Automobili (i sve oko toga...)
(1 korsinik/a gleda/ju temu) (1) Gost

Automobili (i sve oko toga...)


25.12.2020 | 00:21
ok sto se tice kvalitete za auto koji kosta 100 000 Eura ne bi smio toliko cicat i skripat recimo pri voznji.
sve je zanemarivo recimo u gradu kad je guzva. Al navecer kad se znam iz dosade provozat... to jako ide na zivce.


dobro sorry da nisam u pravu jer nisam nista slikao, niti sam se nadao kad vidim nekakvu glupost u zivo da je slikam. drugi puta cu se to potrudit da na jabucnjaku mogu dokazat svoje tvrdnje ako ikada u buduce bude potrebno.


jos jedna stavka sorry nemam slika.

recimo ovdje gdje ja stanujem problem elektricnih vozila nije u kvaliteti ili brandu. problem je u punjenju.

u njemackoj 70% stanovnika zivi u stanovima. od toga 80% nema garazu. tako da posjedovanje elektricnog vozila je ograniceno na one koji ga mogu puniti.

Vodik koji se puni koliko znam bi uvelike rijesio taj problem.

ako budes u prilici mozda u posjetu hamburgu u firmi gdje radim je 1200 ljudi. ima ih dosta teslu. sve mozes pogledat i cut iz prve ruke. samo sto se oni sa time ne opterecuju jer kazu imam ga jos 5 mjeseci ionako nije moj.

sto je meni recimo nezamislivo jer ja kupim auto i onda je moj. ne bankin ili auto kucin. pa bi mi takve stvari jako smetale.
25.12.2020 | 00:25
sad bas vidim iduci komentar.... oko onoga tko moze punit teslu... pa koliko ih ima registriranih bla bla bal

da napomenem Hamburg ima nesto manje od 2 mil stanovnika, a Metro producije nesto manje od 5 mil.

znaci 2 grad po velicini u njemackoj, a 5ti u europi.


a vidim da ti dosta poznajes temu si kod Rimca il mozda u Tesli....?
25.12.2020 | 00:39
Pa nisam to ja napisao, nego ti. Napisao si da si vidio Tesla više nego što je auta registriranih u Hrvatskoj (a to je milijun i sedamsto i toliko tisuća) i da su nekvalitetni "kao da su ih djeca slagala". Sad ispada da ti je jedina artikulirana primjedba to što nešto škripi dok se voziš.

(Koliko ti je vremena oduzelo da se provozaš u milijun i sedamsto tisuća auta? )

Ja sam se vozio u jednom, a još jednog sam vozio. Nisam čuo da nešto škripi, ali priznajem da ne obraćam pažnju na to. Ali recimo čujem kad škripi u nekom 10 godina starom autu (na primjer mom) dok se vozim šumskom cestom do gradilišta. Tako da nije da uopće ne čujem takve zvukove.
25.12.2020 | 00:54
ma da dobro kazem iduci puta cu slikat svaki primjerak losih "limarskih" radova na tesli. i dobro.

to m ije najlakse kad mijenjam ulje u autu. tamo zna bit tesli na bojanju. pa im se "majstori" redovno izruguju kako je sta napravljeno.

onda cu svakako pitat limara da mi objasni svaki tehnicki naziv da kad vec slikam imam tocan naziv i objasnjenje istoga. te dakako da to mogu usporedit recimo kako je na mom autu. pa da se povuce nekakva paralela.

kazem nije problem. samo moramo pricekat... mijenjao sam ulje prije 2 dana u autu.

zato mi je tesla i elektricna auta i pala na pamet, inace se ranije nisam ukljucivao u temu
25.12.2020 | 01:23
Pa evo, ako stvarno imaš konkretne stvari za podijeliti na tu temu, ja sam prvi koji bi ih vrlo rado čuo. Tesla je općenito još uvijek malo u opticaju, a izravna konkretna iskustva uvijek vrijede najviše. Ovo što si do sad napisao, iskreno, zvuči mi vrlo nalik onom što PC zeloti pričaju i pišu o Apple proizvodima, bez konkretnih argumenata ili uopće artikuliranih misli, a u tome nema nikakve korisne informacije.
25.12.2020 | 10:40
smayoo kaže:
O vodiku se priča još malo pa 30 godina. Djuro ga je nedavno isto spominjao. U sve te godine stiglo se do prototipa. Nekoliko puta. I uvijek se odustalo, jer je vodik preopasan i nije nikad nađeno rješenje takvo da bude dovoljno sigurno za masovno rukovanje.
Ako se nekad taj problem i riješi, neće tu biti klanja. Radi se samo o drugačijem spremniku energije.

Smayoo, molim te, nemoj selektivno pamtiti. Vozila s fuel cell pogonom (vodikove ćelije) nisu više prototipovi, nego (malo)serijski proizvodi koji se mogu normalno kupiti. Ne kod nas, jer nema infrastrukture koja bi to podržala, ali u naprednijim dijelovima EU mogu.
Evo, jedan konkretan primjer: www.hyundai.de/modelle/nexo/

Dakle, problemi skladištenja vodika su riješeni, stvar normalno fercera, samo je zasad odvratno skupa. Da, u načelu je to elektroauto, samo ne koristi kemijsku bateriju, nego ajmo reći, vodikovu protočnu.
25.12.2020 | 10:58
smayoo kaže:
Pa evo, ako stvarno imaš konkretne stvari za podijeliti na tu temu, ja sam prvi koji bi ih vrlo rado čuo. Tesla je općenito još uvijek malo u opticaju, a izravna konkretna iskustva uvijek vrijede najviše. Ovo što si do sad napisao, iskreno, zvuči mi vrlo nalik onom što PC zeloti pričaju i pišu o Apple proizvodima, bez konkretnih argumenata ili uopće artikuliranih misli, a u tome nema nikakve korisne informacije.

Smayoo, ovo o čemu ti Robert priča bi ja prije podveo pod američku filozofiju gradnje auta. Na faksu smo imali jednog izvrsnog profesora koji je objašnjavao razliku u pristupu konstruiranju i obradi materijala i površina.
Pa je rekao: mi ovdje slijedimo, povijesno gledano, nekakav europski pristup u konstruiranju koji bi se mogao jako ugrubo pistovjetiti s germanskim. Oni funkcionalne površine teže obraditi najbolje što mogu. One koje nisu funkcionalne ih ne zanimaju i one su obrađene koliko se da, tek toliko ili nisu uopće obrađene.
Azijski način, tj. u trenutku mojeg studiranja je to zapravo bio japanski, jer Koreja još nije bila takva velesila, kaže da se sve što se radi odrađuje najbolje moguće, jer je to pitanje ponosa proizvođača. Napravio je najbolje što je znao i mogao (sidenote primjer: na tim japanskim autima s kraja stoljeća su recimo svi šarafi pocinčani da ne bi zahrđali u navoju što se redovito događa kod njemačkih proizvoda pa imaš sranje kad ih hoćeš otpustiti na autu starom 15 godina).
I onda imate američki pristup koji kaže da je sve ionako potrošna roba i radi se najjeftinije moguće. Funkcionalne površine su obrađene onoliko koliko je nužno potrebno, a ostalo nije uopće bitno.
Zato su američki auti oduvijek bivali šlampavo napravljeni, karoserije na spojevima su ili auzvinkl, ili zijevaju itd... Jednostavno, njima to NIJE bitno. Kad se auto ošteti ili je star i boja izblijedi, ameri se voze u takvim kramama i ne pada im na pamet to ići popravljati. Krajnja točka njihovog odnosa prema svemu je to da kad se takav auto pokvari, samo ga ostave gdje je stao i odu dalje...
Nije lako napraviti karoseriju koja ima precizne spojeve i dosjede; to traži jako puno živaca, znanja i iskustva te, na koncu i dosta RUČNO napravljenih prototipova gdje se sve još nekoliko puta finišira. Tako aute radi jedino Audi i, gle čuda, njihove unutrašnjosti i karoserije su oduvijek najpreciznije sastavljene. Nisam siguran jel još uvijek rade na taj način, nakon dieselgatea, ali pouzdano znam da su tako radili i to se je i vidjelo i osjetilo.
Istjerivanje cvrčaka iz auta je dugotrajan proces. Električni auto ima dodatno prokletstvo da motor ne proizvodi zvuk koji bi maskirao poneki zvuk, nego se sve čuje i tu tek treba uložiti puno truda, znanja i iskustva da se to ukloni. To najčešće za sobom donosi dodatno ulaganje u zvučnu izloaciju (čitaj dodatni teret), a električni auto, koji sa sobom šlepa u startu nekoliko stotina kila baterija nema baš preveliki luksuz u vodu dodatne nosivosti, a zbog cijene koja je još uvijek značajno viša od klasičnih auta nema ni puno prostora da se ubaci dodatnih 100-200 eura po autu da se neki zvuk otkloni....
25.12.2020 | 11:57
Djuro genijalac kaže:
Smayoo, molim te, nemoj selektivno pamtiti. Vozila s fuel cell pogonom (vodikove ćelije) nisu više prototipovi, nego (malo)serijski proizvodi koji se mogu normalno kupiti. Ne kod nas, jer nema infrastrukture koja bi to podržala, ali u naprednijim dijelovima EU mogu.
Evo, jedan konkretan primjer: www.hyundai.de/modelle/nexo/

Dakle, problemi skladištenja vodika su riješeni, stvar normalno fercera, samo je zasad odvratno skupa. Da, u načelu je to elektroauto, samo ne koristi kemijsku bateriju, nego ajmo reći, vodikovu protočnu.


Zabavno mi je kako potenciraš problem požarnog rizika liijskih baterija, a bagateliziraš problem eksplozivnosti vodika.

Nije problem SKLADIŠTENJA vodika, nego PUNJENJA, ili zamjene patrona, ili kako god je to već riješeno. Vodik se uspješno skladišti već više od 100 godina i nije problem u onom koji je uskladišten, nego u onom koji je prošao kroz brtve (jer je vodik nemoguće zabrtviti mehaničkom brtvom, jer su molekule vodika toliko male da prolaze kroz krute materijale ako to nisu teški metali.

Običan "kućni" plin u bocama eksplozivan je u vrlo uskim granicama (nije mi sad tablica pri ruci, ali nešto kao 27 do 42% volumno). Dakle, do eksplozije plina (u kući ili u autu) dolazi tek ako se potrefi volumna koncentracija baš u tim uskim granicama i dovede se energija paljenja (iskra, plamen, toplina...). Vodik je eksplozivan u granicama od 2 do 98% i dovoljna mu je jako mala energija paljenja. Ne postoji opasniji plin, u smislu eksplozivnosti, od vodika. Jedina je sretna okolnost što lako "odlazi" u vis pa su vrlo malo vjerojatne (ali ne i nemoguće) situacije gdje do eksplozije dolazi na potpuno otvorenom prostoru. Međutim, nadstrešnice, kakve se rade na benzinskim pumpama, su kao stvorene za stvaranje eksplozivne atmosfere.

Uglavnom, čitao sam i pratio tehnologiju vodika praktički od prvog svog radnog dana (prije 25+ godina), jer se u velikim 100+ MW generatorima koji se vrte velikim brzinama (1500 o/min i više) koriste vodik za hlađenje rotora (jer ima dobar toplinski kapacitet, a dovoljno je rijedak da ne stvara značajne gubitke).
Problemi su uvijek isti - nepropusnost fizičkog spoja priključnog cjevovoda/crijeva i nepropusnost mehaničkih brtvi. Ljudi koji rukuju spojevima/spojnicama prilikom zamjena boca moraju biti višestruko i repetitivno educirani, nadzirani, upozoravani, kažnjavani za nemar... i to funkcionira jer je primjena rijetka, radi se o malom broju ljudi i rijetkoj incidenciji takve manipulacije.

U tom smislu, moguće je i da sad to u npr. Hamburgu ili gdjegod u Njemačkoj funkcionira jer je stvar, kako kažeš "maloserijska" (razlika između prototipa i male serije je u tome što se na prototipu nešto ispituje za vlastite potrebe, a maloserijski proizvod si nekom prodao, zar ne?), dok je broj mjesta za punjenje (ili, vjerojatnije, zamjenu patrona) je jako mali, a incidencija te manipulacije vrlo rijetka. Pa onda možeš za taj posao angažirati ljude koji su daleko iznad razine pameti, sposobnosti i odgovornosti prosječnih zaposlenika na benzinskim pumpama (koje se nakon 30-40 godina dresure uspjelo natjerati da ne puše kad se motaju oko agregata za točenje, itd.), a o prosječnom korisniku da ne govorimo.

A je li stvar dovoljno sigurna da je apliciraš na veliki broj punilišta i veliki broj korisnika? Siguran sam da nije. Ne zato što sam vidio nešto od toga uživo, nego zato što imam real-life iskustvo s vodikom.

Recimo da imaš spremnik obujma 2 litre u kojeg stlačiš recimo 1 Nm3 vodika. Električni auto koji ima efikasnost Tesle bi se na tome mogao voziti tri kruga oko Europe. A u slučaju da mu se na semaforu netko zabije u rep, otišlo bi u zrak cijelo to raskrižje, skupa sa svim okolnim zgradama i ljudima unutra. Jedna mala, džepna termonuklearna eksplozija.

E, sad, kako na tom konkretnom Hyundaiu funkcionira punjenje (ili zamjena patrone)? I koliko je pohranjeno vodika u patroni, pod kojim tlakom?
25.12.2020 | 12:21
Djuro genijalac kaže:
Smayoo, ovo o čemu ti Robert priča bi ja prije podveo pod američku filozofiju gradnje auta.
(...)
Zato su američki auti oduvijek bivali šlampavo napravljeni, karoserije na spojevima su ili auzvinkl, ili zijevaju itd... Jednostavno, njima to NIJE bitno. Kad se auto ošteti ili je star i boja izblijedi, ameri se voze u takvim kramama i ne pada im na pamet to ići popravljati.


Inače nisam u svemu poklonik američke filozofije, ali u tome svakako jesam.

Svršavati na savršenstvo karoserije, laka, detalja i sl. meni je besmisleno, da pođem već od toga da auto moram nekad parkirati negdje na ulici i kad mi se prvi puta galeb posere na krov ili haubu, a ja to ne očistim u roku od 30 minuta, gotovo je sa savršenstvom.

Isto vrijedi i kad auto prvi puta negdje udariš, ili ti ga udare na parkingu, i sl. Na Fordu Galaxy sam se zavezao u rikverc u nešto što nisam vidio i sje... totalno peta vrata. Kasko je platio nova, kao i "stručnu" ugradnju i od tada se više ta peta vrata ne zatvaraju kao na Fordu Galaxy, nego kao na Ladi Nivi. I jbg. Što mogu? Angažirati odvjetnika i 10 godina se naganjati s "ovlaštenim" servisom? How yes no...

Krajnja točka njihovog odnosa prema svemu je to da kad se takav auto pokvari, samo ga ostave gdje je stao i odu dalje...


Pa i tom sam stavu blizak. Definitivno nisam od onih koji kod kupnje auta razmišljaju pošto će ga prodati. Najradije poklonim auto nekom ili ga prodam Metisu na kilu, jer praktički svaki doderem do kraja.

Istjerivanje cvrčaka iz auta je dugotrajan proces. Električni auto ima dodatno prokletstvo da motor ne proizvodi zvuk koji bi maskirao poneki zvuk,


Naprotiv. U električnom autu sam inverter cvrči pa onda ne razlikuješ to cvrčanje od ovog drugog.
25.12.2020 | 12:44
Pa izgleda da Toyotu ne zabrinjavaju takvi problemi...
Sad su izbacili drugu generaciju Mirai-a i za razliku od prvoga ovaj stvarno izgleda kao nešto što nije prototip nego auto kojeg bi čovjek poželio kupiti i voziti.
Nekako mi je čudno da bi takav proizvođač ulagao tolike novce u takvu tehnologiju da ne misli da tu ima budućnosti. Pogotovo što su oni sa hibridima toliko napredniji od ostatka auto industrije, pa bi mogli na tu kartu više igrati.
25.12.2020 | 12:54
Znamo kako svaki bedak ima svoje veselje.
Tako netlo glanca auto "do besvjesti", robuje mu.

Što se tiće elektro-auta, tu su mišljenja podjeljena.
Baterije su ograničavajući faktor jer se duže pune od rezervoara, a nerjetko imaju i manji domet jednim punjenjem.
Emisija CO2 je floskula jer i struju treba proizvesti, pa se sigurno negdje zagađuje.
Za po gradu je dobro prijevozno sredstvo, ali međugradski prijevoz baš i ne (baš zbog punjenja).
Punionice su rijetke i osmišljene više za kuće nego za stanove. Javne površine imaju punionice ali za nepoznate aute (dok one kućne za točno određeni auto).

Tesla je po meni daleko otišao u tom segmentu.
Rimac, za njega nisam siguran zašto se uopće proziva auto proizvođaćem kad ne proizvodi aute, već je napravio koji prototip. Navodno je u Ženevi predstavio samo karoseriju.
25.12.2020 | 13:15
dario15 kaže:
Sad su izbacili drugu generaciju Mirai-a i za razliku od prvoga ovaj stvarno izgleda kao nešto što nije prototip nego auto kojeg bi čovjek poželio kupiti i voziti.
Nekako mi je čudno da bi takav proizvođač ulagao tolike novce u takvu tehnologiju da ne misli da tu ima budućnosti. Pogotovo što su oni sa hibridima toliko napredniji od ostatka auto industrije, pa bi mogli na tu kartu više igrati.


Prije nekoliko godina sam razgovarao s čovjekom koji je već 10+ godina involviran u razvoj automobila i motocikala, i jako je dobar u tome. Nije uopće imao pojma usporednog razmjera opasnosti od eksplozije vodika, u odnosu na LPG. On je mislio da je to sve ista stvar - "moraš malo paziti" i tako...
25.12.2020 | 13:17
jura22 kaže:
Emisija CO2 je floskula jer i struju treba proizvesti, pa se sigurno negdje zagađuje.


Itekako NIJE floskula jer je totalni CO2 footprint elektromobila u najlošijem scenariju najmanje 3x manji od najboljeg scenarija totalnog CO2 footprinta benzinskog automobila.
25.12.2020 | 13:30
OK. NAšao sam podatak da je to prosječno 2x.
Što je s kamionima, radnim strojevima, avionima, brodovima?
Koliki postotak emisije CO2 otpada ne aute (u stvari razlika u emisiji) i ostalima koji koriste fosilna goriva a nemaju još alternative u struji?

Nadalje, zbrinjavanje baterija je drugi par cipela. Ne uspjevaju zbrinjavati fluolampe koje imaju živu u sebi.

Ovo je slično zabrani žarulja sa žarnom niti koje sudjeluju zanemarivo u potrošnji električne energije i ta zabrana jedino puni džepove Philipsa, GE, Osrama.
25.12.2020 | 13:42
vidim opet par komentara i da budem iskren dosta su kvalitetni.

no sto se tice drugoga misljena i tudih razmisljanja otome nema smisla dalje pisat jer svatko ima svoje misljenje.

Al ove usporedbe "zvucis" poput Apple vs PC su mi smijesne jer ja iako nisam niti Apple niti PC ljubitelj. Vec ljubitelj onoga sto radi. vjerovatno imam novije uredaje na raspolaganju od 98% clanova ovoga foruma i ostalih foruma na balkanu.

pa ne tvrdim da je Apple ovo il ono a kad pitas sa cime radis onda je to Appele lapotp star 5 il 10 godina.. gdje odmah ulazimo u diskusiju za onos sto ja radim mi sve super funkcionira....

O ovome mislim postoje druge teme na forumu.

No isto kao sto je netko u HR vidio 2 tesle ili vozio jednu. dok netko iz Donjih Andrijevaca il Babine grede ne zna ni da tesla postoji...

No nikad necu zaboravit kolegu koji je iz Opela Vektre stare 20 godina sjeo u novu Lagunu. Za njega nije bilo boljeg auta od Lagune. Dok da se malo pohvalim u to vrijeme sam imao pred kucom na raspolaganju Jaguara S Type i Audija S8 starog 2 godine.

Znaci moje i njegovo poimanje kvalitete i luksuza u autu su dodatlno oprecna i drugacija.
25.12.2020 | 14:00
Nekome je neshvatljivo dato milion i pol kuna za auto, isto kako je nekome nezhvatljivo dati toliko novaca za jednu audio komponentu.
Recimo, zvučnici koji mogu koštati vrtoglavih novaca.
25.12.2020 | 14:07
smayoo kaže:
jura22 kaže:
Emisija CO2 je floskula jer i struju treba proizvesti, pa se sigurno negdje zagađuje.


Itekako NIJE floskula jer je totalni CO2 footprint elektromobila u najlošijem scenariju najmanje 3x manji od najboljeg scenarija totalnog CO2 footprinta benzinskog automobila.



koliko se proizvede CO2 u proizvodnji baterija, te njihovom zbrinjavanju...

nesto van teme "koliko" CO2 nastane od "prehranbene industrije" hocemo onda prestat jest hamburgere?
25.12.2020 | 14:07
jura22 kaže:
Nekome je neshvatljivo dato milion i pol kuna za auto, isto kako je nekome nezhvatljivo dati toliko novaca za jednu audio komponentu.
Recimo, zvučnici koji mogu koštati vrtoglavih novaca.



da dijelom se slazem.

problem kod ove usporedbe je u tome sto kod auta osjetis razliku ako je isto 100 000 il 200 000 kn

dok kod zvucnika bas i ne. Osim ako si skladatelj pa imas istancan sluh
25.12.2020 | 14:18
smayoo kaže:
Djuro genijalac kaže:
Smayoo, molim te, nemoj selektivno pamtiti. Vozila s fuel cell pogonom (vodikove ćelije) nisu više prototipovi, nego (malo)serijski proizvodi koji se mogu normalno kupiti. Ne kod nas, jer nema infrastrukture koja bi to podržala, ali u naprednijim dijelovima EU mogu.
Evo, jedan konkretan primjer: www.hyundai.de/modelle/nexo/

Dakle, problemi skladištenja vodika su riješeni, stvar normalno fercera, samo je zasad odvratno skupa. Da, u načelu je to elektroauto, samo ne koristi kemijsku bateriju, nego ajmo reći, vodikovu protočnu.


Zabavno mi je kako potenciraš problem požarnog rizika liijskih baterija, a bagateliziraš problem eksplozivnosti vodika.

Smayoo, uporno izvrćeš moje riječi. Ne banaliziram ništa. Ti si rekao si da su to sve prototipovi. NISU. To je serijski proizvod. Iza njega stoji multinalcionalna korporacija koja je za taj auto dala jamstvo od 5 godina bez ograničenja kilometara. Vozilo je maloserijsko samo zato jer košta koliko košta i ljudi ga ne kupuju hrpimice ili im je cijena vodika neodgovarajuća, ili je mreža punionica nedovoljno izgrađena da ispuni njihove potrebe/očekivanja.
Vodik u Njemačkoj možeš kupiti NAJNORMALNIJE na nekim pumpama koje prodaju i benzin/dizel. Prije više od 10 godina smo u Münchenu tankali vodik u BMW serije 7 koji je bio dual fuel. ICE motor je radio i na benzin i na vodik. Priključak je bio donekle sličan onom za LPG. Spojio je navojno, ako se dobro sjećam, onda je bila faza izjednačavanja tlakova i onda je počelo punjenje. Nisam više siguran, ali čini mi se da nije bilo moguće dopunjavanje tipa za 100 kn, nego da je sustav mogao samo napuniti spremnik do kraja. No, i opet, poanta je da se vodik skladišti, da se normalno puni spremnik u autu i da auto na to normalno vozi.
Vodik je eksplozivan. Je. Ti auti, kao i oni s LPG ili CNG instalacijama ne smiju u podzemne garaže. I benzin može sasvim lijepo grunuti. Ali, ponavljam, sustav je razrađen i serijski se koristi.
Još jednom te molim da provjeriš činjenice. Ili ostani u svojem uvjerenju. Evo, samo zato da dokažem da nisi u pravu, osmislio sam web stranicu na kojoj pogrešno i lažno navodim da postoji mreža punionica vodika u Europi.
h2.live/en
Dakle, evo, sad u sat vremena sam postavio ovu stranicu, jer skladištenje i korištenje vodika nije moguće. Ovo je sve laž. Samo NASA koristi vodik da bi poslala nešto u svemir, pa i to ponekad grune, jer je vodik, kako smo rekli eksplozivan.
Hyundai NEXO nije serijski model koji se može kupiti. To je maketa s velikim disclaimerom: ako ga kupite, do odredišta se nećete odvesti nego ćete odletjeti u zrak kao Challenger.
To je zapravo radni prototip, jer njegove prodajne količine nisu 27134 dnevno što je granica da se neki proizvod više ne smatra prototipom i postaje serijskim.

I evo, ovo sam napisao, ali to je sve laž!

Is hydrogen safe?
Hydrogen (H2) safety

Fuel-cell vehicles are characterised by short refuelling times, long ranges, and powerful acceleration. They enable zero-emissions mobility for the purposes of a sustainable energy transition. Mobility powered by hydrogen and fuel cells is not only a safe bet when it comes to climate protection. It’s clear that handling hydrogen requires responsible handling — after all, it contains sufficient energy to propel a vehicle at high speed.

Properties of Hydrogen

Hydrogen is a gas with a long history. Discovered in 1766 by the English chemist Henry Cavendish, it has been used as an industrial gas for over 100 years. Today, it is used in many industrial and technical processes.

When it comes to safety, hydrogen is often the subject of prejudices. In fact, hydrogen even has safety advantages over other fuels. Hydrogen (H2) is the lightest known element – about 14 times lighter than air. H2 forms an ignitable mixture with oxygen in a wide range (4 vol. % to 77 vol. %) –an explosive mixture with oxygen (oxyhydrogen gas) forms at a concentration of 18 % and above.

Hydrogen is non-toxic and cannot contaminate soils, the atmosphere or humans. In the event that hydrogen catches fire, the rate of combustion is relatively high. No smoke or fumes are produced unless other substances are burned.

Safety during transport and storage

Hydrogen is transported in specially designed hydrogen trailers, using pressure levels of 200 bar, 300 bar or 500 bar. hydrogen is subject to the regulations for the transport of dangerous goods (ADR). This means that the transport vehicles used, as well as the drivers, must meet specified requirements. Alternatively, hydrogen can also be transported in cryogenic, liquid form in special, highly insulated tank trucks. In some parts of Germany, there are also hydrogen pipelines through which large quantities of hydrogen gas are transported to the customer.

There are various ways of storing hydrogen at the filling station, depending on the design of the hydrogen filling station, and the volume dispensed daily. Today’s facilities most commonly store hydrogen in a gaseous state at pressures of 45 bar or 200 bar. Storage in a cryogenic, liquefied state (-253°C) is also possible.

Safety during refuelling

The hydrogen fuel pump communicates with the vehicle via an infrared interface. The vehicle has a communication interface directly next to the tank nozzle, which provides the filling station with data on pressure and temperature in the tank. This data is compared with the measurements taken at the filling station. If there are certain deviations, the service station interrupts or stops refuelling in order to check the reason for the deviation. In addition, the vehicle can stop the refuelling process – an additional safety feature that does not exist for any other fuel.

The refuelling line connection to the car is a so called ‘closed connection’ meaning: No hydrogen escapes during the refuelling process – otherwise the vehicle could not be refilled. It’s very similar with bicycle tyres: if you don’t have a good seal and the air blows past the valve, the tyre doesn’t fill up. To prevent this happening at the hydrogen filling station, the filling station first checks the fit of the nozzle and the tightness of the line. If one of the two is not right, the refuelling process will not start. The filling station uses a control system to ensure that the car is full, but not overfilled. As an additional safety measure, overpressure valves are installed in the vehicle tank to reliably limit the pressure.

After refuelling, the nozzle and the tank hose are “depressurised”: The hydrogen is fed back to the station. Only a very small and therefore harmless amount of hydrogen remains at the nozzle – about one third of a shot glass.

Safety in the vehicle

In terms of safety, hydrogen-powered vehicles are no different from conventional means of transport. This has been demonstrated by independent test services such as Germany’s TÜV in various crash tests and test series. Even if hydrogen is highly flammable, there is no increased risk in the event of an accident. Rather, hydrogen-powered vehicles are safer than conventional gasoline engines – because hydrogen doesn’t explode.

A leak in the hydrogen tank is very unlikely. And even if a leak should occur, the sensors detect the escaping hydrogen. The vehicle is automatically switched off and all safety valves are closed. The hydrogen tank is tested at 2.25 times the permitted operating pressure – i.e. a 700 bar tank must withstand a pressure of at least 1,400 bar and has high safety reserves in the event of an accident. The hydrogen tank is extremely resistant to internal and external pressure as well as to fire.
25.12.2020 | 14:56
[quote="Djuro genijalac" post=189909][quote="smayoo" post=189897][quote="Djuro genijalac" post=189894]Smayoo, molim te, nemoj selektivno pamtiti. Vozila s fuel cell pogonom (vodikove ćelije) nisu više prototipovi, nego (malo)serijski proizvodi koji se mogu normalno kupiti. Ne kod nas, jer nema infrastrukture koja bi to podržala, ali u naprednijim dijelovima EU mogu.
Evo, jedan konkretan primjer: www.hyundai.de/modelle/nexo/

" Ili ostani u svojem uvjerenju. Evo, samo zato da dokažem da nisi u pravu, "


ovaj dio je istinit.

Ovdje se radi iskljucivo o necijem uvjerenju, a ne o iskustvu ili znanju. i sto god da netko napise tome istome je to totalno nebitno.

nedaj boze da i sam ima nekakvo minimalno iskustvo sa istim.


Mozda sam lakovijeran, ali ako meni pekar kaze da "kruh" radi toga i toga valja odnosno ne valja ja mu vijerujem.

jer ja za popravak zuba idem zubaru. ulje mi u autu mijenja "auto serviser". za pravne savijete idem pravniku.

no da pace iako sam vec dugo godina u IT inustriji ne idem u teme u koje se ne razumijem.

jer po tome koliko puta sam vidio recimo BMW pokaveren na auto putu u HR nikad ga nebi kupio.

no ja svoga odrzavam auto redovno i ne stedim. mijenjam gume na vrijeme. pa me nikada auto nije iznevjerio... ili recimo ko onoda ramba od prije koji dan da snijeg iznenadi.
25.12.2020 | 15:42
Robert_84 kaže:
jura22 kaže:
Nekome je neshvatljivo dato milion i pol kuna za auto, isto kako je nekome nezhvatljivo dati toliko novaca za jednu audio komponentu.
Recimo, zvučnici koji mogu koštati vrtoglavih novaca.



da dijelom se slazem.

problem kod ove usporedbe je u tome sto kod auta osjetis razliku ako je isto 100 000 il 200 000 kn

dok kod zvucnika bas i ne. Osim ako si skladatelj pa imas istancan sluh


Vidiš, u tome i je problem. Ti poznaješ nešto i to možeš uspoređivati, dok o nećem drugom nemaš pojma pa samo zaključuješ.
Digni cjenovni ptag i onda gleaj razlike, recimo auto od 50.000€ i onaj od 100.000€, postoji razlika? Najvjerojatnije u snazi motora, broju cilindra, karbonskoj šasiji i dijelovima od magnezija i mahagoniju i sjedala od "kurčeve" kožice i sve u tom tonu. Vjerujem da je udobnost jednaka.
25.12.2020 | 17:18
Ma koji užas ste napravili od ove teme, to je nekakva automobilska distopija za ljude koji više i nisu ljudi, nego droneovi bez osjećaja i potreba za uživanjem...

Vrijeme je da vam to malo razbucam!

Evo frend upravo završio slaganje GTV 2.0 Twin Spark Turbo. Znalci će odmah reći: "Ali to ne postoji!"

Tako je! Ne postoji, to je potpuno custom job. Ovo je njegova treća reinkarnacija, zadnja je imala oko 250 ks, a sada su tu kovani klipovi i Colombo & Bariani bregaste, ogroman intercooler, dodatni hladnjak ulja, veći hladnjak vode, sve što treba da bez puno drame nakon remapa ide na 300 ks.

Joj da čujete kako mu blow-off popa...













25.12.2020 | 17:28
dpasaric kaže:
Ma koji užas ste napravili od ove teme, to je nekakva automobilska distopija za ljude koji više i nisu ljudi, nego droneovi bez osjećaja i potreba za uživanjem...

Vrijeme je da vam to malo razbucam!

Evo frend upravo završio slaganje GTV 2.0 Twin Spark Turbo. Znalci će odmah reći: "Ali to ne postoji!"

Tako je! Ne postoji, to je potpuno custom job. Ovo je njegova treća reinkarnacija, zadnja je imala oko 250 ks, a sada su tu kovani klipovi i Colombo & Bariani bregaste, ogroman intercooler, dodatni hladnjak ulja, veći hladnjak vode, sve što treba da bez puno drame nakon remapa ide na 300 ks.

Joj da čujete kako mu blow-off popa...



ja sam imao isto na ovaj princip od svoji hauta "vece" servise i preinake. pogotovo od F30 kad smo vadili motor...

no radi nekoga neobjasnjivoga razloga sam sve isprintao "crno bijelo" na par papira i slike obrisao...

sta mi bi ne znam ni sam.

Ovo sto si napravio je za mene ljubav prema vozilu odnosno autu. kod elektricnih vozila ovoga nema a ni nece biti
25.12.2020 | 17:54
Djuro genijalac kaže:
Smayoo, uporno izvrćeš moje riječi. Ne banaliziram ništa. Ti si rekao si da su to sve prototipovi.


Djuro, oprosti što sam te uzrujao. Božić je, ne ljuti se, molim te.

Imam dojam da uopće nisi pročitao što sam napisao, a osobito da nisi pročitao dio kojeg sam boldao. Link za mrežu stanica za punjenje vodika si već dao prije, i već sam ga vidio.

OK, prihvaćam, vodik je idealan energent budućnosti. Uvjerit ćemo se u to za desetak godina.
25.12.2020 | 17:55
Robert_84 kaže:
koliko se proizvede CO2 u proizvodnji baterija, te njihovom zbrinjavanju...


A koliko se proizvede CO2 u vađenju i transportiranju sirove nafte, proizvodnji benzina i transportiranju benzina do benzinskih stanica?
25.12.2020 | 17:58
Robert_84 kaže:
No nikad necu zaboravit kolegu koji je iz Opela Vektre stare 20 godina sjeo u novu Lagunu. Za njega nije bilo boljeg auta od Lagune. Dok da se malo pohvalim u to vrijeme sam imao pred kucom na raspolaganju Jaguara S Type i Audija S8 starog 2 godine.

Znaci moje i njegovo poimanje kvalitete i luksuza u autu su dodatlno oprecna i drugacija.


Razumijem.
Ja nisam takav frajer. Moje su životne vrijednosti drugačije.
25.12.2020 | 19:02
smayoo kaže:
Robert_84 kaže:
No nikad necu zaboravit kolegu koji je iz Opela Vektre stare 20 godina sjeo u novu Lagunu. Za njega nije bilo boljeg auta od Lagune. Dok da se malo pohvalim u to vrijeme sam imao pred kucom na raspolaganju Jaguara S Type i Audija S8 starog 2 godine.

Znaci moje i njegovo poimanje kvalitete i luksuza u autu su dodatlno oprecna i drugacija.


Razumijem.
Ja nisam takav frajer. Moje su životne vrijednosti drugačije.


moji komentari nisu bili osobne naravi, no to sto sam napisao nikako nitko nemoze svatit drugacije nego sto je receno.

Znaci ostajem pri tome da je Tesla konstrukcijiski jako los auto. Da su mu tehnicka rijesenja nelogicna.

A kad dodamo tome i cijenu od 80 000 €+ to nikako ne doprinosi pozitivnom misljenu.

Ja u potpunosti razumijem da se netko skoluje i da zna svasta u teoriji, al opet ima nas i sa "stvarnim" iskustvom

pa znamo da nesto sto neki inzenjer nacrta, bas i ne prolazi uvijek... niti u gradevni a bome niti u auto industriji.

Jedno je sjediti u uredu i projektirat u CADu, no stvarno iskustvo je nesto sasvim drugacije.
25.12.2020 | 19:08
Sve je to OK, ali i dalje ništa konkretno ni informativno nisi rekao. To sve što pišeš je samo neodređeno pljucanje. I nisam baš shvatio koje je to tvoje praktično iskustvo.
25.12.2020 | 19:14
smayoo kaže:
Sve je to OK, ali i dalje ništa konkretno ni informativno nisi rekao. To sve što pišeš je samo neodređeno pljucanje. I nisam baš shvatio koje je to tvoje praktično iskustvo.



pa da sam ja skuzio sta je tvoje prakticno iskustvo o elektricnim vozilima o kojima toliko pises nebi istao pisao uopce.

vec sam skuzio da vas pola pise po ovoj temi a nema pojma o cemu pise.


sve zato jer voze auto star bog zna koliko i u kakvoj tehnickoj ispravnosti... normalno kad sjednu il vide Teslu da im je svemirski brod.

meni nije. naveo sam radi cega
25.12.2020 | 19:31
Aha, ti misliš da se ja nisam nikad vozio u novom autu i da nisam nikad imao novi auto... Pa rekao sam ti već, ja nisam takav frajer da vozim fancy aute i hvališem se time. Ja vozim samo Dacie, Lade i Crvene zastave, 30+ godina stare...

Vikalica™

Zadnja poruka: pred 8 sati, 25 minuta
  • stefanjos: ima li tko neki on disk itunes library pun ex yu muzike?
  • energyman: Ima li tko u Zg BluRay snimač za posuditi ili samo da mi nešto snimi? :)
  • gladhr2: Ima netko iskustva s ASUS VG279 [link]
  • big_mac: @vjeko1 hvala uspio sam riješiti sve.
  • ivan.ocd: Sretan Uskrs svima!
  • vjeko1: Sretan Uskrs svima sa zakašnjenjem ;-)
  • vjeko1: @big_mac probaj ovo za iCloud [link]
  • smayoo: Sretan Usrks i od mene! :) Nije me bilo online...
  • VanjusOS: Sretan Uskrs svima
  • Djuro genijalac: Sretan Uskrs svima! Šunkice, jajca, luk i ostalo je spremno, vjerujem?
  • Riba: Pa rekao ja, samo sto ce sat biti u obliku buttpluga.
  • big_mac: Ma neka vrate touch id i svi problemi su riješeni. :/)
  • Kloba: Sorry ljudi krivi sam link dao za trenutnu upotrebu FaceIDa. Evo pravi: [link]
  • Kloba: Sretno od lika s osmicom i touch IDem ;)
  • Kloba: A do tada, ukoliko meni ne vjerujete: [link]
  • Kloba:  kaže da će uskoro FaceID funkcionirati i sa maskom, ukoliko vlasnik iPhonea ima i sat. [link]
  • Bertone: @Riba, a može se koristiti i kao budilica ujutro :D
  • big_mac: @vjeko1 uspio sam to sa slikama.Sada je problem kako sve te podatke,slike i sve ostalo sto sam prebacio preko iclouda na novi ajfon da ostane u memoriji ajfona jer ne želim koristiti icloud.On mi je služio samo za prebacivanje svega toga.Znaci kako sve to kopirati na memoriju relefona? Kada idem na odjava icloud piše da će se sve izrbisati sa ajfona.
  • mario.zg: da li Migration assistant samo kopira podatke source to destination ili ih premješta?
  • vjeko1: @big_mac: ne sjećam se više detalja, ali nisam imao nikakvih problema prebacivanjem u iCloud, no 290 slika i videa bi trebao lako backupirati. Ja koristim iCloud ponajviše za fotke i više ne bih znao bez toga
  • JOHN: Ja sam ovu pizdariju s maskom izvalio rano jutros, ali kako sada čitam nove mjere nebi me čudilo da se pojavi i spomenuta sonda za šupak
  • VanjusOS: kod mene je bio problem u kaljenom staklu. kad sam ga skinio, iphone čita lice svaki puta bez problema..
  • Riba: Uz bezicno punjenje preko noci ugradjeno u madrac.
  • Riba: Ja predlazem analnu bluetooth sondu koja ce uz identifikaciju imati mogucnost brzog covid testa i pracenje lokacije.
  • Bertone: plačem :D
  • JOHN: Obzirom da nam se uskoro sprema hodanje s maskom i na otvorenom, trebali bi razmotriti dvostruki FaceID u idućoj nadogradnji. Jedan s i bez maske. A do tada koristiti prijedlog od Klobe.
  • JOHN: Bilo je par momenata kad mi je došlo da ga roknem o pod, a onda bi se brzo sjetio da imam jebenu masku.:-)
  • Kloba: Pročitao tekst, nisam probao - ali mislim da nisu imali razloga za lagat...
  • Kloba: Navodno prepoloviš masku po pola okomito, pa se slikaš sa tom polovicom maske na lijevoj strani lica za Face ID, a kada to skuži onda pola maske staviš na drugu, desnu stranu lica za drugo očitavanje Face IDa. I nakon toga kuži facu i s maskom.
  • Kloba: imate foru da fam skuži FaceID i s maskom. Niste provalili?
  • smayoo: Tako da ne koristiš iCloud :)
  • big_mac: Jedno brzinsko pitanje za one koji koriste icloud. Zelim prebaciti slike sa starog na novi ajfon preko icloud-a.. Kada ukljucim icloud fotografije izade obavijest da ce se iz risati 290slika i videozapisa sinkronizirani iz finder.Kako to izbjeći?
  • VanjusOS: Nekad prije se rijetko događalo da ne očita lice, pa onda obrišem kameru i naravno radi... Sad mi stalno traži kao šifru da aktivira face id, kao da prečesto ne očitava...
  • smayoo: Je li zamrljana selfie kamera nekakvom piknjicom, kapljicom ili masnim otiskom prsta?
  • vjeko1: Na XS prepoznaje bez problema, naravno bez maske ;-)
  • VanjusOS: hahaha, ova ti je dobra..
  • Riba: Masku na licu. :-P
  • VanjusOS: Riba, kako znaš da imam masku? Stvarno koristim i masku i kaljeno staklo, ali uvijek i prije nisam imao problema..
  • Riba: Jesi pokusao skinuti masku?
  • VanjusOS: probao sam par puta napraviti novi otisak lica, isto se ponavlja.. svaki 10-put možda očita, inače stalno moram šifru koristiti..
  • big_mac: Meni na xs normalno očitava.
  • VanjusOS: ljudi, ima li još netko problema sa očitavanjem lica na iphone? Ja imam Xs Max - te već 10-tak dana teško očitava lice..
  • iAnte: Bok. Zna li netko dobro sredstvo za skidanje silikona? Majstor mi je zas*ao skroz, a ovo sredstvo iz Bauhausa ne djeluje uopće.
  • vjeko1: @smayoo: hvala!
  • big_mac: @ZeljkoB Hvala na preporuci.
  • smayoo: @vjeko1: 4keyboard.com
  • ZeljkoB: [link]
  • big_mac: Kupio sam ajfon 12 pro i sad mi treba neki brzi punjac.Moze preporuka za neki jeftiniji od onog originalnog?
  • vjeko1: Da li netko zna gdje se mogu kupiti naljepnice sa našim znakovima za Apple keyboard?
  • Kloba: Dinamo Tottenham 3:0 - prošli smo dalje jbt ne vjerujem :D

Za vikanje moraš biti prijavljen.

Prijava

Prisutni jabučari

Novo na Jabučnjaku

Teme

Poruke

Komentari

Anketa

Kupujete li profesionalni Mac?

Čekam novi modularni Mac Pro - 48.5%
Novac nije problem, kupujem iMac Pro - 0.7%
Kupujem Valjak, baš je lijep i tih! - 0%
Kupujem polovni Mac Pro tower - 11.8%
Nadogradit ću postojeći Mac Pro tower - 2.9%
Običan iMac 27" mi je dovoljan za posao - 5.9%
Skromnih sam potreba, Mac mini je zakon! - 7.4%
Radim na terenu, mora biti MacBook Pro - 3.7%
Ne diram ništa, stari Mac služi me odlično - 10.3%
Kupujem PC kantu i prelazim na Windowse! - 8.8%

Ukupno glasova: 136
Anketa je završena dana: 08 Svi 2018 - 12:17
Page Speed 1.14 Seconds

Provided by iJoomla SEO