Tomislav Ribičić 07.05.12

Iako slovi kao kvalitetan, i Apple hardver nas zna ponekad neugodno iznenaditi. To nas ne treba previše čuditi; utroba svakog Macintosha sastoji se od istih organa kao i kod njegove PC braće (pogotovo od prelaska na Intel arhitekturu) i podložna je istim problemima, tako da sve na koncu ovisi o izlaznoj kontroli kvalitete. Na sreću u posljednje vrijeme kvarovi nisu česta pojava. Od poznatijih kvarova možemo izdvojiti masovno otkazivanje superdrive pogona u iMac modelima i prijenosnicima za koje nije neobično da posustanu otprilike nekoliko tjedana nakon isteka garancije. Olakotna je okolnost što zamjenski uređaj nije skup, pogotovo ako se odmah odlučite za zamjenski eksterni uređaj ili naručite zamjenu s poznatog www.macsales.com.

Zašto se stvari kvare?

Dok ne pređemo na bio-računala gdje će krivac biti bakterija, u gotovo 99% slučajeva kvarovi na elektroničkim uređajima izazvani su dugotrajnim izlaganjem visokoj temperaturi. To je posebno izraženo kod kompaktnih i prijenosnih računala gdje je učinkovito hlađenje često podređeno minijaturizaciji i unutarnje komponente rade na graničnim temperaturnim područjima. Najčešće nakon nekog vremena dolazi do sušenja elektrolitskih kondenzatora u dijelu za napajanje što u konačnici dovodi do poteškoća pri radu ili uključivanju uređaja. Iako simptomi preplaše vlasnika (računalo uopće ne radi), kvar je relativno jednostavno i jeftino popraviti. Ovo je do sada bilo izraženo na bijelim iMac G5 modelima, iako se ne bih čudio da uskoro slični problemi zadese i Intel modele.

1.jpg
Uz pomoć slike lako ćete i sami dijagnosticirati kvar. Hint: desni je dao svoje

Drugi problem koji se može pojaviti jest da jedna od komponenti (najčešće centralni ili grafički procesor) zbog zagrijavanja i naprezanja izgubi kontakt sa matičnom pločom. Većina današnjih komponenti koristi BGA (Ball Grid Array) tehnologiju gdje su elementi sa pločom povezani malim kuglicama lemne legure koje se nalaze između komponente i ploče i do nje je nemoguće doprijeti za razliku od klasičnih lemnih tehnika. Dio problema je i u činjenici da već neko vrijeme olovo zbog svoje toksičnosti nije dozvoljeno kao sastojak lemne legure čime je ista izgubila neka dobra svojstva i podložnija je pucanju. (ali eto, nije otrovna).

2.jpg
Ovako navodno izgleda loš BGA spoj. Meni svi izgledaju isto!

U ovom slučaju popravak nije jednostavan iako ćete po netu naići na savjete kako to napraviti uradi sam metodom pomoću pištolja za skidanje boje. Neke od metoda ne bi nikako preporučili! :) Ideja je da se procesor ili ploča toliko zagriju da se lem rastali i nanovo napravi problematični spoj. Pravi primjer kada se klin klinom izbija.

Don’t do this at home. Ili drugdje.

Iako je privlačna, ovu “uradi sam metodu” preporučio bih samo ako vas ne zanima dugoročno rješenje ili je uređaj toliko star da ulaganje u propisan servis nema smisla jer ovakvi popravci najčešće ne traju duže od nekoliko mjeseci. Ili volite opasnost.

I konačno, može doći do samog kvara na komponenti, bilo da je to procesor, memorija ili neka od pasivnih komponenti. U tom slučaju zamjena je jedina opcija.

Što nakon kvara?

Moj je uobičajeni postupak baciti oko na Ebay gdje se danas može pronaći doslovno sve i provjeriti dostupnost i cijenu zamjenskog dijela. Ako ste vješti sa rukama i sposobni napraviti zamjenu sami, proći ćete višestruko jeftinije nego da prepustite nabavku i zamjenu ovlaštenom servisu.

U današnjem društvu masovne potrošnje pokvarene stvari se bacaju i kupuju nove jer se smatra da ih se ili ne može ili ne isplati popravljati. No, je li to zaista tako?

Case study - MacBook Pro iz 2008 godine

MacBook Pro serija iz 2008 godine koristila je nesretni nVidia GT8600 grafički procesor. Dotični je patio od konstrukcijskog problema koji je dovodio do pojačanog zagrijavanja koji bi u konačnici izazvao potpuno otkazivanje računala. Imali smo brojne primjere ovog kvara u našem forumu, a jedan od njih je zadesio i autora ovog teksta. nVidia je ovaj problem priznala, pogođene su bile velike serije PC i Mac računala iz tog razdoblja, a Apple je svim vlasnicima zauzvrat ponudio produženu garanciju i besplatno vršio izmjenu matične ploče svim vlasnicima sporne serije koje je zadesio kvar.

Međutim, nije sve tako bajno. Da bi zaslužili besplatnu zamjenu, servis mora iz ploče pročitati informacije iz grafičkog procesora, a to je bilo moguće samo ako je računalo prošlo barem “startup chime” zvuk. U mom slučaju to nije bilo moguće, pa tako ni besplatna zamjena. Drugi problem je što zamjena ploče nije trajno rješenje, jer će i zamjenska ploča patiti od istog problema kao i originalna, i postoji rizik od identičnog kvara, kao što su neki to i iskusili i to višekratno.

Ebay je bio preveliki rizik u ovom slučaju jer se radi o dijelu koji često otkazuje. Većina prodavača nije nudila nikakvo jamstvo, a i povećana potražnja je povećala cijene ponude. Križamo to. A križam i službeni servis jer nema smisla investirati u skup servis za 4 godine star stroj i krećem u potragu za jednim od sve malobrojnijih servisa koji to može i zna napraviti.

Igrom slučaja servis je našao mene prije nego ja njega. Sam postupak popravka se svodi ili na tzv. reballing proceduru kada se svi BGA spojevi nanovo prelemljuju uz moguću zamjenu samog procesora budući da reballing podrazumijeva skidanje elementa za ploče, čišćenje kontakata i ponovno lemljenje. Zamjenski grafički čip je naručen i operacija je mogla početi!

Prvi korak je naravno vađenje matične ploče iz MacBooka kako bi doprijeli do procesora koji se nalazi s donje strane. Uz izvrsne upute dostupne na iFixIt stranicama i ispravan alat, ploču je moguće prilično brzo izvaditi.

3.jpg
Nakon što premotamo dosadni dio skidanja gornjeg poklopca, ovo je scena koja nas dočeka. Primjetite ventilatore za hlađenje s obje strane.

 

4.jpg
Matična ploča s donje strane

Procesori se nalaze s donje strane ploče i naliježu na rashladni element koji pomoću tzv. toplinskih cijevi odvodi toplinu na na dva rebrasta hladnjaka s lijeve i desne strane koje rashlađuju dva ventilatora. Ako prašina zapriječi protok zraka kao što je bio slučaj kod jednog MacBooka, to je siguran put u katastrofu. Propušite povremeno hladnjake kroz stražnji otvor pomoću komprimiranog zraka! Ako pritom povirite kroz stražnji otvor za hlađenje primjetit ćete i izdašne (čitaj: pretjerane) količine paste za hladnjak koje mora biti čim manje. O tome se svojevremeno dosta raspravljalo po netu.

5.jpg
Jao!

 

6.jpg
Kao na motorima sa unutarnjim izgaranjem: Heatpipe i rashladni elementi

 

7.jpg
Dežurni krivac - Nvidia GPU

Grafički procesori danas su najveći generatori topline. Kod MacBooka Pro iz 2008 godine radi se o GeForce 8600M GT modelu koji je kako sam već spomenuo došao glave velikom broju prijenosnika neovisno o proizvođaču te je sama Nvidia priznala problem.

Prvi korak ka ozdravljenju je skidanje Nvidia GPUa sa ploče. Umjesto kojekakvih plamenika i vrućih pištolja, za to se koriste profesionalni alati namijenjeni upravo za to. U osnovi potrebno je sam element zagrijati na dovoljnu temperaturu da se kontakti rastale i da se procesor može odvojiti od ploče a da se pritom ne ošteti ni ploča niti okolni elementi. Namjenski uređaj koristi usmjerenu infracrvenu energiju za zagrijavanje željenog BGA elementa.

8.jpg
GPU je spreman za skidanje!

 

8a.jpg
Burn Baby, burn! Plinovi koji se otpuštaju pri zagrijavanju ploče su toksični!

 

9.jpg
Uspjeh!

 

10.jpg
Očišćen GPU...

 

11.jpg
...i njegovo mjesto na ploči

Nakon skidanja GPUa potrebno je očistiti kontakte na ploči i na procesoru i pripremiti ih za reballing, što znači da treba nalemiti nove kuglice na kontakte procesora kako bi se isti mogao vratiti na ploču. Za to se koristi odgovarajuća šablona koja će pozicionirati svaku kuglicu na svoj kontakt s donje strane procesora.

Uz GPU, nije rijetkost da nastrada i video memorija koju koristi GPU, što se i dogodilo u jednom slučaju, tako da je bilo potrebno zamijeniti i RAM čipove. Postupak je gotovo identičan.

12.jpg
Video RAM je uklonjen

 

13.jpg
Bolesnici na okupu

 

14.jpg
Šablona za kugličenje!

 

15.jpg
Vjerujem da je sada svima jasno zašto se ovo zove Ball Grid Array

 

16.jpg
Svaka je kuglica na svom mjestu

 

17.jpg
GPU sa svježim kuglicama spreman za vraćanje na svoje mjesto

Nakon pripreme GPU-a, tj. reballinga, vrijeme je da se isti vrati na svoje mjesto. Za to se koristi sličan postupak zagrijavanja kako bi se kuglice rastalile i GPU zalemio na ploču pri čemu je potrebno izuzetno precizno namjestiti čip na ucrtanu poziciju na ploči kako bi svi kontakti bili poravnati. Ovaj je dio postupka kritičan jer i najmanja greška rezultirati će neuspješnim popravkom i ponavljanjem čitavog postupka!

Pri sastavljanju potrebno je dobro očistiti površine rashladnog elementa i procesora koje naliježu jedna na drugu kako bi se toplina čim bolje prenosila na hladnjak. Za to se koristi kvalitetna termovodljiva pasta u što tanjem sloju koji je dovoljan de eliminira zrak između hladnjaka i procesora kako bi prijenos topline bio čim učinkovitiji. Usput je dobro ukloniti prašinu sa hladnjaka i ventilatora.

18.jpg
Hladnjak sa termo pastom spreman za montažu matične ploče

 

19.jpg
Čisti ventilatori su osnova dobrog hlađenja

 

20.jpg
Nakon vraćanja ventilatora na mjesto, stavlja se nova traka koja usmjerava strujanje zraka kroz hladnjak

Nakon sastavljanja slijedi veliki trenutak - prvo uključivanje uređaja kada ćemo konačno znati je li zahvat uspio! Donedavno mrtvi laptop prodisao je novim životom:

21.jpg

Epilog

Moj MacBook radi bez problema već nekoliko mjeseci a kako bi mu maksimalno produžio život odlučio sam koristiti neki od stalaka za laptop koji poboljšavaju hlađenje. Ponuda stalaka kod nas je ponešto anemična, a osjećam nelagodu dok plaćam nekoliko stotina kuna za odljevak od jeftine plastike. Online potraga je otkrila zgodan Macallyjev EcoFan stand od bambusa, međutim cijena me ponukala da se pokušam sjetiti gdje sam nešto slično već vidio... i sjetio sam se! Upoznajte IKEA Magasin cjedilo za posuđe:

22.jpg

Čini se da više nije dostupno na IKEA stranicama ali je kupljen u Italiji za pun 1 euro (!). U slučaju da ga ne pronađete, postoji velik broj identičnih cjedila online za šaku eura. Naravno isti nije smjesta pogodan za korištenje kao što vidite na slici. No u par sitnih preinaka, došao sam do ovoga:

23.jpg

Preklopni dio okrenut je naopako, i više se ne može sklopiti, ali zato nosač bez problema može prihvatiti i 17” model. Kad mu otpilim dvije letvice što bespotrebno strše, bit će savršen laptop stand za recesijsko doba.

Moram spomenuti i drveni stalak domaće proizvodnje! Jabučnjak uvijek rado pomaže malu privredu. :)

 

I za kraj...

 

Jabučnjak se zahvaljuje RAM-Servisu i vlasniku Darku Šturlanu koji je za nas dokumentirao proces popravka i pokazao kako ništa nije nepopravljivo. Osobno se zahvaljujem što je usput vratio moj MacBook u život a kako čujemo i još nekoliko u međuvremenu i zaslužio je naše preporuke.

U slučaju da ste vlasnik opisane ili neke druge serije MacBooka (ili nekog drugog modela) sa hadverskim kvarom ne bacajte ga; moguće je da je popravak sasvim prihvatljiva opcija. Preporučamo vam RAM-Servis gdje će obaviti brzu dijagnostiku kvara i procjenu cijene popravka koja je u mojem slučaju bila višestruko niža od ponude službenog servisa. Ovo naravno vrijedi i za bilo koji drugi komad elektroničke opreme. Svakako posjetite i njihovu Facebook stranicu gdje možete ostvariti dodatne popuste na uslugu.

 

Komentari  

dpasaric
08-05-2012 | 00:13
Često krenem u popravak nečega (ne neophodno Maca) i već unaprijed znam da je to financijski gledano često besmisleno jer novi slični uređaj stoji znatno manje nego li vrijednost vremena koje uložim u popravak. Ipak, volim popravljati stvari jer mi je jednostavno žao da nešto bude odbačeno samo zbog manjeg i ispravljivog nedostatka. Nije li npr. žalosno baciti cijeli Macov motherboard jer je npr. spržen samo Ethernet?

Općenito smo se kao ljudsko društvo počeli ponašati bahato, trošimo bez mjere i razloga, proizvodimo gomilu proizvoda za jednokratnu upotrebu i time generiramo tone smeća. Kultura popravka biva istisnuta filozofijom zamjene novim, makar i na kredit. Petlja koja mora u jednom trenu puknuti.

Macovi su pak posebna priča, na njih se ionako više gleda kao na kućne ljubimce, a ne kao na strojeve. Naravno da će većina korisnika učiniti sve da ih ozdravi i odgodi im mirovinu za još koju godinu, a ovaj vodič je odličan poticaj da se krene tim putem! :-)
vicko
08-05-2012 | 13:42
Odličan članak! Obožavam ovakve prikaze, svaka čast.

Inače, moj iMac (lampa 15", G4 800MHz, 1 GB, OSX 10.4.11) iz 2002. godine upravo navršava 10 godina, i "da pokucam u drvo" još radi...
Ogi
08-05-2012 | 16:48
Wow! Nisam znao da ima ljudi kod nas koji to rade. Svaka čast!
zabac
08-05-2012 | 21:52
A je li tajna koliko je (ili bi) popravak koštao? Ovaj je bio valjda gratis ili se simbolično naplatio zbog reklame. Hvala
Riba
08-05-2012 | 23:44
Popravak je plaćen ali je nezahvalno objavljivati cijenu jer ovisi o dijagnozi, je li potrebno mijenjati čip ili ne, što se mijenja itd, itd, pa si nisam uzeo slobodu o tome raspravljati!
Djuro genijalac
09-05-2012 | 07:25
A taj bi gospodin onda mogel popraviti i ethernet port na iMacu koji je spržil udar groma? Bijeli, iMac, Core 2 Duo, 2 GHz...? Sad je vezan na mrežu preko USB to ethernet adaptera....
rusty
09-05-2012 | 15:49
ma ovo je prejako! Svaka čast na ovom članku i naravno na vrlo vrlo zahtjevnom zahvatu koji je u konačnici u potpunosti uspio.

GZ!
Renzo
09-05-2012 | 16:44
Pročitavši naslov pomislih da je izabran novi Papa :-).
Šalu na stranu, dobar članak i svaka čast dečkima na
trudu i puno sreće u radu.
Dea
09-05-2012 | 18:21
Pozdrav svima,
ja sam Dea i samnom se srećete prvo kada dođete u servis. Ovim putem pokušati ću vam objasniti neka pravila postupanja, servisiranja i okvirne cijene servisa prijenosnika.
Kao prvo bih voljela napomenuti da nisu svi kvarovi popravljivi ali zato nešto više od 80% je. Kada se pristupi popravku ploče vrši se opširno testiranje koje je 90% pouzdano, naime za pravo testiranje potrebno je prijenosnik koristiti kroz minimalno mjesec dana.
Tako da na sve radove dajemo garanciju od 6 mjeseci, u tom vremenu imate pravo na reklamacije na sve izvršene radove ako ih je moguće popraviti a u slučaju da nije moguć popravak vraća vam se puni iznos novca.
Svaki prijenosnik je priča za sebe, od samog pristupanja i rastavljanja tako da cijene nisu fiksne nego se naplaćuju po utrošenom vremenu servisera.
Jednostavniji popravci matičnih ploča, bez zamjene dijelova(ekrana , touchpada, GPU-a i sl)uz uračunat potrošni materijal, ne prelaze 200 eura ali prosječne cijene su oko 100 eura po popravku.
Zasad najskuplji popravak kod nas je bio 3400 kn, ali uključuje i novi SSD disk, instalaciju dva OS-a i radne sate servisa.
Željela bih napomenuti da se radovi ne izvode bez odobrenja stranke, koja nije obavezna popraviti računalo kod nas( u slučaju odustajanja trošak je samo 100 kn za dijagnozu). Kada se izvrši primarna dijagnoza kvara klijentu se objasni koji je kvar, kako je došlo do kvara i da se prijedlog popravka te njegovo koštanje i procijenjeno vrijeme popravka (nešto je duže kod nabave dijelova van Hrvatske). Na sve obavljene radove servisa korisnik ima garanciju 6 mjeseci, u slučaju ponovljenog kvara korisnik odlučuje da li želi ponovni pokušaj popravka ili povrat novaca.
Nakon obavljenih radova vrši se testiranje uređaja, ali potpuno testiranje je kompletno tek nakon mjesec dana uporabe (kod klijenta). Osoblje servisa kontaktira klijete u roku od mjesec dana za povratnu informaciju o radu uređaja.
Bilo kakav posao na prijenosnicima je individualan, ovisi o kvaru, proizvođaču i vrsti prijenosnika. Svaki popravak koji iznosi više od 1/3 vrijednosti uređaja, se napominje klijentu da nije isplativ.
Moguće je preko nas naručiti i rabljene dijelove za određene prijenosnike, kao što su ekrani, punjači, kablovi, kučišta i slično. Za MAC računala su malo rijeđe dostupni ali se daju pronaći :-)
Naše sjedište je u Samoboru, servis nam je lociran na zapadnom dijelu Zagreba. Radimo održavanja računala i prijenosnika za velike sustave, srednje i male tvrtke te imamo puno referenci i zadovoljnih klijenata iza nas, što nam je izuzetno zadovoljstvo :-). Surađujemo sa dosta servisera na području Hrvatske, te i fizičke osobe van Zagreba nam šalju računala na servis.
Svi koji nisu u mogućnosti doći osobno u Zagreb, mogu svoj prijenosnik poslati kurirskom službom ( mi preferiramo Overseas) sa sljedećim podatcima: opis kvara, ime i prezime, kontakt broj telefona, eventalno kontakt mail, te adresom za vraćanje pošiljke; kod potrebe a R1 računom potrebni sam nam i podatci o tvrtci (naziv, sjedište, OIB).
Za sve savjete stojimo na raspolaganju, bez obaveza, potrebno je samo nazvati ili poslati mail.
Zahvaljujem u ime RAM-ovaca na pozitivnim komentarima. :-))))
Dea
09-05-2012 | 19:35
Za Djuro Genijalac... takav kvar ne zna bi li ti se isplatio popravljati, ima dosta posla oko toga kako mi kaže serviser... popraviti se da, ali ispod 50 eura ne možeš računati...
zabac
10-05-2012 | 17:49
Fala Bogu da je komunikacija dvosmjerna. Dao Bog više ovakvih tema i uključivanje nekoga tko se profesionalno bavi hardware-om. Programski problemi se još i dadu riješiti jer ne zahtjevaju posebne uređaje i alate.
Nadam se kako ćeš se češće uključivati u kakve rasprave. Palac gore.
Zdeslav
19-05-2012 | 13:01
Napokon i post o servisu, pohvalno, ljudi ne znaju da se dosta stvari da popraviti za malo novaca i ne znaju gdje i u kojem servisu. Prisiljeni su odlaziti u ovlaštene servise gdje se nakon odrađene računice ni ne isplati popravljati, a onda zna se banka, kreditić i omčica :-) Svaka čast onom tko može uzeti novo za "keš". Ja nažalost nisam u situaciji.
Osobno sam uvijek mišljenja da se od sebe 100% da se stvar spasi, naravno ako je moguće zbog same prirode kvara. Jako je teško doći do kvalitetnog servisa, a i ako dođeš do nekog onda slijedi: Ma to nam se ne isplati popravljati !!. Bolje neka kažu: ne znamo popraviti.
Samo naprijed.
intro.dll
06-09-2012 | 17:05
ziva istina je ovo na zalost :S
Riba
09-09-2013 | 22:30
Evo za potpunu informaciju navedeni MBP je opet ispustio dušu. Nažalost taj je kvar nemoguće trajno otkloniti jer se ipak radi o tvorničkoj greški. Dakle od popravke je radio još gotovo godinu i pol dana. Je li se isplatilo? Mislim da je. Sada je definitivno upokojen i zamijenjen novim Minijem. :-)

Vikalica™

Zadnja poruka: pred 10 sati, 26 minuta
  • Kloba: Na Bačvicama, sorry
  • Kloba: Sjećam se. Spavali su u onom hotelu na Žnjanu. I ja sam tamo noćio jednom. Jako dobar hotel. Ko jučer da je bilo. Kako je Laušević rekao "Godine prođe, dan nikako". :)
  • drlovric: Prvi i zadnji put sam HR reprezentaciju gledao na Poljudu protiv Brazila. Davno je to bilo.
  • Kloba: I zaključno da se i ja priljučim - samo da se nešto novo i zanimljivo događa! :D
  • Kloba: Ma što se atmosfere tiče, nema do Poljuda. Još samo da nisu u svađi s HNS-om, svaka reprezentacija tamo se smrzne kada dođe. Samo šta ćeš kada kafići u koju zalaze Torcidaši otvoreno stavljaju znakove "ne poslužujemo osobe koje su došle gledati reprezentaciju". U tom stilu. Ne vole HNS nikako.
  • Kloba: Evo link [link]
  • Kloba: drlovric, pa spomenuo sam to ako ti je promaklo. Točnije, zacrtali su si da za 112. rođendan Hajduka (11. 02. 2023.) dosegnu probjku od 112 tisuća članova. A kako su ranije stigli sa 60 preko sto, nije bilo nerealno to očekivati. A po podacima za 2022., ako ne griješim, Real je imao 120 tisuća članova
  • drlovric: Ma nema veze, samo nek se nesto desava :D
  • cariblanco: Badava će trčati bili i plavi, kad će bijeli biti prvi ;)
  • drlovric: Poljud bi bio pun da je i duplo veci. Ne postoji na daleko losiji klub sa lojalnijim navijacima :)
  • drlovric: @Kloba: Hajduk ima 100 K clanova. Neki dan su pustili ulaznice u prodaju. Otvorio sam na 3 racunala, 7 browsera, logirao se u svaki (kao clan) da uspijem ugrabiit ulaznicu. I nisam uspio. Srecom je brat raido istu stvar u Njemackoj, pa nam je kupio on. Za 2h rasprodat stadion, serrver padao......lista cekanja po sat i po da udjes u sucelje da bi kupio kartu. I to sve ako si clan. Ostali nisu mogli
  • Kloba: Aha, hvala ti na informaciji!
  • Borisone: Ako imaš i LAN i WIFi aktivan na Mac-u, prioritet ti je po defaultu da promet ide prvo po LAN-u.
  • Borisone: To ti je propusnost WiFi-a usko grlo.
  • Kloba: Što se brzine neta tiče, kada laptop spojim LAN-om na ruter, iako mi je u postavkama i dalje Wi-Fi mreža kao opcija spajanja - brzina je 950 Mbps. Kada iskopčam LAN kabel, doslovno deset sekundi nakon ovog rezultata - brzina padne na 200 do 300 Mbps-a. Nije nam jasno! :D
  • Kloba: A Hajduk je ipak najtrofejniji i najstariji hrvatski klub. Bio bi red da se i oni vrate na staze stare slave. Zanimljivost mi je da imaju registriranih navijača više od 110 tisuća, u rangu Real Madrida. Respect, u svakom slučaju. :)
  • Kloba: Štose nogometa tiče, nisam pratio HNL osim u tekstovima pa ne znam tko je više zaslužio ove godine. Rijeka ili Hajduk. Ako je Rijeka dala više, neka bude Rijeka. Zarad one krađe kada ih je Gračan trenirao, ako se dobro sjećam.
  • Kloba: Star možda godinu dana, refurbished kupljen od A1.
  • Kloba: Mobitel je iPhone SE 2022.
  • Kloba: Ljudi, imam pitanje u vezi brzine interneta. Kako sada imam gigabit download u teoriji, u praksi mi je to na laptopu oko 940 Mbps. No na mobu, koji je spojen na isti Wi-Fi (5G) ne pokazuje više od 450 Mpbs download. Ima li neki razlog tomu?
  • cariblanco: I ja kao Dinavovac, bi Volvo da Rijeka osvoji naslov, jer je to zaslužila
  • drlovric: Dinamo j ezapoceo kao drzavni projekt, da se podigne nacionalna svijest u novonastaloj drzavi. Kasnije je prepusten kriminalnoj skupini na upravljanje, koja je radi osobnih interesa obesmislila cijelu ligu. Srecom ta vremena su iza nas. Mislim da je ove godine Rijeka najvise zasluzila da bude prvak, jer igraju najbolji nogomet.
  • Kloba: Iskreno, radi dobrobiti hrvatskog klupskog nogometa, htio bih da ili Hajduk ili Rijeka ili Osijek osvoje ovu sezonu. Da se stvori nova velika četvorka u ovoj maloj zemlji.
  • Kloba: Pa valjda ćeš ove godine slaviti. Dugo niste bili ovako blizu. ;)
  • drlovric: Za Hajduk. Zato sam ovako mlad i pogubio zivce :D
  • cariblanco: za koga navijaš...naše ;)
  • drlovric: Za vikend sam u Splitu. Ostajem par dana. Ako neko od Jabucara dolszi gledati najveci nogometni derbi u Hrvata, tu sam za pice, kavu, rucak…
  • smayoo: Nažalost, je... :(
  • Djuro genijalac: [link]
  • Djuro genijalac: Kaj je umrla Slađana Milošević?
  • smayoo: RIP Slađana Milošević :(
  • Yonkis: [link] iPhone prodan na aukciji za 130.000 dolara
  • Yonkis: macOS Sonoma 14.4.1: fixes USB hubs connected to external displays may not be recognized; Apps that include Java may quit unexpectedly
  • Soffoklo: Fora. Creating a Macintosh-inspired Mac Studio iPad dock. [link]
  • abajo: Kloba: [link]
  • Kloba: Ekipa, može li me neko upititi n stranicu da si skinem macOS Catalina kako bih nanovo reinstalirao komjuter? Taj OS mi je najnovji koji ovaj moj Retina iz 2013. može "progutati". Kako se svi razumijete u ove stvari više od mene, bio bih zahvalan!
  • cariblanco: Na kraju sam skužio koliko je sati, po svitanju...ono fakat čudno ?
  • cariblanco: Istina je da Paragvaj mjenja vrijeme koji je blizu, ali ja imam Argentinski sim :D
  • cariblanco: Sad na mobu s našim sim_om je 7.25 a na mobu s Argentinskim sim_om je 8.25 ! S tim da Argentina nema promjenu verbena ?
  • cariblanco: Jurors imam dilemma, koliko je sati ? koliko mi je poznato mi nismo premjenili vrijeme, mjenjamo ga sljedeći vikend
  • Zdravac: MKBHD pratim i ja, ok je lik, realno recenzira, ne sipa hvalospjeve
  • Kloba: Ma bez daljnjeg. Čovjek si je osigurao egzistenciju, pa i vrlo luksuzan stil života već sada. Ima video u kojem pokazuje svoj studio, linkao sam ga tu svojevremeno. Ma preludo. A tek onaj Mr. Beast? Taj živi u studiu. Opsjednut YT-om.
  • drlovric: Zaradio j eon puno vise na otm videu. Pogledaj samo broj pregleda :)
  • Kloba: NIsam ni ja znao. A šta ćeš, cijena napretka. Za šta je dao 40 somova, sliku CD-a i iTunesa... :)
  • Yonkis: Kloba, što nisi odmah rekao kako je završio unboxing i aktiviranje iPhonea :)
  • Kloba: MKBHD kupio originalni, nikada otvoreni first gen iPhone na aukciji u Chicagu za 32 tisuće dolara. Sa dostavom, porezima, i dodacima na sve ispalo ga je 40 tisuća. Video je tu: [link]
  • Yonkis: [link] - Justice Department sues Apple, alleging it illegally monopolized the smartphone market
  • Kloba: I ja brže na net, nađem video naslova 7 Ways To Fix PS5 Error Code CE-117773-6 :) I prvi "way2 mi pomogne, skužim da je do njih
  • Kloba: Uglavnom, kada sam htio skinuti save sa clouda PS Plua za Horizon 2, javi mi grešku Error Code CE-117773-6
  • Kloba: EON Premium sam uzeo, ne vjerujem koje sve kanale imam. Ruske, Ukrajinske, pa klasika CNN, BBC, Sky, ovo ono. Ali i puno iz regije

Za vikanje moraš biti prijavljen.

Prijava

Prisutni jabučari

cariblanco, Kloba, Riba, SubZeroed, Anonimci (1625)

Novo na Jabučnjaku

Teme

Poruke

Anketa

Kupujete li profesionalni Mac?

Čekam novi modularni Mac Pro - 48.5%
Novac nije problem, kupujem iMac Pro - 0.7%
Kupujem Valjak, baš je lijep i tih! - 0%
Kupujem polovni Mac Pro tower - 11.8%
Nadogradit ću postojeći Mac Pro tower - 2.9%
Običan iMac 27" mi je dovoljan za posao - 5.9%
Skromnih sam potreba, Mac mini je zakon! - 7.4%
Radim na terenu, mora biti MacBook Pro - 3.7%
Ne diram ništa, stari Mac služi me odlično - 10.3%
Kupujem PC kantu i prelazim na Windowse! - 8.8%

Ukupno glasova: 136
Anketa je završena dana: 08 Svi 2018 - 12:17
Page Speed 0.95 Seconds

Provided by iJoomla SEO