13.06.2025 | 14:06
ZX Spectrum igre su imale značajnu ulogu u Jugoslaviji tokom 80-ih godina, a među njima su se isticale i tekstualne avanture poput
Kontrabant 1 i
Kontrabant 2. Ove igre su bile inspirisane stvarnošću šverca u Jugoslaviji, gde su mnogi ljudi na neformalan način donosili robu iz zapadne Evrope.
Prva igra,
Kontrabant, bila je tekstualna avantura u kojoj je igrač morao da putuje širom zemlje (i van nje) kako bi sakupio sve delove ZX Spectruma. Na tom putu, igrač je sretao poznate švercere iz slovenačke istorije, nabavljao pasoš za prelazak granica, pa čak i koristio austrijski porno magazin kao predmet za razmenu, što je tipično za avanturističke igre tog vremena.
Kontrabant 2, objavljen 1984. godine, dodao je grafiku sa prepoznatljivim ZX Spectrum bojama i treperećim efektima. Ovoga puta, cilj igre bio je da se stigne do godine 2000. i do "neverovatnih računara budućnosti". Igra je sadržavala političke i društvene komentare, a originalna verzija na kaseti emitovana preko Radio Študenta imala je i punk pesme benda "Kontra Band".
Ponosan sam što mogu predstaviti obje igre koje su sada dostupne za Apple II. Kontrabant 1 se može igrati na slovenskom, engleskom i francuskom jeziku, dok je drugi dio igre također na izvornom srpsko-hrvatskom jeziku.
Kontrabant 1
Kontrabant 2
Dobrodošli u slovensku igricu koju su 1984. napravili Žiga Turk i Matevž Kmet za tada najpopularnije mikroračunalo u Jugoslaviji, Sinclairov ZX Spectrum, privrženo nazvan "duga".
Da su Žiga i Matevž imali u prilici napisati program za Apple II, izgledao bi upravo ovako. Apple II je u tadašnjoj Jugoslaviji bio prisutan uglavnom u raznim većim tvrtkama i akademskim institucijama. Cjenovno nije bio nimalo blizu domaćim kućnim mikroračunalima poput ZX Spectruma i Commodorea 64.
U Jugoslaviji je Branimir Makanec donio Apple II računala u škole i javne ustanove. Makanec je bio zaposlen u tvrtki Ivasim koja ga je poslala na specijalizaciju u Ameriku, gdje je vidio da Amerikanci u školama koriste tada vrlo popularno računalo Apple II. Od 1979. Apple II računalo je imalo više od 400.000 obrazovnih i ozbiljnih programa, pa je Apple II bio prvi izbor. Tvrtka Ivasim nazvala ga je KAG A2 100 “univerzalno školsko računalo”.
Zbog pravila uvoza, gdje je proizvodnja morala biti “domaća”, a same komponente teško uvoziti iz inozemstva (cijena osnovnog modela tada je bila 300.000 dinara), Apple II je u brošurama predstavljen kao proizvod domaćih stručnjaka u suradnji s Amerikancima. Zapravo, bio je to samo Apple II Plus / Europlus, koji je Apple predstavio 1979. godine za europsko tržište i Australiju.
Kasnije je prodaju Apple računala preuzela privatna tvrtka Velebit (Velebit OOUR Informatika ili Velebit Informatika) koja se sljedećih nekoliko godina bavila podrškom i prodajom Apple računala. Ivasim je pak napravio vlastiti model klona Apple II pod nazivom Ivel Ultra, kao zamjenu za univerzalno školsko računalo KAG A2 100.
Velebit je prilagodio i lokalizirao dosta softvera, uključujući i "Apple Ured" koji je uključivao uređivač teksta, baze podataka te uređivanje računskih ćelija ili tablica. Kasniji modeli kao što su Apple IIe i IIc podržavaju naglaske, jer imaju ugrađen YU ROM s našom tablicom znakova.
U prosincu 2023. Tomaž Štih prilagodio je kod Kontrabanta 2 za naše slovensko računalo Iskra Delta Partner i rodila se ideja da bi to bila prava igrica koja bi mogla raditi i na Apple II računalu.
Po internetu i forumima tražio sam stručne programere i zaista, u prosincu 2024. želja mi se ispunila. Kontaktirao me Antoine Vignau iz BRUTAL DELUXE SOFTWARE, koji mi je rekao da može prevesti kod i pripremiti ga za Apple II. U prosincu 2024. i siječnju 2025. bili smo u kontaktu, pripremali i testirali igru. Antoine je programirao, a ja sam testirao svaki korak po korak igre različitim rješenjima. Stvorena je velika karta sa sobama u igri. Također je bilo potrebno dešifrirati tajne prolaze i sekvencijalno važne zadatke; inače računalo ne bi prepoznalo naredbu.
Jako sam zadovoljan što smo uspjeli. I ne samo to, prilagodili smo igru za engleski i francuski jezik.

