Goran Paulin 18.12.14

Ivica je odavno prestao škripati kredom. I hvala mu na tome. Odrastao je. Razdrljana koljena i razbijeni prozori ostali su samo sjećanje na pubertet. Nikada nije požalio kolinje vlastite kasice prasice čiju je utrobu, bez ikakve nedoumice, istresao za svoj prvi Mac.

Wacom ga je godinama magično služio, ali kada se u svibnju 2013. nad njegov Photoshop nadvila sjena mračnog oblaka - odložio je olovku, tugaljivo pogledao prema mjestu na kojem je nekad stajala kasica i zapitao se, uz dubok uzdah, koliko će si još moći priuštiti udahnjivati život?

Počeo je razmišljati o Pixelmatoru, nerijetko se pitao ima li sve to uopće smisla i postoji li nešto više. Zapravo je znao da postoji - ali ne za one razbijenih kasica, pa se o tim svjetovima nije usudio misliti, a kamo li crtati ih.

A onda je došla 2014.

Tako mi Kolumba, otkrio sam...

Ne sjećam se godine koja je u računalnoj grafici bila uzbudljivija od 2014. Daleko od toga da ih nije bilo - bilo ih je, skoro svaka je bila uzbudljivija od prethodne i dodatno obogatila paletu grafičkih alata za Mac. Ali za većinu potencijalnih korisnika oduševljenje bi splasnulo brzo nakon dolaska vijesti sa zadnjeg SIGGRAPH-a na kojima su sva ta čuda obično bivala predstavljena. Hladan tuš bi redovno stizao u nekom okviriću s cijenom, kao sastavnim dijelom recenzije. Peteroznamenkansti iznosi u kunama bili su pouzdan znak da alat za hobi (a nerijetko i za posao) treba tražiti drugdje - ili se jednostavno držati starih, a nove prepustiti Hollywoodu.

Siggraph
SIGGRAPH - Mekka računalne grafike

U međuvremenu je svijet pregazila kriza. Puno velikih i još više malih studija zatvorilo je svoja vrata. Preko noći su nestali kupci velikog broja često precijenjenih licenci čiji su novci ovu industriju godinama vukli naprijed. I tada, ne želeći potonuti zajedno sa svojim kupcima, njihov marketing ulovio se slamke spasa pronađene u "indie" korisnicima.

"Indie" korisnici su svi oni koji se trude obaviti nekakvu potencijalno komercijalnu produkciju za koju nisu unaprijed plaćeni od izdavača. Često se među "indie" korisnike svrstavaju i oni s prihodima do nekog limita ($100.000 na godišnjoj razini, primjerice). Uvođenje "indie" kategorije u svijet licenci omogućilo je industriji grafičkog softvera zadržati napuhanu cijenu za one koji si je mogu priuštiti (veliki studiji), a istovremeno vezati uz sebe što veći broj korisnika koji si inače ne bi mogli priuštiti licenciranje istog tog softvera pa ili posežu za povoljnijom ponudom konkurencije (tamo gdje postoji) ili pak prelaze na mračnu stranu i koriste piratske kopije.

I tako je 2014. godina od potencijalne godine potpune katastrofe postala - "indie godina".

Doping kontrola

Krenulo je s Allegorithmicom. Ovogodišnji dobitnici prestižnog 3D World CG Awarda za najbolju novu aplikaciju (Substance Painter) u ožujku su ponudili paket svih svojih alata namijenjenih indie developerima za samo $249. Njihovo poimanje "indie" kategorije je, gledano kroz prihode, prilično skromno pa tu ponudu ograničavaju na one koji imaju godišnji promet manji od $10.000. Svi drugi isti paket moraju platiti $990. To je svega 4x veća cijena, a tako mala razlika u cijeni pro i indie licence je posljedica više no fer cijene za ono što nude. Koju god od te dvije cijene odlučite platiti, dobit ćete 3 alata bez kojih vaša video ili produkcija igara više nikada neće biti ista: Substance Painter, Substance Designer i Bitmap2Material. Za dodatnih $1.590 (ali često na popustu i do 50%!) možete kupiti i pristup kompletnoj bazi svih "substanci", a ako ne želite štediti na količini već na novcu, "substance" možete kupovati i na komad - cijene se kreću od svega $1 na više.

No, što zapravo kupujete? Substance Designer je alat za izradu proceduralnih tekstura. Proceduralne teksture pojavile su se vrlo rano u sklopu raznih 3D programa. Proceduralni mramor i proceduralno drvo dali su "fotorealistični" izgled bezbrojnim kuglama i kockama u devedesetima. S vremenom su postali, kao i popularni odbljesak u leći (lens flare), obilježje svog vremena i ustupili su mjesto fotografskim teksturama koje više nije bio problem koristiti zahvaljujući distribuciji računalnih igara putem CD-a, odnosno kasnije DVD-a. Problem fotografskih tekstura je njihova veličina te potreba za dodatnom obradom kako bi se svakoj baznoj teksturi kreirale pomoćne teksture poput specular mape (koje definiraju intenzitet refleksije) i normal mape (koje emuliraju geometrijska obilježja površine - udubljenja i ispupčenja). Dodatna obrada tekstura nije nimalo jednostavan posao, a izuzetno je nezahvalan kada se u priču upletu art direktori. Oni nerijetko, nakon što se sve pripremljene teksture inkorporiraju u finalnu scenu (računalne igre ili kadar videa/filma) zaključe da scena ima "krivi ugođaj" i da, primjerice, izgled svih tekstura treba malo "postarati". Ili posvijetliti. Ili pocrveniti. Ili po... khm. Tada obično kreće prekovremeni posao "teksturiraca" kako bi se u raspoloživom, uvijek prekratkom roku, sve "doradilo", odnosno - napravilo iznova.

Substance Designer
Kemijanje proceduralnih tekstura - plug&play!

Substance Designer je omogućio oholim art direktorima zanovijetati i tražiti izmjene do mile volje, a vrijednim ljudima koji ispunjavaju njihove muzičke želje imati život i izvan ureda. U njemu se teksture grade proceduralno, koristeći vizualni editor i mrežu "nodova", a ujedno su i "svjesne" geometrije (3D modela) na koju će se aplicirati. Vrlo malo toga se "crta" te se većina promjena svodi na podešavanje parametara. Tako nastaju "substance" - datoteke koje u svojih nekoliko kilobajta definiraju teksture najviše kvalitete ekvivalentne standardnim teksturama "teškim" po nekoliko megabajta. Važnije, "substance" su "žive" te ih je unutar igre moguće natjerati da promjene izgled teksture koju generiraju pa tako sjajna metalna površina polako korodira. I sve to u samo 4 KB!

Substance Designer
Vi njemu fotku (Original), on vama sve ovo drugo prije no što trepnete

Bitmap2Material (B2M) je pak alat koji bilo koju fotografiju može pretvoriti u savršeno ponavljajuću ("tiling") teksturu. Uz malo (puno!) truda, to može i Photoshop, ali B2M usput pakira fotografije u substance, automatski kreirajući sve potrebe mape (diffuse, normal, specular, hieight, AO, curvature). B2M za, doslovno, minutu odradi posao za koji vam u Photoshopu treba nekoliko sati i još ne ispadne ni približno tako dobro - tako da neću pretjerati kad kažem da on sam vrijedi $990. Ako ga pak kupujete zasebno bit će vam "poklonjen" (indie licenca) za svega $49.

Substance Painter
Kako nauljiti robota prije sunčanja?

Nagrađeni Substance Painter je izravni konkurent Foundryevom Mariju (koji sam košta nemalih 1.463 €). Oba su 3D painteri koji omogućavaju oslikavanje 3D modela, s tom razlikom da Substance Painter pritom omogućava korištenje substanci i, po prvi put viđeno, oslikavanje koristeći partikle! Kada imate potrebu na teksturi velikog robota docrtati tragove curećeg ulja, umjesto da crtate trag ulja po teksturi, "izlit" ćete ulje po modelu koje će se proliti na očekivani način i "ucrtati" se samo u teksturu. Na isti način možete koristiti bezbroj drugih načina "habanja" materijala. Ukratko, 3D World CG Award otišao je u prave ruke, a Macovi konačno mogu prestati žaliti što se Quixel nikada nije smilovao i portao svoj DDO na Mac. DDO je donedavno bio razlog zašto su se teksture svih velikih produkcija radile isključivo pod Windowsima, a danas je samo blijeda alternativa Substance Designeru.

Što oči vide i uši čuju - um vjeruje

Nakon što smo riješili problem teksturiranja za $249, red je zapitati se što zapravo teksturirati. Besplatnih 3D modela ne manjka, ali u nešto ih treba učitati. Blender je vjerojatno prvi izbor, ali Blender je... OK, neću reći što i GIMP Photoshopu, ali Blender je... Blender. Ukratko, nije industrijski standard i ako poželite raditi 3D za neki studio (izuzev onih koji Blenderom jurišaju na 3D vjetrenjače) trebat ćete to znati raditi u nekom Autodeskovom alatu. Ili nečem boljem.

Houdini
Vladar partikla. I dinamike. I svega ostalog. Houdini.

Houdini sam spomenuo u članku o 3D alatima za Mac i nisam mu dao puno prostora jer je tada još uvijek bio primarno alat za tehničke direktore, a tek potom za one koji bi ga trebali koristiti (modeleri, animatori...). Verzija 13 donijela je puno novosti i postala je puno "pitomija" - vrijeme učenja (barem osnova) je time pokraćeno do te mjere da bih dvaput razmislio kada bih trebao nekome preporučiti Blender ili Houdinija. I na kraju bih vjerojatno preporučio Houdinija. Donedavno ne bih ni pomišljao na to - kako zbog kompleksnosti, tako i zbog cijene, ali od kolovoza ove godine Houdini je dostupan u indie verziji za svega $199. Za te novce možete dobiti ono što veliki studio mora platiti $4.495. Jedina razlika je u tome što će vam output biti ograničen na HD format (1920x1080) tako da ako ciljate film i 4K rezolucije, počnite skupljati $4.495. S druge strane, ako vam je $199 preskupo, Houdini se nudi i u potpuno besplatnoj Apprentice verziji koja ima sve funkcionalnosti, ali još limitiraniju rezoluciju i watermark renderiranih slika - no, to nije nikakvo ograničenje za učenje tako da vas baš ništa ne sprječava poigrati se s njim.

Houdini engine
Klik, klik, klik... gotovo. Još jedan kat? Može. Klik.

Informacija o Houdiniju, koji je danas jedan od najsofisticiranijih 3D alata, ne bi bila potpuna bez dodatka o postojanju Houdini Engine koji također postoji u indie izdanju i može se kupiti za $99. Houdini Engine omogućava importiranje Houdini projekata u druge 3D aplikacije (Maya) i game engine (Unity). Ideja je da iskoristite Houdini za generiranje proceduralne geometrije (stepeništa s proizvoljnim brojem stepenica i katova su uvijek dobar primjer) te takvu geometriju uvezete u npr. game engine gdje je možete dalje, u realnom vremenu, podešavati s raspoloživim parametrima kako biste dobili sve potrebne instance različitih stepeništa i tako izgradili level neke buduće igre. Proceduralna geometrija postaje hit do te mjere da su tvorci Houdinija usputno izgradili i vlastiti "marketplace" (Orbolt) za kupoprodaju Houdini asseta - još jedno tržište na kojem možete unovčiti svoj potencijalni talent i vrlo brzo povratiti $199 koje ćete, nakon što svladate Apprentice verziju, uložiti u Houdini!

Sjeckamo, pasiramo... miksamo?

Ljetne mjesece iskoristio je i Mixamo - Standfordov spin-off osnovan 2008. godine. Njihova je misija animaciju 3D karaktera pribiližiti svima. Započeli su kreiranjem velike biblioteke motion capture animacija koje možete kupiti po povoljnim cijenama, a vrlo brzo su shvatili da danas nije problem pronaći odgovarajući motion capture (ili ga čak samostalno izraditi) već pripremiti 3D lik tako da se sa što manje muke motion capture može aplicirati na njega. Godine vrijednog rada urodile su alatom koji danas poznajemo kao "Auto-Rigger". Njegova upotreba svodi se na to da uploadate vlastiti objekt (geometriju 3D lika), pozicionirate markere zglobova i pričekate par sekundi da automatika obavi svoje. Rezultat je nešto što biste inače radili satima (ili danima). Ako to pomnožite s potrebom "rigganja" stotinjak (ili nekoliko tisuća?) likova u jednoj igri ili filmu, ušteda (radnih sati) je - drastična.

AutoRigger
Postavim osam markera za manje od minute - i... mogu doma!

A što ako još niste svladali Houdinija (ili, mrmlj, Blender) pa nemate što animirati? Nema problema, tu je Fuse - alat s kojim možete kreirati vlastite likove namijenjene real-time animacijama (dakle, primarno za igre), optimalne topologije (raspored poligona od kojih su građeni) i sa svom popratnom odjećom, obućom, pokrivalima za glavu i čime sve ne. Mixamo je u partnerstvu s Allegorithmicom, što vam garantira da su sve teksture s kojima opremate likove, zapravo "substance" - to je ujedno i garancija minimalne količine podataka u paketu s maksimalnom kvalitetom (geometrija spremna za animaciju i najbolje moguće izgledajuće teksture).

Fuse
Sad ćemo joj malo povećati... oči

I, naravno, sada sve to postoji u indie verzijama. Fuse se na Steamu može naći za 92,99 €, na Unity Asset Storeu za $100, a pojavljuje se i na popustima do 50% pa preporučam da ga držite na oku i ugrabite kad se ukaže za $50. Ostale Mixamo usluge možete kupiti pojedinačno ili u bundleovima koji uključuju alate, likove, određenu količinu animacija i neograničeno korištenje auto-riggera, a cijene se kreću od $250 (godišnje) na gore. Cijena najskupljeg bundlea je $1.500 (godišnja licenca) i također se zna naći na velikom popustu na Unity Asset Storeu. Čak i kada ga kupujete po punoj cijeni, imajte na umu da za 10.000 kn možete "posuditi" grafičara za svoj projekt na mjesec ili maksimalno dva, ali da količina posla koju dotični za to vrijeme može obaviti nije ni 1% onoga što za iste novce možete dobiti od Mixama. Tako da u nekom trenutku zapravo odlučujete hoćete li odustati od likova u vlastitoj igri i posvetiti se nečem apstraktnom (Tetris? Pong?) ili ste spremni za novi Assassin's Creed.

Omađijani

Na zalazu ljeta dogodilo se možda i najveće iznenađenje u 2014. Blackmagic Design, većini poznatiji po njihovom (besplatnom) softveru za testiranje brzine diska (Blackmagic Disk Speed Test), a manjini po odličnom softveru za koloriranje (DaVinci Resolve) čija se Lite verzija (v11) može također besplatno skinuti iz App Storea, kupio je eyeon Software i tako postao vlasnik Digital Fusiona - jednog od vodećih compositing softvera čiji su izravni konkurenti (ne računajući Adobe Effects kao drugu kategoriju) Foundreyev Nuke (3.026 €) i Autodeskov Smoke ($1.470/godišnje). Spomenuo sam Blender pa bi bio red spomenuti i besplatnu alternativu svim navedenima: jahshaka - cijenim inicijativu, ali priča je u praksi slična kao i Blenderova.

Kako god - nakon kupovine, Fusion je izgubio "Digital" u imenu i razbijen je na dva paketa: Free i Studio. Studio košta prihvatljivih $995, a Free verzija - ne košta ništa. Vjerojatno nisam bio jedini koji je, u nevjerici, više puta prošao cijelu listu featura kako bih se uvjerio da doista nedostaje samo podrška za mrežno renderiranje i opcije vezane uz 3D filmove. Kvaka: u ovom trenutku postoji samo Windows verzija, ali Mac verzija je u najavi tako da bi nas uskoro (kad god to bilo) trebala iznenaditi u App Storeu sa "GET" ikonicom. Ne znam tko se više veseli: Grant Petty ili ja - naime, Petty, CEO Blackmagic Designa, koristi Mac i čini ga nervoznim to što Fusion mora vrtiti u emulatoru.

Fusion
I sve ovo za nula kuna? Crna magija! Vradžbine!

Ne znam što je Blackmagicov sljedeći korak, ali lijepo je vidjeti da su nonšalantno preskočili "indie" stepenicu i doskočili cijenama s politikom "0 kuna". Bolje ne može, pogotovo ne za tako izbrušeni proizvod.

Možda ipak trebamo edukaciju?

Za to vrijeme Autodesk se bavi meteorologijom i pažljivo promatra kako napreduje Adobeovo naoblačenje. Najavljuju da bi i oni mogli gurnuti glavu u oblak, navlače na sebe samim najavama dodatnu lošu karmu (nije da im manjka dotične!), a onda - još jedno iznenađenje. Promjena licensing policya koja je omogućila SVIMA u obrazovanju besplatno korištenje njihovih proizvoda. Ovo na trenutak zvuči kao stara vijest jer su i edukatori (a i polaznici edukacije) već imali to pravo, ali uz jednu kvaku - ne i ustanove u kojima se vrši edukacija. Drugim riječima, profesor je mogao kod kuće učiti Mayu (ili AutoCAD), student također, ali isti taj softver nije smio biti instaliran u učionici za potrebe nastave (barem ne za 0 kn). Sada može pa se veselim vidjeti Mayu tamo gdje se do sada moglo vidjeti samo Blender (a najčešće, na žalost, ni njega).

Maya LT
LT verzija - još uvijek više opcija no što ćete ih ikada iskoristiti

Autodesk je zaslužio i pohvalu za bolju podršku Appleovog hardvera (konkretno, Smoke, koji je postao upotrebljiv i s FCP X), ali u kontekstu indie priče važnija vijest je Maya LT - još jedan "profi" alat koji se (u travnju) neočekivano našao na Steamu. Po cijeni od 30 €/mjesečno (za komercijalno korištenje!) Maya je konačno postala dostupna i hobistima, pogotovo onima iz game dev branše. I da, Blender je još uvijek 30 € mjesečno jeftiniji.

Pixel je mrtav - živio pixel!

Nagrada za glavnog negativca godine skoro je otišla u ruke Foundrya. Dok konkurenti muku muče sa zadržavanjem korisničke baze (a posljedično i s održavanjem visina cijene licenci), Foundry sitnim koracima slijedi Autodeskov primjer i gradi vlastiti imperij. Zahvaljujući kvalitetnim proizvodima raste im broj korisnika, a nimalo popularne cijene licenci ne samo da ne padaju već Foundry, nakon što su svi (bitni) već odustali od te sulude ideje, naplaćuje i edu licence. Nadam se da će tijekom 2015. promijeniti tu politiku.

No, Foundry se nije zato našao na ovom popisu. Uvrstio sam ga zbog njihove najnovije akvizicije koja je rezultirala softverom kojeg je na App Storeu moguće kupiti za $25 u punoj verziji, a postoji i besplatni trial. Riječ je o Mischiefu.

Foundry je u studenom kupio tvrtku "Made With Mischief" i sva prava na tehnologije na kojima je baziran Mischief. Čemu toliko buke oko neke $25 vrijednog nestašluka? Mischief je zapravo proof-of-concept upotrebljivosti tehnologije poznatije pod akronimom "ADF" (Adaptively Sampled Distance Fields). Priča o ADF-u započela je 2000., predstavljanjem na SIGGRAPH-u. Razvio ga je Mitsubishi i svi smo ga već sreli u uporabi jer je od 2004. godine dio Adobe Flasha (Saffron Type), a licencirao ga je i Amazon za Kindle. ADF je razvijen za potrebe on-line distribucije azijskih fontova koji su prije desetak godina, kao vektori, trošili neprihvatljivo puno resursa. Problem je prvotno "pokrpan" razvojem USF tehnologije (fontovi uniformirane širine poteza), ali ograničenost njihovog izgleda tražilo je bolje rješenje. Rješenje je pronađeno u ADF-u i taman kad se učinilo da će ostati tek jedna od usko specijaliziranih tehnologija koju rijetki uoče u credits listama softvera, Made With Mischief iskoristio ga je za nešto za što se Adobe nije usudio: za pomiriti rastere i vektore.

Znao sam se, još prije desetak godina, skupa s kolegama pitati hoćemo li ikada vidjeti "Photoshop bez pixela". Tada je to bila samo SF ideja, a danas je u App Storeu. Besplatna.

Mischief
Jeste li već nacrtali ovogodišnju Božićnu čestitku?

Mischief je paint program. Ne može se reći da je rasterski jer nije pixel-based, a ne može se reći ni da je vektorski jer ne postoje krivulje s kojima možemo manipulirati nakon što ih nacrtamo. Umjesto toga postoji beskonačni canvas - kako u širinu i visinu, tako i u "dubinu". Jednostavno povlačimo poteze (koji uredno reagiraju na pritisak olovke), doživljavamo ih na ekranu kao rastere, ali možemo u njih zoomirati kao u vektore - i crtati dalje. Mischief nema sve opcije Photoshopa. Zapravo, nema ni 1% svih opcija Photoshopa, ali ove što sam opisao čini ga najprirodnijim izborom za bilo kakvo "crtkaranje". Adobe već godinama pokušava Illustratoru dati odlike paint programa, a Photoshopu upotrebljive vektore, ali čak i tamo gdje je donekle uspio (Illustrator), uspio je nauštb kompromisa u kojima sve jači hardver mora kompenzirati tromost softvera. Mischief nema taj problem. On je jednostavno drugačiji - novi pristup starom problemu, a hoće li postati budući standard u rastersko-vektorskoj grafici - vidjet ćemo.

Verve
Pa, Taronu elana zasigurno ne nedostaje...

Kako god, ne smetnimo s uma da je Mischief ipak samo tehnološki demo. Foundry je, čim ga je kupio, osnovao "Foundry Special Force" u koji su ušli Dr. Sarah Frisken (znanstvenica iz tima koji je prvotno razvio ADF), Tomas Pettersson (autor Pixologyevog Sculptrisa, besplatnog sculpting programa koji se može pohvaliti tehnologijom rekreiranja površine naprednijom od dynamesha kojeg danas koristi stariji i skuplji brat - ZBrush) i Timur "Taron" Baysal, programer-umjetnik koji je za vlastite potrebe razvio "Verve" - eksperimentalni paint program baziran na dinamici fluida. "Verve" je besplatan, ali, na žalost, kompajliran samo za Windowse. Svo troje su dokazani genijalci, a Foundry ih je okupio kako bi ADF primijenili u 3D grafici (točnije, modeliranju i teksturiranju). Ako uspiju u svom naumu (a kladim se da hoće!), Foundry će raspolagati patentima zahvaljujući kojima će dodatno smanjiti dominaciju Autodeska. No, s obzirom da se radi o pretendentu na tron, rezultat miriše više na potencijalni duopol nego na razbijanje monopola Autodeska. No, nove tehnologije su uvijek dobrodošle, a pohlepni će i tako, prije ili kasnije, sami sebe upucati u nogu.

Dragi Djede Božićnjaku...

Treba li spominjati Adobe? Ne treba. Kod njih je "business as usual", malo GPU akceleracije, da ne mislimo da spavaju, i glava u oblacima. Možda dogodine (ili one sljedeće, ili one sljedeće...) dobijemo i neki indie Photoshop. Do tada će Pixelmator morati nositi tu titulu.

zBrush
Regresija na djelu - konačno možemo izmodelirati kocku u ZBrushu!

Spomenuo sam Pixology pa, iako nismo vidjeli gotov proizvod (a vjerojatno ni nećemo do kraja godine), zanimljivo je vidjeti novi ZBrush koji je krenuo u smjeru "hard surface modellinga" i pritom dodatno destandardizirao svoj ionako nestandardizirani UI. Sad sam već znatiželjan koliko izuzetaka pravila ZBrush korisnici mogu trpiti trudeći se koristiti inače odličan softver.

vca
A ovo si želim za Božić...

ZBrush je dobio i bridge za Keyshot (live-link ZBrusheve geometrije koju je moguće renderirati u Keyshotu), a sam Keyshot, osim što nije pokazao ništa revolucionarno u novoj verziji, morat će preispitati vlastiti cjenovni model jer je za "donji dom" preskup (licence počinju od $995, odnosno $1.995 ako ga planirate koristiti za veće formate - tisak, primjerice), a za "gornji" ga performansama bez pardona gazi (istina, bitno skuplja) NVIDIA i njihov VCA (Visual Computing Appliance) s kojim smo, po prvi put u povijesti računalne grafike, dobili real-time raytracing performance (skoro pa) "za po doma". Sad bar znam s čim želim da mi Djed Božičnjak začepi dimnjak ove godine.

I bi svjetlo!

Osvrt ne bi bio potpun da ne proglasim i poštapalicu godine u svijetu grafike: PBR.

Sve bruji o physically-based renderingu i (3D) softverima je u najmanju ruku neugodno ako se ne mogu pohvaliti da ga podržavaju. Što i nije loše - jer PBR je tu da nam pojednostavni život. Do njegove pojave, svaki 3D softver koji je imao zadatak izrenderirati sliku, morao je koristiti neki od matematičkih modela koji su opisivali svojstva površine. Pa smo tako za mat površine koristili Lambertov model, za plastične Phongov, za metalne Blinnov... i svaki od tih modela zahtjevao je podešavanje (previše) različitih parametara. Štogod podesili, odgovaralo bi uglavnom jednoj svjetlosnoj situaciji. Promjena doba dana na nekoj sceni bila je prava noćna mora podešavanja "shadera" kako bi kadar donekle ličio na doba dana koje očekujemo vidjeti - i sve je bilo puno prljavih trikova jer nije bilo važno kako je napravljeno već kako u konačnici izgleda.

pbr
Vikinško selo napravljeno sa PBR materijalima - promjena doba dana na jedan klik. Konačno!

PBR eliminira različite matematičke modele iz renderinga i zadržava samo jedan - fizikalno baziran. Pojednostavljeno: po prvi put smo u mogućnosti definirati svojstva površine koristeći jedinstveni set parametara bez obzira o kakvim se materijalima radi te prepustiti fizici (svjetla) da obavi ostatak posla. Prijelaz dana u noć konačno se svodi samo na gašenje svjetla. Već iduće godine to će svima biti "normalno", a mi koji smo zadnjih 20 godina to radili na "teži način" nećemo znati kud s viškom vremena.

Ne samo za plavuše s limuzinama...

Nadam se da će Ivica u svemu ovome naći nešto i za sebe - neki novi svijet za pohoditi sa svojim Wacomom i oživiti sve što mu se nađe na putu. Pridružite mu se, probajte, većina ne košta ništa, a možda s unucima nekih od ovih alata provedete cijeli svoj budući radni vijek u karijeri o kojoj do sada niste ni razmišljali.

Ja ću se složiti s Frankom - bila je jako dobra godina. A vi, ako vam je još štogod u grafici priviklo pažnju tijekom godine - podijelite to s nama!

 

Komentari  

dpasaric
19-12-2014 | 13:58
Hvala Đipiju na ovoj blagdanskoj poslastici za multimedijske kreativce i one koji će to postati nakon čitanja ovog teksta! :)
Citiraj
smayoo
19-12-2014 | 23:48
Đipi, skužio sam uglavnom veznike, priloge i ostale pomoćne riječi do 3 slova. Sve ostalo mi je kao da sam čitao mađarski. ;-) Pokušat ću ponovno preko praznika, kad bude zeru više vremena.
Citiraj
Zdravac
20-12-2014 | 08:33
Apsolutno ne razumijem temu teksta jer je dijametralno suprotna mojem poslu, ali fascinira me kako je tema detaljno, odlično i profesionalno obrađena. Osim osvrta na konkurenciju, napredak tehnologije i nove mogućnosti, tema mi je ujedno i pokazala koliko je truda potrebno da bi se netko profesionalno bavio multimedijom, a ujedno i ukazala na savjete odakle početi.

Ako autoru ovo išta znači - I od mene Velika pohvala!
Citiraj
pjedvaj
20-12-2014 | 12:24
Odličan osvrt, samo da dodam komad open source 3D softvera koji mi je zapeo za oko - MakeHuman; http://www.makehuman.org
Citiraj
Djipi
20-12-2014 | 14:48
MakeHuman svakako vrijedi pogledati. I za njega je 2014. bila "milestone" jer je nakon 12 godina razvoja konačno dogurao do v1.0. :) U tom periodu bio je jedan od rijetkih upotrebljivih generatora (humanoidnih) likova za 3D animaciju. Kao Fuseov stariji brat nudi više opcija za podešavanje geometrije, ali tu (što nipošto nije mana!) ujedno prestaje njegov doprinos produkcijskom "pipelineu". Sad te likove treba odjenuti i animirati. Ako pare nisu problem, Marvelous Designer je svakako izbor idealnog virtualnog krojača, a "prava" produkcija se i tako neće moći oslanjati na stock motion capture već će generirati vlastiti. No, kako smo ovdje u kategoriji "pare jesu problem" :) u konačnici biram Fuse i Mixamov servis za rigging i animaciju jer omogućava ne-Hollywoodu da za prihvatljive novce i minimalno uloženog vremena dođe do zadovoljavajuće g proizvoda.

Kad već spominjemo alternativne generatore likova - predlažem pogledati i Autodeskov Character Generator (koji je također krenuo public ove godine).
Citiraj
Djipi
20-12-2014 | 15:09
@Zdravac Kad se već spominje potreban trud - zapravo je, u odnosu na prethodne godine/dekade minimiziran. I to je najbolji dio. Nekad je trebalo biti prvenstveno tehničar da bi se nešto suvislo proizvelo jer su alati bili u povojima i uvjerljivo najteži dio bio je uopće shvatiti što točno i kako rade. Ta stepenica bila je previsoka za mnoge. Danas, što zbog intuitivnijih alata, što zbog dovoljno brzog hardvera koji više nije luksuz, a vjerojatno ponajviše zbog ogromne količine raspoloživog znanja (tutoriali, s naglaskom na video tutoriale), u taj svijet se više ne mora ulaziti godinama nego u svega nekoliko popodneva.

Nabrojeni softveri nisu nužno namijenjeni istom pojedincu (u smislu "sve što mora znati da bi nešto napravio") - pojedinac će danas najčešće koristiti jedan ili svega nekoliko spomenutih alata. Iako, objektivno, može ih si priuštiti (financijski) više, kao i naučiti (zahvaljujući blagoj krivulji učenja) te, u konačnici, primijeniti kako bi si olakšao posao kojeg bi, po navici, inače radio u onim alatima u kojima je inače "doma".

Tako da nije preostalo puno ispriki zašto se netko danas ne bi bavio multimedijom (točnije, u kontekstu ovog teksta računalnom grafikom) - osim starog dobrog "ne da mi se". :)
Citiraj
Anonimac
21-12-2014 | 09:11
Radim u totalno drugoj bransi, programer sam, pa moram priznati da 99% stvari ne shvacam.
Ali sam opet procitao cijeli text i odusevio se. Prvo, tematika me ne zanima, ali mi je text unatoc tome bio poprilicno zanimljiv. Kod mene rijetkost, zato poprilicne pohvale autoru.

I bilo bi jako lijepo vidjeti jos ovakvih textova na jabucnjaku, ne mislim samo na 3D modeliranje i/ili grafiku. Vec i sve ostale IT tematike usko povezane sa Appleom. Jos jednom sve pohvale autoru ovog texta :)
Citiraj
Zdravac
21-12-2014 | 13:17
@Djipi To mi je drago, a i iz još jednog razloga, a taj je da očito, današnja tehnologija dozvoljava da oni koji stvaraju "multimediju" ili u ovom slučaju računalnu grafiku, svoju energiju preusmjere na kreativnost.
Dobro je i korisno pročitati ovaj tvoj text, jer od sada ću biti još više kritičan! :)
Citiraj
IceClimber
21-12-2014 | 14:46
Vrhunski članak.

Ima još utjehe za malog Ivicu kad je u pitanju zamjena za Photoshop:

- Clip Studio Paint, a.k.a Manga Studio (isti program, različiti distributeri, Manga studio je "boxed" verzija ClipStudia)

http://www.clipstudio.net/en


Nije tehnološki napredan i razvikan kao Mischief, ali što se karakteristika tiče, uvjerljivo je najnapredniji program za digitalno crtanje na tržištu. Pogotovo za strip ilustraciju, tu mu nema ravnog. Za čisto "slikanje" u stilu Photoshopa još uvijek malo kaska, ali kako im ide, brzo će i tu prestići Adobe. :)

Sučelje je unaprijeđeni photoshop, shortcutovi su 80% isti, cijena: 40-60$, zavisi gdje i od koga se kupuje.
Citiraj
Djipi
22-12-2014 | 15:21
Slažem se sa svim rečenim za Manga Studio. Dapače, zaslužio je da ga se (za spomenutu namjenu) još žešće ishvali. :) Nije uvršten u gornji pregled jer nije bilo novosti tijekom 2014., zadnji release je 2013. (ako nisam nešto prespavao).

No, kad ga već spominjemo, tu su, od istog izdavača (Smith Micro Software, vjerojatno poznatiji po StuffItu nego po bilo čemu vezanom uz grafiku) Poser i Anime Studio. Nisam nikada bio fan Posera (vjerojatno zato jer mu nisam mogao pronaći konkretnu primjenu), a Anime Studio sam koristio za neke eksperimente s 2D animacijom još dok se zvao "Moho" - sjećam ga se po dobru, bio je jako jednostavan za koristiti, a njegova "bones" tehnologija odlično je radila u 2D. Adobe je nešto slično implementirao u After Effects (puppet tool), ali Anime Studio je, kao specijalizirani softver za tu upotrebu, i dalje u prednosti - ako volite klasičnu 2D animaciju, preporučam probati (ima 30-dnevni trial i početničku verziju "Debut" koja košta $49.99 - punokrvni je $299.99).
Citiraj
Vanjuška
22-12-2014 | 17:32
Djipi, čestitke na prekrasnom tekstu, bio je užitak čitati tvoje riječi, kao i uvijek.
Citiraj
dperec
23-12-2014 | 09:53
Sve pohvale, super osvrt!
Citiraj
Ady
26-12-2014 | 13:29
Zanimljiv tekst. Pixelmator kupljen za vrijeme BlackFriday popusta i apsolutno vrijedi svakog dolara! Ali tu je i zarazni Sketch (Bohemian Coding) koji uzima sve više maha. Što se 3D svijeta tiče, unatoč tome što je fokus teksturiranje, C4D u OS X priči je čvrst standard koj je ove godine osim nove verzije donio pristojne novitete. Imali su i super radionice te prezentacije na ovogodišnjem Siggraphu a u tekstu ga nema ni na mapi. Također (djelom off topic) možda bi u skorijoj budućnosti bilo dobro nabaciti koju riječ o mrežnim renderima i online farmama u okviru manjeg budžeta.
Citiraj
Djipi
+1 26-12-2014 | 15:47
Sketch je odličan komad softvera, ali (što mu na Jabučnjaku ne bi smio minus, ali u produkcijskim uvjetima je) postoji isključivo za Mac. Tko god radi web isključivo na Macu, itekako ima razloga razmisliti zamijeniti Fireworks s njim. Barem dok se Adobe ne probudi iz zimskog sna po pitanju Fireworksa. A i cijena je na strani Sketcha ($99).

C4D, koliko god se trudila postati punokrvni industrijski standard, ostaje svojevrsni underdog (kao što se i Lightwave s godinama sam stjerao u tu kategoriju). Naravno, Maxon se neće složiti s mojom tvrdnjom jer oni C4D odavno svrstavaju u "industrijske standarde", ali nekima je to i Blender pa očito ovisi o perspektivi i kojem dijelu industrije tko pripada. :) Cinema je sjajan komad softvera od samih početaka i jedno od mojih najboljih 3D iskustava (pogotovo u kontekstu intuitivnosti korištenja) na Macu u ranim godinama OS X-a. No, taj underdog odavno ima svoju nišu, cilja pojedince (profesionalce) ili manje studije (u smislu da se u njima gro ljudi bavi artističkim dijelom produkcije, a ne "šarafljenjem" samog alata ispod haube). Da moram birati samo jedan softver za raditi 3D na Macu, da krećem (sa znanjem) od nule i da tražim nešto što može "obaviti posao", Cinema bi vjerojatno bila moj izbor broj jedan. Njen najveći problem je što cijenom (Prime koša $995) nije naklonjena onima koji bi je tek trebali naučiti. Zahvalno je što postoji edu verzija (za studente), ali nadam se da će ih Autodeskovi i SideFXovi cjenovni modeli potaknuti da u 2015. barem razmisle i o nekoj indie verziji - to je ujedno i razlog zašto nije uvrštena u prikaz.

Što se tiče mrežnih rendera i on-line farmi, tema mi čini prespecijalizir ana za Jabučnjak pa će (barem s moje strane) definitivno pričekati prirast (Mac) 3D publike. :)
Citiraj
pjedvaj
26-12-2014 | 21:35
Postoji svojevrsni klon C4D na Mac-u; Cheetah3D koji za 70$ nudi sve što meni treba (uz Pixelmator, iDraw i Unity). http://www.cheetah3d.com
Kad radiš za neki studio ionako moraš koristiti njihove standardne alate, 3ds Max ili Maya, koje naučiš korištenjem studentskih licenci.
Citiraj
Djipi
26-12-2014 | 23:57
Cheetah ne bih baš nazvao "klonom" C4D - kako po godinama razvojnog staža tako ni po featurima koji iz toga slijede. Ali omjer uloženo/dobiven o (i još k tome nativna i ujedno ekskluzivno Mac aplikacija), istina, ide u prilog Cheetah. :) No, pravo pitanje je zašto birati Cheetah (vidim da je sad na popustu, inače je $99) u odnosu na (novije verzije) Blendera - ako je poanta samo u minimiziranju troška softvera?
Citiraj
pjedvaj
27-12-2014 | 09:32
Osim Cheetah3D u opciji je bio i Silo, ali nema vlastiti renderer, samo export u rib. Developer Cheetah3D je malo kopirao sučelje iz ranijih verzija C4D, što je zapravo dobro jer mi je sve bilo poznato.

Blender nije bio opcija. Zgadio mi se u verziji 2.4 zbog sučelja, a u 2.6 su pokidali kompatibilnost sa python skriptama koje sam koristio za FlightGear i do danas to nisu popravili.
Citiraj
bigallzg
28-12-2014 | 09:36
Djipi je rekao:
Cheetah ne bih baš nazvao "klonom" C4D - kako po godinama razvojnog staža tako ni po featurima koji iz toga slijede. Ali omjer uloženo/dobiveno (i još k tome nativna i ujedno ekskluzivno Mac aplikacija), istina, ide u prilog Cheetah. :) No, pravo pitanje je zašto birati Cheetah (vidim da je sad na popustu, inače je $99) u odnosu na (novije verzije) Blendera - ako je poanta samo u minimiziranju troška softvera?


Zanima me kako skinuti MAYA za free i da napises nesto o tome
Ja sam do sada radio iskljucivo Adobe CS (photoshop, Illustrator, InDesign) a volio bi prosiriti na animaciju 3D zapravo zanima me alat koji se koristi u filmskim studijima pa ako mozes dati neki savjet
Tekst koji si napisao mi je zanimljiv i svaka pohvala od mene
Citiraj
smayoo
28-12-2014 | 11:58
bigallzg je rekao:
Zanima me kako skinuti MAYA za free i da napises nesto o tome.


http://www.autodesk.com/education/free-software/maya

Ne koristim se ovim alatima, ali pretpostavljam da je isto kao i za sve Autodesk softvere (a gore vidi detalje). Moraš na njihovom siteu aplicirati za besplatnu licencu za studente i edukatore. Ispuni obrazac i prijavi se E-mail adresom u domeni koja je kod njih registrirana kao edukacijska ustanova, pričekaj radni dan-dva i dobiješ od njih mailom ključ za licenciranje downloada s njihovog sitea.

Moji studenti na taj način apliciraju za AutoCAD, bez problema, koristeći svoju studentsku adresu
Citiraj
pjedvaj
28-12-2014 | 12:38
Dobio sam volju za malo kopanja za besplatnim grafičkim alatima:

Gimphoto je modifikacija GIMP-a koja oponaša Photoshop sučelje; http://www.gimphoto.com
LightZone je postao besplatan i open source; http://lightzoneproject.org
Shade 3D for Unity i open beta Shapeasy-ja su besplatni; http://shade3d.jp/en/products/shade3dforunity.html
Citiraj
Djipi
28-12-2014 | 14:35
@bigallzg Više vezano uz alate koji se koriste u (filmskim) studijima i općenito opcije 3D grafike na Macu, imaš ovdje: http://www.jabucnjak.hr/clanci/grafika/uskrsnue-3d-grafike-na-macu.html. Ako imaš kakvo konkretno pitanje - tu sam.

@Smayoo Da, dobra pretpostavka, i za Mayu vrijedi navedeni postupak licenciranja.

@pjedvaj Znatiželja: imaš neke specifične potrebe koje Cheetah3D (i ostali koje su nabrojio) zadovoljavaju ili je kriterij odabira samo cijena? Ako se radi o featurima koje ovi imaju, a drugi ne, zanima me, iz prve ruke, o čemu je riječ? Također, ako se ponekad nađeš u suprotnoj situaciji, da ti nedostaje neki alat kojeg drugi/skuplji softveri imaju, zanima me i što ti nedostaje. To znaju biti korisne informacije onima koji se nađu pred izborom između potpuno besplatnih (Blender), mainstream ($$$) i "egzotičnijih" opcija (pri čemu bih tvoje svrstao u potonje, uz komentar da su nerijetko baš takvi alati najbolji izbor - pogotovo kada neki konkretan zadatak obavljaju bolje/brže od precijenjene konkurencije).
Citiraj
pjedvaj
28-12-2014 | 15:28
Uglavnom zasad samo modeliram za video igre i prodajem na TurboSquid-u pa nemam neke posebne potrebe. Za FlightGear i X-Plane ionako trebam AC3D kao dodatni alat. Školovao sam se na 3ds Maxu, ali uglavnom koristio Mayu sa studentskom licencom (zbog intuitivnijeg sučelja i multiplatformno sti). Trenutno mi iz Maye nedostaje samo jedan alat za rezanje mesheva i poligona linijom (stvar navike i lijenosti).
Cheetah3D ima cijeli paket alata za modeliranje, uv mapiranje i renderer, ali je i cijena od 70$ na igrala veliku ulogu. Slično kao u Blenderu većinom radim s keyboard shortcutima, ali sučelje nije tako natrpano i prati Mac standarde. Ima dobru podršku za pluginove kroz JavaScript, većinu ih je napisao neki Japanac. Dobra je podrška za import/export popularnih formata, naročito FBX . Dobro radi s Unityjem s kojim eksperimentiram u zadnje vrijeme. Muči me samo loše izvedeno UV mapiranje više mesheva na istu teksturu, ali postoji skripta i za to. Hardverski zahtjevi su minimalni i unatrag je kompatibilan sa Snow Leopardom.
Citiraj
Anonimac
29-12-2014 | 00:06
smayoo je rekao:
bigallzg je rekao:
Zanima me kako skinuti MAYA za free i da napises nesto o tome.


http://www.autodesk.com/education/free-software/maya

Ne koristim se ovim alatima, ali pretpostavljam da je isto kao i za sve Autodesk softvere (a gore vidi detalje). Moraš na njihovom siteu aplicirati za besplatnu licencu za studente i edukatore. Ispuni obrazac i prijavi se E-mail adresom u domeni koja je kod njih registrirana kao edukacijskaqq, pričekaj radni dan-dva i dobiješ od njih mailom ključ za licenciranje downloada s njihovog sitea.

Moji studenti na taj način apliciraju za AutoCAD, bez problema, koristeći svoju studentsku adresu


Hvala na odgovoru
Jedino mi nije jasno posto nisam student dali mogu nesto napraviti da to dobijem
Do sada sam radio graficki dizajn a sada bi htio nauciti Mayu
Isto me zanima kakvo iskustvo imate sa "Linda.com"
Imaju tecajeve pa sam to mislio koristit za Mayu
Citiraj
Djipi
29-12-2014 | 15:02
@bigallzg Na žalost, s obzirom da nisi student, nemaš pravo na edu licencu. Na raspolaganju ti je 30-dnevni trial pune verzije Maye, a za 30 € možeš kupiti mjesečnu pretplatu na Mayu LT preko Steama. Iskustvo s lynda.com je, po pitanju Maye, pozitivno i uvijek rado i s povjerenjem prema Lyndi preporučim početnicima pogledati (barem) introduction tutoriale. Za naprednije teme tu su Gnomon Workshop tutoriali.
Citiraj
bigallzg
25-04-2015 | 19:07
Djipi je rekao:
@bigallzg Na žalost, s obzirom da nisi student, nemaš pravo na edu licencu. Na raspolaganju ti je 30-dnevni trial pune verzije Maye, a za 30 € možeš kupiti mjesečnu pretplatu na Mayu LT preko Steama. Iskustvo s lynda.com je, po pitanju Maye, pozitivno i uvijek rado i s povjerenjem prema Lyndi preporučim početnicima pogledati (barem) introduction tutoriale. Za naprednije teme tu su Gnomon Workshop tutoriali.


U meduvremenu sam postao student tako da imam student verziju Maye
Sada bi poceo sa Mayom ali mi dosta zanimljivim izgleda Cinema 4D
Kaj mislis dali da idem odmah na MAYU ili da krenem sa CINEMA 4D?
Ta dva programa mi nekak mi najbolje se cine a citao sam kaj si i napisao ovdje
Ako imas kakav prijedlog napisi
E da samo da kazem da sam na Macu nekih 25 i vise godina i Photoshop znam od verzije 1
Tak da definitivno moja platforma je Mac
Radio sam nesto u photoshopu sa 3D ali sad bi bas volio nauciti tu MAYU i CINEMA 4D
Imam frenda kaj radi na Blenderu ali mi se taj program bas nije legao i nesvida mi se
Hvala
Citiraj
Djipi
+1 25-04-2015 | 21:32
@bigallzg Nema tu puno filozofije - zadaj si neki jednostavniji zadatak (ali ipak složeniji od renderiranja kocke ili torusa) i probaj ga odraditi u oba alata jer samo tako možeš vidjeti koji ti *u praksi* bolje leži (s obzirom da svaki njeguje svoju filozofiju wokflowa).

Cinema je jednostavnija od Maye i, pogotovo u početku, imat ćeš dojam da s njom brže dolaziš do oku ugodnih rezultata. Njena prednost je i to što dobro funkcionira u one-man-band produkciji, odnosno za "brze intervencije" (hint: TV grafika).

Maya je softver na koji Autodesk baca sve svoje karte (već je izgurala Softimage, a kako je krenulo, izgurat će i Maxa) što je čini (sve jačim) industrijskim standardom. Ali Mayu prati strmija krivulja učenja i ideja da se ipak koristi u timu većem od jednog člana.

Ako učiš nešto od to dvoje s namjerom da postaneš dio tima, vjerojatno će ti Maya biti korisnija. Ako pak planiraš raditi solo, Cinema može biti odličan izbor.

Osim toga, ne moraju biti ili/ili izbor - danas većina 3D softvera dijeli istu filozofiju pa switch iz jednog u drugi (barem za osnovne stvari) traje onoliko koliko treba za pronaći gdje se neka konkretna i unaprijed poznata opcija sakrila u izbornicima. :)
Citiraj
bigallzg
25-04-2015 | 23:38
Djipi je rekao:
@bigallzg Nema tu puno filozofije - zadaj si neki jednostavniji zadatak (ali ipak složeniji od renderiranja kocke ili torusa) i probaj ga odraditi u oba alata jer samo tako možeš vidjeti koji ti *u praksi* bolje leži (s obzirom da svaki njeguje svoju filozofiju wokflowa).

Cinema je jednostavnija od Maye i, pogotovo u početku, imat ćeš dojam da s njom brže dolaziš do oku ugodnih rezultata. Njena prednost je i to što dobro funkcionira u one-man-band produkciji, odnosno za "brze intervencije" (hint: TV grafika).

Maya je softver na koji Autodesk baca sve svoje karte (već je izgurala Softimage, a kako je krenulo, izgurat će i Maxa) što je čini (sve jačim) industrijskim standardom. Ali Mayu prati strmija krivulja učenja i ideja da se ipak koristi u timu većem od jednog člana.

Ako učiš nešto od to dvoje s namjerom da postaneš dio tima, vjerojatno će ti Maya biti korisnija. Ako pak planiraš raditi solo, Cinema može biti odličan izbor.

Osim toga, ne moraju biti ili/ili izbor - danas većina 3D softvera dijeli istu filozofiju pa switch iz jednog u drugi (barem za osnovne stvari) traje onoliko koliko treba za pronaći gdje se neka konkretna i unaprijed poznata opcija sakrila u izbornicima. :)


Ma da kuzim sta si rekao
To je zapravo kao sto sam od samih pocetaka radio vektorsku grafiku u FreeHand do njegovog gasenja a sada u Illustrator iako mi je FreeHand ostao u dobrom sjecanju i vise mi pase
Ali istina je da je Illustrator danas puno jaci program
Tako nekako vidim Cinema 4D i Mayu
Maya je vjerojatno puno jaci program i mogla bi mi vise koristiti a Cinema 4D je za prvu ruku mozda i bolji i laksi za prokuziti
Ja mislim da cu se prvo malo zabavljat u Cinema 4D a onda ozbiljnije zaroniti u Mayu jer u konacnici trebat ce mi vise Maya za timski rad u nekom studiju a opet kod kuce na svom Macu mozda mi CINEMA 4D bude draza
Primjetio sam da Cinema 4D na mom MacBook Pro radi dosta brze od Maye tako da i to vidim kao prednost za kucnu upotrebu
Nesto cu izkombinirat i havala ti na odgovoru
Citiraj
bigallzg
25-04-2015 | 23:53
A kakva je kompatibilnost?
Dali mozes nesto sto si napravio doma u Cinema 4D odnesti u studio i tamo to nastaviti u MAYI ili je to problem?
Citiraj
Djipi
26-04-2015 | 01:09
U teoriji možeš, zahvaljujući formatima poput FBX (za prijenos čitavih scena), ali u praksi, ovisno o kompleksnosti scene i specifičnostima softvera iz kojeg i u koji prenosiš, postupak traži dosta kompromisa. U tom smislu vrijedi odgovor "da, uglavnom je problem". Puno je jednostavnije ako prenosiš, primjerice, samo model.
Citiraj
bigallzg
26-04-2015 | 06:46
Onda u principu nema druge nego upregnut MAYU
Makar mi se dopala Cinema 4D dijeluje mi jednostavnija a kod njemaca uvjek sve sljaka kako treba.
Ali ici cu na MAYU a u buducnosti ako budem radio kako si ti rekao u timu bit ce mi bolja MAYA
Citiraj
bigallzg
24-10-2015 | 07:28
Djipi je rekao:
U teoriji možeš, zahvaljujući formatima poput FBX (za prijenos čitavih scena), ali u praksi, ovisno o kompleksnosti scene i specifičnostima softvera iz kojeg i u koji prenosiš, postupak traži dosta kompromisa. U tom smislu vrijedi odgovor "da, uglavnom je problem". Puno je jednostavnije ako prenosiš, primjerice, samo model.


Sta mislis koji bi Mac bio bolji za 3D Mayu, Cinema 4D....
iMac 27 5k i7 ili Mac Pro 6 core 3.5?
Bas me zanima sta bi ti odabrao
Htio bi si nekaj kupiti u skoro vrijeme pa me zanima tvoje misljenje
Citiraj
Djipi
24-10-2015 | 11:51
Odabrao bih prvenstveno onaj koji je podržan od strane proizvođača softvera (i konkretne verzije!) kojeg sam prethodno odabrao (ako sam od tuda krenuo, a krenuo bih).

Dalje ovisi o tome što i kako radiš. Koliko god brz bio stroj, za rendering će uvijek biti prespor pa se time ni ne treba operećivati - kupuješ onaj na kojemu ti odabrani softver dovoljno brzo (čitaj: komotno) radi, a brže je svakako bolje (ako ništa drugo zato da pojedini render ne traje 2 minute nego 1), do one granice do koje si to možeš priušiti.

Ako je u pitanju hobi, ne vrijedi se opterećivati ni s mozganjem oko omjera uloženo:dobiven o - i tako na kraju kupimo onaj stroj koji nam se više "sviđa", a sve drugo je alibi za već donešenu odluku. :) Ako je pak u pitanju posao, onda treba uzeti u obzir i vrijeme povrata investicije.

Između ova dva stroja, bez ikakvog konkretnog kriterija za odabir, ne znam što bih odabrao (jer ne znam ni što bih s njima trebao odraditi). S druge strane, koji god odaberem, znam da oba mogu odraditi sve za što MENI trenutno mogu trebati.

Uopćeno, Mac Pro ima prednost jer se može sretnije konfigurirati za high-end potrebe, s naglaskom na snagu GPU-a i pod pretpostavkom da se uopće planira koristiti GPU renderer.
Citiraj
bigallzg
24-10-2015 | 16:30
Ok kuzim
Mislio sam uzetovaj 6 core i doplatit dual D700 graficku ako je to uopce i potrebno
Radim uglavnom u Photoshopu i nesto In Design
Maya i Cinema 4D mi je za sada vise hobi a trebao bi nesto sa njimai raditi
Kada kupim novi Mac koristim ga bar 5 godina tako je bilo sa mojim Mac Pro G5 i sadasnjim Mac Book Pro 15 inch koji koristim od 2010 i sada mi treba brzi stroj za raditi
U Mayi cu isto raditi to sam siguran jer me zanima a i moram zbog posla
Sa jedne strane iMac je u startu bolja investicija jer dobijes i 5k moniror i povoljnija cijena
A sa druge strane ja oduvjek sam imao Mac Pro strojeve od quadra, G3, G4, G5
Tak bas kako si napisao vjerojatno bude kod mene Mac Pro ali je dosta skup
Negdje sam procitao da bi uskoro mogao biti update tako da osnovni stroj bude ovaj 6 core a 8 core prvi do njega to bi bilo jos bolje jer bi onda uzeo 8 core ali ko zna kada to bude a meni treba novi Mac
Citiraj
bigallzg
27-11-2016 | 09:01
Gdje mogu pronaci najbolje tutorials za Cinema 4D sto se tice animacije i rendering zapravo sve kako se napravi film u C4D?
Citiraj
bigallzg
27-11-2016 | 09:06
I dali mislis da se taj posao dosta bolje odraduje u MAJA? Vidio sam C4D R18 i cini mi se jako dobar pa me zanima dali je to tu sada i MAJA i C4D jednako mogu raditi za film.
Citiraj
Djipi
28-11-2016 | 00:48
Maya, C4D, Blender, Lightwave... svi oni danas jednako dobro mogu odraditi posao, ali hoće li ga i koliko dobro odraditi ovisi prvenstveno o onome tko ih koristi. "Najbolji" je onaj s kojim ćeš moći riješiti konkretne probleme, a do njih tek moraš doći (jer proizlaze iz onoga što ćeš raditi).

Tutoriala je pun Internet, ali ne koristim C4D pa ti ne mogu preporučiti konkretne (jer ih nisam pogledao) - da ga moram koristiti vjerojatno bih, kao i za većinu drugog softvera, krenuo od onoga što nudi lynda.com - utipkaj "cinema 4d" u Lyndinu tražilicu i kreni od onih namijenjenih početnicima (Skill level = Beginner). To obično bude neki Getting Started ili Essential Training pa možeš početi od njih. Naučit će te osnove od modeliranja do animacije.

Nisam siguran na što točno misliš pod "kako se napravi film" - ako pod time misliš na bilo kakvu animaciju, to će pokriti tutoriali (u tom kontekstu je "film" serija slika koje će Cinema renderirati i koje ćeš nakon toga spojiti u video). Ako misliš na "kako se napravi cjelovečernji animirani film" u nekom alatu, najkraći odgovor je - "teško i sporo". :)
Citiraj
bigallzg
29-11-2016 | 04:08
Onda po tvom misljenju taj dio oko animacije za nekakvi film ako je malo duzi bolje odraduje MAYA ako sam dobro shvatio.
Za Lyndu zna, vec dugo, a gdje se mogu pronaci dobri tutorials za MAYU?
Meni osobno C4D nekak vise lezi ali ocito cu morati i Mayu uzeti kore neko vrijeme.
Reci mi jeli Maya jako zeznuta za prokuziti? Jer C4D mi bas dobro lezi i ide.
Citiraj
Djipi
29-11-2016 | 12:47
Nisi dobro shvatio. :) Svi spomenuti softveri dio oko animacije jednako dobro odrađuju. Razlike su u "finesama" koje tebi, kao početniku, nisu bitne.

Lynda ima i tutoriale za Mayu.

Ako ti C4D dobro leži, ne opterećuj se s Mayom, nastavi s njim.
Citiraj
Sigurnosni kod
Osvježi

Komentiraj

Vikalica™

Zadnja poruka: pred 6 sati, 20 minuta
  • Dijete: Kina... i trazenje vpna sa da mogu napisat pozdrav iz Kine... damn... :)
  • rusty: ćemo vidjet 7.4 što će se dogoditi [link]
  • Gotan: ako nekoga zanima kombo iphone 7 128gb Macbook Pro Retina 13, neka se javi ;) oglas kasnije :*
  • Sara: Hvala :)
  • invictus: @mkalina - okvirno možeš dobiti za njega oko 4000kn, više ne.
  • mkalina: 128 GB ssd
  • iLeo: Malo korisnika piseže za Airom 11" 2015 pogotovo kada je izašao MacBook 12"
  • iLeo: Hard ?
  • mkalina: Bok ekipa, zanima me koliko okvirno mogu traziti za mac air 11' kupljen u 9 mjesecu 2015, prelazim na pro, pa mi ne treba vise
  • big_mac: [link]
  • big_mac: @Sara ovdje unesi IMEI od tog ajfona i pisat ce ti kada je aktiviran
  • cariblanco: btw. svaki tjedan dobivam update neke bete iOS_a, kaj sam postao programer :D
  • cariblanco: oho on- line smo :) riba je zaspao ;)
  • Sara: Pozdrav, kako mogu provjerit kad je Iphone, u mom slucaju 7, prvi put upaljen?
  • Goldy: Ne znam, jer je painted
  • smayoo: Zašto je to "mod"? :)
  • Goldy: [link]
  • Goldy: Kako dobro ([link] Nikako da naletim na neki case ovog tipa, ali ovaj mod je predobar, barem na slikama.
  • MacSlavko: Ah, tako... Tnx :-)
  • Defou: Prva generacija nema, adruga generacija koje je izasla kada i iPhone 7 ima.
  • MacSlavko: Ljudi, postoji li iPhone 6S od 32GB? Na Mactrackeru toga nema, a po oglasnicima ih ima, pa me zanima je li to stvarno ili ljudi pišu svašta... Tnx!
  • bumbar: @smayoo, hvala, ali miglio sam na HR
  • radar: poslano
  • radar: fala Smayo
  • smayoo: [link]
  • bumbar: Da li neko zna di se mogu upiti video kartice za mac?
  • cariblanco: ebeš trampa, imam domaće šljive iz Županje, a uskoro stiže kulenova seka...to on nebu imao nikad :)
  • smayoo: @radar: piši u forum
  • zabac: Mi smo sromašni, pa nam Trump ne bi pomogao. Odnosno, kad bi imali Trumpa ne bi bili Amerika. Mi smo siromašni matrjalno i duhom. Ostaje man to što imamo iskoristiti najbolje što možemo. Ako smo europsko smetlište, to trebamo i naplatiti jer kad se nauće nositi nama smeće, tada im to treba i naplatiti. :-)
  • radar: iphone 7 plus, slanje mala preko LTE ok na gmail-u ali ne salje sa VIPmet accounta, a HT account nitiprima niti salje na oba, wifi ili LTE, imate li rjesenje, ovo sto sam pregledao na forumu nigdje nisam nista nasao
  • Soffoklo: Kao što sam napisao alternativne činjenice na žalost čine čuda. Kad smo kod toga Sir Tim Berners-Lee o sadašnjosti i budućnosti weba: [link]
  • Hammer: Da mi imamo Trumpa, ne bi Hrvatska služila kao deponij smeća i otrova za tu bajnu EU, ne bi se uništavala domaća proiuzvodnja za ljubav Bruxellesa i još masu drugih negativnosti.
  • Hammer: Trump je jedina dobra stvar koja se dogodila Americi unazad ne znam koliko vremena, i kamo sreće da i mi imamo nekog Trumpa, a ne EU uguzice i birokrate
  • Hammer: Da, oduvijek, Apple kao američka tvrtka od prvog je dana radio softver sa uključenim "naputcima" tajnih službi i redovito je tajna služba dobivala backdoor upute - jasno, sve u svrhu "zaštite od terorizma"...
  • Soffoklo: ODUVIJEK?!?, sve je bilo pravne i marketinške prirode?!? Ti sipaš alternativne činjenice brže od D. Trumpa.
  • Dijete: jbga, ovo sve ide na 'povjerenje'... ja jos uvijek dugorocno vjerujem da je Apple good guy i tu sam mu naklonjen.. isto kao sto vjerujem da je Kim Dotcom good guy
  • Hammer: Apple je ODUVIJEK bio izrazito naklonjen filozofiji Big Brothera i išao mu u susret, a pojedini "!sukobi" su bili više pravne i marketinške, negoli stvarne prirode i volje zaštite korisnika.
  • zabac: ;)
  • smayoo: Zato da pružimo priliku prijateljima da ispadnu pametni! :D
  • zabac: Ako smo svi tako dobri, zasto postavljamo ovdje pitanja? :-)
  • Soffoklo: Svi smo mi najbolji ekonomisti, agenti, nogometni izbornici, mi smo sve, mi smo Sparta!!! :-)
  • Bertone: ili okrenuli na sprdačinu: [link]
  • Bertone: .. zapravo od svih proizvođača softvera su tražili backdoor samo što su neki to javno rekli, a neki porekli
  • Bertone: Apple je za javnost u sukobu, od 2012. ili 2013. ih uredno servisira
  • stefanjos: molim? apple je jako u sukobu sa agencijama, od kud ti sada njihovo prijateljstvo?
  • Hammer: A za Apple se oduvijek zna da je izrazito slizan sa američkim agencijama za nadzor i špijunažu, tako da je i to vrlo jasno što i kako...
  • Hammer: Samsung je imao muda to pravdati "sve za svoje korisnike" u stilu da će oni upoznavanjem naših navika lakše prilagoditi svoje usluge... hrpa sranja za naivce...
  • Hammer: Pa za Samsung se već dugo zna da njihovi pametni TV-i imaju mogućnosti da ih se daljinski, bez znanja ljudi u kući, aktivira da snimaju ugrađenom kamericom u gornjem dijelu ekrana
  • zabac: A ha!
  • gladhr2: Koliko vjerujete u ovo? Apple i Samsung zbog CIA-e "krpaju rupe" na svojim uređajima [link]

Za vikanje moraš biti prijavljen.

Prijava

Prisutni jabučari

Novo na Jabučnjaku

Teme

Poruke

Komentari

Anketa

Koja Apple novost vas najviše veseli?

Registriraj se za sudjelovanje.
Page Speed 0.83 Seconds

Provided by iJoomla SEO