Davor Pasarić 11.07.19

Ljeto je pred vratima, škola je završila i vrijeme je za malo ležerniju temu. Iako Jabučnjak nije gaming portal, ponekad, kada neka igra to zaista zaslužuje, napravimo iznimku i predstavimo nešto izuzetno. Ovaj put to je “FAR: Lone Sails”, igra razvijena od švicarskog tima Okomotive, a u izdanju Mixtvisiona. Igra koristi Unity engine o kojem smo već pisali na Jabučnjaku. Šećer ove priče je što sam tek naknadno shvatio da je suosnivač Okomotivea i njihov tech lead Goran Saric! Nema šanse da to prođe bez intervjua za Jabučnjak! :)

Igra umjetničko djelo

"FAR: Lone Sails" se odvija u postapokaliptičnom svijetu; mora su presušila, a oceani se povukli. Iako je atmosfera siva i nimalo vesela, osjećaj nije neugodan, kao da je u zraku neka smirenost, prihvaćanje situacije kakva jest, a svaki kadar izgleda gotovo kao umjetnička slika. Došao sam u napast razmišljati o tome da od serije screenshota napravim triptih ispis za zid sobe!

FAR: Lone Sails
Usamljena djevojka kreće u istraživanje dna oceana koji je presušio u kataklizmi

Mnogi iz moje generacije koja je odrasla na 8-bitnim i 16-bitnim računalima danas bježe od računalnih igara jer znaju da nemaju vremena da se opet "navuku" na neku igru, a ionako ih život "melje" i nemaju vremena ni za što. Imam važnu poruku za njih: ne mora vas biti strah ove igre, ovo nije jedna od "time sucker" igara koja traži od vas da joj posvetite pola života. Igra će vam uzeti vremena kao dva cjelovečernja filma, ništa više od toga, obećavam!

FAR: Lone Sails
Unutrašnjost kuće konstruktora začudnog postapokaliptičnog vozila

FAR: Lone Sails
Spartansko korištenje boja diskretno daje naglasak onom bitnom za igru

FAR: Lone Sails
Možda bi se uz malo usputno pronađenog goriva golemo napušteno vozilo moglo osposobiti?

FAR: Lone Sails
Period zbunjenosti trajat će kratko; iako izgleda komplicirano, vozilo je jednostavno za upravljanje i održavanje

Stopama najboljih retro hitova!

Iako je meni bilo žao što je igra relativno kratkog trajanja, mislim da je to taman idealna mjera koja me podsjetila na zlatna vremena arkadnih avantura sa zagonetkama koje su bile iznimno popularne sredinom 80-tih i 90-tih godina. Našlo bi se tu raznih asocijacija i elemenata; u vizualnoj čistoći i fantastičnoj atmosferi Lone Sails me asocirao na legendarni "Another World" s Amige i Atarija ST objavljen 1991. godine. Ta igra je u nizu nagrada na kraju završila i u Muzeju moderne umjetnosti u New Yorku. Kada "FAR: Lone Sails" uspoređujem s takvim naslovom, onda znate o kakvoj razini pričamo!

FAR: Lone Sails
U vizualnoj čistoći "FAR: Lone Sails" asocira na nekadašnji hit "Another World"

U načinu razmišljanja koji se očekuje od igrača ova igra me podsjetila na staru 8-bitnu igru Thunderbirds kod koje se tražilo da razmišljate "na dva mjesta". Na što mislim? Da bi se prošlo kroz neke situacije potrebno je upravljati ne samo vašim likom, već i vašom drugom "instancom", a to je u ovom slučaju vaše neobično vozilo. Njegovim mudrim pozicioniranjem, upravljanjem njegovim čekrkom za samoizvlačenje i drugim alatima, možemo naći rješenja za neke, naizgled, bezizlazne situacije.

FAR: Lone Sails
Zagonetke traže "paralelno razmišljanje" - poput genijalnog 8-bitnog hita "Thunderbirds"

Ljubitelje Playstationa će ova platformska forma podsjetiti na još jednu izuzetnu igru, hit "LittleBigPlanet" iz 2008. godine. Iako je to, za razliku od Lone Sails, bila igra prepuna boja, sve u njoj je izgledalo izrazito taktilno, vjerojatno jer je sve izvedeno uz pomoć 3D modela iako je igra dvodimenzionalna, ali upravo ta blaga perspektiva daje jedan poseban osjećaj i životnost cijeloj sceni na ekranu.

FAR: Lone Sails
Ono najbolje iz mehanike predmeta i likova na ekranu mega-hita "LittleBigPlanet" možemo iskusiti i u ovoj igri

Što je ostalo od našeg svijeta?

Teško je opisati taj osjećaj ugode kada uđeš u visoko estetiziran virtualan svijet bez da istog trena započne žurba, panika i nasilje. U poplavi modernih igara gdje se veliča ubijanje i histerija, veliko je zadovoljstvo imati prilike zaigrati igru u kojoj nema žurbe, u kojoj je zvučna podloga ležerna kao pitki jazz, u kojoj nema neprijatelja i u kojoj ponekad možeš minutama jedriti pustinjom bez ikakve potrebne intervencije. Konačno jedna "zombie free game". :)

FAR: Lone Sails
Iako nisu u najboljem stanju, jedra omogućuju kretanje bez goriva, naravno, ako vjetra ima...

Danas je izbor računalnih igara ogroman, mnoge izgledaju izuzetno privlačno kada se pogleda reklama, ali nije rijedak slučaj da je "krivulja učenja" izuzetno strma, kod nekih igara i takva da mnogi odustanu. Upravo taj problem ova igra nema, dapače, jedna je od najintuitivnijih koje sam igrao, a da sam gameplay nije trivijalan. Lone Sails je vrhunski ispolirana igra, jedna od ponajboljih platformskih igara puzzle tipa. Posebno bih naglasio emotivnu vezu koju igrač razvije prema svojem vozilu nakon što s njim prođe kroz razne nevolje. To je odlika samo najboljih igara, kada se igrača uspije do te mjere uvući u virtualni svijet, da mu zaista bude stalo do svog virtualnog junaka i priče iz mašte.

FAR: Lone Sails
Naša mala Lone je zaista sićušna pored gorostasnog vozila kojim upravlja - i koje će joj sačuvati život više puta!

"FAR: Lone Sails" je igra koja se može preporučiti vrlo širokoj publici, mogu je igrati već i stariji osnovnoškolci, a možda ponajviše će u njoj uživati zrela publika i "stara garda" informatičara odraslih uz igre kakve se mogu vidjeti u Muzeju računala PEEK&POKE.

FAR: Lone Sails
Upute neće biti potrebne, vremenom ćete sve iskustveno pohvatati i s lakoćom upravljati ovim brodom na suhom

Kakva Mac konfiguracije je potrebna za igru? Minimalan macOS je 10.12.6, Intel Core i7 iz 2012. ili brži procesor, barem 4 GB RAM-a i GPU klase NVIDIA GT 650m ili AMD u toj klasi. Ja sam igru testirao na daleko snažnijoj konfiguraciji i radi savršeno glatko, ali to je i za očekivati od Mac Pro tower konfiguracije s Radeonom RX 580. Detalje sam stavio na "maximum", a razlučivost ekrana sam podesio na 2560 x 1600 piksela. Autori ne preporučuju igru za Macove koji koriste samo Intel HD Graphics GPU.


Pobrinuli smo se da ovaj prikaz igre ne bude običan i za kraj častimo čitatelje Jabučnjaka razgovorom s Goranom Saricem, jednim od autora ove divne igre!

JABUČNJAK: Gorane, prvo bismo odgonetnuli sam naziv igre, je li "FAR" možda akronim?

GORAN: Ne, zaista samo znači "daleko", željeli smo već u naslovu dati do znanja da je u pitanju daleko putovanje.

JABUČNJAK: Ima li glavni lik ime?

GORAN: Naravno, zapravo je to ona i zove se Lone.

JABUČNJAK: Koliko je sveukupno trajao razvoj, a koliko je bilo potrebno za Macintosh izdanje?

GORAN: Na "FAR: Lone Sails" smo sveukupno radili tri godine. Nas petoro dijelilo je 250% radnih zadataka zajedno, teško je reći koliko je točno vremena utrošeno na konverziju za Mac. Sjećam se kako smo morali postaviti OpenGL kao standardni odabir jer u to vrijeme većina Mac korisnika nije prešla na novije operativne sustave koji su podržavali GPU drivere s pravom podrškom za Metal koji je daleko brži. Ukratko, rekao bih da smo na Mac izdanju radili par mjeseci.

JABUČNJAK: U vizualnom stilu se može primijetiti određena sličnost sa starijom igrom, "DUR"?

GORAN: Ha-ha, istina, Don, naš glavni umjetnik, radio je sa mnom na DUR-u dok smo još bili studenti. Igru nismo nikada dovršili, ostala je na razini prototipa.

FAR: Lone Sails
Komad starog željeza koji svira violinu? :)

FAR: Lone Sails
I snagom svoje glazbe podiže kamenje i stijene? Upravo to! :) Isprobajte besplatan demo!

JABUČNJAK: Što je bio najveći izazov, a na čemu ste izgubili najviše vremena?

GORAN: Na mehaniku ponašanja vozila. Bilo je naporno jer nikada nismo znali jesmo li složili dobru ravnotežu između stvarnog fizikalnog ponašanja vozila i težine same igre.

JABUČNJAK: Postoji li kakva anegdota iz perioda razvoja igre?

GORAN: Smiješna stvar o kojoj uopće nismo razmišljali tijekom razvoja bila je ta što Don, koji je i došao na ideju s vozilom, uopće nema vozačku dozvolu. :)

JABUČNJAK: Rainy Cat Fight iz 2014. godine je igra razvijena za Oculus Rift uz dodatno korištenje mobilnih telefona kao kontrolera. Čak i danas VR oprema još nije postala mainstream, kako je kod igrača prošao Rainy Cat Fight? Koliko je uža publika za takve igre?

FAR: Lone Sails
Eksperimentalna multiplayer igra zamišljena za Oculus VR

FAR: Lone Sails
Uz posebnu aplikaciju mobitel postaje virtualno oružje!

GORAN: To je dobro pitanje! Rainy Car Fight je također bio studentski projekt. Izveli smo ga unutar tri mjeseca i nikada nije završio na tržištu. Nemam ideju koliko je veliko to tržište, ali ako pratimo uspjehe igara poput "Beat Saber", mogao bih zaključiti da to tržište raste.

FAR: Lone Sails
Stereo pogled kroz VR naočale prenosi vas u drugu stvarnost

FAR: Lone Sails
Naravno, kišobrani nisu neophodni, ali pomažu u doživljaju! :)

JABUČNJAK: Na kojem projektu sada radite i možemo li ga isto očekivati na Mac platformi?

GORAN: Radimo na novom projektu od siječnja ove godine. Bit će nalik na "FAR: Lone Sails", ali naravno, različit. Ne mogu mnogo reći o tome u ovom trenu. Nismo sigurni hoćemo li ga izdati i za Mac. Ovisi koliko će truda biti potrebno. Naša prodaja za Mac čini svega oko 2% sveukupno prodanih kopija.

JABUČNJAK: Kakva je zajednica programera igara u Švicarskoj? Je li okruženje poticajno, ima li vas mnogo?

GORAN: Game development scena u Zürichu je prilično malena. Većina nas je studirala razvoj igara na Zürich University of the Arts. Proteklih godina pojavilo se par studija koji su postali poznati. Najveće ime je Giants Software, oni su stvorili Farming Simulator franšizu. Kako je scena mala i svi se međusobno poznajemo, izmjena iskustava i mišljenja se događa cijelo vrijeme.

JABUČNJAK: Za kraj, možda neka poruka mladim programerima koji maštaju o izradi igara poput FAR: Lone Sails?

GORAN: Treba biti organiziran, discipliniran - i zdrav! Uvijek je težak zadatak završiti igru u malom timu, a ako te brinu drugi problemi, onda je sve još mnogo teže. Ne treba se truditi nešto učiniti savršenim, niti jedna igra ionako nikada nije završena, treba se potruditi stvoriti bilo što dovoljno dobro da izađe na tržište. U mom slučaju velika pomoć je bilo bavljenje sportom. Trčim tri do četiri puta tjedno i trudim se ne jesti smeće kako bih ostao mentalno u formi. Treba se držati zacrtane vizije, temeljnih ciljeva koje želiš postići kod svoje ciljane grupe korisnika. Nemoj pokušavati raditi sve, radi svega par stvari, ali njih onda radi dobro. Publika nije glupa i vrlo brzo će nanjušiti igru bez vizije i jasnog fokusa.

JABUČNJAK: Hvala ti na razgovoru i fantastičnoj igri, a ako budeš u blizini Rijeke, pozivamo te u posjet našem Muzeju računala PEEK&POKE!

GORAN: Hvala na interesu za našu igru i studio, moji su inače iz okolice Zadra, ako budem u prolazu kroz Rijeku, svakako ću se javiti!

FAR: Lone Sails
Još čitate? Što čekate, utonite u gotovo filmsku atmosferu ove jedinstvene igre!

 

Komentari  

hal9000
+1 15-07-2019 | 12:34
Izgleda kao nešto uz što bih drobio sate i dane. Well done. Ima kakav video iz gameplay-a za pogledati?
Citiraj
smayoo
+1 15-07-2019 | 15:26
Davore, jbt, baš me navlačiš... :)
Citiraj
Riba
15-07-2019 | 16:00
Ne morate se bojati, nije tip igre koji te navuče na sate igranja. Ako te i navuče, za dva dana ćeš biti gotov. :)

Nevezano, mislim da je na samom početku igre Lone pored stabla ispod kojeg je grob, nakon čega kreće na put. Možda sam u krivu jer je bilo dosta sitno a ja sam ćorav?
Citiraj
smayoo
15-07-2019 | 16:47
'O'te u q..c... :)
Je li sila instalirati Steam radi toga? Je li jeftinije preko Steama? Preko gog.com i humble store je 14,99€. Ima li neke prednosti kupovina kojim od tih kanala?
Citiraj
dpasaric
+1 15-07-2019 | 17:31
Imao sam Steam od prije i nije problem, ali te razumijem - i ja sam u klubu onih koji ne instaliraju ništa nepotrebno, a idu mi na živce svi ti dodatni "shellovi za nešto preko kojega onda nešto". Najdraže mi je imati igru kao zaseban App i to je to. Nisam probao konkretno na ovoj igri, ali na mnogima jesam - nakon što i se downloada i aktivira putem Steama, kasnije Steam više nije neophodan, igra će raditi i bez njega. Mislim da je to slučaj i ovdje. Ako se pak može kupiti drugdje jeftinije, zašto da ne!
Citiraj
petros
15-07-2019 | 19:01
Jaoooo precool! 8) Za koje platforme sve radi, da li postoji za iPhone, tj. iPod touch? Ili za iPad ako traži veći ekran?
Citiraj
Gjuroo
15-07-2019 | 19:17
smayoo je rekao:
'O'te u q..c... :)
Je li sila instalirati Steam radi toga? Je li jeftinije preko Steama? Preko gog.com i humble store je 14,99€. Ima li neke prednosti kupovina kojim od tih kanala?


Kulike vidim, ista je cijena na GOGu i na Steamu.
Za razliku od vas starih prdonja i obiteljskih ljudi, ja si još uvijem mogu s vremena na vrijeme priuštiti vremena za neku igru. Koristim GOG jer su oni došli do mene prije nego Steam. Naime, negdje na internetima mi se pojavila reklama za Baldur's Gate s ponudom koju nisam mogao odbiti. Mislim da je igra bila oko 1 evra. Onda sam si za 10ak evra kompletirao BG I, BG II, Icewind Dale I i II...
Prije tog "ukazanja" sam i ja bio - "ma nema šanse da se sad ulogiram na neki sajt za igrice".
Elem, za Steam ne znam, ali na GOGu tu i tamo zbilja budu neki bolesni popusti, pa čak i FREE igrice. Opet, nisam toliko blesav da ću kupiti svako smeće samo zato što košta evr ili manje, ali ponekad skinem neku FREE igru, pa neka stoji.

Mislim da sam "Launcher" nije ni potreban za igranje igra. Može i bez njega, a pogotovo nema smisla imati ga za samo jednu igru. Govorim za GOG, za Steam ne znam.
Citiraj
dpasaric
15-07-2019 | 21:36
@petros - ne, nema za iOS, mislim da je caka u tome što bi to tražilo da se upravljanje likom izvede skroz drugačije, bilo bi lako s vanjskim kontrolerom PSX tipa, ali opet, malo tko koristi to uz tablet. Igra je raspoloživa, naravno uz Windowse, i za Playstation 4 i Xbox One. Dodat ću sada link u uvod, zaboravio sam. Sorry! :)
Citiraj
Robert_84
+1 18-07-2019 | 01:00
Another World
Flashback
Blackthorne

i dosta kasnije

Heart of Darkness

svaka je malo remek dijelo, no niti jedna ne bi postojala bez Prince of Persia, dobri stari 386, a kasnije i PSX :)
Citiraj
dpasaric
+1 18-07-2019 | 08:50
Da, Prince of Persia je bio legendarna igre divne animacije, sjećam se da sam ga imao i na Atariju ST. Fragmenti da bi takve igre bile moguće stvarali su se godinama kroz niz igara, bilo je sjajnih primjera mekane animacije još na 8-bitnim računalima, uvijek se sjetim igara poput Tir Na Nog i Dun Darach za ZX Spectrumu.
Citiraj
Robert_84
18-07-2019 | 13:18
dpasaric je rekao:
Da, Prince of Persia je bio legendarna igre divne animacije, sjećam se da sam ga imao i na Atariju ST. Fragmenti da bi takve igre bile moguće stvarali su se godinama kroz niz igara, bilo je sjajnih primjera mekane animacije još na 8-bitnim računalima, uvijek se sjetim igara poput Tir Na Nog i Dun Darach za ZX Spectrumu.



jel ti to hoces dat do znanja da si "nesto" stariji od mene :)
Citiraj
dpasaric
18-07-2019 | 20:59
Haha, ne znam to, ali ako ti je "_84" godina proizvodnje, onda svakako jesam! ;) Zanimljivo je gledati razvoj igara i kako su starije utjecale na novije, kako se neka nepisana pravila stvaraju u tom procesu i dobivamo "gaming kulturu", neke stvari se danas jednostavno podrazumijevaju , u smislu načina upravljanja likovima, ali i dolazi do nastanka nekakvog kolektivnog DNA igara koji se prenosi iz jedne u drugu, npr. nakon što netko uvede neki super način za prikaz levela na neki način, vrlo brzo se pojave nove igre koje uzmu ideju i onda je unaprijede. Igrači mnogo toga već znaju i u sasvim novoj igru upravo radi tih nepisanih pravila. Recimo kako je bilo super pratiti prve izometrijske igre tipa Ant Attack, pa kasnije Tornado Low Level, a onda je došao Knight Lore koji to doveo na novu razinu... ah, bila su to tada baš uzbudljiva vremena. :)
Citiraj
smayoo
+1 01-08-2019 | 21:53
Prenosim komentar mog prijatelja koji nije na Jabučnjaku, ali je igru kupio nakon što je pročitao Davorov članak:

Lone sails je stvarno iznimna igra. Ne znam koga staviti ispred, to ili Thalos. Drugačije su ali mrak.

Fora je u tome da je igra atmosferična. Nije cilj da se ubiješ u riddleovima pa da zaglaviš. Uvijek relativno lako odeš dalje. Ali zato je cijela ta priča traje relativno dugo dok obaviš, da igra ne završi odmah. A nije ti bed što traje jer je atmosfera gušt. Plus, oko tog maintenancea dok stvar juri na motor ima dovoljno posla da imaš što raditi. A kad je na jedra, to je ono... puste te da guštaš. Jako dobro pogođeno za ljude koji su tu da se ufuraju i guštaju. Nije često.
Citiraj
Dijete
+1 01-08-2019 | 22:54
GRIS, igra iz Spanjolskog studija mi je podjednako remekdjelo ko F:LS.... mozda bih ju ipak stavio par pedlja ispred F:LS https://store.steampowered.com/app/683320/GRIS/

Divna atmosfera, soundtrack i fina jednostavna mozgalica sa trcanjem :D
Citiraj
Robert_84
+1 01-08-2019 | 23:19
dosta studija se vraca korijenima gdje su igru mogla izradit 2-3 ili do 10tak clanova tima. Danas jedan tim treba 60 mil dolara da izbaci polu proizvod i cim im se "iduci" naslov ne proda u mil tirazi, odmah zatvaraju vrata. Dok sa druge strane ima ovakvih ili indie naslova, koji kostaju do 10 € a mogu se igrati mjesecima...

Ja sam recimo igrao Train Valley 1 i 2 ulozio preko 250 sati ako ne i do 300 moram bas pogledat steam.... dok recimo prosjecnu AAA+ igru igram od 12-15 sati... nekad vise ako se vrijeme u naslovu zbraja i dok je " pauza " u tijeku...
Citiraj
Anonimac
+1 11-10-2019 | 07:32
Igrao, stvarno je fantasticna igra, iako kratka
Citiraj
Sigurnosni kod
Osvježi

Komentiraj

Vikalica™

Zadnja poruka: pred 6 sati, 6 minuta
  • Zdravac: Da, istina.
  • Dijete: nije sve u reziserima, ima nesto i u producentima...
  • Zdravac: Ja ogledao prvu epizodu See, i naravno, sve moraju zajebati sa glupim vulgarnim i neobjašnjivo nepotrebnim scenama gdje ubiju svu čar pustolovne akcije. Stvarno ponekad ne razumijem tu potrebu režisera da idu baš za extremima.
  • stefanjos: for all man kind i moring show su meni odlicni. nemam predispoziciju za free, ali razmisljam si uzet pretplatu, ali malo mi je toga za cijenu koju mi se nudi s obzirom da sam zadovoljan i netflixom
  • drlovric: Dobio sam evo 12 mj ATV pretplatu uz novi iPhone 11. Jel ima nesto vrijedno za pogledati tamo? Neka preporuka? :)
  • dpasaric: Evo imate osvrt, pa javite dojmove u komentarima!
  • energyman: Ovo je predivno, konačno i base specka vrijedi nešto. Ide moj 2017 MBP na prodaju uskoro :D
  • stefanjos: znam za us$, trazim davorovu preracunutu cijenu s marzama :D
  • drlovric: $2800
  • stefanjos: koliko je base_ napokon nesto sto bi mogao uzeti kad mi crkne early 2013 retina 13 >(
  • drlovric: Bice eto najverojatnije moj MBP 2018 na prodaju uskoro, ako nekoga bude zanimalo :)
  • drlovric: Meni se ovaj laptop svidja. Vjerojatno cu ga kupiti 16/32GB sa 1TB SSD. Al ne mogu da vjerujem da u 2020. godini jos uvijek imaju 720p front cameru. Facetime stvarnno izgleda jadno :)
  • Soffoklo: @dpasacric to je sa 8TB SSD-om i 64GB RAM-a? Dobro je što je početni model iste cijene kao i 15,4" uz novije zvučnike, bolju tipkovnicu, itd
  • Soffoklo: S obzirom da su Japanci gazde Vibera još je i dobar po pitanju kiča, ali svakako je bolji od Facebookovog špijunskog sranja pod imenom WhatsApp
  • dpasaric: MacBook Pro 16" :) Preračunao sam koliko će kod nas stajati top model: nešto manje od 57.000 kn :)
  • JOHN: Trebale bi postoajti dvije verzije. Jedna osnova za razgovore, video poziv, poruke, a druga verzija sa svim ostalim govancima(stickeri i sl.)
  • JOHN: Viber je kič, a u tom smjeru lagano ide i whatsapp
  • JOHN: A za 15 su rekli zbogom!
  • drlovric: Meni je Viber super, koristim ga godinama i radi ko grom.
  • Matija klc: Uzas koliko je taj Viber po mojem misljenju iza Whatsappa. Opca katastrofa. A moram ga koristiti radi pojedinih kolega sa posla.
  • drlovric: Stigao nam novi MBP :) Nije cak nesto nenormalno ni skup :)
  • JOHN: Krasno
  • energyman: Ne potpisuje se više iOS12
  • JOHN: nisam dugo radio povratak na stari softver, jel ga moguće napravit a da se ne pregazi cijeli sadržaj?
  • JOHN: Ne koristim viber jer mi je kićavi šit. Definitivno ova zadnja verzija ios 13 ima problema. Daleko fluidniji mi je bio na ios 12. Za vikend ću ga vratit na 12, ako se još bude potpisivao, A i moram vidjeti što će mi falit od zadnjeg backup-a. iPhone xs također
  • Pixie: Ej ekipa, sto od Apple ekosistema ne stima u Hrvatskoj? Jel Apple Pay podrzan? Apple card? Gledam sto od stvari koje sam aktivirao u Americi mogu koristit kad se vratim doma..
  • smayoo: Ja viberu ne dozvoljavam pristup kontaktima
  • Matija klc: Ljudi moji kako meni steka Viber. Kada hocu novi kontakt pronaci ucitava 10 sekundi kontakte iz imenika. Ne znam dali vama tako? Ios13,iphone xs.
  • yawn pong: Meni je Weather u iOS13 krenio resetirati lokacije. Svako jutro se probudim sa Sant Clarom i New Yorkom iz nekog razloga
  • JOHN: Hrpa nesposobnih mulaca, to su fakin osnovne stvari.
  • JOHN: IOS13 je još jedan od nizu šitova koji ispadaju iz Apple. Zblesira mi se imenik, kad dolaze notfikacije tekst izlazi izvan okvira notifikacije pa je na bijeloj podlozi gotovo nečitljiv, editiranje je teksta je toliko nezgrapno da je tanka linija između select i edit. Kud ne napravi backup isti dan prije samog updejta. Šlamperaj, samo takav
  • ecvis17: u svakom slucaju serverska spika na desktopu ... nije za svakoga naravno ali zanimljivo
  • ecvis17: i da i ne ... fedora je kao neki base ... iako ne kuzim ni ja kako onda govore da je bare-metal hypervizor ...
  • smayoo: Nisam čitao pažljivo. Sorry. Ali - onda to nije OS, nego samo hypervizor
  • ecvis17: @smayoo kako mislis? zar to nije ovisno o tome sto imas u virtualkama ...
  • Pixie: Hvala puno
  • Riba: 64
  • Riba: Da, About This Mac -> System Report -> Software -> Applications, sortiraj po stupcu 32bit/54 bit
  • Pixie: Postoji li mogucnost da provjerim na MBP koje su mi aplikacije 32bitne? Odnosno, sto ce mi prestati raditi kad instaliram Catalinu?
  • smayoo: Sve su napisali, osim što nigdje ne piše koji aplikacijski softver se može koristiti. Genijalci... :)
  • ecvis17: OS posvecen sigurnosti [link]
  • Moonlike: Photo Mechanic
  • smayoo: Photos
  • VanjusOS: koji program koristite za slike, mislim u privatne svrhe, za ažuriranje albuma, sortiranje, pregledavanje..?
  • Zdravac: @MBPruleZ ne treba ti USA, ali ne možeš ni sa nekom iz druge zemlje. Trebaš odabrati po plaćanje "none", a kasnije imaš bonova za kupiti, koje si "radeem" na svoj USA acc. To tak funkcionira bez beda
  • drlovric: [link]
  • drlovric: Ovo mi se ne cini skupo. Ako nekome treba :)
  • MBPruleZ: IP-om uđem unutra vidim sadržaj. kreirao i appleID sa USA podacima ;) ali dio s naplatom ne prolazi jer očito moram imati USA bank card ili nešto takvo... netko ima ideju šta i kako?
  • MBPruleZ: Možda već pisano, postoji način za aktivirati free trial za ATV kod nas. Skinuo app na FireStick4K, VPN-om sa USA
  • lastavica: Probaj s VPNom, sta vi da ti je IP u USA, ali ja sam probao HR HBO nekako gledati pomocu VPNa van, i izgleda da HBO dosta pazi na to za razliku od netflixa te je 90% servera blokirano i ne moze se pristupiti stranici, ali moguce da je s HBO US druga priča. Ništa ne škodi da probaš, ako nemaš vpn, mislim da svaki ima neku trial verziju pa probaj :)

Za vikanje moraš biti prijavljen.

Prijava

Novo na Jabučnjaku

Teme

Poruke

Komentari

Novo u Appleu

Anketa

Kupujete li profesionalni Mac?

Čekam novi modularni Mac Pro - 48.5%
Novac nije problem, kupujem iMac Pro - 0.7%
Kupujem Valjak, baš je lijep i tih! - 0%
Kupujem polovni Mac Pro tower - 11.8%
Nadogradit ću postojeći Mac Pro tower - 2.9%
Običan iMac 27" mi je dovoljan za posao - 5.9%
Skromnih sam potreba, Mac mini je zakon! - 7.4%
Radim na terenu, mora biti MacBook Pro - 3.7%
Ne diram ništa, stari Mac služi me odlično - 10.3%
Kupujem PC kantu i prelazim na Windowse! - 8.8%

Ukupno glasova: 136
Anketa je završena dana: 08 Svi 2018 - 12:17
Page Speed 0.48 Seconds

Provided by iJoomla SEO