Davor Pasarić 16.09.20

Apple je jučer predstavio dva nova-stara proizvoda: Apple Watch šeste generacije i novi iPad Air četvrte generacije. Oba nastavljaju evoluciju i nude više i bolje od prošle generacije. Ništa od toga nije revolucionaran pomak samo po sebi, vrijedi tek spomenuti novi senzor za očitanje razine kisika u krvi. No, ono što jest golem pomak je tehnologija izrade mikroprocesora koja se spustila na mjeru od svega pet nanometara, tj. veličinu tranzistora koja se slobodno može nazvati "atomskom razinom". To znači još više snage uz još nižu potrošnju i omogućit će niz fantastičnog hardvera u bliskoj budućnosti. Bit će zanimljivo vidjeti performanse prvog MacBooka s takvom tehnologijom.

Apple A14
Kao i WWDC, ovo predstavljanje Apple je odradio virtualno uz vrhunsku razinu produkcije

Apple A14
Novi Apple Watch šeste generacije od sada i u "Product RED" izdanju

Apple još nema vlastitu tvornicu mikroprocesora, ali zato samostalno dizajniraju svoje procesore koji su postali višefunkcionalni, tj. pravi "SoC", tj. potpuni System on a Chip sustavi. Što to znači? Tradicionalno računala koriste više procesora kako bi odradila sve potrebne funkcije koje su potrebne računalu, bilo ono stolno, prijenosno ili u obliku tableta ili pametnog telefona. Tako imamo centralni procesor, grafički procesor, zvučni čip, mrežni kontroler, DSP, razne čipove koji nadziru rad periferije putem međusklopova i slično, a tu je uvijek i svojevrsni bridge, tj. mikrokontroler koji spaja sve te komponente. Nekada je čak i matematički procesor, tzv. "FPU unit" bio odvojen od centralnog procesora, dok danas većina modernih mikroprocesora u sebi ima čak i vektorske jedinice za brze paralelne obrade matematičkih problema koji se mogu definirati putem matrica.

Apple A14
Apple nudi tri ključna modela svojih satova, tko ne mora imati najbolje i najnovije, može sada proći dosta jeftinije

Apple A14
Za posjedovanje Apple Watcha više nije uvjet imati iPhone; dovoljno je da ga koristi roditelj koji od sada na svoj uređaj može vezati niz satova i tako lakše brinuti o djeci.

Integracija donosi nekoliko prednosti: izuzetno male dimenzije cijelog uređaja, bržu komunikaciju među svim komponentama - što ubrzava cijeli sustav, a sve to smanjuje potrošnju, a time i rasipanje topline. Kod mobilnih uređaja gotovo da nema izbora, to je jedini način da se izgradi efikasan i pouzdan sustav. Danas čak i prijenosna računala sve više postaju zasnovana na SoC pristupu, uz izuzetak onih koji traže snažan GPU, pa imaju tu komponentu zasebno. Ironično, ali često je taj izdvojeni, tj. kako se to kaže "diskretni", GPU često bio razlog kvarova cijelih serija računala, bez obzira radilo se o Macu ili PC-iju. Posebno notorna je bila jedna serija mobilnih NVIDIA grafičkih procesora zbog koje je Apple ušao u svađu s tim proizvođačem koja traje do danas.

Apple A14
Novi Appleov "System on a Chip" mikroprocesor za sada uopće nema konkurenciju

Apple A14
Gomila funkcionalnosti integrirana je u novi čip

Apple od jučer nudi novi iPad Air - prvi široko komercijalni uređaj zasnovan na A14 procesoru izrađenom u tehnologiju od svega pet nanometara. Takvu "svemirsku" tehnologiju izrade izvodi tajvanska TSMC korporacija koja već duže vrijeme ima funkcionalne prototipove takve tehnologije, ali tek sada je tržišno dostupan i prvi takav komercijalni procesor. Apple tvrdi da je iPad Air s takvim procesorom tri puta brži od najbržeg Android tableta koji se može kupiti, a brži je i od mnogih prijenosnika, pa tako tvrde da je šest puta brži od Chromebooka. Posebnost novog modela je Touch ID senzor koji je sada ugrađen u tipku na vrhu. Odlično rješenje jer sada je cijela površina uređaja postala velik ekran.

Apple A14
Novi iPad Air lakoćom odnosi titulu najboljeg tableta ikada

Apple A14
iPad Air pruža izbor od pet boja kućišta. Naravno, mi smo odabrali Jabučnjak zelenu!

Fantastični A14 procesor možemo očekivati i u novoj generaciji iPhonea, ali niti konkurencija to ne gleda nezainteresirano; nedavno je obavljeno da je NVIDIA kupila ARM za 40 milijardi dolara, a to je kompanija koja je Appleu licencirala velik dio tehnologija za njihove procesore. Apple tvrdi da to ne utječe na njihove ugovore s ARM-om, ali ta vijest otvara mnoge scenarije koji će sasvim sigurno biti uzbudljivi za nas korisnike jer veća konkurencija često znači bolje proizvode i niže cijene. Bit će zanimljivo!

Apple A14
Sve bitno o novoj Apple Watch generaciji na samo jednom slajdu

Što vi očekujete? Mislite li da će NVIDIA ući u tržište mikroprocesora kojim trenutno dominiraju Intel i AMD? Hoće li Apple izdati vlastiti GPU koji može konkurirati novoj NVIDIA 3080 seriji? Kada će se pojaviti prvi Appleovi procesori ARM arhitekture koji bi bili usporedivi sa sadašnjim desktop procesorima? Mnogo pitanja se otvara... :)

 

Komentari  

hal9000
+1 16-09-2020 | 22:07
Vrlo interesantan period se odvija. Mislim da je ovo dobar potez na duge staze i da će, kao i do sada, nakon prvog vala osude cijela industrija napraviti shift u tom smjeru.
smayoo
+1 17-09-2020 | 10:24
Sve se vraća prema Spectrumu... ;-)
dpasaric
17-09-2020 | 10:47
Ovo je još integriranije od Spectruma, on je imao ULA čip koji je bio "domar" cijelog sustava, a ovaj A14 je samostalan skoro kao Terminator! ;)
smayoo
17-09-2020 | 11:05
:D
Kloba
18-09-2020 | 11:00
iPad Air je super, sat i spika o novom dizajnu mi je totalno nejasna kada je dizajn isti već šest generacija (ili ja trebam naočale) - a prezentacija u vrijeme COVID-a mi je bila - totalno čudna. No tu nisu oni krivi. Jer itko primjetio one kolute u dvorištu space shipa u boji duge starog loga?
Nevermind sada to, ovo mi je bio još jedan dokaz da smo roba kojom se trguje - mi. Samo ekran, ekran, ekran, gledajte u ekran dok trčite, plivate, kenjate, a mi ćemo to brižno sačuvati i nikome nećemo davati. Još s tom sijedom kosom, Cook mi je uvjerljiv ko Sanader.
Što se AI tiče, kako su svi zamišljali AI u filmovima 80ih kao neke terminatore, dronove koji će pobiti čovječanstvo - nitko nije shvatio da će to biti hrpa povezanih servera potopljena ili uskladištena negdje drugdje, i više ne treba pričati o budućnosti, jer smo bili gotovi prije par godina kada je smišljen AlphaGo.
Odgovori na pitanja na kraju teksta, od totalnog neznalice (mene):
1. Mislim da hoće, za njih bi neulazak bio smrt kompanije, zar ne?
2. Ukoliko je ta svađa iole ozbiljna, a mislim da bi to napravili i da te svađe s NVIDIAom nema, hoće sigurno.
3. Ako gledamo prvi iPhone i prvi iPhone koji je bio svemirski brod u odnosu na 2007.-u - sezona 2025/26.
kupus
18-09-2020 | 11:37
@kloba - nismo li bili gotovi vec 90tih, kad IBMov bluegen pobjeđuje Kasparova? :) I to s "nemogucim" potezom.
Kloba
18-09-2020 | 12:08
Ne. Na kraju je ispalo da je puno kompliciranija igra od šaha Go. Ako se dobro sjećam šah ima oko 200 000 mogućih poteza, Go ih ima 30 milijuna.
A navodno da mogućih postavka figura ima više nego atoma u svemiru, prema majstorima Go-a.
Zato se i nakon tog šaha kojeg spominješ, krenulo sa stvaranjem AI kojoj će biti cilj pobijediti najtežu igru na svijetu - Go.
Prvo se mislilo da će AI koji će parirati i nadjačati Go velemajstore nastati do 2100. godine, no AlphaGo je iznenadio i najoptimistični je enttuzijaste - iako je jednu partiju izgubio.
Jako zanimljiva igra, iako se čini jako jednostavna. Cilj ti je okružiti svojim kamenčićima protivnikove. Onemogućiti mu izlaz.
Čini se lako, zar ne?
Ali identični potez u jednom slučaju može ispasti genijalan, u drugom katastrofalan po igrača koji ga je izveo.
Imaš stupnjevanje znanja. Majstori se dijele u devet kategorija (dan-a). Samo je jedan čovjek, Lee Sedol iz Juže Koreje, deveti “dan”, a već drugi "dan" je u rangu šahovskog velemajstora.
Onda se pojavila ta britanska kompanija AlphaGo sponzorirana od Googlea, kojoj je u početku programiranja aplikacije pomagao majstor drugog stupnja, a kasnije je program počeo predviđati šeme sam. Ispalo je u pet partija 4:1 za AlphaGo.
Imaš AlphaGo (vs Lee Sedol) dokumentarac na YouTubeu.
https://www.youtube.com/watch?v=WXuK6gekU1Y&t=1s
Kloba
18-09-2020 | 12:21
Pogledaj skaćenu verziju : move 37, isto na YouTubeu. Par minuta traje. AlphaGo je napravio 37 poteza da preokrene igru na glavu i totalno zbuni Sedola, koji je morao izaći iz prostorije "da raščisti glavu".
U drugoj igri Sedol se natjerao predvidjeti manjkavosti AIphaGo-a (tada još beta-e) i izveo takozvani Božji potez 78 (na dalekom istoku tu igru smatraju svetom, da zbližava čovjeka sa onozemaljskim), pomoću kojeg se AI potpuno zblesirala, a on potom pobijedio.
Kužiš?
Nikada nitko tako rano nije pobijedio u toj igri. I prvi puta su AI i ljudska inteligencija počele učiti jedna od druge i tjerati protivnika na potez koji inače nikada ne bi napravio.
Evo i taj link :)
https://www.youtube.com/watch?v=vI9BllT7ovg&t=307s
A sada stvarno dosta o ovome, treba se posvetiti Davorovom tekstu i odgovoriti čovjeku na pitanja. :)
kupus
21-09-2020 | 14:19
@kloba - čak i znam za go i tu priču :) Mislio sam više na to da se ljudska inteligencija (ispravno ili ne) povezuje sa šahom, pa se od tad takvi naslovi pojavljuju.
smayoo
22-09-2020 | 08:13
Inteligencija se, koliko ja pamtim, definira kao sposobnost stjecanja i primjene znanja, tj. sposobnost učenja, što implicira brže snalaženje u novim situacijama (one u kojima nemamo iskustva). U tom smislu, neki (da ne kažem - mnogi) smatraju kako šah ili go, ili slične igre koje se temelje na skupu relativno jednostavnih pravila i velikom broju kombinacija (npr. bridge) i nisu baš neki najsretniji kriterij za mjerenje inteligencije. Ljudi su pobjeđivali šahovska računala tek toliko dugo dok "brute force" algoritme ("nasilno" testiranje tisuća kombinacija i scenarija) nisu zamijenili oni najbazičniji AI algoritmi utemeljeni na najjednostavnij im troslojnim Petrijevim mrežama (ljudi koji se bave umjetnom inteligencijom uspoređuju inteligenciju takvog algoritma s inteligencijom mačke).

Pravi pokazatelji dosega umjetne inteligencije su sasvim neki drugi. Algoritam AI koji ne zna ništa drugo doli osnovna matematička pravila i osnovna gramatička pravila engleskog jezika pustiš da "cruncha" bilo koji sistematski repozitorij podataka (npr. Wikipedia) i nakon 6 mjeseci je sposoban sa digitalne fotografije razlikovati s preko 99,9% pouzdanosti tko je muškarac, tko žena, tko je odrastao, tko nije, tko je slikana živa osoba, tko nacrtan, a tko kompjuterski generirana 3D virtualna lutka. I svašta nešto drugo.
Kloba
22-09-2020 | 08:58
Pa upravo tvoja prva rečenica sažima cijeli AlphaGo slučaj. Da si pogledao dokumentarac, vjerujem da ne bi stavio Go u istu rečenicu sa šahom, niti ga naveo kao jednostavnu igru.
Nije mi jasno kako nešto čemu ljudi posvećuju cijeli svoj život, dijele ne znalce - nego majstore na 9, slovima (devet) kategorija - ti niti ne pogledaš o čemu se radi i napišeš - jednostavna igra.
Ako je tako jednostavna - zašto su programeri koji se bave umjetnom inteligencijom, ljudi kojima je taj posao zvanje - predviđali da će se algoritam koji će biti u stanju parirati devetom danu moći napraviti tek oko 2100. godine?
Ne da mi se uništvavati Davorov osvrt totalno drugom temom, ali postaješ kao ja - uplićeš se u teme u kojima ne znaš puno.
Ovime ne ciljam na umjetnu inteligenciju, već na dokumentarac sam. Nekako imam osjećaj da si eventualno pogledao trailer.
A šta je najbolje, sam si pisao o AI-u i šahu prije par godina. Kako je tada sve bilo OK i tvoj tadašnji post je dosta sličio mojima iznad, a sada te igre opisuješ kao jednostavne i navodiš da je AI nešto potpno drugo.
Osobno ne bih podcjenjivao niti jednu niti drugu - da su jednostavne, svi bi bili velemajstori - a AI bi se testirao na nečemu desetom.
Kloba
22-09-2020 | 09:08
Nemoj ovo shvatiti kao ikakav napad, već konstruktivnu kritiku. Zašto sam je napisao?
Nisam niti ljut, niti loše volje - već je tvoja prva (pazi - prva) rečenica upravo ono o čemu se sat i pol dokumentarnog filma radi.
AlphaGo je okrenuo igru na glavu i jedinog čovjeka na svijetu koji je na susret ulazio u sobu s podsmjehom natjerao da izađe iz sobe i "razmisli o životu". Go nema vremensko ograničenje kao šah, Sedol je otišao na terasu hotela zapaliti cigaretu.
Poanta - taj put je izgubio, ali je idući put on natjerao algoritam da se zblesira i pobijedio je.
Upravo su jedan drugoga natjeravali da budu bolji. Iako krajnji rezultat to ne govori - 4:1 - ali ta jedna pobjeda je doživljena kao pobjeda čovječanstva protiv tmurne budućnosti.
Inače, Sedol se umirovio iako je mlad - a ovaj dvoboj sa AI je sigurno imao utjecaja na to.
Znači da si pogledao dokumentarac - ta prva rečenica ne bi bila napisana tako. Samo to, ništa više.
Evo ti link kako je Sedol reagirao i komentari poteza AlphaGo-a:
https://www.youtube.com/watch?v=HT-UZkiOLv8
Ako to nije tjeranje drugoga da se poboljša, onda ne znam što jest.
smayoo
22-09-2020 | 10:23
Kad sam prije pisao o AI dosezima današnjice, napisao sam da su AI algoritmu dali samo osnovna pravila šaha i desetke tisuća transkripata odigranih partija i on je u nekoliko sati (dana, ne sjećam se više, rekao bih ipak da je bilo - sati) naučio rezone igre toliko dobro da je bio "nepobjediv". U tom smislu - to je opet ilustracija kako šah (niti ikoja druga igra koja se temelji na kombinatorici) nije osobit izazov za AI algoritme današnjice.

A sada nisam nigdje napisao da je GO "jednostavna igra". Napisao sam da je to igra koja se temelji na relativno malom broju jednostavnih pravila. Proučavao sam i igrao GO znaš kada? 1986-7. Kad su o tome pisali u Računarima. Zašto automatski pretpostavljaš da nemam o tome pojma samo zato što nisam vidio taj film (da, u pravu si, nisam ga ni pogledao, niti kliknuo na link)?

Kako god bilo, GO je samo utoliko teži i složeniji od šaha što je neusporedivo veći broj mogućnosti (kombinacija). I to je prirodno. Što manje pravila - to više mogućnosti. Međutim, to ne znači da ti treba neka neznamkakva inteligencija da ga igraš. A to, opet, ne znači da omalovažavam tu igru, ni slučajno. Ali intelektualna sposobnost potrebna za vrhunski uspjeh u igri GO (ili šahu, ili bridgeu...) ima neke druge kriterije koji dolaze prije i iznad inteligencije. Upravo zato računalni algoritmi (čak i oni posve glupi) uspješno pobjeđuju i nadprosječne igrače šaha već 40 godina. Jer inteligencija nije najvažnija za to, nije čak ni na drugom mjestu.

A go je samo dovoljno zahtjevniji u smislu količine podataka koji se uspoređuju da je trebalo pričekati 20-ak godina dulje da se napravi hardver koji savladava zadatak dovoljno brzo.

Cijela ova diskusija zato što si ti zabrijao na tezu kako je go neka reprezentativna ilustracija primjene AI. A nije. Ni približno. Postoje puno, puno fascinantnije ilustracije. Obični FaceID u jednom iPhoneu je zahtijevao kudikamo "teži" AI algoritam od onog za igranje go. Ili ovo što imamo u novim automobilima - adaptivni tempomat, s prepoznavanjem vozila ili zapreka ispred sebe, pješaka koji stoji uz rub ceste, znakova ograničenja brzine...
Kloba
22-09-2020 | 10:41
Napisao sam da pišeš napamet, i kasnije razjasnio - dio oko dokumentarca - to se ne tiče same igre Go. Već pisanja programa, pristupa istom, objašnjavanja što je Go (to si napisao da znaš - sve u redu), odlaska u Južnu Koreju, praćenja dvoboja između programa i čovjeka kao da se radi o SP-u u nogometu.
I sada ti zaključiš da je taj projekt, financiran od Googlea pod imenom Deep Blue ako se dobro sjećam - jednostavniji od FaceID-a.
Da je ovo napisao netko tko je radio u Appleu tipa songoku, zašutio bih.
Ovako, nije mi jasno kako software koji već četiri godine uspješno radi na milijardama ljudi uspoređuješ sa drugim programom totalno drugačijeg opusa rada (jedan se bavi prepoznavanjem lica, drugi pokušava imitirati ljudski mozak), a ne znamo niti ti niti ja koliko je  uložio u FaceID ili Google u AlphaGo.
Možda si u pravu. Možda nisi.
Samo znam da nisi pogledao film a ocjenjuješ ga kao da si ga binge-ao pet puta jer si se, eto, bavio Go-om u mladosti.
Nije isto Smayoo. I ne radiš ovo prvi put. Već par puta ocjenjuješ dokumentarce iako ih pogledao nisi. I ama baš svaki puta ih između redova popljuješ.
Sorry, koliko god da si inteligentan - mislim da to što radiš - jednostavno nije OK.
Kloba
22-09-2020 | 10:48
Ukucao sam pitanje AlphaGo algorithm vs FaceID
Ovo je prvi rezultat:
Možda ti nešto razjasni, tu si stvarno više doma nego ja.
https://deepmind.com/blog/article/alphago-zero-starting-scratch
Sada kada gledam, imaš slike koje se izmjenjuju koliko je sati trebalo programu da počne shvaćati pravila, igrati kao početnik, do nadjačavanja devetog stupnja.
Ukupno 70 sati.
I u tvom postu o šahu i AI-u (kako je tada bilo OK pisati na taj način, a sada nije - to mi isto nije baš najjasnije) se radio u satima, sjećam se.
I sumnjam da su cijene rada na umjetnoj inteligenciji i prepoznavanju lica u istom razredu. Prepoznavanje lica se upotrebljava kao FBI, CIA software već valjda desetljeće i više, ovo je spuštanje istog na nivo prosječnog korisnika.
Nije programiranje od nule, zar ne?
Mislim da rad na umjetnoj inteligenciji ipak zahtjeva više novaca i vremena, nemam nikakvog dokaza - nekako mi logika nalaže da to zaključim.
Ne tvrdim da sam u pravu, odmah da razjasnimo.
Pogledaj ovaj link:
https://futureoflife.org/2016/03/08/alphago-and-ai-progress/?cn-reloaded=1
Ako ti se da, vidim da napominje koliko CPU-a i GPU-a koristi AlphaGo.
No, da zaključimo - ponavljam kako držim da omalovažavanje nečega što nisi ni pogledao nije u redu. Samo to.
Kloba
22-09-2020 | 11:15
I zadnji post a onda prestajem, a ti me demantiraj. Ovo kako si opisao da si pisao post o šahu: potpuna istina. Ali mislim da nisi napisao kako šah nije bio pravi izazov. Mislim da ti je cilj posta bio da se zamislimo kako (i da si tako nešto i napisao) nad činjenicom da igru koju čovječanstvo savladava od pamtivjeka AI zgromi u desetak sati. I to ne po upisanim potezima, već je program počeo smišljati svoje šeme.
Sve identično kako sam napisao i ja.
U tvom slučaju je bio šah. U mom Go.
U tvom slučaju si bio u pravu. U mom sam ja - u krivu.
A pogledao film nisi.
Kako dva identično pisana posta objavljena u razmaku par godina mogu ispasti toliko - različita?
EDIT:
Zanimljivo mi je ovo kako si napisao da "sam ja zabrijao da je to neka reprezentativna ilustracija primjene AI".
Nisam Smayoo. Pogledao sam film. Što se autonomne vožnje tiče, slažem se da i taj dio spada pod inteligentnu radnju - ali i sam znaš kako danas već razlikujemo više vrsta inteligencija.
Navodno postoji devet vrsta inteligencije: lingvistička, glazbena, logičko-matemat ička, prostorna ili spacijalna, tjelesno-kinest etička, interpersonalna , intrapersonalna , naturalistička (prirodnjačka) i egzistencijalis tička (duhovna).
Koliko sam svjestan preko nekih vijesti, dašanje testiranje umjetne inteligencije bavi se logičko-matemat ičkom (šah, go), prostornom ili spacijalnom (autonomna vožnja, FaceID) i tjelesno kinetičkom inteligencijom (roboti koji rade razno razne zadane i nezadane kretnje).
Za ove ostale jednostavno ne znam. Možda se neki tajno financirani timovi bave i njima.
Znači, nisam zabrijao na ništa - samo sam pogledao film i to napisao. A, ponavljam n-ti puta, zasmetalo me to što si me ispravljao iako isti nisi pogledao.
Kao što vidiš, svjestan sam da potoji više vrsta inteligencija, no nisam htio ići toliko u temu kada pišem pod Davorov osvrt na Appleov keynote koji nema veze sa ovime. I smatram da to nije u redu prema njemu kao autoru.
A što se ostalih inteligencija tiče, kada će se napraviti vrhunski AI koji će objedinjavati sve navedene - nemam pojma. Napisao sam samo ono što sam saznao.
Ništa više.
Borisone
22-09-2020 | 14:32
Južina?
Kloba
22-09-2020 | 16:38
Fora iz 5.c?
Riba
22-09-2020 | 18:39
Juzina definitivno, potvrdio i meteo.hr. :)
dpasaric
22-09-2020 | 19:11
Definiraju se tri razine umjetne inteligencije: ANI, AGI i ASI. Prva je "Artificial Narrow Intelligence" i to je ono što mi danas živimo, dakle šah i go spadaju u to. Isto kao računalo koje bez pomoći pilota prizemljuje i diže Airbus.

Nakon toga dolazimo do ovoga što je Smayoo rekao, do generalne inteligencije, to bi bila "Artificial General Intelligence", to nećemo imati još 10 do 30 godina, ovisno o predviđanju pesimista ili optimista, ali svakako do toga dolazimo.

Nakon toga dolazi do singularnosti, točke u kojoj umjetna inteligencija nadilazu ljudsku, dakle "Artificial Superintelligen ce" i to je moguće i točka koju nećemo preživjeti ako budemo glupi. Moguća su dva scenarija, utopijski Star Trek ili distopijski Terminator ili Blade Runner. Mogli bismo poživjeti taman toliko da i to doživimo, a ako ne, naša djeca će sigurno.

Ako netko slučajno nije čitao sve to kod Tim Urbana, svako preporučujem njegov legendarni članak na tu temu:

https://waitbutwhy.com/2015/01/artificial-intelligence-revolution-1.html
Kloba
22-09-2020 | 19:16
A kada smo već pokrenuli temu pod tvoj tekst - misliš li da se negdje u svijetu jedna tvrtka bavi objedinjavanjem svih tih inteligencija, ili smo još u fazi kada svaka od njih treba doći do 100%? Ovo je zanimljivo. Pročitat ću link. Nisam znao za ove tri razine.
Kloba
22-09-2020 | 19:17
Inače, južine nema na kopnu, točnije kopnenoj Hrvatskoj. Samo da to zaključimo. :)
Bertone
23-09-2020 | 10:10
Kloba je rekao:
Inače, južine nema na kopnu, točnije kopnenoj Hrvatskoj. Samo da to zaključimo. :)

Nema južine u smislu vjetra koji puše s mora na kopno pa onda ljudi hodaju kao zombiji (pogotovo otočani :D ), ali imaš kod nas onaj Alpski fen koji kad se sjuri prek Sljemena, onda se highlanderi iz Mikulića, Fraterščice i Lubenjaka međusobno nasekiraju (doslovno mislim, rade sjekire) :D
dpasaric
23-09-2020 | 19:03
@Kloba - Na AI sustavima radi gomila kompanija, od Googlea, preko Boston Dynamicsa, a pogotovo vojska, nema se tu što "objediniti" postojeće, zbroj svih tih zasebnih ANI intelgencija neće stvoriti AGI, razvoj AGI je neprekinut proces koji izrasta na prošloj iteraciji algoritama koji pokušavaju simulirati neurološki sustav mozga, za sada miševa (to su uspjeli), a jednog dana i ljudi. Još uvijek je stvar u potrebnoj procesorskoj snazi da bi se došlo do kritične mase da računalo postane svjesno i da počne samo donositi odluke i unaprjeđivati samo sebe - što nas tada dovodi di ASI. Pročitaj onaj poduži članak, izuzetno je zanimljiv.
smayoo
23-09-2020 | 19:05
:D

Kloba, probaj pročitati što sam napisao još jednom. Nisam uopće, niti najmanje, komentirao film (jer ga nisam ni pogledao). Ne da ga nisam popljuvao, nisam uopće napisao niti riječi o filmu.

Ono što sam pokušao objasniti jest - da inteligencija nije niti ključna, niti najvažnija osobina (bilo čovjeka, bilo računala) za uspješno igranje kombinatornih igara (kao što je šah ili go).

Žao mi je što nisam to eksplicitno naglasio, ali poanta toga da prazni AI algoritam u par sati od nule dođe do razine šahovoskog velemajstora - nije u tome da je to ultrabrutal inteligentni algoritam, nego da je za tu igru važnija sposobnost obrade i analize ogromnih količina podataka u kratkom vremenu, uz nešto inteligencije (koja je potrebna za donošenje zaključaka iz pregledanih podataka, umjesto da se piše složene analitičke proceduralne algoritme, kako se to radilo nekad prije, dok procesori nisu bili dovoljno moćni za AI algoritme).

Eto, pa tu ne bih više ni ja o tome.
Kloba
23-09-2020 | 19:35
Sve pet Smayoo. Nismo se razumjeli i to je to.
Ja bih samo još dodao da kako vrijeme prolazi, a mi se svakih par godina dotaknemo te teme, postajem svjestan koliko toga stvaranje "punokrvne" umjetne inteligencije zahtijeva. Te kako čak i mi laici (ovdje mislim na sebe) čistim konzumerizmom koji se nudi u prvih 20 godina 21. stoljeća (napisali smo obojica - od autonomne vožnje preko FaceID-a, do pametnih hladnjaka ili perilica rublja - iako je ovo posljednje dvoje tek u začetku, pojavljuje se i u tom segmentu javnog života...
Ono što hoću reći, sve mi je manje apstraktan taj pojam umjetne inteligencije, iako i dalje ne znam kako da na to sve gledam. Kako je Davor napisao - sve zavisi hoće li se stvar završiti utopijski ili distopijski.
Eto, toliko i od mene.
Danijel Horvat
+1 26-09-2020 | 18:17
"Što vi očekujete?"

NVIDIA uzima tržišni dio kolača od Intel baziranih uređaja koji nisu klasična osobna računala.

"Mislite li da će NVIDIA ući u tržište mikroprocesora kojim trenutno dominiraju Intel i AMD?"

NVIDIA je i prije ove akvizicije imala svoj SoC (Tegra?). Ulazak u desktop svijet ne vjerujem da je nešto što im je interesantno. Općenito "desktop" je mislim u fazi "umiranja" zbog raznih SaaS/PaaS rješenja koja već jesu na tržištu. Razvoj računalnih mreža ide u smjeru da si "zakupiš" hw za posao koji radiš, kad ti treba i koliko ti treba za posao X. Kad ti ne treba - pošteno oslobodiš resurs za nekog drugog.

"Hoće li Apple izdati vlastiti GPU koji može konkurirati novoj NVIDIA 3080 seriji?"

Ne vjerujem da će Apple ići u tom smjeru, a sve i kad bi krenuo... bojim se da je to vremenski predug put da bi stizao konkurenciju. Dotad će koncept snažnih GPU u "računalu za kojim sjediš" biti dovoljno specifičan da se "ne isplati", a sva mainstream računanja, igranja i crtanja odvijat će se u oblaku gdje ti to za čime sjediš je samo upravljački alat tamo neke mašine.

"Kada će se pojaviti prvi Appleovi procesori ARM arhitekture koji bi bili usporedivi sa sadašnjim desktop procesorima?"

Pojavom prvog ARM minija i Big Sura?

Vikalica™

Zadnja poruka: pred 8 sati
  • dpasaric: Aperture je bio odličan program. Šteta da su ga ubili. S druge strane tako je Adobe kupio genijalan Freehand i isto ga ubio.
  • zoranowsky: Samo da ne završi kao Aperture :(
  • dpasaric: Tako i ja to vidim.
  • drlovric: Mi korisnici mozemo samo profitirati tim potezonom, ako Apple uzme njihovu tehnologiju i pokloni je korisnicima u Photos
  • rusty: Nastavim ja koristiti Pixelmator u verziji koja je dok ide ide
  • rusty: Ako Apple nastavi razvijati app super, ako su ih samo kupili kako bi "ubili" konkureciju i iskoristili to u svojim "Photos" aplikacijama... ne hvala
  • Zdravac: friška vijest: "Apple Acquires Photo Editing App Maker Pixelmator" :)
  • ping: Neeee. Kaj fakat?
  • Zdravac: Jeste znali da ima WinBox od Mikrotika nativno za Mac OS X?! Ne treba više preko Wine-a! Yeee! :)
  • Bertone: ... usput ne razumijem politiku cijena, stari ulazni 14" MBP M3 je 110€ skuplji od novog ulaznog 14" MBP M4
  • Bertone: Ahhh, sad vidim,... koja ciganija od firme, kad ideš direktno na Mac hardver imaš u ponudi samo stare modele
  • Borisone: [link]
  • Bertone: Gdje? Ja vidim samo stari nedostupni M2 za 799
  • stefanjos: 799
  • stefanjos: a evo ih
  • stefanjos: dobro sto ovaj istyle ceka sa ponudom...
  • Zdravac: na Apple Mađarska su cijene kao u DE, a može se odabrati HR tipkovnica
  • m@xym: Naravno, sve to ne vrijedi za naše tržište jer kod nas vrijede neka druga pravila.... Kod nas je Air sa 8 GB 200 € skuplji of Air-a sa 16 GB u Njemačkoj.
  • m@xym: Zašto bi inače Apple davao "besplatan" i tihi upgrade za baš sve strojeve iz game (Studio čak počinje sa 32 GB RAM-a i M2 MAX procesorom!!!)
  • m@xym: S obzirom da nitko ne daje nešto što ne mora, postavlja se pitanje kako će novi strojevi raditi sa 16 GB RAM-a i uključenim AI dijelom OS-a.... Možda su 32 GB upravo postala ono što je bilo 16 GB na starim strojevima...
  • Yonkis: Mora biti 16GB da bi korisnici imali UX za AI, sve manje od toga ne zadovoljava. Sami su si "jamu" iskopali, baš mi ih je žao :)
  • m@xym: Još samo da shvate da umjesto 256 GB trebaju staviti 1 TB SSD... za istu cijenu... :o)
  • m@xym: Ne samo Air-ovi, nego i svi ostali... Očito je Apple AI veliki potrošač memorije.
  • Piko: Ne znam da li je itko uočio ... Ali svi Airovi dolaze po defaultu sa 16 GB RAM-a .... a cijena ista kao i prije za 8 :)
  • dpasaric: Evo i MacBook Pro M4...
  • mbp2009: nece ni biti jos
  • stefanjos: na istyleeu i dalje nema cijena....
  • dpasaric: Eto osvrt na Mac mini M4 na naslovnici...
  • kupus: Evo, otvorit ću temu pa da ne pisemo ovdje
  • kupus: Hvala Bertone
  • Bertone: *ništ
  • Bertone: @kupus, pa nije to nišz novo oko audio izlaza s prednje strane, HDMI će otpeljati zvuk u monitor, a večina današnjih monitora ima audio out priključak.
  • stefanjos: mea culpa
  • stefanjos: kupus, sada kuzim sto si mislio. mislio sam na ovu ogavnu naslovnicu koju su stavili ovi lol
  • imar: Imam osjećaj da će se ovaj novi Mac Mini prodavati ko' vruće kifle.. :D
  • dpasaric: Top model Mac minija = 4.700 € hahahahahah
  • dpasaric: [link]
  • dpasaric: Evo novi Mini je vani!
  • MoschuS: DE Store ima cijene 699, 929, 1159 i 1649 za Pro
  • MoschuS: Bas i ja gledam taj 3.5mm jack i pitam se zasto je naprijed!?
  • kupus: Minusi : ista cijena storage upgradea, headphone jack s prednje strane? Kako misle spojiti zvucnike na to?
  • kupus: Plusevi : 3 monitora, gigabit ethernet kao standard, ista početna cijena, 16gb ram
  • kupus: Legit je :) Jonny Ive je već dugo na aparatima, navodno i na lifesupportu otkad je vidio novi iMac :)
  • MoschuS: Evo i Minija ;)
  • kupus: Nije ni studio baš proprcionalan, ako ćemo tako
  • kupus: Vidi ove screenshotove, ne njihov render. Meni izgleda poprilično legit, a to i potvrđuje činjenica da su navedene screenshote i maknuli s weba
  • stefanjos: stvarno mislis da ce tako bez proporcionalno sranje izaci iz applea? doslovno se vidi da je fake
  • kupus: mini leakan, bar s prednje strane [link]
  • Piko: ma što se mene tiće ne mora imati slova gore .... ali mi treba svjetlo da nađem pepeljaru i upaljač :)
  • Yonkis: @piko očekuje se da je tipkanje na slijepo defaultno za usera.

Za vikanje moraš biti prijavljen.

Prijava

Prisutni jabučari

Riba, robee, Anonimci (499)

Novo na Jabučnjaku

Teme

Poruke

Oglasi

Komentari

Anketa

Koji Mac koristite?

Page Speed 0.95 Seconds

Provided by iJoomla SEO