Automobili (i sve oko toga...)
(1 korsinik/a gleda/ju temu) (1) Gost

Automobili (i sve oko toga...)


15.03.2023 | 19:55
aptera.us

Pozivam sve, posebno Emila, da bace oko na ovo. Jasno mi je da je ovo zasad više lista želja, nego gotov proizvod (traže se investitori), ali mene zanima dio solarnog punjenja. Radi se, defacto, o Isetti uz bolju aerodinamiku i veće dimenzije. Isetta je imala 10 KS, i slijedom vučne karaktersitike elektromotora i svega ostalog, ne vjerujem da ovo pokreće jači motor od 7-8 kW. Uz ovu aerodinamiku (kapljica, dakle idealno) i malu masu, tih 7-8 kW bi trebalo biti dovoljno da auto dosegne 100-ak km/h. Potrošnja po meni ne bi trebala biti veća od 3-4 kWh na 100 km. Ako je to sve tako, onda bi, slijedom ove objave o 40 milja solarne vožnje dnevno značilo da solarne ćelije moraju prozivesti cca 2 kWh struje dnevno.
Moje pitanje za Emila: ti si u tome; kolika bi trebala biti površina solarnih panela, tj. je li to realno ili je to tek pusta želja. Pretpostavljam da se radi o nekoj Kaliforniji ili Floridi u smislu insolacije koja bi trebala omogućiti tih do 40 solarnih milja dnevno?
15.03.2023 | 20:16
Na videu ispod imaš lika koji se igra s električnim Kineskim mini kamionetom pa je dao neke izračune koliko struje dobije iz jednog 50W panela:


Istu stvar u svrhu testiranja je napravio nešto ranije na e-biciklu sa dva 50W panela:
15.03.2023 | 23:57
Ova Aptera je zanimljiv koncept! Razmislio bih o vozilu koje ne traži nikakvo ciljano punjenje!
16.03.2023 | 01:22
Djuro genijalac kaže:
Moje pitanje za Emila: ti si u tome; kolika bi trebala biti površina solarnih panela, tj. je li to realno ili je to tek pusta želja. Pretpostavljam da se radi o nekoj Kaliforniji ili Floridi u smislu insolacije koja bi trebala omogućiti tih do 40 solarnih milja dnevno?


Mainstream fotonaponski paneli kakvi se trenutno montiraju na krovove su monokristalni wafer, cca snage 250 W/m2, pri solarnoj iradijaciji od 1000 W/m2 (dakle, trenutna je efikasnost oko 25% te se i dalje povećava).

Na ovakvim objektima se obično ne koristi monokristalni, nego thin film wafer, koji je trenutno na cca 19% efikasnosti, znači oko 190W/m pri 1000 W/m2 solarne iradijacije. Navedenih 1000W, pa i koji % više tu u našim krajevima imamo u zenitu ljeta (kraj lipnja/početak srpnja), u glavnini dana (od cca 8 do 17h), ako je potpuno vedro, ali je i tada stvarna snaga nešto (par %) manja jer je temperatura wafera veća od laboratorijske.

Recimo da smo na 180W pa u takvom danu imamo 180·9=1620 Wh=1,6 kWh proizvedene energije po metru kvadratnom. U autu bi cijeli sustav bio istosmjerni pa nema gubitaka pretvorbe, ali ima suboptimalne orijentacije FN površine pa skini 10%.

EDIT
Po vedrom zimskom danu tu kod nas, to ti spadne na cca 0,9 kWh/m2. A u tom ljetnom danu je proizvodnja još nešto veća jer se nešto uhvati i rano ujutro i kasno predvečer, ali to je možda taman toliko da kompenzira onih 10% smanjenja radi suboptimalne orijentacije.
16.03.2023 | 08:02
Bertone kaže:
Na videu ispod imaš lika koji se igra s električnim Kineskim mini kamionetom pa je dao neke izračune koliko struje dobije iz jednog 50W panela:


Istu stvar u svrhu testiranja je napravio nešto ranije na e-biciklu sa dva 50W panela:


Ne znam znaš li, ali od 1987. postoji World Solar Challenge koji je unatrag 10-ak godina Bridgestone Solar Challenge. U najkraćim crtama, vozi se poprijeko po Australiji od sjevera prema jugu (Adelaide je cilj, ako se ne varam). To sam pratio godinama i tu je bilo svakakvih konstrukcija, na tragu ovog što si postao.

O tome sam (kao i o Shell eco marathonu) bio pisao dok sam radio u Auto blicu...

en.wikipedia.org/wiki/World_Solar_Challenge
16.03.2023 | 08:07
smayoo kaže:
Djuro genijalac kaže:
Moje pitanje za Emila: ti si u tome; kolika bi trebala biti površina solarnih panela, tj. je li to realno ili je to tek pusta želja. Pretpostavljam da se radi o nekoj Kaliforniji ili Floridi u smislu insolacije koja bi trebala omogućiti tih do 40 solarnih milja dnevno?


Mainstream fotonaponski paneli kakvi se trenutno montiraju na krovove su monokristalni wafer, cca snage 250 W/m2, pri solarnoj iradijaciji od 1000 W/m2 (dakle, trenutna je efikasnost oko 25% te se i dalje povećava).

Na ovakvim objektima se obično ne koristi monokristalni, nego thin film wafer, koji je trenutno na cca 19% efikasnosti, znači oko 190W/m pri 1000 W/m2 solarne iradijacije. Navedenih 1000W, pa i koji % više tu u našim krajevima imamo u zenitu ljeta (kraj lipnja/početak srpnja), u glavnini dana (od cca 8 do 17h), ako je potpuno vedro, ali je i tada stvarna snaga nešto (par %) manja jer je temperatura wafera veća od laboratorijske.

Recimo da smo na 180W pa u takvom danu imamo 180·9=1620 Wh=1,6 kWh proizvedene energije po metru kvadratnom. U autu bi cijeli sustav bio istosmjerni pa nema gubitaka pretvorbe, ali ima suboptimalne orijentacije FN površine pa skini 10%.

EDIT
Po vedrom zimskom danu tu kod nas, to ti spadne na cca 0,9 kWh/m2. A u tom ljetnom danu je proizvodnja još nešto veća jer se nešto uhvati i rano ujutro i kasno predvečer, ali to je možda taman toliko da kompenzira onih 10% smanjenja radi suboptimalne orijentacije.


Hvala na konkretnim podacima. Imaš li neku ideju koliki bi gubitak insolacije donijelo prometovanje gradom uslijed sjena koje bacaju zgrade i drvoredi? Jer ovo mi se čini kao idealna gradska zujalica, ali onda ovaj efekt samopunjenja dodatno opada kad si među zgradama i u sjenama defacto non-stop?
Ono, po Zagrebu se možeš voziti po Donjem gradu da defacto ne vidiš izravno sunce cijeli dan...
16.03.2023 | 10:45
U pravu si u takvim uvjetima gubitak proizvodnosti može biti i 85%. To je za široke avenije
16.03.2023 | 14:28
Djuro genijalac kaže:

Ne znam znaš li, ali od 1987. postoji World Solar Challenge koji je ...


Sjećam se toga u tragovima, znam da sam nešto čitao o tome ali nisam posebno pratio pa da znam više (sad bum bacio oko na wiki link koji si priložio).
20.03.2023 | 12:36
Djuro genijalac kaže:
Evo, to je to. Ima svoj prekidač, spajaš izravno na akumulatorske kleme, odlična stvar. Zadnje je koštala 15-ak eura, prije cca mjesec dana. Možda je još ostala u kojem dućanu na onoj zadnjoj polici gdje sve stoji što se nije prodalo.


IMG_7028.jpg

Uspio danas posljednju kupiti + uzeo njihovo ulje 5-40, pa javim rezultat
20.03.2023 | 14:14
Ulje je vrlo korektno. Općenito, niti jedno ulje u velikim lancima NIJE LOŠE. Pitanje je samo odgovara li specifikacijama proizvođača. Pri tome je gradacija ulja (5W-40, 5W-30, 0W-30, 5W-20, 0W-20 itd...) u pravilu NAJMANJE bitna. Obratiti pozornost na specifikacije po API ili drugim standardima. A5/B5, A3/B4, C3 itd...
A pumpa je izvrsna. S njom sam već vadio i ulje iz getribe i iz motora bez ikakvih problema. Odradi posao bez problema i muke, a to što ju spojiš izravno na kleme akumulatora je bonus.
21.03.2023 | 23:44
Haha, dobar je on, vidim da pokriva sve bitne teme!

22.03.2023 | 22:51
Ajde da je i jednom masovnom proizvođaču došlo iz dupeta u glavu, a ne samo "premium" brendovima koji to sada guraju kao nešto ekskluzivno.
22.03.2023 | 23:48
Nisam bio svjestan da je to dotle došlo. Subaru ima sve "klasika" - mehaničke tipke i okretni gumbi.
23.03.2023 | 07:53
Je. Pogledaj ovaj drek od MG-a. Veliki uspravni televizor u sredini (Tesla šalje pozdrave) i sve je na touch. Dodatni bonus: ekran je najjeftiniji mogući, kao i ostatak elektronike pa onda primi tek iz trećeg- četvrtog pokušaja. Dok narihtaš klimu, ubio si sebe i još nekolicinu u prometu nekoliko puta. Epic fail.

Zato moja honda ima i mehanički brojač kilometraže
23.03.2023 | 08:28
To je super. Taj se lakše da lažirati.
Uspravni televizor je pušiona u smislu ergonomije, ali je nevažan ako voice piloting funkcionira kako treba. A to je zapravo problem. Pogurali su televizore da im bude jeftinije, a voice piloting nisu ispeglali (skupo im je jbg... )
23.03.2023 | 09:51
smayoo kaže:
To je super. Taj se lakše da lažirati.


Ne nužno. Poslije ne radi kako treba, ako se ide s njim petljati. Ali, big like za naš način razmišljanja; taj se da lakše lažirati

smayoo kaže:

Uspravni televizor je pušiona u smislu ergonomije, ali je nevažan ako voice piloting funkcionira kako treba. A to je zapravo problem. Pogurali su televizore da im bude jeftinije, a voice piloting nisu ispeglali (skupo im je jbg... )


I hrvatski ne raspoznaje. Da samo znaš koliki je broj razočaranih upita na tu temu (ne poznavanje hrvatskih glasovnih zapovjedi)...
23.03.2023 | 10:39
Ne čudi me. To je u stvari izmotavanje oko aktualne regulative. Proizvod koji se u Hrvatskoj prodaje treba biti prilagođen za hrvatski jezik.
23.03.2023 | 17:59
Pa sad, mislim da nitko još nema glasovno prepoznavanje hrvatskog. Nijedan auto, Android auto također (google), Siri također ne govori hrvatski još uvijek, ne?
23.03.2023 | 19:09
smayoo kaže:
To je super. Taj se lakše da lažirati.
Uspravni televizor je pušiona u smislu ergonomije, ali je nevažan ako voice piloting funkcionira kako treba. A to je zapravo problem. Pogurali su televizore da im bude jeftinije, a voice piloting nisu ispeglali (skupo im je jbg... )


Digitalizacija u autu još je nedorasla zahtjevima - frend se vratio do auta usred ljeta, vruče za po....., display odbija suradnju radi vrućine, a klimu štelaš samo na displayu... ono, kao akcijska cijena CD-roma krajem 90-ih u LJ, gdje si mogao kupit taj CD rom za doslovno dvije kutije cigareta. Zašto? Driveri su bili na priloženom CD-u. A internet - od moje ekipe je samo jedan frend imao dial-up na poslu...
27.03.2023 | 17:49
BigMac kaže:
Djuro genijalac kaže:
Evo, to je to. Ima svoj prekidač, spajaš izravno na akumulatorske kleme, odlična stvar. Zadnje je koštala 15-ak eura, prije cca mjesec dana. Možda je još ostala u kojem dućanu na onoj zadnjoj polici gdje sve stoji što se nije prodalo.


IMG_7028.jpg

Uspio danas posljednju kupiti + uzeo njihovo ulje 5-40, pa javim rezultat

Išao danas promjeniti ulje, spoji na akumulator, ništa. Nema života od pumpe. Baterija na autu je ok. Ništa vraćam natrag u dućan.
27.03.2023 | 19:11
Na A2 forumu se pokrenula tema o BMW i3 i kako dijele slicnu sudbinu vozila koja su bili prije svega 'proof of concept' i na kojima proizvodjac nije zaradjivao iz izravne prodaje.

Taj je auto izasao pred 10tak godina, znaci 10 godina prije nego sam uopce poceo razmisljati o konceptu elektricnog vozila, i zaustavili su proizvodnju prosle godine da bi na istom mjestu proizvodili Mini Clubman.

Sto sam vise citao o i3 to me vise intrigirao. Konstrukcija od kompozitnih materijala, straznje vrata na juris, odvazan dizajn iterijera...no ono sto me najvise iznenadilo je da uglavnom nitko od sadasnjih i bivsih vlasnika nema nista lose za reci o njemu jer s obzirom da se radi op BMWu i ranom EV modelu ocekivao sam hrpe negaitvnih komentara ljudi koji su se suocili sa brojnim problemima nakon par godina vlasnistva. Medjutm - nista.

Jos je ispalo da poznajem dva vlasnika i3. Jedan ga prodaje nakon 7 godina, nema niti jednu primjedbu. Drugog sam posjetio preko vikenda pa sam mogao i osobno sjesti i provozati auto, i mislim da je to smjer u kojima su elektricna vozila trebala ici. nazalost, trziste trazi bezlicna elektricna vozila SUV formata i i3 je bio razvojni dead end.

S obzirom da me u skojoj buducnosti ceka 3x tjedno commute od 80 km i da ne poslu imam besplatno koristenje punjaca, trenutno ne vidim razloga ubosti jedan lijepi i3 kada se ukaze prilika - cak mi je range extender opcija ne treba. Stay tuned.
27.03.2023 | 19:26
Range ekstender je drek. Ako isprazniš bateriju, onda si vriti, jer to nema snage.
Karbonski auto je dobar dok nemaš sudar (jači), jer se onda sve baca....
27.03.2023 | 19:28
Nego....

IMG_7070.jpg


IMG_7069.jpg
27.03.2023 | 19:39
Djuro genijalac kaže:
Range ekstender je drek. Ako isprazniš bateriju, onda si vriti, jer to nema snage.
Karbonski auto je dobar dok nemaš sudar (jači), jer se onda sve baca....


Range extender mi ne treba, to je samo dodatna komplikacija + dodatni problemi. A sto se sudara tice, najbolje ga je nemati neovisno o vozilu.

Doduse, nije mi jasan komentar o range extenderu i snazi (?) Pa ne pogoni REX vozilo izravno.
27.03.2023 | 19:54
Upravo o tome se i radi, pogoni ga neizravno i onda još imaš dodatne gubitke. Ne znam kolika je snaga tog motora, ali neka je 50 kW (a i to je, vjerojatno, previše). S tim bi auto mogao voziti štajaznam, 120 km/h. Ali ti s tim radiš struju, onda ju uinverteru pretvaraš, pa puniš bateriju i onda iz baterije pogoniš EM. Dakle, izgubio si sigurno 20-25% u tom procesui tvojih 50 kW je postalo 37 kW. Sve je u redu dok se voziš tako da ti je 37 kW dosta, ali ako odeš na autocestu, onda je to upitno i na duljim usponima si siroče koje smeta kamionima.
27.03.2023 | 20:11
Taj REX je tu uglavnom kao psiholoska pomoc ljudima koje muci range anxiety. Problemi vezani uz isti se i tako svode na probleme prouzrocene time sto se REX rijetko ili gotovo nikada ne pokrece. Kako rekoh, u mom scenariju je nepotreban kao i vecini ljudi jer danas ima puno vise punjaca nego prije 10 godina + sto ovdje nema uzbrdice, ogranicenje na auto cesti je 120 km/h a nema bas ni kamiona.

Nije to vozilo sa svakoga i za svugdje, ali meni bi mogao biti idealan.
27.03.2023 | 22:44
Riba kaže:
Jos je ispalo da poznajem dva vlasnika i3. Jedan ga prodaje nakon 7 godina, nema niti jednu primjedbu. Drugog sam posjetio preko vikenda pa sam mogao i osobno sjesti i provozati auto, i mislim da je to smjer u kojima su elektricna vozila trebala ici. nazalost, trziste trazi bezlicna elektricna vozila SUV formata i i3 je bio razvojni dead end.


Ček, nije ti ZS rekao kako mora paziti kada ide u Ljubljanu na servis da krene po dovoljno toplom danu da bi došao do tamo?
27.03.2023 | 23:23
dpasaric kaže:
Riba kaže:
Jos je ispalo da poznajem dva vlasnika i3. Jedan ga prodaje nakon 7 godina, nema niti jednu primjedbu. Drugog sam posjetio preko vikenda pa sam mogao i osobno sjesti i provozati auto, i mislim da je to smjer u kojima su elektricna vozila trebala ici. nazalost, trziste trazi bezlicna elektricna vozila SUV formata i i3 je bio razvojni dead end.


Ček, nije ti ZS rekao kako mora paziti kada ide u Ljubljanu na servis da krene po dovoljno toplom danu da bi došao do tamo?


To je sasvim jasno i ocekivano, ja ga ne namjeravam voziti na servise u Ljubljanu.
28.03.2023 | 01:10
S obzirom da si u Irskoj, to bi stvarno bio skup servis.
Moderatori: Bertone

Vikalica™

Zadnja poruka: pred 1 sat, 22 minuta
  • BigMac: i ja kažem, prvo bolja pasta, nego zadnji put, i nižaa temperatura, očito prvi put nisam dobro stegao hladnjake, pa su procesori radili na nižem taktu :(
  • dpasaric: Odlično! :)
  • BigMac: Promjenio pastu na starom mac pro, osvježenje ....
  • smayoo: plus je sigurno problematičan, ali nije jedini
  • dpasaric: Više sam zaboravio koji su sve znakovi u pitanju, ali u tome je stvar.
  • dpasaric: I meni se često dogodi na nešto napišem i samo PUF!
  • dpasaric: Jura, na Vikalici se "progutaju" neki komentari jer postoje neki karakteri koje modul Vikalice ne podnosi i onda to sve samo ode u crnu rupu!
  • jura22: Mozda nezasitan?
  • VanjusOS: evo ja sam isprobao i radi! na A1 je moguće sa fizičke SIM prebaciti se na e-SIM na samom telefonu..
  • Borisone: Jer je gladan!
  • jura22: Zasto Jabucnjak guta komentare?
  • smayoo: :D
  • Borisone: Kako prebacuješ eSIM između moba za koji žena smije i za koji ne smije znat?
  • VanjusOS: ali bravo drlovric, nekad su najjednostavnija rješenje i najbolja!
  • VanjusOS: hahaha, problem je što imam službenu SIM karticu, pa ako mi se sjebe moram tražiti od firme da mi šalju novu...
  • drlovric: Pa probas i samo ce ti se kazati jbt. Sta je najgore sto se moze dogoditi? :)
  • VanjusOS: pitam da li je to itko isprobao?
  • VanjusOS: u iphoneu sa fizičkom sim karticom se pojavila opcija da se prebaci ta fizička sim u e-sim
  • VanjusOS: niste me shvatili, očito
  • miomika: na A1 ti samo pošalju na mail/sms ili putem aplikacije Moj A1 i to je to
  • rusty: Prije jedno 3 godine na Tmobile. u 22h navečer putem supporta jer se u protivnom trebalo ići u poslovnicu
  • VanjusOS: da li je netko isprobao funkciju konvertiranja SIM u e-SIM, i na kojoj mreži?
  • ZoPaj: ha ha, nisu li usbC isforsirali upravo radi štednji na punjačima:)
  • dpasaric: I bez punjača... :(
  • Borisone: Danas najavljeni novi iPad Pro, Vision Pro i MacBook Pro 14-inch. Sve s M5 procesorima (bez Pro i Max varijanti).
  • Air: Veliko priznanje Fedora našem Filipoviću - pozvao ga je na boksački meč.
  • Air: Taj pc laptop je imao cijenu cca 800 eura što nije malo
  • Air: Mislio sam da su se malo pomakli u tom smjeru, ali jok
  • Air: trackpad je... hm...
  • Bertone: Rekao sam ti da je kvaliteta izrade loša, ali sam CPU je brži od CPU-a iz MBP 2014/2015,... stavi na njega LinuxMint pa ćeš vidjeti da nije spor ;)
  • Air: Moj MBP 2014 je ferari / Bentley za usporedbu...
  • Air: Moj utisaK da sam ga platio 100-150 eura plakao bi što nisam dao još 150 za MBP 2014 - 2016 godište.
  • Air: Samo da javim, na kraju sam dobio laptop od frenda. Nije htio čuti za nikakve pare. Skro smo se posvađali ali eto pametniji popušta ;)
  • hal9000: Steve Jobs, vrati se! Sve ti je oprošteno! [link]
  • hal9000: Kakva pizdarija: [link]
  • drpongrac23: Meni onaj sa uzorkom krzna leoparda
  • hal9000: @Bertone: Da, jedan od najdražih Wallpapera ikad.
  • Bertone: 5k [link] i 6k [link]
  • Bertone: ... kojeg rado koristim
  • Bertone: Na stranu sad brzina i ispeglenost OS-a ali mom oku je najljepši i najugodniji bio Mac OS X 10.4 Tiger, a nativni Aqua wallpaper mi je i dan danas jedan od nesmetajućih wallpapera.
  • Air: RIP otišao je i HALID...
  • drlovric: Ja nekako vjerujem da ovo nije bilo jos uvijek ni planirano, vec su to sfusali na brzinu da izadje prije vremena. Cisto da malo zamaskiraju AI blazamu. Da se pise o necemu drugome. NIkakvu konkretnu vrijednost korisnici nisu dobili ovom promjenom.
  • CoffeePod: @drlovric Malo je reć da su se za*ebali. Prezentacija na WWDC je izgledalja lijepo, ali to su bili cherry pickani trenutci, i sve je bilo uvećano. Liquid Glass ne funkcionira dobro na našim malim ekranima.
  • CoffeePod: @hal9000 Probao ga na M2 Airu od djevojke, jer se njoj svidio dizajn sučelja. Ukratko, laptop je vidno usporio sa animacijama, performanse su zagušene. Stvarno je istina da treba pričekati tek idući release kada se ovako velike promjene naprave. Što se mene tiče, svi xOS26 su i dalje Beta.
  • hal9000: @Yonkis: :D :D :D
  • drlovric: .1 bete vec doziraju transparentnost. Skontali su da su na puno mjesta pretjerali, pa se to sada mijenja sa frosty staklom :)
  • Yonkis: hal9000: pretvorio sam se u uho
  • hal9000: Novi dizajn novog MacOS-a je TRAGEDIJA!
  • CoffeePod: Samo se sjetim njegove izjave "We don't ship junk!"
  • CoffeePod: Mene iskreno zanima reakcija Jobs na Tahoe26 i novi iOS26. Znam da je samo volio "lickable" user interface ali ovo izgleda toliko cartoony i bloated da se izgubio premium look.

Za vikanje moraš biti prijavljen.

Prijava

Prisutni jabučari

Novo na Jabučnjaku

Teme

Poruke

Oglasi

Komentari

Anketa

Koji Mac koristite?

Page Speed 1.59 Seconds

Provided by iJoomla SEO