Kakva je budućnost čovječanstva?
(1 korsinik/a gleda/ju temu) (1) Gost

Kakva je budućnost čovječanstva?


18.06.2024 | 07:56
kupus kaže:
Idemo redom, da ne multiquoteam.

1) Pričao sam o sadašnjosti, teoretski je i sutra (utorak, srijeda ) moguće da je pola prometala na struju.


Niti teoretski to nije moguće. Ako želiš argumentirano raspravljati, ne pribjegavaj ovakvom djetinjastom izmotavanju. Ako ti je samo do podje*avanja, hja... bujrum, što bi rekli Bosanci. Time zapravo priznaješ da sam u pravu.

2) Pričaš o Teslinom superchargeru


Da. I?

3) Nissan Leaf se puni sat vremena - klik


Link ti je bio polomljen, popravio sam ga, ali nisam tamo našao gdje to stoji da se puni sat vremena?
Kako god bilo, Leaf nije auto kojeg itko oglašava ili nudi kao auto za duga putovanja. Leaf je "daily commuting EV", zar ne?

4) Radim puteve preko 600km par puta godišnje, recimo 3-4.

Nisam mislio ulazit u raspravu, za moje potrebe još uvijek nisu. Nemam ništa protiv EV, ali tehnologija nije ispolirana. Volim sjest u auto bez previše planiranja. I volim imat izbor prilikom kupnje, a ne da sam prisiljen kupit Teslu.


Čemu onda nadmudrivanje, ako nisi mislio ulaziti u raspravu? I sâm sam više puta napisao kako danas u Hrvatskoj elektromobil nije za korisnika koji ne živi u vlastitoj kući i nema mogućnost izvesti spori prekonoćni punjač kod sebe doma, na svom vlastitom električnom priključku. Ali već danas je npr. u Skandinaviji infrastrukturna podrška puno bolja.
18.06.2024 | 10:27
smayoo kaže:

Možda malo van konteksta - frend ima fotovoltaiku na krovu i nekim čudom je uspio dobit dozvolu za snagu, koja mu puni e-auto svakog dana, i još uvijek potroši manje struje nego je proizvede na krovu (prosječno preko cijele godine). Ali njegov slučaj je još uvijek rijetkost...



Još na kraju, to što kažeš da je tvoj prijatelj "nekim čudom" dobio papire za FNE na krovu... ne znam što bih ti rekao. Samo mi smo odradili takvih projekata po kojima su investitor izgradili takve elektrane... ono... tucete. A mi smo mali projektantski ured, ima nas četvoro i ne bavimo se samo time. Činjenica je da je u nekim dijelovima Hrvatske HEP ODS jako (i namjerno) spor sa svojim dijelom posla, ali svejedno to nije u domeni nekog "čuda".


Bit te napomene je činjenica, da FNE proizvede više struje, nego je on potroši. Ne znam kako je danas, ali u vrijeme kad je on to stavljao na krov, jedan od kriterija za snagu FNE bila je planirana prosječna potrošnja tokom cijele godine, a FNE za koju si dobio odobrenje lokalnog EE distributera morala je biti manje snage od predvidjene potrošnje. To sam htio reći "nekim čudom".

A da, mogu mislit, da ti sve moje pisanje izgleda kaotično, pošto nemam neki uvid u tematiku, pa zato i pitam.

Enivej, tenkjuverimeni!
18.06.2024 | 11:57
Hrvatska ima 7x manje javnih punionica od broja automobila.
Da ne spominjemo kako smo turističko odredište i broj EV se ljeti poveća.
Tesla Super punjača u RH ima 8 komada i nijedan na autoputu.
Ideja o 15 min punjenju pada u vodu.
18.06.2024 | 12:00
Kako to misliš - "nijedan na autoputu"? Da, nijedan nije na autoputu ako očekuješ da bude na zaustavnoj traci autoputa. Evo ti, na primjer, Rugvica, doslovno150 m od izlaza s autoceste (to je u dijelu bez naplate, nema ni naplatnih kućica) na Shell benzinskoj pumpi, ako se ne varam 5 kom (možda 4) , a tih 5 na karti vidiš kao 1 pa ti je ovo što si napisao 8 komada zapravo nije 8 komada, nego 8 lokacija.
NE pada ništa u vodu osim tvojih teoretiziranja. Pročitaj onaj post, to su stvarna iskustva stvarnog čovjeka koji je u stvarnim uvjetima napravio puno kilometara električnim autom.

Hrvatska ima 7x manje javnih punionica od broja automobila.


E, a pazi koliko tek puta manje agregata za tankanje ima u odnosu na broj benzinskih i diesel vozila...
18.06.2024 | 12:07
accom kaže:
smayoo kaže:

Možda malo van konteksta - frend ima fotovoltaiku na krovu i nekim čudom je uspio dobit dozvolu za snagu, koja mu puni e-auto svakog dana, i još uvijek potroši manje struje nego je proizvede na krovu (prosječno preko cijele godine). Ali njegov slučaj je još uvijek rijetkost...



Još na kraju, to što kažeš da je tvoj prijatelj "nekim čudom" dobio papire za FNE na krovu... ne znam što bih ti rekao. Samo mi smo odradili takvih projekata po kojima su investitor izgradili takve elektrane... ono... tucete. A mi smo mali projektantski ured, ima nas četvoro i ne bavimo se samo time. Činjenica je da je u nekim dijelovima Hrvatske HEP ODS jako (i namjerno) spor sa svojim dijelom posla, ali svejedno to nije u domeni nekog "čuda".


Bit te napomene je činjenica, da FNE proizvede više struje, nego je on potroši. Ne znam kako je danas, ali u vrijeme kad je on to stavljao na krov, jedan od kriterija za snagu FNE bila je planirana prosječna potrošnja tokom cijele godine, a FNE za koju si dobio odobrenje lokalnog EE distributera morala je biti manje snage od predvidjene potrošnje. To sam htio reći "nekim čudom".

A da, mogu mislit, da ti sve moje pisanje izgleda kaotično, pošto nemam neki uvid u tematiku, pa zato i pitam.

Enivej, tenkjuverimeni!


Nema na čemu.

Papire za FNE se dobije ako projektant u projektu prikaže izračun po kojem je proizvodnja manja od potrošnje. To u naravni ne mora tako biti jer (a) proračun proizvodnosti se bazira na europskoj bazi povijesnih podataka solarne iradijacije 20-ak godina unatrag (tzv. PVGIS), ili bi se barem trebao na tome bazirati, a broj sunčanih sati godišnje raste iz godine u godinu i (b) podatak o potrošnji električne energije se bazira na evidenciji potrošnje (računima) nekoliko godina unatrag. Ako je korisnik promijenio navike potrošnje, ili je godina bila takva da mu je klima uređaj bitno manje trebao nego par godina ranije i sl, ispadne proizvodnja veća od potrošnje, a papire je uredno dobio.

Uglavnom, unatrag godinu-dvije, za KUĆANSTVA (dakle, ne i firme) s vlastitom proizvodnjom, pravila su malo relaksirana pa se tolerira to prekoračenje do neke granice, ali je politika otkupnih cijena takva da destimulira investitora (kućanstvo) da gradi veću elektranu nego mu je potrebna jer mu se rok isplativosti drastično produžava. Optimum je uvijek da proizvodi točno koliko troši ili nešto malo manje.
18.06.2024 | 13:02
smayoo kaže:
Kako to misliš - "nijedan na autoputu"? Da, nijedan nije na autoputu ako očekuješ da bude na zaustavnoj traci autoputa. Evo ti, na primjer, Rugvica, doslovno150 m od izlaza s autoceste (to je u dijelu bez naplate, nema ni naplatnih kućica) na Shell benzinskoj pumpi, ako se ne varam 5 kom (možda 4) , a tih 5 na karti vidiš kao 1 pa ti je ovo što si napisao 8 komada zapravo nije 8 komada, nego 8 lokacija.
NE pada ništa u vodu osim tvojih teoretiziranja. Pročitaj onaj post, to su stvarna iskustva stvarnog čovjeka koji je u stvarnim uvjetima napravio puno kilometara električnim autom.

Hrvatska ima 7x manje javnih punionica od broja automobila.


E, a pazi koliko tek puta manje agregata za tankanje ima u odnosu na broj benzinskih i diesel vozila...


NITI JEDAN SUPERCHARGER!

Ne pratiš. Na autoputu ZG-ST ima 35 priključnih mjesta za punjenje i to od 3 do 8 priključnih mjesta na kupu, ovisno o lokaciji.

Za tankanje nije potrebno 30-60-90 minuta, već 10 ili manje, radijus kretanja je daleko veći od EV.

Stvarna iskustva čovjeka koji je dao par informacija, 75.000km/god, Kutina-Graz-Beč, 40% napunjenosti i 2,5% pad baterije.
Da je to napravio u 4-5 godina, pad baterije bio bi veći. Naravno, nije napisao probleme koje je imao s korištenjem.

I na kraju, ne ulazimo u financijsku komponentu da je prijeđeni km na struju nešto jeftiniji od prijeđenog km na diesel.
  • Air
  • Korisnik
  • 72
18.06.2024 | 15:35
Njie problem u tehnologiji EV, ona se razvija i kao sve otale tehnologije i napreduje.
Vozim e-bicikli i to je super. Puni i vozi.

Problem je u stereotipu po kojem ljudi očekuju da će im tehnologija pomoći u životu za male pare.
Očekuju kako će EV postati i njim dostupni za normalne / male pare.
To pripada u prošlost.

Zapadni kapital želi prodati što manje za što skuplje.
U tom smjeru ie i promjena društvenih odnosa u kojoj je sve manje srednjeg staleža.
Imamo super bogate i siromašne.
Samo pogledajte kolika je inflacija u cijelom Svijetu u zadnjih 10-15 godina i pitajte se gdje idu te pare?

Tu promjenu podržavaju svi.
Super bogati tu imaju plan kako porobiti ostatak stanovništva jer im je to “poslovni” izazov.
Bogate nije briga za takve promjene jer misle da su sigurni u svom bogatstvu.
Sadašnji srednji stalež je toliko zaglupljen da nije sposoban samostalno (bez vanjskog poticaja) djelovati.
Siromašni su već odavno digli ruke od demokracije pa tako i od promjena. “kaj ja tu mogu ja sam mali - nitko i ništa”.

Pa tako dolazimo do pitanja koliko bi trebao biti taj auto trebao biti jeftin da bi bio dostupan siromašnim, odnosno koliko bi tada zaradili kapitalisti koji ga proizvode?

Da, Kinezi tu rade pritisak sa svojom ponudom i mrse račun zapadnim kapitalisitima.

EV se ne isplati zbog cijene baterije. Kada baterija dotraje cijena auta pada u bescjenje jer je nova baterija enormno skupa. Ne isplati se kupiti polovni e-auto.

EV je bešumni komfort za onog tko ima para, kome je svejedno ako uloži u auto 80k eura i proda ga za cca 5 godina za 10-15k eura.

A k tome trebamo dodati činjenicu da kapitalisti koji ubiru najveći kolač od cijene EV očekuju da će društvo (sredni stalež i siromašni) financirati izgradnju potrebne električne infrastrukture.
18.06.2024 | 16:15
@Air, nije problem niti u EV niti u njihovim manama koje će se popeglati kao sve ostalo. Problem je u zakonodavstvu koje namjerava UKINUTI aute na fosilna goriva (ili u najmanju ruku jako otežati njihovo korisštejne = kovid potvrde). Biti ćemo prisiljeni kupiti EV po paprenoj cijeni i ako se ostvare crne najave urote i zavjere, niti to neće biti dovoljno, već će ograničiti i radijus kretanja.
A sve zbog "očuvanja" Zemlje (protokol iz Kyota nije potpisalo 39% zagađivaća)
Malo po malo, priprema se ukidanje temeljnih ljudskih prava (neki bi rekli da je korona samo test).

Što slijedi, uvid u medicinski karton i ograničavanje kupovine namirnica koje štete (debeli ne budu mogli kupiti što žele).

JA jaedostavno tražim opravdanje za kupovinu EV, ali ga ne mogu naći.


EDIT:

Zelena politika ima jednu zadaći, u stvari misiju, imperativ:
Sačuvati planet od zagađenja, a prijetnu su vidjelu u autommobilima na fosilna goriva (o avionima i brodovima šute).
1. zabraniti će klasične aute
2. moći ćemo kupiti preskupa električna vozila
3. nametnuti ćemo 100% cerine na uvozna EV (kineska)
4. osigurati ćemo enorman profit autoindustriji Njemačke, Francuske i Italije

Isti modus operandi kao i u koroni.


4.
18.06.2024 | 16:56
smayoo kaže:
accom kaže:
smayoo kaže:

Možda malo van konteksta - frend ima fotovoltaiku na krovu i nekim čudom je uspio dobit dozvolu za snagu, koja mu puni e-auto svakog dana, i još uvijek potroši manje struje nego je proizvede na krovu (prosječno preko cijele godine). Ali njegov slučaj je još uvijek rijetkost...



Još na kraju, to što kažeš da je tvoj prijatelj "nekim čudom" dobio papire za FNE na krovu... ne znam što bih ti rekao. Samo mi smo odradili takvih projekata po kojima su investitor izgradili takve elektrane... ono... tucete. A mi smo mali projektantski ured, ima nas četvoro i ne bavimo se samo time. Činjenica je da je u nekim dijelovima Hrvatske HEP ODS jako (i namjerno) spor sa svojim dijelom posla, ali svejedno to nije u domeni nekog "čuda".


Bit te napomene je činjenica, da FNE proizvede više struje, nego je on potroši. Ne znam kako je danas, ali u vrijeme kad je on to stavljao na krov, jedan od kriterija za snagu FNE bila je planirana prosječna potrošnja tokom cijele godine, a FNE za koju si dobio odobrenje lokalnog EE distributera morala je biti manje snage od predvidjene potrošnje. To sam htio reći "nekim čudom".

A da, mogu mislit, da ti sve moje pisanje izgleda kaotično, pošto nemam neki uvid u tematiku, pa zato i pitam.

Enivej, tenkjuverimeni!


Nema na čemu.

Papire za FNE se dobije ako projektant u projektu prikaže izračun po kojem je proizvodnja manja od potrošnje. To u naravni ne mora tako biti jer (a) proračun proizvodnosti se bazira na europskoj bazi povijesnih podataka solarne iradijacije 20-ak godina unatrag (tzv. PVGIS), ili bi se barem trebao na tome bazirati, a broj sunčanih sati godišnje raste iz godine u godinu i (b) podatak o potrošnji električne energije se bazira na evidenciji potrošnje (računima) nekoliko godina unatrag. Ako je korisnik promijenio navike potrošnje, ili je godina bila takva da mu je klima uređaj bitno manje trebao nego par godina ranije i sl, ispadne proizvodnja veća od potrošnje, a papire je uredno dobio.

Uglavnom, unatrag godinu-dvije, za KUĆANSTVA (dakle, ne i firme) s vlastitom proizvodnjom, pravila su malo relaksirana pa se tolerira to prekoračenje do neke granice, ali je politika otkupnih cijena takva da destimulira investitora (kućanstvo) da gradi veću elektranu nego mu je potrebna jer mu se rok isplativosti drastično produžava. Optimum je uvijek da proizvodi točno koliko troši ili nešto malo manje.


Radilo se o novogradnji, pa je možda u projektu naveo dva e-auta, o tome nismo razgovarali.
18.06.2024 | 22:14
jura22 kaže:
smayoo kaže:
Kako to misliš - "nijedan na autoputu"? Da, nijedan nije na autoputu ako očekuješ da bude na zaustavnoj traci autoputa. Evo ti, na primjer, Rugvica, doslovno150 m od izlaza s autoceste (to je u dijelu bez naplate, nema ni naplatnih kućica) na Shell benzinskoj pumpi, ako se ne varam 5 kom (možda 4) , a tih 5 na karti vidiš kao 1 pa ti je ovo što si napisao 8 komada zapravo nije 8 komada, nego 8 lokacija.
NE pada ništa u vodu osim tvojih teoretiziranja. Pročitaj onaj post, to su stvarna iskustva stvarnog čovjeka koji je u stvarnim uvjetima napravio puno kilometara električnim autom.

Hrvatska ima 7x manje javnih punionica od broja automobila.


E, a pazi koliko tek puta manje agregata za tankanje ima u odnosu na broj benzinskih i diesel vozila...


NITI JEDAN SUPERCHARGER!


Alo, ej... popij tu tabletu i spusti živac dvije crtice. Može i tri.

Evo, screenshotovi s Tesla online tražilice. Sve Tesla superchargeri, s tehničkim podacima. Sve lokacije su unutar manje od 500 m od izlaza s autoceste A1.


Slikazaslona2024-06-18u23.06.23.png



Slikazaslona2024-06-18u23.07.10.png


Slikazaslona2024-06-18u23.07.32.png


Slikazaslona2024-06-18u23.07.48.png


Slikazaslona2024-06-18u23.08.00.png


A na A3, spomenuta Rugvica...


Slikazaslona2024-06-18u23.06.48.png


i još Slavonski Brod...


Slikazaslona2024-06-18u23.08.28.png


Na Jadranskoj magistrali još Senj, ali ti si tražio autoceste.
19.06.2024 | 06:25
Tablete si zaboravio popiti TI.
Vrlo jasno sam rekao da ih nema na autoputu. Po tvojemu nema problema, 1000 punionica nalaze se gotovo na autoputu, samo malo treba skrenuti ono do centra i napuniti i eto te za cas na autoputu za Nagykanizsu.

A gdje ti je osma utekla? I ona je skoro uz autoput.
19.06.2024 | 17:19
jura22 kaže:
Tablete si zaboravio popiti TI.
Vrlo jasno sam rekao da ih nema na autoputu. Po tvojemu nema problema,


Tako je. Nema problema. Nijedan korisnik Tesla automobila ne bi vidio problem u tome što bi trebao izaći s autoceste i proći doslovno par-sto metara do superchargera. Samo ga ti vidiš.
19.06.2024 | 19:07
Prva vijest je vracanje korisnika EV na staro, a druga je prelazak korisnika s klasicnih na EV.
Ako je EV toliko superioran i super jeftin, zasto bi itko razmisljao vracanje na naftu?

Sto vrijeme odmice, sve je manje argumenata za kupnju EV.
19.06.2024 | 19:29
Naravno. To si jasno pokazao svojim postovima.
20.06.2024 | 18:32
Da bude jasno, nemam ja nista protiv ideje elektricnih auta. Realizacija je nesto sasvim drugo.
Ali imam protiv nametanja njih kao jedino sredstvo osobnog transporta u nekoj bliskoj buducnosti.
Znaci, uvaljuju nam drek i uvjeravaju nas kako je to odlicno.

Isto kao sto nisam imao problema s cijepljenjem dok mi ga nisu nametnuli.
20.06.2024 | 21:00
Ne znam zašto misliš da netko tako posebno nameće električne aute? Da ih netko nameće, već bi porezna politika bila takva da su auti s unutarnjim izgaranjem izjednačeni po cijeni s električnima, a još smo daleko od toga, zar ne?

Promjena je tu, neće prestati, ima svoju dinamiku i svoj tijek. Kao i svaka druga do sad, i ova je promjena nezadrživa i nezaustavljiva. Kao i kod svake druge do sad, ljudi joj pružaju otpor ne zato što postoje objektivni razlozi, nego zato što velika većina ljudi ne voli promjene. I taj otpor neće rezultirati ničim osim frustracijom tih koji pružaju otpor. To je jednostavno tako. Nikad u povijesti nije bilo drugačije. Ali u ovom času sigurno nema nametanja električnih vozila kao jedinog sredstva osobnog transporta.
21.06.2024 | 01:57
smayoo kaže:
Kao i svaka druga do sad, i ova je promjena nezadrživa i nezaustavljiva. Kao i kod svake druge do sad, ljudi joj pružaju otpor ne zato što postoje objektivni razlozi, nego zato što velika većina ljudi ne voli promjene. I taj otpor neće rezultirati ničim osim frustracijom tih koji pružaju otpor. To je jednostavno tako.


Hmmm. Kako misliš da ne postoje objektivni razlozi? Gdje ćeš objektivniji razlog od toga da ljudi koji žive u gradu nemaju gdje puniti elektromobile? Znači u mom kvartu s 8 velikih nebodera, to je cca. oko 4.000 ljudi, nitko nema uvjete da bi vozio električni auto - upravo da mu ga netko i pokloni.

No, mene više brine jedna druga stvar, što bih isto stavio pod objektivne razloge, a to je količina sirovina i njihova ograničenost. Da bi se proizveo jedan elektromobil potrebno je daleko više svega nego li klasičan. Na početku se ta tema preskakala, ali sada mnogi koji analiziraju cijeli ciklus zaključe da su klasični auti zapravo osjetno "zeleniji" u tom smislu, tim više što bez problema mogu imati životni vijek od po 20 i više godina, a elektromobili su već nakon 5 spremni za zamjenu baterije ili tek lokalnu vožnju. Zamjena je kod njih neisplativa, pa tako imamo aute trajnosti od 5-6 godina. Meni je to odbojno već kao koncept.

Objektivan razlog je svakako i cijena. Elektromobili su za sada i dalje igračke za bogate.

Slažem se da elektromobili imaju svoje mjesto, ali nije niti blizu onako širokog dosega kako se sanjalo. Meni su oni idealni za npr. dostavne službe, komunalne usluge i slično. Kao osobno vozilo - samo za ljude iz prigrada koji imaju kuću.
21.06.2024 | 06:49
novac.jutarnji.hr/novac/aktualno/europsk...om-iznimkom-15320181

ili

www.jutarnji.hr/autoklub/aktualno/sve-ve...u-je-protiv-15215670

Imamo i novi/stari termim e-gorivo.
Kinezi su poasnonavalili, Njemci nisu napravili EV koji konkurira Kini, sada se izmotavaju jer mogu.

Ovdje nije rijec o ocuvanju planeta, vec o enormnom profitu.

Kada Svabo napravi prihvatljiv EV, doci ce i zabrana prodaje novih obicnih vozila (osim onih na e-gorivo), drastican rast cijene goriva osim “e-goriva” naravno.
21.06.2024 | 06:54
Zasto bi netko (itko) pruzao otpor necem opcionalnom?
Nitko se ne buni protiv auta na plin ili bio diesel, cak niti na hibridne aute.
Problem EV je nametanje i mislim da smo to nametanje od strane zakonodavca vec prosli.
Zelim biti u krivu i da je ovo samo puka teorija urote i zavjere.
21.06.2024 | 07:08
Ali - kakvo nametanje? Tko nameće EV? I kome??
21.06.2024 | 07:38
Kao da razgovaram s @m@xym o koroni.
Ako zabrane prodaju auta na fosilna goriva, sto ti ostane?
Svabe su stopirale EU da donese takvu odluku.

Pa vidjeli smo takav modus operandi u korini (cijeplenje je dobrovoljno a potvrde za nesmetano funcioniranje su uvjetivane neobaveznim cijepljenjem).

Znaci, mozes voziti aute na fosilna goriva ali ih vise ne budes mogao kupiti (ovo ce biti kao na Kubi).
21.06.2024 | 07:39
dpasaric kaže:
smayoo kaže:
Kao i svaka druga do sad, i ova je promjena nezadrživa i nezaustavljiva. Kao i kod svake druge do sad, ljudi joj pružaju otpor ne zato što postoje objektivni razlozi, nego zato što velika većina ljudi ne voli promjene. I taj otpor neće rezultirati ničim osim frustracijom tih koji pružaju otpor. To je jednostavno tako.


Hmmm. Kako misliš da ne postoje objektivni razlozi? Gdje ćeš objektivniji razlog od toga da ljudi koji žive u gradu nemaju gdje puniti elektromobile? Znači u mom kvartu s 8 velikih nebodera, to je cca. oko 4.000 ljudi, nitko nema uvjete da bi vozio električni auto - upravo da mu ga netko i pokloni.


Neupitno je da u ovom trenutku ne postoje sistemski uvjeti da svi i svatko koriste EV jer smo još uvijek u ranoj fazi tog razvoja i promjene. Međutim, to je isto tako bilo prije 100+ godina, kad su ljudi na sličan način rogoborili protiv benzinskih automobila. Doslovno isto. Ha ha ha, koja bi budala kupila taj automobil kad nigdje nema tog petroleja, a konja nahraniš ili zamijeniš u svakoj državnoj kirijaškoj postaji, svakih 10 njemačkih milja.

Što misliš, kako bi danas tih 4000 ljudi držali konje pred neboderom da je takva argumentacija zaustavila promjenu i da je društvo odustalo od motora s unutarnjim izgaranjem?

Poanta je u tome da, kako sam napisao, promjena ima svoju dinamiku i tijek i nema objektivnih razloga što joj se ljudi opiru - promjeni, kao takvoj. Današnji nedostaci su povezani s ranom fazom promjene, a ne s nekim konačnim horizontom budućnosti, a oni koji se promjeni odupiru čine to u želji da do promjene nikad ne dođe. Iako ne znaju zašto to žele, ali eto - žele. Ne vole promjenu pa joj se odupiru.

Tu je trenutna tema EV. Samo u našim životima je takvih tema bilo na desetke i stotine, i ne nužno tehnoloških. Ali, da se zadržimo na tehnološkima - evo, što mi pada prvo na pamet - prijelaz poslovne komunikacije s pisama i telefaksa na E-mail. To je promjena koju smo svi mi prihvatili objeručke, i gurali je svim silama (sjećam se svojih frustracija iz HEPa prije 25+ godina) jer smo u to doba bili mladi i željni promjena. Sad smo 50-godišnjaci i odjednom više ne želimo promjene. Problem je u nama, ne u promjenama.

No, mene više brine jedna druga stvar, što bih isto stavio pod objektivne razloge, a to je količina sirovina i njihova ograničenost.


Pričaš paušalno i napamet. Kojih TOČNO sirovina? Litija? Već danas postoje baterijske tehnologije bazirane na aluminiju i natriju. To što su danas litijske baterije mainstream je komercijalna stvar, ne tehnološka. U času kad raspoloživost litija postane usko grlo, već će postojati tržišne alternative. Ili si mislio na neke druge sirovine? Koje? TOČNO koje? Ako nisi, ako si mislio samo na litij, zašto govoriš "sirovine"? Jer je u komunikacijskom smislu efektnije. Tajanstveno, mistično, neodređeno. Odmah se svi (neinformirani) useru.

Da bi se proizveo jedan elektromobil potrebno je daleko više svega nego li klasičan.


Ovo apsolutno nije točno. Otkud ti ta informacija. Izvor i arugmente tražim. Upravo suprotno. Za proizvodnju elektromobila potrebno je MANJE ili ISTO svega nego li za klasičan auto.

Na početku se ta tema preskakala, ali sada mnogi


Koji su to "mnogi"? Izvore, molim. Ako su to "mnogi", očekujem najmanje 10 NEOVISNIH izvora. Jer, naime, obično bude jedan izvor nekog tko provali takvu tezu i onda ga svi ostali brže-bolje copy-pasteaju. AHA!! Evo (slavodobitno) DOKAZA kako će EV neslavno propasti. Vijest iznad svega, pa makar i istinita.

tim više što bez problema mogu imati životni vijek od po 20 i više godina,


Na način da počupaš iz njih što god je dotrajalo i onda voziš gradskim ulicama i truješ ljude. NIJE SVEJEDNO gdje nastaje zagađenje i kolika je emisija otrova po jedinici proizvedene energije. ICE automobili, pogotovo ti koji su stari 20+ godina, zagađuju DESET I VIŠE puta više po jedinici proizvedene energije od ugljene ili naftne termoelektrane stare 50 godina. Još gore od toga, ispuštaju svoje zagađenje neposredno ljudima u lice.

elektromobili su već nakon 5 spremni za zamjenu baterije ili tek lokalnu vožnju.


Ovo također nije točno kao opća teza. To što postoje tako loše napravljeni elektromobili, s tako lošim baterijama - ne govori ništa o tehnologiji općenito. Postoje i ICE automobili koji su prije 100.000 km pretrpjeli toliko kvarova da je ukupni trošak vlasništva postao neopravdan praktički neposredno nakon isteka jamstva. Ali, eto. "To je loša serija". "Znaš, to im je mana". itd. Ali, kad se nekom govnetu od lošeg pokušaja EV dodere baterija nakon par godina, onda je "AHA!! Evo vidiš! Elektromobili ne valjaju!". Super fora, ha?

Objektivan razlog je svakako i cijena. Elektromobili su za sada i dalje igračke za bogate.


To je objektivan razlog za nečiji individualni izbor pri kupnji DANAS. Nije objektivan razlog za odupiranje promjeni. Vidi gore.

Slažem se da elektromobili imaju svoje mjesto, ali nije niti blizu onako širokog dosega kako se sanjalo.


DANAS. A za 5 godina? Za 10? Za 20?... Koliko je elektromobila bilo u prometu prije 10 godina? Koliko ih je danas? Zar zaista misliš da će za 10 godina biti manje nego danas?

Osim toga, za najviše 20 godina će svatko tko poželi vozačku dozvolu morati, kao danas za oružni list, ići psihologu objasniti zašto želi sam upravljati vozilom. 99% vozila na cesti će biti autonomna ("robotska"), komunicirat će međusobno i znat će kilometrima unaprijed što se u prometu događa. Semafori će postati nepotrebni jer će robotska vozila koja međusobno komuniciraju moći uredno prolaziti kroz raskrižja "u češalj", bez zastoja. Neće ti trebati punionica pred kućom (zgradom). Auto te doveze kamo trebaš ići i odveze se do charging huba. I poslije opet dođe po tebe kad ga pozoveš.

Zamisli svoju ulicu da nije zakrčena morem parkiranih automobila po pločnicima i ulici, da se ni pas nema gdje pos*ati, a kamoli pješak proći.
21.06.2024 | 07:46
jura22 kaže:
Kao da razgovaram s @m@xym o koroni.
Ako zabrane prodaju auta na fosilna goriva, sto ti ostane?
Svabe su stopirale EU da donese takvu odluku.


EU (misliš na EK, zapravo, zar ne?) ne može donijeti izvršnu odluku, nego samo smjernice za lokalno zakonodavstvo. Predviđene smjernice za energetsku tranziciju su bitno relaksirane ne zato što su "Švabe stopirale", nego zato što se velika većina zemalja članica izjasnila da ne mogu u prvotno kratkom roku (do 2030 za prestanak prodaje osobnih vozila na klasični ICE pogon, s tim da to nije uključivalo hibridna vozila) osigurati valjanu infrastrukturnu podršku. Osobno se i slažem da je taj rok bio predrastičan. Vjerojatno je takav zadan da bi se potaklo odgovorne da ozbiljno uzmu takav projektni zadatak u razmatranje i onda zaključe da ne mogu to provesti.

Znaci, mozes voziti aute na fosilna goriva ali ih vise ne budes mogao kupiti (ovo ce biti kao na Kubi).


Do trenutka u kojem to tako doista i bude, nećeš više ni željeti kupiti ICE auto, a vjerojatno će klasični (nehibridni) ICE model osobnog vozila većina proizvođača i sama prestati proizvoditi (bez zabrane).

Molim te, ne uspoređuj me s m@xymom. Njegovi se svi argumenti svode na to da svakog tko tvrdi drugačije proglasi youtube kretenom. To sigurno nije moj stil.
21.06.2024 | 08:00
E ono crveno je bit.
S EV trujes neke tamo nerazvijene drzave koje imaj termoelektrane. To je privid ekologije.
1/3 je iz OIE, 1/3 je iz nuklearke i 1/3 je fosilno.
Nije neka sreca.
Da pocnemo graditi nuklearke, to bi sigurno podrzao.

Poruka:
Neka smrdi njima, a ne svima!

Nadalje, autonomna vozila obradjena su u filmovima a naj interesantnije mi je zadnji film Julie Roberts (Leave the World Behind).
21.06.2024 | 08:21
Misliš da ti se to ne može dogoditi s današnjim ("neautonomnim") vozilima? To što ti softver u današnjim autima odbije dalje voziti ako ne držiš ruke na volanu, ne znači da ne može voziti sam i biti daljinski upravljan, da to netko želi. Taj smo milestone već prošli, kasniš.

Nije točno da truješ neke tamo nerazvijene države jer EU u cjelini gotovo ništa električne energije ne uvozi iz proizvodnih pogona izvan EU. Truješ te iste zemlje, ali truješ ih 10-15x manje i NE TRUJEŠ IH NA GRADSKIM ULICAMA, gdje je najveća koncentracija ljudi kojima to škodi.
21.06.2024 | 08:49
smayoo kaže:
Što misliš, kako bi danas tih 4000 ljudi držali konje pred neboderom da je takva argumentacija zaustavila promjenu i da je društvo odustalo od motora s unutarnjim izgaranjem?
(sjećam se svojih frustracija iz HEPa prije 25+ godina) jer smo u to doba bili mladi i željni promjena. Sad smo 50-godišnjaci i odjednom više ne želimo promjene. Problem je u nama, ne u promjenama.

Pričaš paušalno i napamet. Kojih TOČNO sirovina? Litija? Već danas postoje baterijske tehnologije bazirane na aluminiju i natriju. To što su danas litijske baterije mainstream je komercijalna stvar, ne tehnološka. U času kad raspoloživost litija postane usko grlo, već će postojati tržišne alternative. Ili si mislio na neke druge sirovine? Koje? TOČNO koje? Ako nisi, ako si mislio samo na litij, zašto govoriš "sirovine"? Jer je u komunikacijskom smislu efektnije. Tajanstveno, mistično, neodređeno.

Otkud ti ta informacija. Izvor i arugmente tražim. Upravo suprotno. Za proizvodnju elektromobila potrebno je MANJE ili ISTO svega nego li za klasičan auto.

Koji su to "mnogi"? Izvore, molim. Ako su to "mnogi", očekujem najmanje 10 NEOVISNIH izvora. Jer, naime, obično bude jedan izvor nekog tko provali takvu tezu i onda ga svi ostali brže-bolje copy-pasteaju. AHA!! Evo (slavodobitno) DOKAZA kako će EV neslavno propasti. Vijest iznad svega, pa makar i istinita.


A gle, ti teoretiziraš u kontekstu životnog vijeka Enta iz Gospodara prstenova, a ja gledam u kontekstu mog života i recimo života moje djece. Znači siguran sam da nećemo na Turniću imati rješenje kojim bi stanovnici 8 nebodera mogli puniti svoje aute da su električni. I to nema veze sa našim prihvaćanjem promjene niti inercijom jer smo stari. Da bi se to teoretski dogodilo trebao bi doći čarobnjak s xy milijuna € koji bi na mjestu nekog od većih parkirališta izgradio garažu neboder s oko 2.000 parkirnih mjesta s punjačima. Ha-ha, evo ne vidim to niti u 50 godina ovdje. Možda u nekom Stockholmu.

Što se tiče sirovina i ukupnog zagađenja koje stvori jedan električni auto sam čitao zaista svega, "hrani" me time tvoj kolega FER-ovac koji radi u Mercedesu, pa mu je to zanimljiva tema i radi njegova posla. Nisam se trudio čuvati te članke, tekstove, tablice jer znam da ja ne mogu imati EV, ali idući put kada naiđem na prikladnu referencu, sačuvat ću za ovu raspravu.
21.06.2024 | 12:09
@smayoo, stvarno?
www.energetika-net.com/energetsko-gospod...nergije-u-2020-34490
EU je u banani sa svime. Uspješni su u prodavanju magle “zemljama koje voze u 2. brzini”.
21.06.2024 | 12:17
IMG_0294.png


IMG_0295.png
Moderatori: Bertone

Vikalica™

Zadnja poruka: pred 23 sati, 58 minuta
  • gladhr2: [link] remote desktop ako neko moze malo pomoci :)
  • drlovric: Javio se jedan kolega Jabucar i poslao mi paket sa adapterom. Prob rijesen. Hvala mu puno!
  • drpongrac23: Ustvari m5 je oznaka u seriji, isprika. Evo u dnu tablice preporučena cijena [link]
  • Ender: jeste m5, poslednje verzije MacBook-ova pre nego sto su ih ukinuli su bile 12" i sa coreM, M3, M5 procesorima.
  • drpongrac23: Valjda i5, Intel. M5 ne postoji.
  • Matija klc: kupljen 2018, nema ostecenja, racun posjeduje. Samo vase misljenje o prodajnoj cijeni. Hvala na trudu i vremenu
  • Matija klc: Pozdrav decki, pitanje kratko ako netko ima vremena za mišljenje samo. Prijateljica bi prodala: NOTEBOOK APPLE MacBook (12” Retina, Intel Core M5 1.2GHz, 8GB, 512GB, HD515, OSX, 1y, HR layout, Rose Gold)
  • cariblanco: Kaj VŽ, valjda HŽV, onda bi to Lovrić ziher kupio i ne bi pitao za cijenu ;)
  • Zdravac: VŽ
  • Zdravac: ako trebaš samo onaj nastavak koji se ušteka, mislim da imam ja od starog punjača, možda odgovara
  • Beli: Ovo: [link]
  • smayoo: Odnosno, ako imaš US, a trebaš EU, onda, jel... :)
  • smayoo: googlaj Apple duckhead US power plug
  • drpongrac23: Ima i od Apple-a "Apple World Travel Adapter Kit"
  • drpongrac23: [link]
  • drpongrac23: Aj vidi kod ovih, drže svašta za Mac
  • drlovric: Gdje mogu kupiti kut za Macbook punjac. Da skinem americki i stavim EU uticnicu. Kako se to uopce zove? Prodaje li to neki ducan? :)
  • rusty: Onda? Tko je u ovo CrowdStrike problemu? ERSTE banka nije!
  • Zdravac: Ne znam, za kolegu je... provjeriti ću...
  • drpongrac23: Mogli bi imati u FINI :)
  • smayoo: Ako je to 5,25" zapis od 180 ili 360 kB po strani (single ili double density), ja imam 5,25" na Commodoreu 128. HD flopica od 5,25 (1,2 MB) sigurno više nije čitljiva, zaboravi te podatke.
  • Borisone: Peek'n'Poke?
  • m@xym: Teško ćeš naći nekoga da ima i 3.5" floppy, a kamoli 5.25.
  • Zdravac: 5.25 floppy ima tko da moze prebaciti podatke?
  • rusty: Šteta je što i dalje ne radi kako spada na macOSu. Prošle godine, je radio dio ali ne i adekvatno upucavanje certifikata na Certelia portalu. Taj dio samo je radio na Win 64bit i to preko Firefoxa. Moje osobno iskustvo uz support AKDa.
  • Djuro genijalac: Vidi eOI...
  • Djuro genijalac: Murja otkrila Linux i MacOS!
  • cariblanco: Yonkis, komentar je bio vrh, nemam šata dodati :)
  • drlovric: Affinity Suite nudi 6 mjeseci trial verziju za sve svoje apps (Mac, Win, iPad). Zanimljiv poslovni model...
  • Yonkis: Molimo da vi i vaši kolonizatori osvojite sve u alpskim sportovima, to će onda biti senzacija.
  • cariblanco: Jučer smo mi i naši kolonizatori, osvojili sve u nogometu i tenisu ;)
  • rusty: Safari je najbolji preglednik i Smayoo ga obožava iako tako ne piše ;)
  • Yonkis: Vrlo logično pošto smo na Jabučnjaku :)
  • smayoo: To je ugrađen mehanizam kažnjavanja za one koji koriste Safari ;)
  • Yonkis: Zašto je Jabučnjak tako bugovit na Safariju (iOS) kada pišem odgovore na forumu? Svako malo se zalocka, ne reagira pa moram reloadati stranicu i naravno sve pisati isponova. :/
  • m@xym: gladhr2, forum i postoji za to da sa na njemu otvaraju nove teme.
  • Piko: A ima i ovo, ali to nisam isprobavao pa nemam pojma kako radi: [link]
  • Piko: [link] imaš i ovo, ali nije free .... a kad Apple izda monitor sa barem 120Hz 4K ili 5K ... onda kupim Apple monitor
  • Yonkis: Pa kad je sve Windows fokusirano a od Applea se očekuje da nađe workaround. Da imaš Appleov monitor onda ne bi imao ovih poteškoća, zar ne?
  • gladhr2: Monitor Control mi ne funkcionira, samo brightness
  • gladhr2: haha, i dalje ne vjerujem u to da mac nema to rjeseno a na win je to odrađeno
  • Yonkis: A ti bi sad kompletno rješenje.. take it or leave it. My way or highway. Ispruži ruku pa stišaj :) eto rješenja :)
  • gladhr2: @drpongrac, taj dio sam ja napravio to je ok, ali kada zelim smanjiti ili pojacati ne mogu iz postavki minija, niti s tipkovnice nego moram cackati po tipkama monitora
  • drpongrac23: @gladhr2 - u postavkama zvuka odaberi monitor kao primarni audio uređaj. Ali onda neće biti zvuka iz Minija, već samo iz monitora.
  • Piko: Može se sa [link]
  • gladhr2: jedno pitanje da ne otvaram novu temu, mac mini, i na njega spojen monitor s hdmi a monitor ima ugrađen zvučnik. MOže li se nekako s mac minija updavljati zvucnikom odnosno da ne moram pojacavati i smanjivati direktno na monitoru, na windowsu mi je to radilo naj normalnije
  • drpongrac23: I fala Sanjinu Đukuiću!!! Riječka rock scena live forver!!!!
  • drpongrac23: Rijeka -Paris - texas - reizdanje, malo za reći, slava Foxu!!!!
  • Kloba: Pod "on" za Shindlerovu listu trebao sam napisati Steven Spielberg. Isprika na tomu.
  • Kloba: Denzel Washington odgovara zašto je bolje da umjesto Scorsesea Schindlerovu lisu bolje režira on, dok će Scorsese uvijek biti prvi izbor za Dobre momke. Kao i da je crni redatelj uvijek bolji od bijelog ako je film smješten u crnu sredinu. I odgovori a da ne uvrijedi nikoga, umijeće ovih dana: [link]

Za vikanje moraš biti prijavljen.

Prijava

Prisutni jabučari

Novo na Jabučnjaku

Teme

Poruke

Oglasi

Anketa

Kupujete li profesionalni Mac?

Čekam novi modularni Mac Pro - 48.5%
Novac nije problem, kupujem iMac Pro - 0.7%
Kupujem Valjak, baš je lijep i tih! - 0%
Kupujem polovni Mac Pro tower - 11.8%
Nadogradit ću postojeći Mac Pro tower - 2.9%
Običan iMac 27" mi je dovoljan za posao - 5.9%
Skromnih sam potreba, Mac mini je zakon! - 7.4%
Radim na terenu, mora biti MacBook Pro - 3.7%
Ne diram ništa, stari Mac služi me odlično - 10.3%
Kupujem PC kantu i prelazim na Windowse! - 8.8%

Ukupno glasova: 136
Anketa je završena dana: 08 Svi 2018 - 12:17
Page Speed 1.43 Seconds

Provided by iJoomla SEO