Kad sam prvi put bio poslovno u Parizu rekao sam sam sebi - doći ću ponovo. Ovo mi je sedmi posjet Parizu. Bio sam i onda kada je zbog rušenja dvaju tornjeva sajam bio otkazan. Pariz nije. Volim tamo doći svake godine. I slijedeće ću. Možda mi je ove godine bilo i najljepše. Ili to pomislim svake godine. Nekada je najveći sajam Apple-ove opreme van Sjedinjenih Američkih Država, gdje su oni stvarno najveći u New Yorku, San Franciscu i Los Angelesu, bio u Japanu. Povremeno se veliki sajam održava u Londonu. Ali već više godina je najveći sajam upravo ovaj u Parizu. Sajam se najavljuje negdje početkom lipnja na stranicama www.apple.fr na dva jezika. Tamo se mogu naći izloženi i detalji o izlagačima. Istovremeno se na Appleovim stranicama pojavi i njegova najava linkana na francuske stranice. U tom trenutku potrebno je naručiti badge. To je propusnica s kojom ulazite u sajamske prostore bez plaćanja. Potrebno je dati ime i prezime, naziv firme, email i odgovoriti na nekoliko lakih pitanja. Jasno je da ste upali u neku bazu podataka i da ćete možda primati neke mailove i koje niste željeli ali bez prijave nema badgea. U tom trenutku možete zatražiti i propusnicu za Keynote. Bio sam jednom prisutan priredbi zvanoj Keynote. On se održava već nekoliko godina redovito u velikoj kongresnoj sali grada Pariza, na zapadnom, potpuno drugom dijelu grada. To je pravi cirkus u malom. Poput kaubojske predstave u evropskom Disneylandu, tamo ima svega. Za početak posjetitelji su podijeljeni u kaste. Prvo su oni koji uopće i ne ulaze kroz vrata. Oni su tamo već od ranog jutra ili ih iskrcaju na zatvorenom parkiralištu unutar kompleksa. Zatim dolaze pozvani direktori firmi s kojima Apple surađuje. Nekima i plati i put i boravak. Tu su i novinari kojima također Apple plaća i put i boravak, ili troškove podijeli s lokalnim distributerom. Zatim po ljestvici dolaze posjetitelji dobitnici neke od nagradnih igara ili stari dobri ili potencijalni kupci kojima je Apple poslao pozivnicu. Na kraju ostaje sasvim mala skupina koji nisu ništa već su samo došli vidjeti kako to izgleda. U takvoj sam se skupini najzadnijih jednom našao i ja. Dapače, nisu mi oni oko mene koji su sa mnom tada po kiši čekali milost da nas propuste izgledali nimalo loše. Zabavljali smo se i pričali na Tarzan english. Mislio sam si, nisam jedini. Na kraju portiri puste i našu najmanju skupinu. I svi ulazimo kao u crkvu vidjeti vrhovnog svećenika. Jasno, čest je gost Steve Jobs. Tada slijedi oko sat vremena spektakularnih prikazanja prekinutim višestrukim gromoglasnim aplauzima. Osjećaš se uzbuđeno i divno. Kad izađeš više i ne. Jer pokazivali su naše predivno Apple računalo i evo ovo ovdje "obično" PC računalo. Eto taj naš Apple je toliko i toliko puta brži od ovog "običnog" PC računala. A svaki puta nakon toga se u krugovima znalaca rašire vijesti koje mi nije drago čuti. Te onaj puta su u PC stavili pre malo memorije. Pa je štekao. Druge godine su uzeli aplikaciju koja je nativno pisana za Apple chip a nije za PC, treće su uzeli benchmark koji favorizira Apple. Šteta. Volim Apple i tužno mi je gledati kada pri toliko očiglednih i čistih prednosti na takvim cirkuskim predstavljanjima pokušavaju pokazati i ono sto baš i nije. A pripremljena navijačka skupina oduševljeno plješće na svaku bedastoću. Stoga više ne idem na Keynote. Stid me to gledati. Nisam ni ove godine. Što je Jobs ove godine predstavio? Kako su javili francuski dnevni listovi prvo je predstavio novi Mac OS 10.3 Panther. Koji će donijeti zadovoljstvo za 25 milijuna korisnika. Apple ima oko 3% instaliranih računala. Ali, kako kaže Jobs, BMW u autoindustriji ima također manje od 3% udjela ali je njegov utjecaj na razvoj te industrije daleko veći od tog udjela. Zatim je prikazana kompletna nova, nešto poboljšana linija prijenosnih PowerBook računala. Na kraju su objavljeni podaci o prodaji iPoda koji je uz iTunese postao udarni Apple-ov proizvod. Sajam Apple Expo Paris se održava u južnom dijelu Pariza. Već na prilazu je najbliža stanica metroa bila potpuno oblijepljena reklamama za sajam. Reklame je platio HP pozivajući posjetitelje da na njegovom štandu isprobaju nove linije njihovih pisača u boji.
Stanica pariškog metroa Porte de Versailles oblijepljena plakatima za Apple Expo 2003.
Kao i svake godine s lijeve strane od glavnog ulaza u njihov Parc des Expositions nalazi se velika hala u kojoj se održava izložba. Postoje dva ulaza, za one koji imaju i za one koji nemaju badge. Ovi drugi moraju također ispuniti obrazac i platiti 10 eura. Sigurnosni pregled i ušli smo.
Ulaz u izložbenu halu.
S lijeve strane je dio namijenjen igricama. Kupih Stronghold i Master of Orion 3. Kupio bih i više ali u Francuskoj lokaliziraju igrice. Još bih knjige s uputstvima nekako prebolio ali francuske tekstove ili pitanja i odgovore baš i ne. Šteta. Može se kupiti više od stotinjak lokaliziranih najnovijih igrica, a na sajmu i njih tridesetak isprobati na za to pripremljenim računalima. Najveća gužva je pred Simsovima. Svaki sat je i malo predavanje o nekoj novoj igri za pedesetak posjetitelja. Odmah do je prostor namijenjen za djecu vrtićke dobi. Apple ima veliki broj aplikacija upravo za te namjene. Kako su Apple računala izrađena tako da koriste najnovije mjere zaštite, njihovo prisustvo u boljim vrtićima je u svijetu masovno. Jer tamo sigurnost djece i jednostavnost aplikacija daleko nadmašuju nešto višu cijenu takvih računala.
Apple je u svijetu vodeći proizvođač računala za potrebe predškolskih ustanova zbog priznate sigurnosti i jednostavnosti.
Središnji dio sajma zauzima sam Apple. Ove godine je predstavljanje novih prijenosnih računala. Stoga je zamjetni dio prostora zauzela njihova prezentacija:
Nova linija PowerBook računala na gigantskom plakatu.
Novi 15" PowerBook G4.
Hit ljeta računala G5 prvi su put predstavljena u Evropi. Otvorena, stavljena su na kružna postolja koja su se neprestano vrtila pokazujući unutraπnjost. Poseban naglsak je bio na novim sustavima odvojenog hlađenja.
Računalo G5 s tri odvojena dijela unutrašnjosti, radi lakšeg hlađenja.
Stražnja strana novog G5 računala s izdvojenim ventilacijskim otvorima.
Apple Macintosh je još uvijek najpopularnije računalo među profesionalnim muzičarima na Zapadu. Dio opreme prikazane u Parizu 2003.
Na sajmu je bilo i zanimljivosti. Gledali smo raširenih očiju. Međutim dojam je da je sajam manji nego prijašnjih godina. Tužno je i da je u trenutku dok je Steve Jobs mahao iPodom na svom Keynote-u samo u Engleskoj 65.000 kupaca čekalo na svoje uplaćene iPodove. U Hrvatskoj svi. Jer u tom trenutku nitko nije u Hrvatskoj dobio niti iPod 30Gb niti iPod 40 GB. Da, doći ću i slijedeće godine. Jer sajam nije loš. A Pariz je predivan.
Pričljiva i simpatična Amerikanka na lijevoj strani slike kibicirana od male hrvatske ekspedicije s desne strane slike.
Lijepa hostesa ljetuje u Hrvatskoj. Spomenula je Zagreb, Plitvice, Zadar, Dubrovnik. Sve to u samo sedam dana. Doći će opet.
Ovaj auto je za mene ostao tajna. Da li je samo slucajno u odjelu za lijepi dizajn ili je to nekakva nagrada .... ?
Sve fotografije snimila: Sandra Kolarić
|