Automobili (i sve oko toga...)
(1 korsinik/a gleda/ju temu) (1) Gost

Automobili (i sve oko toga...)


22.11.2018 | 09:16
@smayoo,

Čitajući tvoje postove, netko neupućen bi mogao zaključiti da servisi klasičnih automobila pate od kroničnog nedostatka osoblja, a da se Tesla može servisirati samo u NASA-i ili eventualno CERN-u.

To o čemu ti pričaš (servisiranje na način da se popravljaju pojedini pokvareni dijelovi) se već odavno ne radi (čast izuzetcima) ni u automobilskoj industriji, niti u potrošačkoj elektronici (uključujući sve od perilice do mobitela i kompjutera).

Danas jedan prosječan serviser mora biti pismen (da bi znao pročitati upute), informatički osposobljen (da bi mogao spojiti uređaj za dijagnostiku i protumačiti rezultate), i mehanički dovoljno spretan i opremljen da može rastaviti automobil, zamijeniti pokvareni dio, i ponovo sastaviti automobil.

Naravno, ovo je malo pojednostavljeno, ali, mislim da si shvatio razliku.

Kakvo crno popravljanje?! To se više ne radi (odnosno radi se, ali ne na licu mjesta, nego eventualno kada se pokvareni dio vrati tvornici.

Pojedini dijelovi Tesle se svakako mogu servisirati samo u tvornici gdje su napravljeni, ili u NASA-i nebitno, ali Tesla kao auto se (na razini zamjene neispravnih dijelova/modula) može servisirati u bilo kojem servisu koji zadovoljava gore navedene uvjete o osposobljenosti djelatnika.
Naravno, samo ako to Tesla Motors odobri.
22.11.2018 | 11:46
JOHN kaže:
......pa nemoguće da čitav svijet dijeli iste probleme (nisu halucinacije) ali jedino smayoo ne.


Koji je to "cijeli svijet"?

Tko god je mene pitao za savjet pri kupovini uređaja bijele tehnike, zadovoljan je i nema takve probleme. Uređaji se (kako koji) kvare ponekad, ali se uredno daju popraviti i popravljaju se, za cijenu ne veću od 10-15% amortizirane vrijednosti uređaja, te nisam čuo da ga je netko koristio manje od 10 godina.

E, sad, drugi put se nemoj praviti pametan pa misliti da znaš sve što treba znati da ispravno odabereš električni ili elektromehanički uređaj sukladno svojim preferencijama, nego na vrijeme pitaj za savjet.

Dam se kladit da kad smayoo jednog dana kupi Teslu, da s njom neće imati nikakvih problema. Evo sad to tvrdim. Reci mi molim te da lažem.
Baš si mi simpa.


Sumnjam da neću imati problema. Nijedan auto koji sam do sad vozio nije bio bez problema pa neće biti ni taj. Nije poanta u tome. Poanta je da li su problemi sumjerljivi cijeni i projiciranom životnom vijeku.
22.11.2018 | 11:53
m@xym kaže:
@smayoo,

Čitajući tvoje postove, netko neupućen bi mogao zaključiti da servisi klasičnih automobila pate od kroničnog nedostatka osoblja,


Točno. Svakom autoservisu u Hrvatskoj kronično nedostaje pismenih i sposobnih električara i elektroničara. I uporno misle da to mogu nadomjestiti nepismenim mehaničarima. A ne mogu.

a da se Tesla može servisirati samo u NASA-i ili eventualno CERN-u.


Vidi... Ja sam godinama radio industrijske projekte. U jednoj termoelektrani, rafineriji nafte, metaloprerađivačkoj tvornici, industrijskoj mljekari ili sirani, mesoprerađivačkoj industriji... - nitko nije *LUD* pustiti mehaničara, kovinotokara, limara ili zavarivača da popravlja elektromotore, a kamoli njima pripadajuće sklopnike i još manje frekvencijske pretvarače. Tvoje povezivanje ove priče s NASAom i CERNom svjedoči da zapravo i nemaš pojma o čemu se tu točno radi, ali svejedno smatraš da si u pravu. Mene to više i ne čudi jer sam odavno naučio da oni koji o nečem najmanje znaju - obično su najsigurniji u svoje (pogrešne) stavove.

To o čemu ti pričaš (servisiranje na način da se popravljaju pojedini pokvareni dijelovi) se već odavno ne radi (čast izuzetcima) ni u automobilskoj industriji


Pa onda automatski podrazumijevaš da to vrijedi i za elektromobile. A što ako je ta pretpostavka potpuno bez osnove?

Danas jedan prosječan serviser mora biti pismen (da bi znao pročitati upute), informatički osposobljen (da bi mogao spojiti uređaj za dijagnostiku i protumačiti rezultate), i mehanički dovoljno spretan i opremljen da može rastaviti automobil, zamijeniti pokvareni dio, i ponovo sastaviti automobil.


Takvih s ovom zadnjom osobinom (samo s njom je cca pola), a da zadovoljavaju sve tri - nisam sreo nijednog, a da je mehaničar po struci.

Kakvo crno popravljanje?! To se više ne radi


Ti znaš... Nemaš pojma o tome što je uopće komponenta koja je ključna u pogonu električne vuče, ali a priori znaš da se ne popravlja na licu mjesta. Nije li to super? Daj, pričaj mi malo o genskom inženjeringu i uzgoju mikrobioloških kultura za teraformiranje susjednih planeta. Siguran sam da i o tome znaš sve (mislim, kad imaš kontakte u NASA-i i CERN-u... ).
22.11.2018 | 11:55
tino1 kaže:
EV imaju, osim ovog šta si ti već nabrojao i problem ekologije, oni nisu u svojoj cijelokupnoj CO2 bilansi ni malo bolja od klasičnih čak mislim i gora.


Ovo je u potpunosti pogrešna tvrdnja iza koje nema stvarne argumentacije ni brojaka. Samo prepisuješ ono što pišu mediji koje informacijama hrane naftni lobiji.

Mi generalno trebamo malo više razmišljati o energiji, a ne ko do sad "struja dolazi iz utičnice i treba mi".


Slažem se. Počnimo. Tri, četiri, sad!
22.11.2018 | 12:14
smayoo kaže:
JOHN kaže:
......pa nemoguće da čitav svijet dijeli iste probleme (nisu halucinacije) ali jedino smayoo ne.


Koji je to "cijeli svijet"?

Tko god je mene pitao za savjet pri kupovini uređaja bijele tehnike, zadovoljan je i nema takve probleme. Uređaji se (kako koji) kvare ponekad, ali se uredno daju popraviti i popravljaju se, za cijenu ne veću od 10-15% amortizirane vrijednosti uređaja, te nisam čuo da ga je netko koristio manje od 10 godina.

E, sad, drugi put se nemoj praviti pametan pa misliti da znaš sve što treba znati da ispravno odabereš električni ili elektromehanički uređaj sukladno svojim preferencijama, nego na vrijeme pitaj za savjet.

Dam se kladit da kad smayoo jednog dana kupi Teslu, da s njom neće imati nikakvih problema. Evo sad to tvrdim. Reci mi molim te da lažem.
Baš si mi simpa.


Sumnjam da neću imati problema. Nijedan auto koji sam do sad vozio nije bio bez problema pa neće biti ni taj. Nije poanta u tome. Poanta je da li su problemi sumjerljivi cijeni i projiciranom životnom vijeku.


Ajmo biti ipak malo objektivni. Na sve moguće i nemoguće načine braniš svoj fah i izlaziš debelo iz kruga objektivnosti da si sladak ko mala djeca kad se hvale čiji ima veće mišiće.
Moje osobno iskustvo kao i iskustvo rodbine, prijatelja i poznanika mi govori da elektronika nije baš tako pouzdana kako je ti predstavljaš. Vrlo često se dešava da nije moguće u kratkom roku dijagnosticirati kvar, popravci su skupi i dobrim dijelom čak i neuspješni. Često se također dešava, ti i ljudi koji te okružuju ste očito izdvojeni slučaj, da elektronika krepava po isteku jamstva, a sam popravak je neisplativ. Električari (barem kod nas) kojima po zidovima vise silne diplome i certifikati, ili se ne posvećuju svom poslu koliko treba ili ne znaju odraditi svoj posao (time ne impliciram da su glupi i nesposobni, nego očito nisu dovoljno educirani, možda su ograničeno educirani) što nikako nije moja stvar niti za to moram imati razumijevanja. Također smatram da nije prihvatljivo da šećem od servisa do servisa, nego očekujem popravak u prvom, eventualno drugom servisu ili pokušaju. Što će ti proizvod ako nije pouzdan i ako nema servisne ili korisničke podrške za njega!?
Jesam li kupio auto(ili bilo što drugo) da me služi ili da gubim vrijeme na čitanje, zivkanje, posjećivanje servisa?
Također smatram da korisnik određene tehnike za svakodnevne radnje, koristeći ju na ispravan način, pri kupovini nije dužan tražiti mišljenje jednog smayee ili bilo kojeg drugog poznavatelja elektroničkih uređaja kao garancije dugotrajnosti proizvoda. Neznam kako ti to može pasti na pamet!
Čak i da iz nekog razloga se pojavi potreba da tražim savjet od nekoga pri odabiru nekog elektroničkog uređaja kao garancije pouzdanosti, zar se ti zaista smatraš tom osobom za svaku napravu? Sudjelovao si u svakom proizvodu od ideje do konačnog proizvoda?

Ja priznajem da ponekad možda preuveličavam veličinu kvarova, al zaista iz prve ruke tvrdim da su mnogi popravci bili zaista neisplativi i da su se kvarovi mahom događali godinu ili dvije po isteku jamstva. Ali isto tako smatram da ima i pouzdanih naprava, onih iz prošlog stoljeća!
22.11.2018 | 12:41
smayoo kaže:
tino1 kaže:
EV imaju, osim ovog šta si ti već nabrojao i problem ekologije, oni nisu u svojoj cijelokupnoj CO2 bilansi ni malo bolja od klasičnih čak mislim i gora.


Ovo je u potpunosti pogrešna tvrdnja iza koje nema stvarne argumentacije ni brojaka. Samo prepisuješ ono što pišu mediji koje informacijama hrane naftni lobiji.



Mi generalno trebamo malo više razmišljati o energiji, a ne ko do sad "struja dolazi iz utičnice i treba mi".


Slažem se. Počnimo. Tri, četiri, sad!
Ja sam već počeo! Šta čekaš

Ja mogo samo prenositi ono šta saznam! Ako imaš druge brojke, koje nisu inficirane Lobizmom, bujrum.
22.11.2018 | 12:47
[quote="smayoo" post=172976]m@xym kaže:
@smayoo,
Vidi... Ja sam godinama radio industrijske projekte. U jednoj termoelektrani, rafineriji nafte, metaloprerađivačkoj tvornici, industrijskoj mljekari ili sirani, mesoprerađivačkoj industriji... - nitko nije *LUD* pustiti mehaničara, kovinotokara, limara ili zavarivača da popravlja elektromotore, a kamoli njima pripadajuće sklopnike i još manje frekvencijske pretvarače.


E, ajde mi, molim te, razloži ovaj pojam popravljanja elektromotora. O čemu tu govorimo? O zamjeni ležajeva (dakle, mehaničkim popravcima, tj. zamjenama dotrajalih dijelova) ili zamjeni kondenzatora za upućivanje (iako je to, koliko se sjećam potrebno samo kod monofaznih motora, a u postrojenjima su vjerujem veći koji se upućuju sklopka trokut-zvijezda tehnikom ili preko frekvencijskih pretvarača)? Ili, ako je motor pregoril, o previklavanju motora? Jer ako je ovo posljednje u pitanju, to i tako rade specijaliziarne firme. Dopuštam da se nekom velikom postrojenju s hrpom motora koji nonstop rikavaju (hm, zašto bi rikavali, ako je sve odrađeno dobro?) možda isplati(lo) da ima svoj pogon koji je sposoban previklati motor koji je pregoril (tu je najgori dio zapravo pečenje žice tj. laka za izolaciju) i tu doista nitko osim stručno osposobljenog servisera (pustimo sad što je on po vokaciji)čiji servis ima POTREBNU opremu nema što tražiti.
Sklopnici i frekvencijski pretvarači se također sastoje od sklopova (tzv. jaka struja) koji se mijenjaju. I opet, popravak na način da ćemo loš blok motora odnijeti k Božičeviću da ga razbora na prvu specijalu, pa onda i pohona na prvu naddimenziju tu nije moguć.
Ali, dopusti da nije realno uspoređivati serijski proizvod (dakle, postoji ih x na entu ISTIH na svijetu) koji teži tome da bude masovan sa jednim bespoke made energetskim/industrijskim postrojenjem koje je takvo identično samo jedno na svijetu (ako zanemarimo dvojnike koji postoje u svakoj nuklearki za konstantni trening osoblja za servis/remont/izvanredne situacije: da, i u Krškom postoje defacto dvije IDENTIČNE nuklearke, ali radi samo jedna, a na drugoj se stalno izmjenjuju ekipe za trening; ako se dogodi neko sranje, onda ga treba staviti pod kontrolu što je prije moguće, a ako se radi remont u primarnom krugu nitko tamo ne želi provesti i sekundu više nego je NUŽNO potrebno).
I jasno da nitko nije lud pustiti osobu koja ne zna što je postrojenje jake struje da po tome petlja, jer taj netko može poginuti iste sekunde, a znaš i sam što znači ozljeda na radu, ili još gore smrtni slučaj na radu.
Nitko tu nije krenuo napadati Teslu jer je auto električni, nego se ne slažemo s njihovom pohlepom i arogancijom koja priječi BILO KOME izvan njihovog zatvorenog sustava da odradi servis na tom autu. Kaj ti misliš da su bremze na Tesli drugačije nego na Alfa Romeu? Isti drek. Čak je i vakuum pumpa ista (jasno, načelno u principu rada, ne tvrdim da imaju isti kataloški broj), jer ju koriste Alfe s dizelskim motorima već xy godina.
Ako se dogodi neki kvar na Tesli (uopće ne ulazim u to koja je učestalost ili vjerojatnost da se to (ne)dogodi) ni njihov servis u Beču sasvim sigurno neće ići popravljati auto ispod razine sklopa, nego će ga zamijeniti što je prije moguće, a taj oštećeni sklop eventualno poslati u tvornicu/dobavljaču na popravak.
Ako su čimpanze mogle letjeti u svemir, vjeruj mi da se uz ODGOVARAJUĆU PRIPREMU, ŠKOLOVANJE i OPREMU može i Tesla servisirati u bilo kojem servisu na svijetu. Samo je pitanje odluke
22.11.2018 | 12:53
smayoo kaže:


Točno. Svakom autoservisu u Hrvatskoj kronično nedostaje pismenih i sposobnih električara i elektroničara. I uporno misle da to mogu nadomjestiti nepismenim mehaničarima. A ne mogu.


Da je tako kako ti kažeš, servisi bi bili krcati neispravnih i nepopravljivih automobila, ali ne čini mi se da je baš tako.

Recimo, serviser kod kojeg već godinama idem, nije ni električar ni elektroničar, ali do sada je svaki put uspio popraviti sve kvarove, pa čak i one koji nisu direktno povezani sa mehanikom. Naravno, nije ih popravio na način da je išao proučavati elektroničke sklopove i popravljati ih zamjenom neispravnih komponenti, nego ih je 'popravio' na način da je neispravan sklop zamijenio ispravnim.

Jedan jedini put sam morao ići kod elektroničara, zbog neispravne instrument table, jer me popravak kod elektroničara (zamjena stabilizatora napona) koštao skoro deseti dio onoga što bih trebao platiti u ovlaštenom servisu (zamjena instrument table).

Tvoje povezivanje ove priče s NASAom i CERNom svjedoči da zapravo i nemaš pojma o čemu se tu točno radi, ali svejedno smatraš da si u pravu. Mene to više i ne čudi jer sam odavno naučio da oni koji o nečem najmanje znaju - obično su najsigurniji u svoje (pogrešne) stavove.


Mojim karikiranjem sam ti samo htio povući paralelu sa činjenicom da ne mora svaki servis svakog automobila imati mogućnost rastavljanja bio kojega sklopa na sastavne dijelove, popravka na način da se napravi, zamijeni, zalemi ili što već, neispravni dio, i onda taj sklop sastavi te ponovo ugradi u automobil.
Dovoljno je detektirati koji sklop je neispravan, rastaviti automobil do razine da se sklop može zamijeniti, i ponovo sastaviti automobil.
A to može puno više osoba (koje, usput, koštaju puno manje) od osobe koja zna popraviti 'varijabilni frekvencijski pretvarač'.

Moje skromno znanje svakako nije na razini tvojega, ali to opet ne znači nužno da si ti u pravu kad pričamo o tome kako se danas stvari 'popravljaju'.

Pa onda automatski podrazumijevaš da to vrijedi i za elektromobile. A što ako je ta pretpostavka potpuno bez osnove?


Tako je. Pretpostavljam da će se i elektromobili 'popravljati' na isti način kako se popravljaju i automobili, kompjuteri, mobiteli, televizije, bijela tehnika....
Jer ne vidim razlog zbog kojeg bi elektromobilska industrija zaključila da im je financijski povoljnije imati u svakom servisu tim stručnjaka koji može na licu mjesta rastaviti, popraviti i ponovo sastaviti kompletan automobil, umjesto 'idiota' (naravno ne pravog idiota, nego osobu sa puno manjim znanjem od prethodno navedenog tima, ali dovoljnim da napravi ono što treba napraviti) koji će znati detektirati neispravni modul i zamijeniti ga ispravnim.

Takvih s ovom zadnjom osobinom (samo s njom je cca pola), a da zadovoljavaju sve tri - nisam sreo nijednog, a da je mehaničar po struci.


Ne znam kakvi su to servisi sa kojima si ti imao iskustva, ali, kao što sam gore već spomenuo, već dugi niz godina idem kod istog servisera, koji je po struci mehaničar, ali uredno otklanja i ne-mehaničke kvarove.

Ti znaš... Nemaš pojma o tome što je uopće komponenta koja je ključna u pogonu električne vuče, ali a priori znaš da se ne popravlja na licu mjesta. Nije li to super? Daj, pričaj mi malo o genskom inženjeringu i uzgoju mikrobioloških kultura za teraformiranje susjednih planeta. Siguran sam da i o tome znaš sve (mislim, kad imaš kontakte u NASA-i i CERN-u... ).


Naravno da znam, jer više nitko ništa ne popravlja, barem ne u ovlaštenim servisima (automobila, televizija, mobitela) jer se to ne isplati. Visoko kvalificirana osoba koja je u stanju doista nešto popraviti će uvijek biti kuplja od prosječno obrazovane osobe, priučene za određeni broj nekompliciranih radnji. Nema to veze sa znanjem nego sa ekonomijom

Da smo ovu raspravu vodili prije 40 godina, kada su se stvari doista i popravljale, onda bi ti imao potpuno pravo.
Ali danas toga više gotovo i nema. Doduše, još uvijek postoje ljudi koji su u stanju popraviti TV zamjenom elektroničke komponente, a ne zamjenom video-board-a, ili popraviti mobitel zamjenom neispravne komponente, a ne čitavog motherboard-a, ali takvih je, u odnosu na nekadašnje stanje, danas zanemariv broj, i ne rade u ovlaštenim servisima.
22.11.2018 | 14:12
Svojedobno sam gledao na youtube jednog lika koji je otišao u Shenzhen i zabavljao se time kako sastaviti i nadograditi(novi veći flash storage, bežično punjenje itd.) svoj iphone 6s. Tak da, sve se može napravit/servisirat.
U konkretnom slučaju i ono što ni sam Apple ne dopušta u ovlaštenim servisima.
23.11.2018 | 21:37
Djuro genijalac kaže:
E, ajde mi, molim te, razloži ovaj pojam popravljanja elektromotora. O čemu tu govorimo? O zamjeni ležajeva (dakle, mehaničkim popravcima, tj. zamjenama dotrajalih dijelova) ili zamjeni kondenzatora za upućivanje (iako je to, koliko se sjećam potrebno samo kod monofaznih motora, a u postrojenjima su vjerujem veći koji se upućuju sklopka trokut-zvijezda tehnikom ili preko frekvencijskih pretvarača)?


Kondenzator, kako si sam rekao, se koristi samo kod jednofaznih izmjeničnih motora s pomoćnom fazom. Radi se o ležajevima i, kod električne vuče (gdje se koriste istosmjerni motori sa serijskom uzbudom) o kolektoru, odnosno komutatoru, odnosno kliznim kolutovima i sklopu za elektroničku komutaciju, ovisno o specifičnoj izvedbi. Ovo drugo nekoliko puta učestalije od ležaja.

Ili, ako je motor pregoril, o previklavanju motora?


Ne, to ne. Kako si napisao, to se ne radi na licu mjesta. Zamijeni se motor repariranim ili novim, a ovaj se šalje na reparaturu i prematanje namota.

Sklopnici i frekvencijski pretvarači se također sastoje od sklopova (tzv. jaka struja) koji se mijenjaju. I opet, popravak na način da ćemo loš blok motora odnijeti k Božičeviću da ga razbora na prvu specijalu, pa onda i pohona na prvu naddimenziju tu nije moguć.


Sklopnika nema u elektromobilu. Inače se sklopnicima preko 150-200A kontakti mogu mijenjati modularno, na licu mjesta, jer oni najviše i najčešće stradavaju kod prekidanja strujnog kruga, jer trpe iskrenje. Ali to je priča iz tramvaja i lokomotiva.

Frekvencijski pretvarači koji se koriste u električnoj vuči također su izvedeni tako da se moduli energetske elektronike (IGBT tranzistori) mijenjaju na licu mjesta, pri čemu bi bilo preskupo i u bitnome pogoršavalo hlađenje i skraćivalo radni vijek da ih ideš smišljati u takvom formatu i kućištu da ih svaki priučeni ne-električar zna zamijeniti bez rizika velike štete kod idućeg upuštanja u rad. Jednostavno, to je zahvat koji traži električara, koji zna i RAZUMIJE osnove elektrotehnike, koji zna što je prijelazni otpor, zašto je opasno kad je on prevelik, što je polaritet, kako se ispituje poluvodički sklop nakon montaže, a prije puštanja u rad...

Zašto si tako tvrdoglav? Što bi rekao da se netko sad nađe i ustvrdi tvrdoglavo da bilo koji stolar koji prođe tečaj u BMW-u može bez frke servisirati BMW?

Ali, dopusti da nije realno uspoređivati serijski proizvod (...)


Djuro, dopusti da cijela aktualna mainstream autoindustrija i svi oko nje (pa i ti) ignorira i zanemaruje činjenicu DA NEMA POJMA o električnoj vuči i da uporno tvrde da to nema veze jer znaju sve autima. A to jednostavno nije tako.

Ako su čimpanze mogle letjeti u svemir, vjeruj mi da se uz ODGOVARAJUĆU PRIPREMU, ŠKOLOVANJE i OPREMU može i Tesla servisirati u bilo kojem servisu na svijetu. Samo je pitanje odluke


Dokaži. Znaš kako? Ti daj SVOJ auto jednom odličnom, vrhunskom stolaru da ti ga servisira. Ja mu platim odgovarajuću pripremu i školovanje u Ford training centru, ti imaš svu opremu i neka ti on odradi veliki servis na tvom autu. Jel može?
23.11.2018 | 22:48
smayoo kaže:

Zašto si tako tvrdoglav? Što bi rekao da se netko sad nađe i ustvrdi tvrdoglavo da bilo koji stolar koji prođe tečaj u BMW-u može bez frke servisirati BMW?


Pa to je istina. Kaj ti misliš da su serviseri BMW-a završili FER ili FSB? Jesi IKAD bio u školi u Selskoj gdje se uči za mehaničare/mehatroničare? Tamo je samo jedna zajednička konstanta svima: da su odabrali školu kroz koju mogu proći uz minimum bilo kakvih napora i truda, po inerciji. Kad izađu iz nje nemaju pojma ni o čemu. S vremenom se nauče ponešto, a za sve što iskače iz bilo kakvog mainstream održavanja (filteri i ulje, kočnice, ali to sa zadrškom) se zove zastupnika koji ima tehničkog trenera i koji ih onda preko telefona navodi do rješenja njihovog problema, a nerijetko on odlazi na lice mjesta popraviti to što oni ne znaju (a ne znaju ništa i boli ih q..c za sve, jer znaju da će netko doći tko zna)

smayoo kaže:

Dokaži. Znaš kako? Ti daj SVOJ auto jednom odličnom, vrhunskom stolaru da ti ga servisira. Ja mu platim odgovarajuću pripremu i školovanje u Ford training centru, ti imaš svu opremu i neka ti on odradi veliki servis na tvom autu. Jel može?


Iskreno, da mi auto sad nije na putu one pregradnje, to doista ne bi bio nikakav problem, vjeruj mi. Ali, nemam svu opremu. Ako pod velikim servisom smatraš zamjenu zupčastog remena, onda nemam potrebnu opremu. Nemam alat za faziranje ecoboost motora koji ima varijatore i na usisnoj i ispušnoj bregastoj i nemam alat za stezanje remenice radilice. To je poseban ključ koji ima u sebi planetarni prijenosnik s prijenosnim omjerom 5:1, jer nema klina, nego se remenica steže samo trenjem i potrebna je izuzetna sila (ulazi se u plastičnu deformaciju vijka koji se koristi samo jednom; nakon što je jednom stegnut, baca se i stavlja novi).
Za sve ostalo mu treba moment ključ da ne izvuče navoje iz bloka (aluminij je mekan) i to je to. Nije to atomska fizika, ozbiljno. Treba imati malo osjećaja i alate i to je to.
Veće ograničenje će mu biti nedostatak prostora, nakon što je motor ugrađen, nego bilo što drugo. Pitaj Davora, on je sebi napravil veliki servis na Busso V6 motoru i to bez vađenja motora (što je preporučena procedura od strane tvornice).
Mehanički dio auta nije problem nikad i nikom.
23.11.2018 | 23:33
Nisam ja pitao znaš li ti ili Davor napraviti servis na svom autu, ne izmotavaj se.

Pa to je istina. Kaj ti misliš da su serviseri BMW-a završili FER ili FSB? Jesi IKAD bio u školi u Selskoj gdje se uči za mehaničare/mehatroničare? Tamo je samo jedna zajednička konstanta svima: da su odabrali školu kroz koju mogu proći uz minimum bilo kakvih napora i truda, po inerciji. Kad izađu iz nje nemaju pojma ni o čemu. S vremenom se nauče ponešto, a za sve što iskače iz bilo kakvog mainstream održavanja (filteri i ulje, kočnice, ali to sa zadrškom) se zove zastupnika koji ima tehničkog trenera i koji ih onda preko telefona navodi do rješenja njihovog problema, a nerijetko on odlazi na lice mjesta popraviti to što oni ne znaju (a ne znaju ništa i boli ih q..c za sve, jer znaju da će netko doći tko zna)


I tko je sad tu lud? Eto, sad si sam opisao kako izgleda jedan uobičajeni autoservis. I čudiš se zašto Tesla takvoj ekipi ne da ni blizu svojih vozila?

Ajde, dobro, daj da završimo...
24.11.2018 | 08:06
@Djuro genijalac želi reći kako ti ne treba (pre)velika pamet da bi bio serviser auta, a niti ne trebaš završiti visoke škole. Tako serviser Tesle ne treba biti nuklearni fizičar da bi ih popravljao. PA danas na novim autima postoji računalo koje rado dijagnostiku, a "zamjena pakni" je valjda na svom autima jednaka.
Očito je druga stvar u pitanju. NE vjerujem da su u USA serviseri visoko školovani ljudi pa da Tesla samo takvima povjerava servisiranje.
24.11.2018 | 08:10
smayoo kaže:

I tko je sad tu lud? Eto, sad si sam opisao kako izgleda jedan uobičajeni autoservis. I čudiš se zašto Tesla takvoj ekipi ne da ni blizu svojih vozila?

Ajde, dobro, daj da završimo...


Rekao sam da im ne da podatke, informacije i školovanje o tome kako da to odrade. Nisi vidio nikad kako izgleda tvornički shop manual za neki auto. To je napravljeno tako temeljito da bi i one čimpanze mogle popravljati auto. O tome govorim cijelo vrijeme. Ti si okrenuo priču da je Tesla nadnaravno komplicirana i da njoj mehaničari ne smiju blizu, nego samo električari. I za dalje opet prouči kaj se pisalo. Moja je poanta bila: što neki čovjek sastavi, drugi može uspješno rastaviti i opet sastaviti. To je sve. Ne govorim o procesoru izvedenom u 7nm tehnologiji, jer to čovjek ne može napraviti, a ni popraviti. Govorim o svemu ovom što si ti naveo da se danas VEĆ RADI. To je sve.
I za kraj, ali fakat kraj s moje strane, ti DOISTA misliš da je Teslin servis nešto bolji od ovog opisa i da tamo radi samo ekipa koja je završila MIT i CalTech?

(tolko godina i iskustva, visoke škole, a još vjeruje u vilenjake..... )

PS. Tu bi zakvačio pdf s primjerom da vidiš, ali sustav mi ne da pdf dodavati. Mogu ti poslati na mail, ako hoćeš
24.11.2018 | 08:11
zabac kaže:
@Djuro genijalac želi reći kako ti ne treba (pre)velika pamet da bi bio serviser auta, a niti ne trebaš završiti visoke škole. Tako serviser Tesle ne treba biti nuklearni fizičar da bi ih popravljao. PA danas na novim autima postoji računalo koje rado dijagnostiku, a "zamjena pakni" je valjda na svom autima jednaka.
Očito je druga stvar u pitanju. NE vjerujem da su u USA serviseri visoko školovani ljudi pa da Tesla samo takvima povjerava servisiranje.


Točno to, Žabac. Fala
24.11.2018 | 08:30
Ja sam nešto mjenjao na fotiću i uspio nabaviti list kako skinuti taj dio. Do u detalje su nacrtali na koji način se rastavlja. Prosječan IQ je dovoljan za to.
24.11.2018 | 10:57
zabac kaže:
Ja sam nešto mjenjao na fotiću i uspio nabaviti list kako skinuti taj dio. Do u detalje su nacrtali na koji način se rastavlja. Prosječan IQ je dovoljan za to.


Kad bi mogao nekako tu zakvačiti PDF, vidjeli bi kako izgleda shop manual za popravak auta. Prvo imaš opis sustava. Što radi i na koji način. Onda specifikacije svega. Potom kako se to mjeri. Univerzalnim mjernim uređajem i snimke signala iz osciloskopa (na popisu obaveznih alata za servis). Rastavljanje sa skicama, ilustracijama. Svi momenti pritezanja.
Tko god je pismen, može to odraditi ako je ikad imao ključ u ruci
24.11.2018 | 11:18
Ja sam vidio dio manuala za svoj auto koji se odnosi na zamjenu/popravak klime i da, da je dostupan i da imaš sav alat vjerujem da bi svatko sa malo volje mogao 90% popravaka odraditi sam, samo je pitanje za koliko vremena...
Konkretno, proizvođač je uz opis načina popravka/rastavljanja/vraćanja dijelova napisao i koliko vremena treba za koji zahvat što je dobro jer mi je auto na servisu zbog klime bio dan i pol, a naplatil isu samo 4,5 sata rada jer je proizvođač napisao da toliko vremena treba za taj zahvat pa ovlašteni servis ne smije naplatiti više iako su realno potrošili više, a i dali su zamjenski auto free jer su znali da neće moći odraditi posao u zadanom vremenu.

PS. Usput, ako možeš nabaviti tvornički manual za Ibizu 6L slobodno mi ga pošalji na mail (ili kako već)... odužim se barem finim ćevapima ako ne nekako drugačije

PPS. Ide danas/sutra netko na Santa Domenicu?
24.11.2018 | 11:23
Ti si okrenuo priču da je Tesla nadnaravno komplicirana i da njoj mehaničari ne smiju blizu, nego samo električari.


Molim te citiraj me gdje sam ja to napisao da je Tesla nadnaravno komplicirana? Naprotiv, napisao sam da je neusporedivo JEDNOSTAVNIJA od klasičnog auta. WTF?
Auto je manje kompliciran od tramvaja ili električne lokomotive, osim što ima baterije koje ovi nemaju.
Mehaničari (naročito ne takvi tupavi) ne smiju blizu, naravno. Osim za zamijeniti disk kočnice koje se na elektromobilu nikad ne trebaju ni mijenjati jer se nikad niti ne koriste, jer su tu samo radi propisa, a inače su posve nepotrebne. Ali nestručno mrljanje po elementima energetske elektronike može dovesti do ozbiljne havarije auta, otkazivanja elektromagnetnog sustava kočenja, pa i požara. Tako da je sasvim logično da netko ne pušta mehaničare (naročito loše mehaničare) blizu takvog auta. Točka.

@Djuro - nisam siguran zašto si mi slao na mail onaj PDF. Želiš da ga ja nekako prikvačim ovamo? Ja to mogu jedino isto tako kao ti. PDF spakirati u ZIP pa prikvačiti. Sumnjam da i Riba može drugačije. Ako želiš baš PDF, uplodaj ga na neki cloud pa ovdje stavi link.
24.11.2018 | 11:36
Bertone kaže:
Ide danas/sutra netko na Santa Domenicu?


Pa kaj nije danas samo izbor startnih mjesta i ceremonijalni start. Tek sutra je prava stvar.
24.11.2018 | 11:50
energyman kaže:
Bertone kaže:
Ide danas/sutra netko na Santa Domenicu?


Pa kaj nije danas samo izbor startnih mjesta i ceremonijalni start. Tek sutra je prava stvar.


Da, od 18.00, ali u 14.00 (danas) je shakedown kod jezera Orešje.

Slikazaslona2018-11-2411-49-54.png


... jbt, pa nekad smo išli na INU Deltu (dok je start još bio na Vukovarskoj) gledati aute samo dok izlaze sa parkinga
24.11.2018 | 11:55
Dobro, ajmo
24.11.2018 | 12:07
Digli su me jutros u pola devet da dođem raditi jer imaju problem (a trebao sam biti slobodan)... ali čim pokrpam to što trebam pokrpati, ostaviti ću druge da odrade do kraja, a ja ću se probati zaletiti barem nakratko... ionako ću biti na Jankomiru, a Orešje je 10-15 minuta daleko
24.11.2018 | 17:07
Bertone kaže:

PS. Usput, ako možeš nabaviti tvornički manual za Ibizu 6L slobodno mi ga pošalji na mail (ili kako već)... odužim se barem finim ćevapima ako ne nekako drugačije


workshop-manuals.com/seat/

Ovo je samo za leon Mk2 i Mk1, ali motori i mjenjači su, vjerujem isti.

A ako lovu iz ćevapa preusmjeriš na web -> www.motorera.com/auto-service-repair-manual/Seat/Ibiza

Nisam ti na ti s tim oznakama ibize, daj mi napiši konkretno koji je to model (motor, godina proizvodnje)
24.11.2018 | 17:19
[quote="smayoo" post=173032]

Ali nestručno mrljanje po elementima energetske elektronike može dovesti do ozbiljne havarije auta, otkazivanja elektromagnetnog sustava kočenja, pa i požara. Tako da je sasvim logično da netko ne pušta mehaničare (naročito loše mehaničare) blizu takvog auta. Točka.


Mora da je vlaga u zraku ili koji vrag. Ako netko prođe ŠKOLOVANJE, ima STRUČNU LITERATURU izdanu od strane proizvođača na raspolaganju, i ima TEHNIČKU PODRŠKU tog istog proizvođača i potrebne alate koje je propisao taj isti proizvođač, u kojem svemiru je to onda NESTRUČNO mrljanje? Da to Tesla omogući zainteresiranima, oni bi bili stručni odražavati taj auto.

To je poanta priče oko koje trošimo internet, struju i Ribin server cijelo vrijeme.

PS. Kad si već spomenuo stolara, vjerujem da je to bila samo hiperbola, ali moj odličan prijatelj iz Engleske je stolar po struci. I on je, bez ikakve formalne naobrazbe proizašle iz neke visoke škole, sam, iz informacija koje su SVIMA dostupne na internetu, na svojem autu zamijenio motor, ugradio drugi koji nije nikad bio u tom autu, na njega metnuo turbo, sastavio sam ECU za upravljanje (megasquirt), i mapirao taj isti motor koji sad ima preko 500 KS. Da, zamijenio je i instrument ploču i u auto bez CANBUS-a ugradio onu koja je namijenjena za CANBUS auto i sve je proradilo.
Čovjek za plaću radi i sastavlja kuhinje na mjeru, a za svoj gušt slaže svoj auto.

Toliko od mene na ovu temu, over&out
24.11.2018 | 19:05
Djuro genijalac kaže:
Ako netko prođe ŠKOLOVANJE,


Onda se zove "električar", a ne "mehaničar". Ono...

PS. Kad si već spomenuo stolara, vjerujem da je to bila samo hiperbola, ali moj odličan prijatelj iz Engleske je stolar po struci.


I on jedan, naravno, ne dokazuje ništa. Ja znam čovjeka koji je liječnik po struci, a nikad nisam upoznao vještijeg elektroničara od njega. Ali, generalno, niti bi doktoru dao da ti popravlja televizor, niti TV serviseru da te liječi, zar ne?
24.11.2018 | 20:06
Ti si okrenuo priču da je Tesla nadnaravno komplicirana i da njoj mehaničari ne smiju blizu, nego samo električari.

smayoo kaže:
Molim te citiraj me gdje sam ja to napisao da je Tesla nadnaravno komplicirana? Naprotiv, napisao sam da je neusporedivo JEDNOSTAVNIJA od klasičnog auta. WTF?



Živa istina, nigdje nisi rekao da je Tesla nadnaravno komplicirana, nego da je jednostavnija od klasičnog auta, ali si isto tako napisao i sve ovo 'quotano' u odogovoru Djuru genijalcu:



Djuro genijalac: Dakle, to tek može bilo koji lajbek popravljat/servisirat, pa kaj onda Tesla glumata oko svega toga?

Ne glumata, jer ne može. To čak ne može ni svaki električar servisirati.


Djuro genijalac: Uhvatil si se semantike, moja je poanta bila da bi bilo koji servis koji se bavi popravkom automobila mogao nakon školovanja svojih djelatnika održavati Teslu kao i bilo koji drugi auto.

Shvatio sam te i ne slažem se, ne može.



Dakle, prvo si rekao da ni obični električar ne može servisirati Teslu (što nitko od forumaša nikad nije tvrdio), a zatim si ustvrdio da servis klasičnih automobila niti nakon odgovarajuće edukacije svojih djelatnika neće biti u stanju servisirati Teslu.

Za druge forumaše ne znam, ali ja sam iz ove tvoje izjave shvatio da je po tebi Tesla, iako konstrukcijski jednostavnija od klasičnog automobila, toliko komplicirana za servisiranje, da će je moći servisirati isključivo ovlašteni Teslini servisi u kojima će raditi visoko educirano osoblje koje je u stanju na licu mjesta servisirati automobil na način da direktno popravlja sklopove (umjesto da zamijene cijeli sklop, kako se to obično radi u auto servisima).

Moje nestručno mišljenje je da će budući servisi Tesle po svijetu, servisirati elektromobile na isti način i do slične razine kako to danas rade klasični auto servisi, dakle zamjenom čitavih sklopova, a to može raditi i osoba sa srednjom stručnom spremom i dovoljnom razinom edukacije za servisiranje pojedinog modela.

Toliko o tome od mene.
A ako sam te krivo shvatio, onda se iskreno ispričavam.
25.11.2018 | 00:11
Prihvaćam tvoju ispriku, sve OK.
Ne može servisirai svaki električar jer neki električari ne znaju dalje od smeđa-plava-zelenožuta. Električar uz ciljanu obuku za električnu vuču - može. Ono što je za električara jednostavno - za mehaničara nije. Jer mehaničari nemaju pojma o struji, prijelaznom otporu, polaritetu, ispitivanju poluvodičke komponente, mjerenju napona i korištenju strujnih kliješta.
Meni je jasno zašto ste tako tvrdo uvjereni kako bilo tko s dva tjedna tečaja može servisirati bilo što, pa i elektromobil. To je zato što o tome nemate pojma. Pa je onda, kad nemaš o nečem pojma, vrlo lako pomisliti kako o tome i ne treba ništa posebno znati, odnosno kako to može svatko. Srećem takve tipove po gradilištima svaki dan...
25.11.2018 | 09:16
Takve električare?
Moderatori: Bertone

Vikalica™

Zadnja poruka: pred 3 sati, 31 minuta
  • smayoo: @mbp2009, imaš točno tu temu u forumu od prije par mjeseci
  • smayoo: Natrijeve baterije postoje u tzv. REDOX izvedbi već 30 godina, prvenstveno za stacionarne sustave, ali nisu bile pogodne za mobilne jer su bitno manje gustoće pohrane od litijevih, a i veće mase, jer su tekućinske. Velika im je prednost to što su ekološki neutralne, jednostavne za proizvesti i požarno nerizične.
  • m@xym: @Zdravac, OD otkrića nečega u laboratoriju do dolaska na tržište (ako se to upće dogodi) prođe između 5 i 10 godina
  • drlovric: O da. Jako veliko dan. Ljudi nisu svjesni bitnosti ali vrijeme ce polazati.
  • Zdravac: @drlovric, jesu, baš je lijepo danas pratiti HRT4 i live prijenos! :)
  • Zdravac: jel senzacionalizam ili ima nešto u ovoj tehnologiji da bi uskoro moglo i u praksu?
  • Zdravac: [link]
  • drlovric: Stigli Rafali ❤️????
  • mbp2009: Ekipa, treba mi preporuka za neki usb-c dongle za M1. Potreban je ulaz za SD karticu, HDMI ili DP (TB2), barem 2 Usb-a i ako je moguće jedan usb-c
  • smayoo: Funkcionalna zamjena je push notifikacija koja preko 5G ide po generičkom protokolu, samo aplikacija na mobitelu mora to podržavati
  • smayoo: Upozorili su me ljudi koji rade u toj branši, radi nekih telemetrijskih rješenja gdje nadzorni sustav SMSom šalje obavijesti korisniku
  • ZeljkoB: smayoo, odakle ti ova informacija za SMS?
  • smayoo: SMS poruke su phase-out. Znači, neki ih operateri više ne nude, niti omogućavaju njihovo slanje. Određen je neki krajnji rok, nakon kojeg više nijedan operater u EU nije dužan osigurati propagiranje SMS poruka. Probaj ručno promijeniti operatera (pretpostavljam da si u roamingu)
  • Matija klc: Ekipa, pomoc. Nalazim se u Rumunjskoj. Primam poruke normalno, no ne mogu poslati poruku. Pricam o obicnoj. Sve drugo radi najnormalnije. Sta napraviti?
  • MoschuS: Ma svugdje ali sve neka mala mjesta ili sela po Hr ili Slo
  • JOHN: Jesu to oni iz Imotski?
  • MoschuS: Ako netko kupuje rabljeno racunalo pripazite se prevaranata na Njuskalu i Bolhi. Otkrio sam ih par, slicni oglasi i kada ih kontaktirate salju iste/slicne racune i serijske brojeve kao potvrdu i onda odjednom obrisu oglas, naprave novi account i pokusavaju dalje uloviti nekoga.
  • Zdravac: :) Na kraju će ispasti da nas ima dosta koji vozimo motore!
  • rkrosl: prodao triumpha, kupio triumpha
  • JOHN: Honda CB650R
  • FiFi: Skoro sam ga jednom zamijenio za Bandita 1200 , ali sam ipak odustao.
  • Zdravac: ...ili Suzuki Bandit :)
  • Zdravac: E, taj motor je nekad bio moj san, da nije uletila yamaha, sigurno bih toga sad vozio :)
  • FiFi: Honda CB900F2 Hornet, 2002. Evo radim servis i nadam se registraciji prvi put nakon tri godine stajanje (djeca ti promijene raspored vožnje)
  • Riba: Problem je sto "sezona" u Irskoj trtaje tjedan dana. :-D Moram vidjeti ima li kakav nacin da ga registriram u Hr.
  • Zdravac: @ZeljkoB Odličan motor, takvi motori su baš po mom guštu! Lijep i ugodan za voziti.
  • Zdravac: @Riba Pa što čekaš, daj, zamjeni ulje, filtere i svječice, napuni bateriju, i lagano pranje. To će biti dovoljno, siguran sam! :)
  • Zdravac: Ajd, super, nisam jedini! Sad ide sezona, i gušt! Polako plan za moto trip na more...
  • ZeljkoB: Honda NC750X, ali sve manje vremena imam za voznje.....
  • Riba: Imam ja BMW 650CS, mozda ga reaktiviram nakon 10 godina stajanja u garazi. A imam i Vespu iz 1959, ta malo duze stoji. :)
  • Zdravac: Evo, ja ću prvi: YAMAHA XJ900 S Diversion, classic iz 1998., ide ko švicarski sat, čista mehanika, pouzdano do bola! :)
  • Zdravac: Jel imamo ovdje kolega ili kolegica, da voze motor? Ako da, koji?
  • zoranowsky: @air, u biti isti je pricnip, samo si sam sebi target :)
  • Air: Polako, polaku, kuda žurba, daj mi prvo link na to kako pročitati vlastite misli :)
  • smayoo: Za one koji ne znaju čitati misli - [link] :D
  • Borisone: Za one koji ne znaju čitati misli, koja je konfiguracija?
  • VanjusOS: pozdrav, treba li netko Mac mini M2, nekorišteno?
  • kupus: Ima takvih naravno. Iz mog skromnog iskustva takvi su u manjini.
  • smayoo: većina online trgovaca odbija slati na poste restante pa čak i na poštanski pretinac
  • kupus: zasto na osobnu adresu*
  • kupus: Zasto na adresu? Naruci na adresu postanskog ureda, tamo ce te cekat
  • drlovric: Imamo li koga iz Zupanje na forumu da bih mogao naruciti paket na njegovu adresu? :)
  • ecvis17: ok, tnx
  • smayoo: Piši u forum
  • ecvis17: pozdrav svima, imam stari MBP koji maksimalno moze voziti BigSur ... malo nisam vise u toku, gdje se danas mogu pronaci Combo installeri? Tnx
  • cariblanco: Čekao je da Hajduk osvoji prvenstvo i na kraju je odustao ;)
  • Yonkis: Od sada ćemo mjeriti vrijeme pre-JM and post-JM time
  • JOHN: Ako je vjerovao, neka mu dragi Bog pomogne i uzme sebi. Ako nije, opet nema veze……sve u svemu mislim da je živio dobar život!
  • smayoo: Ljudi... ode nam Joža Manolić... Nije šala.
  • accom: ne nadjem...

Za vikanje moraš biti prijavljen.

Prijava

Prisutni jabučari

Novo na Jabučnjaku

Teme

Poruke

Anketa

Kupujete li profesionalni Mac?

Čekam novi modularni Mac Pro - 48.5%
Novac nije problem, kupujem iMac Pro - 0.7%
Kupujem Valjak, baš je lijep i tih! - 0%
Kupujem polovni Mac Pro tower - 11.8%
Nadogradit ću postojeći Mac Pro tower - 2.9%
Običan iMac 27" mi je dovoljan za posao - 5.9%
Skromnih sam potreba, Mac mini je zakon! - 7.4%
Radim na terenu, mora biti MacBook Pro - 3.7%
Ne diram ništa, stari Mac služi me odlično - 10.3%
Kupujem PC kantu i prelazim na Windowse! - 8.8%

Ukupno glasova: 136
Anketa je završena dana: 08 Svi 2018 - 12:17
Page Speed 1.49 Seconds

Provided by iJoomla SEO