio pamti na kojoj stvari sam stao i onda ju idući puta svira od početka, a ne od točke na kojoj je stao i tu onda da minus za taj auto i to se bilježi kao nedostatak. Recimo, dosad si vozio BMW na kojem je rikverc naprijed lijevo baz prekidača za aktivaciju, samo dodatno pritisneš ručicu mjenjača. I onda si kupio alfu na kojoj je rikverc dolje desno ili je naprijed lijevo, ali treba podići prsten da ga odabereš. To nisam očekivao, ne mogu se na to priviknuti, ova alfa je smeće, vidiš kako to BMW radi.... Karikiram, ali to je razina ozbiljnosti JD powera.
S druge strane, recimo, Dekra koristi ZABILJEŽENI BROJ stvarnih intervencija u kojima su vučne službe ADAC-a ili drugih išle po pozivu pokupiti nepokretno vozilo i broj nedostataka koji je utvrđen na redovnim periodičkim tehničkim pregledima koji se provode. Ni jednog, ni drugog u SAD nema na ovaj način pa ti, realni i činjenično provjerivi podaci ne postoje. Kojoj od dvije studije ćeš ti više vjerovati kao nekom stavrnom i realnom pokazatelju pouzdanosti vozila?
A sad idemo na konretne brojke iz tog nesretnog prepisivanja čiji si link nabacio. Što znači podatak da su EV manje pouzdana od klasičnih za 79 posto? Evo, i mene zanima (btw, u tekstu se barata i podatkom dizela, koliko ih je u SAD u slobodnom prometu? - > već prvu upozorenje da se radi o bullshitu) pa mi objasni taj podatak o deficitu pouzdanosti od 79 posto. Zvuči jako, ali što se krije iza tog podatka? O tome nema ni riječi. Govorimo li o nepokretnim autima? Koje starosti? Pri kojoj prevaljenoj kilometraži? Govorimo li o lomovima ovjesa ili pucanjima baterije? Ili je grijanje sjedala prestalo raditi?
Što ti ja mogu reći o EV-ima iz prve ruke, a za jedan brand su SVI kvarovi prošli preko mojeg računala: s njima bude problema i prigovora stranaka, ali broj stvarnih kvarova u kojima su oni ostali nepokretni nije dramatično iskakao od prosjeka cijelog branda. Ako te zanima konkretno, mogu ti dati posve konkretne podatke. Da, bilo je jako puno dorađivanja na tim autima, primarno softverskih, bilo je i zamjena baterija, ali da sad ne serem po tome, kad s dizelskim motorima imam više problema i posla.
I da ti konkretno odgovorim na pitanje što se kvari: imaš nekoliko razina problema. Emil će ti reći preciznije sve o litijevim baterijama i kako one same sebi podržavaju gorenje pa ih je defacto nemoguće ugasiti, ali to nije činjenica koje nitko nije bio svjestan kod konstruiranja vozila. Ona se hladi, tj. aktivno temperira (zimi se grije) i mnogo je zaštitinih sustava u vozilu koji ju nadziru cijelo vrijeme. Na prvim serijama smo imali probleme s POTENCIJALNIM probojem izolacije vodiča koji serijski spaja članke baterije pa su te baterije zamijenjene u sklopu sigurnosnog opoziva. Imamo problema sa zujanjem motora i mjenjača (lageri prozuje) što je primarno pitanje udobnosti, ali vozilo ne ostaje nepokretno. Zna se dogoditi da inverter ostane blokiran, ali to je stvar punionice (imamo dvije potencijalno problematične, jedna je u Sisku, a druga kod Macole u smjeru juga na A1; samo na njima su pregarali sklopovi tijekom punjenja pa bih onda bio skloniji vjerovati da kod njih nešto ne valja, nego da su se auti baš slučajno samo na tim mjestima koordinirano kvarili).
Ostaje pitanje trajnosti baterije i vrijednosti auta po isteku jamstva na bateriju (zasad tvrdim da je to nula novaca zbog troškova popravka/zamjene baterije).
03.12.2023 | 09:45
Djuro, iz tvojih usta (kao uvjerenog skeptika, da se blago izrazim , prema elektromobilima) ovo što si napisao ima zaista veliku težinu. Hvala ti.
Što se tiče problematičnih punjača, prijavljujem da sam od tri vlasnika elektromobila koji se međusobno ne poznaju čuo kako izbjegavaju E-punionicu kod Macole na A1. Jedan (Tesla 3) je dobio alarm upozorenja od auta čim ga je priključio i onda radije odlučio promijeniti plan puta i doći do iduće punionice. Drugi (neki električni Renault) je, kao što opisuješ, ostao u kvaru prilikom punjenja. Kvar mu je riješen o trošku jamstva, ali trošak šlepanja i poslovnu štetu mu nije nitko nadoknadio (naravno). Treći (električni BMW) se dovezao do punionice i vlasnik auta prije njega ga je upozorio da se ne spaja jer je on upravo ostao u kvaru. Tako da, ja bih rekao, iako nema sudski neoborivih dokaza, da ta punionica stvarno ima problem, a radi neodgovornosti vlasnika punionice, taj se problem ne rješava.
03.12.2023 | 09:48
Djuro genijalac kaže:
Ostaje pitanje trajnosti baterije i vrijednosti auta po isteku jamstva na bateriju (zasad tvrdim da je to nula novaca zbog troškova popravka/zamjene baterije).


Ako se sjetiš unatrag, uvijek je na novijim skupljim autima bilo elemenata koje je bilo neisplativo skupo popravljati kad se ta tehnologija tek pojavila pa bi se kroz par godina i povećanje broja vozila koja je koriste stvorio aftermarket i specijalizirani serviseri. Tako će biti i s baterijama (u Njemačkoj već jest).
03.12.2023 | 10:24
smayoo kaže:
Jel smije uopće takva karoserija na cestu? Zar nije neki standard sigurnosti da karoserija ne smije nanositi dodatne ozljede pješacima (u slučaju naleta na pješaka) prouzročene svojim oblikom?


To je potrebno kod EU homolgacije. U SAD nije. Zato Jaguar za EU tržište ima logo, a u SAD-u ima Propetu mačku naprijed na nosu, primjerice.
U praksi možeš napraviti kakav god oblik hoćeš (vidi aktualne Mazde), ali onda je taj prednji dio koja nalijeće na pješaka mekan (od plastike ili nečeg sličnog) i puca tj. deformira se prilikom naleta na pješaka...
03.12.2023 | 10:40
smayoo kaže:
Djuro genijalac kaže:
Ostaje pitanje trajnosti baterije i vrijednosti auta po isteku jamstva na bateriju (zasad tvrdim da je to nula novaca zbog troškova popravka/zamjene baterije).


Ako se sjetiš unatrag, uvijek je na novijim skupljim autima bilo elemenata koje je bilo neisplativo skupo popravljati kad se ta tehnologija tek pojavila pa bi se kroz par godina i povećanje broja vozila koja je koriste stvorio aftermarket i specijalizirani serviseri. Tako će biti i s baterijama (u Njemačkoj već jest).


Teoretski si u pravu, ali ovo s baterijama je vrlo ozbiljan problem. Za početak, sredinu i kraj, imaš osnovni problem odlaganja tih baterija. Kod nas to NITKO ne radi. Znam iz prve ruke. Dakle, kod nas nema ni oporabe, niti recikliranja baterija kojh je svakim danom sve više u prometu.
Doista ne znam dovoljno o izgledu ćelija pa ne mogu komentirati eventualnu popravljivost baterija (znam kako ju zamijeniti na određenom brandu, ali ne znam otkud bih novu dobavio da imam što mijenjati?), ali da, ona se može popraviti. U pravilu ionako krepa ćelija ili dvije. Kvaka je nakon zamjene; treba sve ćelije izbalansirati na isti napon (dopušteno odstupanje 0,01 V prije nego BMS (battery management system) izbaci grešku). Za to imamo neki uređaj veličine veš-mašine koji dopunjava ćelije na zadani napon; ja odgovorno tvrdim da bih istu stvar postigao s par keramičkih otpornika s kojima bi ostale ćelije SPUSTIO na napon ove koju sam ugradio, ako treba, ili da nju samu spustim na napon ostatka ćelija, ali mi dečki ne vjeruju); bitno je da su na istom naponu, a onda bi kasnije cijelu bateriju dopunio i stvar bi šljakala ili griješim?
E sad, tko će to raditi? Krenuli su neki programi mikrokvalifikacija (to se sad tako zove), ali oni se primarno svode (EU plaća, sad se pojavilo more privatnih i javnih škola/učilišta koje to provode, jer je cijena toga cca 1250 eura, a ide preko vaučera HZZ) na upoznavanje ljudi s opasnostima od visokog napona, tj. kako ga sigurno isključiti i biti svjestan da to ubija. Imali smo mi treninge gdje je ekipa ostala zblenuta kad smo mjerili napon koji daje elektromotor van kad se zavrti kotač na dizalici (za taj čas smo bili na 50-ak V) i objašnjavali im da se NE ZAJEBAVAJU; ako je auto ograđen plastičnim lancem, NITKO nema što ulaziti u taj prostor osim onog koji radi).
Potom je tu stvar opreme: rukavice s probojnim naponom od 1000 V imaju rok trajanja od 6 mjeseci nakon otvaranja, a tako su nezgrapne da s njima ne možeš zavrnuti M6 vijak (glava ključ 10), jer su ti prsti ko ćevapi kod Čingača...
Tako da, na žalost, sat otkucava i netko će se zasvjetliti. Pitanje je samo hoće li to biti ambiciozni fušer kod kuće ili (moja pretpostavka) neki bahati ignorant od limara u ovlaštenoj mreži (to se dogodilo u Austriji u mreži Mazde).
03.12.2023 | 10:51
Eh da, zaboravio sam reći samo jednu stvar kod baterije koja je istinski tempirana bomba: bilo kakav mehanički proboj ćelije izaziva njeno paljenje i imaš 600C u sekundi. Dakle, ako EV nasjedne negdje na neku kamenčugu na Velebitu, šaht koji je iskočio ili nešto treće i to probije bateriju, bježat što dalje od toga, jer gašenja NEMA.
Za onu Neveru koju je sašio Hammond u Švicarskoj je Rimac morao kupiti poseban kontejner koji je u potpunosti zabrtvljen i u sebi ima sustav gašenja požara u kombinaciji CO2 i pjene da bi tu olupinu uopće mogao dovesti do Hrvatske preko teritorija država na putu (Italija, Slovenija). Kroz tunele ga niti s tim nisu pustili.
I opet, ta zapaljivost baterije nije nešto čega nitko nije svjestan pa su sve baterije odozdo itekako dobro oklopljene slojem aluminija iznad kojeg su u pravilu ovi izmjenjivači topline i tek na vrhu je sam sklop litijevih ćelija, ali bojim se da je pitanje dana u kojem će neki EV dobro nastradati; recimo, pad s litice s Jadranske magistrale nije nešto što se nije događalo u prošlosti, i onda kreće muka ježeva, jer to će gorjeti i pod vodom. A ako u gradu neki šleper sašije Teslu ili nešto drugo na struju i prepolovi auto (i opet, i to se znalo dogoditi)...
03.12.2023 | 10:54
smayoo kaže:
Djuro, iz tvojih usta (kao uvjerenog skeptika, da se blago izrazim , prema elektromobilima) ovo što si napisao ima zaista veliku težinu. Hvala ti.

Nemaš kaj hvaliti, znaš da smo mi egzaktnih školovanja, pa se volim držati činjenica.

No, isto tako je činjenica su EV-i drek za voziti, da im je emotivna komponenta apsolutna nula i da je to precijenjena bijela tehnika
03.12.2023 | 11:00
Djuro genijalac kaže:
Molim cijenjeno mnoštvo Jabučnjaka da SVE članke koje potpisuju:..., ..., ..., Sandra Mikulčić i ..., a koji se tiču bilo čega vezanog uz aute s bilo kakvim natruhama tehnike NE ČITAJU i tako održe vlastitu mentalnu higijenu.
03.12.2023 | 11:07
Djuro genijalac kaže:
Teoretski si u pravu, ali ovo s baterijama je vrlo ozbiljan problem. Za početak, sredinu i kraj, imaš osnovni problem odlaganja tih baterija. Kod nas to NITKO ne radi. Znam iz prve ruke. Dakle, kod nas nema ni oporabe, niti recikliranja baterija kojh je svakim danom sve više u prometu.


Kod nas nema niti oporabe PET boca (onih što se plaćaju u dućanima). Ne bih ja rekao da je to problem. Ima u Austriji. Dok je baterija dovoljno malo, slažeš ih u privremeno skladište pa povremeno ukrcaš u kamion i otpeljaš u Austriju ili Italiju. Ili u Sloveniju, jer oni će to pokrenuti prije nas sigurno, kao i uvijek. Kad ih količina u opticaju naraste značajno, naći će se 2-3 firme koje će raditi organizirani prikup i otpremu na zbrinjavanje bez privremenog deponiranja.

Doista ne znam dovoljno o izgledu ćelija pa ne mogu komentirati eventualnu popravljivost baterija (znam kako ju zamijeniti na određenom brandu, ali ne znam otkud bih novu dobavio da imam što mijenjati?), ali da, ona se može popraviti. U pravilu ionako krepa ćelija ili dvije.


Kad kažeš "ćelija", misliš li na elementarni baterijski članak, koji se zove ćelija, ili na modul, koji je sastavljen kao niz (string) ili paralela nekoliko stringova? Imam dojam da koristiš istu riječ ("ćelija") za obje stvari pa mi je malo konfuzno.

Ćelija se sigurno ne popravlja radionički. Modul se, naravno, može popravljati ako su ljudi osposobljeni i znaju što rade. Taj se posao radi već najmanje 50 godina redovno, na stacionarnim baterijskim sustavima, uglavnom VRLA tehnologije, ali opasnosti su iste.

Kvaka je nakon zamjene; treba sve ćelije izbalansirati na isti napon (dopušteno odstupanje 0,01 V prije nego BMS (battery management system) izbaci grešku). Za to imamo neki uređaj veličine veš-mašine koji dopunjava ćelije na zadani napon; ja odgovorno tvrdim da bih istu stvar postigao s par keramičkih otpornika s kojima bi ostale ćelije SPUSTIO na napon ove koju sam ugradio, ako treba, ili da nju samu spustim na napon ostatka ćelija, ali mi dečki ne vjeruju); bitno je da su na istom naponu, a onda bi kasnije cijelu bateriju dopunio i stvar bi šljakala ili griješim?


Ne griješiš. Ali moj je zaključak da je sva ta za*ebancija rezultat škrtosti jer je netko poželio uštedjeti na inverteru koji nema više nezavisnih power tracker ulaza (pa da kompenzira razlike u naponima baterijskih modula), što je glupa odluka jer je to tehnologija već jako zrela i jeftina, a razvijena radi fotonaponskih sustava.

E sad, tko će to raditi? Krenuli su neki programi mikrokvalifikacija (to se sad tako zove), ali oni se primarno svode (EU plaća, sad se pojavilo more privatnih i javnih škola/učilišta koje to provode, jer je cijena toga cca 1250 eura, a ide preko vaučera HZZ) na upoznavanje ljudi s opasnostima od visokog napona, tj. kako ga sigurno isključiti i biti svjestan da to ubija.


Među električarima vrijedi staro pravilo. Dobar električar umire - od alkohola. Loš umire od struje. Dakle - prirodna selekcija.

Šalim se, naravno, ali tako to bude. Po mom iskustvu, indolentnim i bahatim budalama najefikasnije je pokazati na fotografijama kako izgledaju ostaci ljudi koje je ubila struja. Onim iznimno tvrdoglavim treba priuštiti jedan kontrolirani električni udar (dovoljno jak za ozbiljno zaboli, a dovoljno slab da nema trajnih posljedica).

Potom je tu stvar opreme: rukavice s probojnim naponom od 1000 V imaju rok trajanja od 6 mjeseci nakon otvaranja, a tako su nezgrapne da s njima ne možeš zavrnuti M6 vijak (glava ključ 10), jer su ti prsti ko ćevapi kod Čingača...


Ne znam detalje pa ne znam zašto rukavice. Možda postoji neki specifičan razlog, ali inače se električari štite izolacijskim cipelama i, po potrebi, izolacijskom odjećom. Ako postoji realna opasnost da se objema rukama takne za nešto i zatvori si kroz ruke strujni krug, a da je položaj tijela takav da prirodno grčenje mišića neće dovesti do toga da odvoji ruke od mjesta spoja, onda deksterna ruka (dešnjacima desna, ljevacima lijeva) bez rukavice, a druga s rukavicom.

Tako da, na žalost, sat otkucava i netko će se zasvjetliti. Pitanje je samo hoće li to biti ambiciozni fušer kod kuće ili (moja pretpostavka) neki bahati ignorant od limara u ovlaštenoj mreži (to se dogodilo u Austriji u mreži Mazde).


To sad tebe muči jer si u branši u kojoj se to prije nije događalo. Ali jbg. Događa se redovno. bahate budale ubija struja redovno, uz sve mjere zaštite i sva pravila. Darwinizam...
03.12.2023 | 11:14
Djuro genijalac kaže:
Eh da, zaboravio sam reći samo jednu stvar kod baterije koja je istinski tempirana bomba: bilo kakav mehanički proboj ćelije izaziva njeno paljenje i imaš 600C u sekundi.


To je opet zbog škrtosti, jer koristite zastarjelu i nestabilnu baterijsku kemiju. Postoje inačice litijskih baterija kojima se mora dogoditi ISTOVREMENO najmanje dvije (ako ne i sve tri) ekscesne situacije: mehaničko oštećenje, visoka temperatura i neuredni šiljak napona pri punjenju.

U svakom slučaju, neupitno je da je litijska baterija koja plane - neugasiva. Ali nije to smak svijeta. Gorjet će dok ne izgori sve što ima za izgorjeti. Bitno je da u blizini nema drugih predmeta koji mogu uhvatiti vatru. Pod morem (vodom) će - da - nastaviti gorjeti, ali se požar neće prenositi dalje, a moguće da će se ipak ugasiti ako je količina vode dovoljno velika (ako padne u more) jer će odvoditi toplinu brže nego što je planula baterija stigne generirati.
03.12.2023 | 11:16
Djuro genijalac kaže:
No, isto tako je činjenica su EV-i drek za voziti, da im je emotivna komponenta apsolutna nula i da je to precijenjena bijela tehnika


To je meni OK. Meni automobil nije nešto što izaziva ikakve emocije (izazivao je nekad, davno, osobito dok je bio povezan i s nekim seksom ). Ja ga ionako doživljavam kao komad bijele tehnike na kotačima.
03.12.2023 | 11:28
Da, još sam se htio u onom megačlanku osvrnuti na hvalospjeve hibrida s kojima nema problema. Da je pod šlanak potpisan netko iole inteligentniji i zna ponešto o svemu, onda bi znao da Toyota sad ima u eksploataciji šestu generaciju hibrida, dakle, jedino što je dozrelo kao tehnologija u smislu iteracija, tj. generacija su ti hibridi i tu zapravo opet priznajemo da je to stvar proizvođača, tj. Toyote, a ne same tehnologije.
Ali da, previše očekujem...
03.12.2023 | 11:34
smayoo kaže:
Kad kažeš "ćelija", misliš li na elementarni baterijski članak, koji se zove ćelija, ili na modul, koji je sastavljen kao niz (string) ili paralela nekoliko stringova? Imam dojam da koristiš istu riječ ("ćelija") za obje stvari pa mi je malo konfuzno.


Ne, govorim o elementarnom članku napona koliko, 3,8V? Mi imamo baterije sa šest ili četiri modula, a u jednom modulu je cca 50-ak ćelija.
Dakle, u pravilu krepa nekoliko ĆELIJA (od njih 200-njak u bateriji) i one se mogu pojedinačno zamijeniti. Je to pi_darija od posla, ali se može. A kad pogledaš koliko košta samo jedan modul (da sad ne idemo u razinu cijele baterije) pozli ti i itekako bi se to isplatilo raditi. Samo ponavljam, ne znam gdje bih kupio te pojedinačne ćelije. Nekako sumnjam da pošaljem mail u LG ili SKA s upitom da bi kupio 5 ćelija da bi me shvatili ozbiljno...?
03.12.2023 | 12:49
To je samo stvar vremena. Razvit će se taj aftermarket čim bude dovoljno potražnje.
A čemu se to "balansira" napon uređajem veličine vešmašine? Pojedinačnim ćelijama ili modulima?
03.12.2023 | 13:25
Ok, tako sam i mislio, fakat je jedna od velikih prednosti elektromobila to što se nema što pokvariti. To im je veliki plus uz dobre performanse na brzim cestama. Veliki minus je im je visoka cijena, problemi s punjenjem, i naravno potrošna i zapaljiva baterija.
03.12.2023 | 14:11
smayoo kaže:
To je samo stvar vremena. Razvit će se taj aftermarket čim bude dovoljno potražnje.
A čemu se to "balansira" napon uređajem veličine vešmašine? Pojedinačnim ćelijama ili modulima?


Pojedinačne ćelije na razini modula tj. podizanje modula na razinu ostalih u bateriji
03.12.2023 | 14:24
dpasaric kaže:
Ok, tako sam i mislio, fakat je jedna od velikih prednosti elektromobila to što se nema što pokvariti. To im je veliki plus uz dobre performanse na brzim cestama. Veliki minus je im je visoka cijena, problemi s punjenjem, i naravno potrošna i zapaljiva baterija.


Gledaj, 70 posto auta je identično. Sjedala su ista, radio je isti, upravljač je isti, ovjes je isti itd.... Dakle, svi problemi koji pogađaju klasične (ICE aute) pogađaju i električne.
Specifikumi pogonskog EV sklopa sa sobom donose neke nove izazove (recimo u smislu kablova i njihovih spojeva, temperiranja baterije), ali što se tiče mehanike smo izgubili mjenjač i motor, a dobili EM s jednim planetarnim prijenosnikom fiksnog prijenosnog omjera. Nemamo ispuha, ni svih povezanih sustava (katalizatori, lambde, uree, DPF-ovi itd), ali imamo inverter, toplinsku pumpu, kočnice s električnom vakuum pumpom i hrgu od 550-600 kila baterije koja nas ubija težinski, ali nije ni zanemariva volumno.
Potom imaš EM koji je pravilu vrlo jak pa se pogonske gume troše ko lude, jer se ekipa u pravilu krene voziti kao luđaci s mahnitim ubrzavanjima po gradu radi ubacivanja.
Što je noviji auto, kompliciraniji je u svemu pa tu EV nije nikakav specifikum i sama činjenica da je EV ne bi trebala sama po sebi, ako netko o tom autu razmišlja kao o nekoj mogućoj alternativi, i ako mu financije oko cijele stvari štimaju, odvratiti nikog od kupnje, posebno ako ne misli auto cijediti do isteka jamstva na bateriju.
03.12.2023 | 15:49
Bertone kaže:
SKYACTIV-X ne pokreće dizel nego benzin.
Ovo kaj spominješ, Mazdin motor sa tri cilindra nemam pojma tj. nisam za to čuo,... osim ako ne misliš na Wankel motor s kojim još uvijek Mazda petlja?!

Link: en.wikipedia.org/wiki/Mazda_Wankel_engine

Ako je suditi po ovome tekstu, ima i dizel verzija.
insidemazda.mazdausa.com/the-mazda-way/t...nces-best-whats-new/
A žena je pričala o novom motoru, koji je pokupio sve nagrade, MAZDA se hvali sa svim tim dostignućima na stranici. A sa te stranice sam ovaj tekst i skinuo.
Znači, valjda je to taj.
Kako motor iz 50-ih može biti nov i revolucionaran?
03.12.2023 | 15:54
Ja mislim da je pričala o tome.
Ovaj tekst baš spominje kako taj motor ruši sva dostignuća električnih motora kao ekološkijih vozila.
Očito postoji i dizel varijanta, spominju ju u tekstu.
www.mazda.com/en/innovation/mazda-stories/engineers/skyactiv-x/
PS:
Ne kažem da sam u pravu.
Samo mislim da je možda o tome riječ.
03.12.2023 | 17:18
Nema diesel verzije, nego taj njihov inovativni benzinski motor koristi (tako kažu, ja nisam skužio točno kako) samozapaljenje benzinske smjese kompresijom (kao kod diesel motora) umjesto svjećicom kao kod klasičnog Otto-motora.
Wikipedia link se odnosi na Wankel motor, a to je sasvim nešto drugo. Mazda je ugrađivala Wankel motore u neke svoje sportske modele još prije 30-ak godina. Ti su motori kocepcijski posve drugačiji i energetski bi trebali biti puno efikasniji, ali ima praktičnih problema koji nisu nikad riješeni. Kolega mi je svojedobno pokazivao priručnik jednog Mazdinog auta s tim motorom u kojem je stajalo otprilike "Ako ne možete upaliti auto kojeg ste ugasili tek nešto ranije nakon duge vožnje, ne brinite, to je normalno. Pričekajte da se ohladi."
03.12.2023 | 17:28
Aha.
Ok, My bad.
Krivo protumačio ovu rečenicu: "SKYACTIV-X offers the best of both diesel and gasoline engines with none of the disadvantages".
Umjesto da shvatim da spaja najbolje od dva svijeta, ja pomislio da ima dvije vrste motora.
Budala!
Šta ćeš.
Moderatori: Bertone

Vikalica™

Zadnja poruka: pred 2 dana, 5 sati
  • smayoo: Lako za to. Chuck Norrisu radi digitalno potpisivanje na Apple silicone Macu! :D
  • kupus: :D
  • zoranowsky: :)
  • zoranowsky: Chuck Norris je napravio update 10.8.
  • kupus: Ako je tko pronašao normalan način updatea 10.8., neka javi, čisto znanosti radi.
  • smayoo: Chuck Norris se rodio koliko hoće puta, i kad hoće. :D
  • Eagle: Chuck Norris nije rođen 6.5.1945. nego 10.03.1940. dakle ne kužim foru
  • cariblanco: A to što sam i ja rođen 6.5..neke godine, ima li tu slučajnosti. Datum nisam izmislio :)
  • Yonkis: Chuck Norris je rođen 6.5.1945 a nacisti su se predali 7.5.1945. Slučajnost? Ne bih rekao.
  • Kloba: I moj najdraži, i Chuk koristi kaskadere. Za scene plakanja.
  • Kloba: te li znali da je Chuck Norris kao mali imao zlatnu ribicu. Ribica mu je pobjegla dok je bio mali. Kad su je ljudi vidjeli, snimili su film o toj ribici i nazvali je Megalodon.
  • Kloba: Zašto je Chuk Norris najjači na svijetu? Jer vježba dva dana dnevno.
  • Gjuroo: Koliko sklekova može napraviti Chuck Norris? Sve.
  • smayoo: Moj najdraži. Chuck Norris je ZNAO sakrit suze ko Marina. :P
  • Ender: Chuck Norris spava sa upaljenim svetlom, jer se mrak plasi Chuck Norris-a.
  • Djuro genijalac: Kad Chuck Norris puhen u šteker, akumulaciono jezero počne kipiti
  • zoranowsky: Dok su se druga djeca igrala u pijesku, mali Chuck se igrao na betonu :)
  • smayoo: Chucka Norrisa je rodila njegova teta jer mu se nitko nije usudio j***t mater. :D
  • Ender: @smayoo: ja sam cuo da je Cuck Norris stvorio sam sebe, a onda je Bog stvorio ostalo. al to je jedno od izgubljenih jevandjelja :-)
  • smayoo: Kad smo kod Chucka Norrisa, to, pretpostavljam, znate - da je njega rodila teta? :)
  • smayoo: Zanimljivo. Hvala!
  • drlovric: Ne znam jeste li culi za Omnivore. Ja nisam do nedavno, i brutalan je alat. Pogledajte, mozda vam se svidi :) [link]
  • Zdravac: Chuck Norris ne slavi rođendan. - Rođendan slavi Chacka Norrisa! :)
  • smayoo: :D
  • Yonkis: @smayoo misliš reći da Chuck Norris rođen dan poslije rođenja tvoje mame? To mi nekako bolje zvuči. :)
  • zoranowsky: Respect!
  • smayoo: A moja mama je rođena dan prije Chucka Norrisa :D
  • zoranowsky: Moja mama dan ranije :)
  • korisnik: Steve Jobs i Alain Prost rođeni istog dana. Moja mama, dan kasnije :)
  • Ender: Bez Steve sa nama, sa Stevom u nama! :-)
  • smayoo: Druže Stevo, Miti seku nemo! :D
  • dpasaric: Jobs bi danas slavio 69. rođendan!
  • Beli: Dragi svi, molim vas da pogledate na moj post na Hardware forumu. Unaprijed zahvalan od srca. [link]
  • zvone: Pozdrav. Netko jr ovdje spominjao promjenu tipkovnice na MB Airu iz strane u Hr. Ima li tko iskustva i zna li se cijena? Hvala.
  • cariblanco: Imaš toga za kupiti na aerodromu...capy electronic ,ako ideš preko švabije.
  • cariblanco: Kupi si ti i miran si gaje god da putuješ. Ja to imam Ali nisam ponio sad u Argentinu, ali oni imaju neke utičnice, ne kao naše, ali se naše mogu piknuti i to radi
  • cariblanco: [link]
  • Yonkis: Znam da ovdje ima ljubitelja JMJarrea pa evo izašao je album od prošlogodišnjeg koncerta VERSAILLES 400 LIVE
  • Yonkis: @Matija klc Jedino što mi pada na pamet da nije torbica plesala (poskakivala) tu i tamo i onda mobitel to mjerio kao "još jedan korak" i tako stotinama puta. Nemam pojma, i mene bi frustriralo. Možda drugi put stavi u džep ili u ruksak? Ne znam stvarno. A Google, pomaže li što?
  • Matija klc: @yonkis- u torbici oko pasa
  • Borisone: Naći ćeš ga sigurno za manje love nego da ovdje ideš tražiti neke s njihovim utikačima.
  • Borisone: Šta si razbijaš glavu. Ponesi USB kablove, a tamo kupi kombinirani USB/A i /C punjač od koliko ti vati treba.
  • Ender: @Yonkis: kad budem kuci, uslikacu takav adapter sa tim razlicitim viljuskama, imas ga po aerodromima za jaku cenu, meni je doneo kum iz Kanade za nekoliko dolara.
  • Yonkis: @Riba da svoj (brzi 30W) punjač mogu ukopčati u njihove utičnice i da puni iPhone/iPad. Mislio sam da nije dovoljan adapter nego da mi treba i “konverter” radi drugog napona..Jel’ onda može i nešto jeftino ako je samo “viljuška” u pitanju? Npr?
  • Ender: @Yonkis: mislim da nemas brige sto se tice adaptera, jer kao sto Riba kaze vecina uredjaja radi od 90-250 Vac. Apple mislim da vec 35 god radi ta univerzalna napajanja. Za USA ti samo treba drukcija viljuska tj. utikac.
  • Riba: Vecina uredjaja prihvaca i 110 i 220V ulazni napon, pa zato pitam./
  • Riba: Adapter ti treba za sto tocno?
  • Yonkis: Ima li netko iskustva kakav bi mi putni adapter trebao za SAD s obzirom da nemaju 220/50 (svjestan sam da im utičnice također drugačije izgledaju). Može neki primjer putnog adaptera, samo da provjerim jer mislim da mi ovo [link] nije dovoljno, zar ne?
  • Yonkis: @Matija klc, a gdje ti je bio mobitel za vrijeme uspona?
  • Matija klc: Ekipa, isao sam ja Japetic. Upalio na 15pro Stravu i mjerio do gore. Izbaci 4,32km staza da iznosi, a iznosi 2.7. To je dosta velika razliika. Imate li mislienje sta moze biti i kako popraviti to? Dosada sam se dosta oslanjao na bivsi mob 13pro i nisam imao problema, ( ili ih nisam znao da imam)…. Poprilicno sam razocaran. Ako Garmin Fenix moze dobro izracunati pa trebao bi i mob od 1300€…

Za vikanje moraš biti prijavljen.

Prijava

Prisutni jabučari

Novo na Jabučnjaku

Teme

Poruke

Anketa

Kupujete li profesionalni Mac?

Čekam novi modularni Mac Pro - 48.5%
Novac nije problem, kupujem iMac Pro - 0.7%
Kupujem Valjak, baš je lijep i tih! - 0%
Kupujem polovni Mac Pro tower - 11.8%
Nadogradit ću postojeći Mac Pro tower - 2.9%
Običan iMac 27" mi je dovoljan za posao - 5.9%
Skromnih sam potreba, Mac mini je zakon! - 7.4%
Radim na terenu, mora biti MacBook Pro - 3.7%
Ne diram ništa, stari Mac služi me odlično - 10.3%
Kupujem PC kantu i prelazim na Windowse! - 8.8%

Ukupno glasova: 136
Anketa je završena dana: 08 Svi 2018 - 12:17
Page Speed 1.42 Seconds

Provided by iJoomla SEO