Koja zemlja radi najviše za opće dobro na svijetu?
(1 korsinik/a gleda/ju temu) (1) Gost

Koja zemlja radi najviše za opće dobro na svijetu?


10.07.2017 | 14:53

Tko hoće, neka pogleda - iznenadit će se prvom zemljom, barem ja jesam - drugom baš i nisam...
To je sve što ću reći...
10.07.2017 | 15:15
Ja u stvari i nisam. Kada si čuo nešto loše o Irskoj na globalnom planu? Oni su uvijek ovdje ali rijetko u kontekstu nekog sranja. Čak sam rijetko čuo da netko ne voli Irce kao narod. Nekoliko puta sam bio tamo, svaki put mi je bilo sjajno, i svakako ću opet otići. Pa to je zemlja koja nam je dala irski pub (koji ćeš naći gotovo u svakoj zemlji na planetu)!

Opet, ovo je indeks kako se netko zemlja percipira, što ne mora nužno odgovarati stvarnom stanju. Dalo bi se o ovome naširoko razglabati, ali dobar Talk...
10.07.2017 | 15:22
Slažem se, niti ja nisam iznenađen. Ja sam tamo bio još kao srednjoškolac, ali rado bi opet išao. Po mom iskustvu, Irce ne vole jedino Englezi.
10.07.2017 | 15:23
Finska je odmah iza, kao što si čuo (pozdrav cairblanco).
Ali Irska nikada nije niti sudjelovala ni u jednom međunarodnom ratu - i tu sam se začudio.
Samo su bili u izuzetno uspješni u sklopu UN-a kada su 60-ih obranili Jadotville u Kongu.
Zašto? Ta je zemlja u hladnom ratu bila najbitnija zemlja na svijetu - jedina ima rudnike uranija
Elementa ključnog za nuklearke
P.S. Riba - pa čovjek je rekao da se drugačije mjeri good, gooder, goodest i good, better, best...
Tako da je to i u samom videu istaknuto.
en.wikipedia.org/wiki/Siege_of_Jadotville
Postoje i dokumentarci i jedan igrani film na tu temu, zanimljiva je jako...
E Irsku nisam vidio. Nadam se da hoću.
10.07.2017 | 15:31
Evo malo Muska i njegova rješenja gužvi u prometu - što ste vjerojatno čuli.
Ja ga obožavam jer slavi Teslu kako ga Amer i treba slaviti - a ne sve živo prepisati Edisonu...

Francuzi prelaze kompletno na struju do 2040. godine. Zabranit će vozila na fosilna goriva.
Po meni, malo prekasno - ali zato Volvo ide već od 2019.
A pogotovo mu SVAKA ČAST što je prvi automobil za masovno tržište (gradski automobil, jelte) Teslu 3 - predstavio danas - na njegov rođendan!!! Kralj!
A kako je Rimac bolji od svih po duranju baterija koliko god derao auto (Clarckson je to sam priznao!) - nadam se suradnji njih dvojice. Pogledajte šta Concept One radi La Ferrariju ili Bugattiu, pa čak i Aventadoru - sve ih ostavlja u prašini

Šta jest jest - mora mu se priznati da je dobar - ali nešto čitam da ga u Sv. Nedjelji baš i ne vole...
Ne znam zašto.
10.07.2017 | 15:45
Prelazak na struju nije jednostavan, nije jeftin i nikad neće biti. Sve si mislim kako budu francuzi trebali sagraditi još nekoliko nuklearnih elektrana.
10.07.2017 | 15:50
Francuska je zemlja čija elektroopskrba ide gotovo komplet preko nuklearki. Mislim da je preko 80%, da sada ne tražim po netu, pišem iz sjećanja kada sam pratio energetiku. Možda sam fulao koji postotak ali tu su negdje...
Pa iskreno to ne vjerujem.
Ali, možda si u pravu, da ne veliš da se svađam.
Da će koštati - hoće sigurno - pa Musk to sam veli u videu - ali isto tako potvrđuje da svi auto proizvođači već sada eksperimentiraju sa strujom, ova dva prije navedena su prvi koji su otvoreno izašli kada i kako.
P.S. Ne prelazi se na struju radi kratkoročnog profita, već radi dugoročnog prestanka zagađivanja zemlje, a onda dolazi ravnanje uloženih troškova pa poslije toga zarada.
Ali ako bi čisto lovu gledali, tu si u pravu definitivno - na struju nikada ne bi pomislili.
Pogledaj Trumpa šta je ukinuo... negira globalno zagrijavanje?!?
Podsjeća me malo na britanske kraljeve iz 18. stoljeća koji obožavaju svoje zlato i ne jebu previše za išta drugo...
Zato hvala Bogu na Musku i sličnima - koji gledaju na budućnost i ne mare previše za početni profit, a ne da mu je samo zarada zarade radi na pameti.
10.07.2017 | 16:11
Sada mi je potpuno jasna i blokada Qatara od Saudijaca, UAE i ostalih - pa to su napravili nakon što je Trump posjetio Rijad, pa onda sam sebe otkrio na Summitu 3Seas. On hoće da Ameri Europi prodaju plin, a ne Katarci
Samo lova, i kakve se igre igraju za tu lovu na međunarodnoj političkoj sceni, to je za povraćat. Katar da ima veze s terorizmom, a Saudijci su super.
Pa Bin Laden je iz Saudijske kraljevske obitelji!
Ali to nije bitno - bitna je lova...
10.07.2017 | 16:11
Po meni je globalno zagrijavanje nešto na čemu se debelo zarađuje. Sad slušam o povećanju cijene struje.
Elektroauti su jedan manje značajan potrošač fosilnih goriva. Industrija je problem.
Ako bude silovanje s elektroautima isto onome sa zamjenom klasičnih žarulja s fluokompaktnim ili LED žaruljama i fluorescentnim cijevima gdje ne da nema uštede, već graniči s urotom (promjena svih europskih "žarulja" donjela bi oko 0,5 promila smanjenje emisije stakleniških plinova).
Prema tome, globalno zatopljenje i briga za ekologijom je floskula.
Ako ne budu u potpunosti izbacili fosilna goriva, ne budu ništa napravili, elektroauti ne budu ništa promijenili.
10.07.2017 | 16:15
Evo Žabac, da ne misliš da ti kontriram kontiranja radi, zaista si me ulovio u neznanju.
Možda si u pravu, stvarno pojma nemam. Ako jesi, svi smo najebali
Što se LED žariulja tiče, sve sam ih doma promijenio sa najskupljim Philipsovim, jedna od 100 wata (ušteda kao 84% - troši 14 wata) - a manje i po 4 wata. Ali ako je ovo što si napisao istina, fuck!
10.07.2017 | 16:54
Elon Musk nije Amerikanac rodom i podrijetlom, nego Južnoafrikanac, btw. Nije bitno u kontekstu toga što radi, nego samo napominjem da možda i zato ne "protežira" Edisona.
Što se tiče elektromobila:

www.eia.gov/energyexplained/?page=us_energy_transportation
ec.europa.eu/eurostat/statistics-explain...equivalent)_YB17.png

Dakle, cca TREĆINA energije (u USA malo manje od trećine, u EU - trećina) se u razvijenim zemljama troši na transport (ovo, naravno, uključuje sve oblike transporta, ne samo aute). Prema ovom izvoru
needtoknow.nas.edu/energy/energy-use/transportation/
(uočite da su to sve neki službeni izvori, ne bilo koji neprovjereni napis)
u USA 58% posto od sve energije utrošene na transport otpada na aute i motocikle, dakle na osobna vozila. U EU je vjerojatno nešto manje jer su vozila štedljivija. Ostanimo konzervativni pa recimo da POLA od one TREĆINE troše osobni auti.

To je, znači, nekih 15-16% ukupno utrošene energije. Po mom (stručnom i informiranom) sudu, ta kategorija (osobna vozila) je drugi najveći pojedinačni potrošač energije na planeti, nakon kućanstava (koja troše oko četvrtine u razvijenom svijetu). Vjerojatno vrlo blisko treće mjesto drže - petrokemijska industrijska postrojenja.
To je i inače podatak za kojeg vrlo rijetko tko uopće pita - koliko se energije utroši za proizvodnju energetskog ekvivalenta od 1 kWh energije fosilnog goriva?

E, i BTW, koliko energije potroši sustav koji naftne derivate transportira kroz distribucijsku mrežu do benzinskih stanica? Ha? Koliko goriva potroši cisterna kojom se gorivo razvozi od rafinerije do pumpe? To su sve koeficijente od po nekoliko postotataka kad se prebace u varijabilni dio (energetski overhead po energetskom ekvivalentu od 1 kWh fosilnog goriva), ali kad se svi ti koeficijenti izmnože jedan za drugim, dolazimo do overheada od petnaestak posto, kojeg nitko ne spominje. Ugrubo, na svako tankanje punog prosječnog rezervoara, oko 5-6 dodatnih litara je potrošio sam sustav koji nam to gorivo dobavlja.

I onda - ono što je važnije od same potrošnje goriva je - specifično zagađenje. Koliko miligrama ili mikrograma štetnih tvari po kubnom metru ispušnog plina, po kilovatu snage proizvodi osobno vozilo s motorom s unutarnjim izgaranjem u osobnog automobila, u odnosu na autobus, u odnosu na brod od 300.000 BRT, u odnosu na termoelektranu od 1200 MW na ugljen ili naftu (da ne spominjem plin)? Ovaj je podatak itekako relevantan jer pokazuje "neefikasnost" malih agregrata s unutarnjim izgaranjem u smislu cijene zagađenja koju plaćamo za tu mobilnost. Podaci koji su bili relevantni prije dvadesetak godina su govorili da su osobna vozila u tom relativnom omjeru oko 10x veći zagađivač od velikih prekooceanskih brodova i oko 20x veći zagađivač od velikih fosilnih termoelektrana. Tehnologija je u svim tim područjima napredovala pa ne znam koliko su ti podaci relevantni danas. Recimo da je u osobnim autima napredovala VIŠE nego u velikim pogonima (za pretpostaviti je da je tako) pa, neka više nije 10x, nego optimističnih 4x.

Itekako je bitno ukloniti fosilna goriva najprije iz malih transportnih sredstava (osobni automobili), a zatim i iz srednjih (promjenom težišta s autobusa i kamiona na željeznicu).

Naravno da je to skup proces. To nitko ne spori. Najskuplje je izgraditi energetsku mrežu punionica koja bi omogućila mobilnost kakvu imaju današnji auti. A zar je bilo jeftino izgraditi mrežu naftovoda, plinovoda i benzinskih stanica koja je nastala u zadnjih stotinjak godina?
10.07.2017 | 18:18
Kloba kaže:
Evo Žabac, da ne misliš da ti kontriram kontiranja radi, zaista si me ulovio u neznanju.
Možda si u pravu, stvarno pojma nemam. Ako jesi, svi smo najebali
Što se LED žariulja tiče, sve sam ih doma promijenio sa najskupljim Philipsovim, jedna od 100 wata (ušteda kao 84% - troši 14 wata) - a manje i po 4 wata. Ali ako je ovo što si napisao istina, fuck!


Nije problem promjeniti sve žarulje. Recimo imaš 15 žarulja po 100W što je 1500W, mijenjaš ih s 15 LED žarulja od 10W i imaš 150W. To je velika ušteda na rasvjeti. Sad uzmi klimu od 2000W, perilicu jednu i drugu od 1500W svaka, pa štednjak 3000W, elektronika i što-ja-znam-što. Kad sve zajedno zbrojiš imaš nekih 10kW opterečenja, a žarulje nose 15%. Smanjenjem snage rasvjete za 10x, uštedio si 13,2% (to je ono što se plati).
I ja sam promjenio sve u LED, ali ne toliko zbog štednje, već zbog lijenosti (ne sjećam se kad sam zadnji puta mijenjao žarulju).
S druge strane, fluo izvori svjetla su puni žive, LED je pun fosfora. Oba elementa su izrazito otrovna (s tima kako led LED izvor teško razbije), s druge strane, žarulja sa žarnom niti je gotovo bezopasna.

Kako je @smayoo, rekao, treba izgraditi infrastrukturu, elektrocentrale. Koliko priključaka treba za jedan auto? Dva, tri? Koliko teba ostaviti priključaka za turiste, za transport? Kako proizvoditi struju, fosilna goriva, obnovljivi izvori?
Na kraju, kapitalizam pita, kolika je zarada? Kako bude država naplačivala "cestarinu", kad se kupi auto, po kilometru, po satu rada, po kilaži, volumenu? U svakom slučaju, za 20.000€ se bude mogao kupiti puno manji auto nego danas.

EDIT:
Mi uopće nemamo problema s ekologijom, već s pohlepom kapitalista. Izmislili su rješenje i sad stvaraju problem.
10.07.2017 | 18:33
Smayoo, nije da se hvalim - ali na sva ova pitanja sam ti mogao uredno odgovoriti do 2007. godine jer sam pratio energetiku u Poslovnom dnevniku. I imao dobre veze u Upravama Ine, Janafa, HEP-a i ostalih pratećih proizvodnja.
Sve sam zaboravio - pola toga o čemu pišeš nikada nisam niti pisao, biti ću iskren - (znate svi da tekstove naručuju uednici, mi novinari (pogotovo pisani) smo oduvijek bili stoka sitnog zuba - a uredniku govori vlasnik šta će se i kako pisati).
Danas, nemam pojma više o ničemu, kako sam kažeš - sve je toliko napredovalo da je otišlo u ekstreme. Jedini podatak koji nisam znao jest da je Južnoafrikanac Musk, eto. Za ovo sam sve čuo nekad, jednom u nekoj priči s nekim... Ali o malo toga pisao. Išlo se na pozitivu. Tada sam najavljivao da će MOL obnoviti i riječku i sisačku rafineriju do 2012. - jer mi osobno Hernadi rekao na energetskoj konferenciji za novinare iz Hrvatske, Srbije i Slovačke (imaju i Slovnaft) u Budimpešti (tada su se još nadali da će možda uspjeti kupiti NIS).
I LNG terminal je bio velika spika, trebao je biti gotov do isto mislim 2012. I onda su došli Rusi, kupili srpski enrgetski sustav, i rafineriju Bosanski brod (a sjećam se da su mi objašnjavali da je radijus isplativosti transporta nafte iz svake rafinerije 400 km, nikako više) - a Srbe kupio Lukoil, a nas drži jebeni MOL?!? Naravno da je pušing rođo bio odmah, svi su oni to znali - samo su nama oči farbali.
Danas bi bio puno kritičniji, onda sam bio sretan da sam se našao u unutarnjem krugu novinara koji prate energetiku - jer je to jako zanimljiv sektor u kojemu puno putuješ...
Bio sam u Sarajevu kada su MOL/Ina došli kupiti (predstavljali su ih pedsjednici Uprava Zsolt - Hernadi i Tomislav Dragičević) - sarajevski Energopetrol. Bio je i Ivan Šuker iz tadašnje Sanaderove Vlade. Budale, budže svi redom - U SARAJEVU odu na ribu u restoran Dubrovnik, i to ogromnu (navodno što je veća - to je gora - tako sam čuo) - a mi novinari na ćevape u najpoznatiju ćevaparu u Sarajevu. Kasnije su - nakon požderane ribe došli i oni, vlasnik je već htio zatvoriti - ali izvadila se deset puta veća pinka nego što klopa vrijedi i sve pet, "jedite ljudi!" (ćevapi, kajmak, sudžukice - sve po redu) - a sutradan je Šuker uzeo još tri kutije baklava (30 baklava) a mi umirali od smijeha kada ih je stavio na onu pokretnu traku s RTG mašinom. Da je običan čovjek, policajac bi ga vratio isti čas, ali Šuki ih je prošvercao kroz check in u avion pa za Zagreb bez problema... iako su i stjuardese i zagrebačka aerodromska policija imali čudne poglede na tri kutijetine s nekom tvari koja pliva u smećkastoj šećernoj masti...
Eto... to ti je naša politika tada bila, jebalo se njima šta mi to sve vidimo...
10.07.2017 | 18:33
Think different, Žabac. Električni auto može imati neovisni pogon. Svaki kotač - svoj motor. Zamisli modularni auto. Kupiš si auto za na posao svaki dan. 2 ili 3 sjedala, bez prtljažnog prostora (nešto minimalno za torbu ili vrećicu iz dućana). Ideš na godišnji, iznajmiš add-on modul za komotnija sjedala i/ili veći prtljažni prostor i, naravno s dodatnim baterijama. Povećaš snagu za 20%, a autonomiju za 200% npr. Jer ti za svaki dan po gradu ne treba autonomija veća od 200 km (i to je ibera rezerva za slučaj da ti cijeli dan moraju raditi brisači i da puno gaziš kočnicu pa stalno svijetle štopke), a za put na godišnji odmor ili kamo već ti paše imati 600 km autonomije, npr.
Vrati se 100 godina u prošlost. Čitaj malo kakve su (iz današnje perspektive) smiješne primjedbe i kritike imali ljudi 19. stoljeća na automobile koji su se tada tek pojavili.
"To je beskorisno. Konj se najede trave na svakoj livadi, a za ovo čudo moram nositi petrolej u kantama."
"Pa to je užasno skupo! Zamisli koliko konja možeš kupiti za taj novac!"
"A što kad je uzbrdica prevelika? U kola upregneš još dva konja, a što ćeš ovdje?"


Što se LED rasvjete tiče, to sam zaboravio komentirati - da, danas je ušteda energije prijelazom na LED relativno mala u postotku jer se dramatično više energije koristi na grijanje i klimatizaciju, nego prije 20-30 godina. Ali 13% (statistike govore o 15-20% ovisno o tome da li se govori o svim zgradama ili samo o komercijalnim (ne-stambenim)) nije uopće zanemarivo. Naprotiv, to je izuzetno značajna ušteda. Jasno je da je ušteda na grijanju neusporedivo veća kad s bojlera na plin i radijatora prijeđeš na dizalicu topline i podno grijanje, ali je i ulaganje veće. S trenutnim cijenama LED rasvjete, ulaganje u zamjenu FLUO cijevi u LED cijevi (T8, uobičajene po uredima) se po uredskim zgradama vraća za manje od godinu dana. PRije dvije godine je bila još cijena LED-a puno previsoka, ali evo...

Inače, slažem se što se tiče aspekta zbrinjavanja otpada. Klasične volframske žarulje su običan kućni otpad, a fluo i LED su opasan otpad koji bi se trebao zbrinjavati kroz trgovačku mrežu, isto kao i lijekovi. Profunkcionirat će i to kod nas, kao što već odavno jest i u Njemačkoj. Još do prije 5 godina su se u ljekarnama izmotavali na sve mile i nemile načine da ti ne uzmu stare lijekove na zbrinjavanje, a danas ti sami govore da ne bacaš u smeće nego vratiš njima ako ti istekne rok.
10.07.2017 | 18:35
Zbrinjavanje ne funkcionira kako treba niti u Njemačkoj (nadam se kako se promjenilo na bolje), a komoli kod nas.
10.07.2017 | 18:37
Kloba kaže:
Srbe kupio Lukoil,


Ako govoriš o firmi NIS (Naftna industrija Srbije), mislim da nije Lukoil (oni su sitna boranija ), nego Rosnjeft ili Gazprom, nisam siguran, takvi neki mudonje.
10.07.2017 | 18:41
zabac kaže:
Zbrinjavanje ne funkcionira kako treba niti u Njemačkoj (nadam se kako se promjenilo na bolje), a komoli kod nas.


Zadnji podatak koji sam ja čuo (vezano za projekte zbrinjavanja otpada u kojima sam sudjelovao u zadnjih 2-3 godine) je da Njemačka daleko prednjači u tome. Broj prodanih fluorescentnih i LED rasvjetnih tijela i broj onih koja su preuzeta na zbrinjavanje pokazuju razliku koja raste vrlo blisko izgradnji (dakle, povećanje te razlike može se u potpunosti opravdati porastom izgrađene površine, odnosno osvijetljenog prostora).

Kod nas - slažem se da u ovom trenutku nije dobro, ali kažem - kako su apotekare pritjerali svrsi, tako će i trgovce elektromaterijalom.
10.07.2017 | 18:46
Je, Gazprom, oprosti - godine rade svoje - sorry. Ali da, gigant naspram MOL-a, shvatio si poantu... Tada ili prvi ili drugi plinski igrač na svijetu, sada ne znam.
I odmah se znalo da sisačka rafinerija kraj rafinerije Bosanski brod - više nema svrhe...
Ali svejedno su nas vodali po "otvaranjima" novog postrojenja.
Bio sam i u Rijeci. Pa jedno postrojenje u rafineriji je ko jedna ulica u gradu, jbt...
Sve znaš...
Đubrad
10.07.2017 | 18:47
Riba kaže:
Ja u stvari i nisam. Kada si čuo nešto loše o Irskoj na globalnom planu? Oni su uvijek ovdje ali rijetko u kontekstu nekog sranja. Čak sam rijetko čuo da netko ne voli Irce kao narod. Nekoliko puta sam bio tamo, svaki put mi je bilo sjajno, i svakako ću opet otići. Pa to je zemlja koja nam je dala irski pub (koji ćeš naći gotovo u svakoj zemlji na planetu)!

Opet, ovo je indeks kako se netko zemlja percipira, što ne mora nužno odgovarati stvarnom stanju. Dalo bi se o ovome naširoko razglabati, ali dobar Talk...


Ok, Irska danas, nekad su englezi bili jako cijenjeni. Mislim u prvom redu na razdoblje prije francuske revolucije jer sam o tome čitao jednu knjigu. Oni su zemlja u kojoj je valadvina zakona bila u to doba najjača, ne želim reči savršena, ali daleko ispred glavnih pomorskih takmaca, francuza, talijana, portugala i španjolske.

Baš sam zapamtio dio gdje objašnjavaju zašto im je trgovačka flota narasla iznad svih ostalih i zašto je to poteglo i mornaricu, tj. vojnu flotu.

Kad bi se na talijanskom sudu kačili francuz i talijan u nekom sporu uvijek bi pobijedio talijan, ista stvar u francuskoj, što god da je bilo, domaće je domaće. Jedino sau na engleskim / britanskim sudovima stranci imali nekakvu šansu dobit proces protiv domaćih engleza i to je njihovom sudstvu dalo reputaciju objektivnosti. Kao rezultat svega, tko god bi se obogatio na kontinentu rado bi stečeni kapital odvukao u britaniju jer je osjećao da će tamo biti sigurniji. Tu bi ga uložio u brodove, trgovinu, banke, što god. To su svi radili stotinama godina, bogatsvo se akumuliralo, zbrajalo i množilo i englezi su postali najveća (pomorska) sila skroz tamo do WW1.
10.07.2017 | 18:51
Imam preko žene prijatelja pomorca, tako da ovaj dio (mada su kolonijalistička đubrad po meni - ali ok) si u pravu. Dan danas gotovo sve brodove svijeta osigurava Lloyd's of London. Najveća brodarska kompanija (osiguravajuća) na svijetu.
Ali obožavam čitati knjige, pa ću naći vremena i za ovu
Kako sam pratio energetiku, tada sam puno čitao Williama Engdahla: Stoljeće rata, Stoljeće rata 2, Sjeme uništenja, Bogovi novca i to. Imam te knjige - kupio sam ih koliko su me se dojmile...
Super mi je priča o Sedam sestara.
Više neću reći, ali mislim da znam tko bi mogao znati o čemu se radi.
I dare you all?
10.07.2017 | 20:29
smayoo kaže:
zabac kaže:
Zbrinjavanje ne funkcionira kako treba niti u Njemačkoj (nadam se kako se promjenilo na bolje), a komoli kod nas.


Zadnji podatak koji sam ja čuo (vezano za projekte zbrinjavanja otpada u kojima sam sudjelovao u zadnjih 2-3 godine) je da Njemačka daleko prednjači u tome. Broj prodanih fluorescentnih i LED rasvjetnih tijela i broj onih koja su preuzeta na zbrinjavanje pokazuju razliku koja raste vrlo blisko izgradnji (dakle, povećanje te razlike može se u potpunosti opravdati porastom izgrađene površine, odnosno osvijetljenog prostora).

Kod nas - slažem se da u ovom trenutku nije dobro, ali kažem - kako su apotekare pritjerali svrsi, tako će i trgovce elektromaterijalom.


Nisu problem trgovce, problem su korisnici. Pa nema svijesti bacanja papira u kantu (baci se pokraj), a kamoli nošenja starih cijevi nekud. Moda ako bi kontejner bio pod prozorom. Zapad je stvorio problem (Philips, Osram i General Electric) i sad nam uvaljuju rješenje. Uvaljuju nam i ekologiju, brigu za okoliš. Svoj su okoliš uništili i sad kupuju tuđi i boje se da ga "domoroci" ne unište.
Sve je to velika igra kako bi se izmuzlo što više novaca.
10.07.2017 | 20:49
Ako vas ne zanima moj izazov, neću vas umarati time.
Samo vas davim onda, a to nije gušt ni meni, a pogotovo vama.
Ali povodom tih električnih žarulja koje danas (najbolja Philipsova verzija) stoje 100 kuna od 100 watta po komadu. Isti model, ali najslabija među njima (prva niža je 75, pa 60, onda razne varijante od po 40, pa konačno ta od 25 watta. E ta posljednja - koja daje svijetlost u ekvivalentu 25 watta, a troši ih navodno samo 4 - stoji 45 kuna u Pevecu, te slično toliko i u Konzumu.
E, sada ide pitanje ili Smayii, ili Žabcu - koji su u ovome obojica pametniji od mene.
Da li im je zaista vijek trajanja 30 godina, kao što piše na ambalaži? I ako ne smijem LED-icu bacati u obični otpad, gdje da je s vremenom bacim? I kako je točno LED toksičan? Te posljednje, ta žarulja znatno štedi na zagrijavanju, možeš je primiti i držati koliko hoćeš - nećeš se niti prejako zagrijati, a kamoli opeći dlan. Na koju to foru radi?
10.07.2017 | 21:21
Pise 30.000 ili 50.000 sati rada (na nekima i 100.000 sati). Ja u to ne vjerujem i ako izdrzi 1/2 toga budi sretan. Ako radi 6 sati prosjecno svaki dan (to he jak puno) sto daje 2000 sati godisnje, raditi ce 7-10 godina.
Idu u reciklazna dvorista (mada bi trgovac morao zbrinjavati, ali on bude vjerojatno bacio u komunalni otpad).
LED se grije i to dosta, zato ima hladilo na sebi. Ne grije kao klasicna zarulja, ali nije hladna kao fluo izvor svjetla. Na ovim kucnom se ne budes spekao jer je sve oklopljeno. Ako je cemu s donje strane (kod grla) ima aliminijsko hladilo koje se grije.
10.07.2017 | 21:49
Aha, u tom grlu leži zec
Da, stvarno je puno toplija svaka od njih na onoj plastici iznad grla. Ali, trenutno to su najštedljivije žarulje na svijetu, i naj eco-friendly?
10.07.2017 | 21:57
Najstedljivije da, eco-friendly bas i ne jer imaju fosfora u sebi (bez obzira sto spara struju). Nema puno, ali ima. Fluo cijevi i zarulje su najgadnije, lako se lome i imaju zive u sebi koja isparava, a pare su nevidljive. To nam uvaljuju oni koji se jako brinu za ekologiju.
10.07.2017 | 22:14
Kad smo kod teme ekologije, vozila na struju a i fosilnih goriva, evo jedan primjer skandinavske države koja je mnogima primjer. No ipak, nije sve tako super po tom pitanju jer medalja na žalost ima i svoju drugu stranu, onu ajmo reč licemjernu. youtu.be/zSjYra7cYqY

Evo, za mene je 0.5 promila isto pomak, sutra će biti 5 promila, pa 5%. Zašto nebi težili tome da se više konzumiraju električna vozila, još više težiti energiji iz obnovljivih izvora. Mic po mic, možda nebu nekog znatnijeg pomaka za našeg života, ali bude za našu djecu ili unučad.

Pa prije 5-6 godina, renault je krenuo se proizvodnjom fluence-a na struju. Nemam pojma dal ste toga svjesni. Autonomija mu je bila 100-150km. Danas rade vozila koja su u stanju preč 400-500km (ne renault). Za pet godina bit će i sa 1000km.
Takav auto kroz troškove benzina ili dizla, raznih državnih nameta itd....može ostvariti znatnu uštedu, a da ne pričam o doprinosu ekologiji.
Ja sam za struju u vozilima, samo da ih ne useru i zakompliciraju do bola. Tipa ko veš mašine, perilice rublja, tostere i sl. 5godina rok trajanja i moš bacit
10.07.2017 | 22:31
LED i fluo lampe nisu toksične u uporabi, nego predstavljaju opasan OTPAD, jednom kad postanu otpad. Ne smiju se bacati u komunalni otpad, nego reciklirati na poseban način. Kao i baterije. Opasan su otpad na isti način kao i baterije, lijekovi i sl. Dakle - nisu toksične tek tako, da se umire od toga, nego usljed kumulativnog efekta (nagomilavanja) tih tvari u tlu i vodi kroz desetke godina dolazi do sistemskog trovanja biocenoze (u ovom slučaju - teškim metalima).

Da bi sustav recikliranja profunkcionirao, nužna je (a) edukacija (b) edukacija (c) edukacija i (d) prisila do određene mjere. U Njemačkoj se to postiže tako da je trgovac inspekciji dužan predočiti evidenciju da je za svaku prodanu lampu ili prikupio jednu pregorenu, ili naplatio eko-naknadu.

LED se grije, da, PUNO PUNO MANJE klasičnih žarulja i nešto više od fluo žarulja. Razlog zašto LED žarulja nije topla kad pipneš balon je taj što se grije s druge strane - grije se grlo, odnosno onaj dio balona uz grlo. Ali i dalje se ne grije toliko da bi se opekao. Naravno.

Naime, klasična žarulja svijetli ZATO što je metalna nit u njoj zagrijana do bijelog usijanja. Više od 80% energije koju troši klasična žarulja otpada na zagrijavanje, a manje od 20% na emitiranje svjetlosti. Zato i jest žarulja trošila 100W za tako malo svjetla. I ne može biti drugačije. Kad se klasična žarulja ne bi toliko zagrijala, ne bi ni svijetlilia.

Fluo lampa svijetli zato što plemeniti plin kojim je ispunjena emitira svjetlost kad je pobuđen izmjeničnim električnim poljem. Praktički nema zagrijavanja osim na nekim sporednim elementima, ali opet se jedan dio energije troši na emisiju svjetlosti u nevidljivom dijelu spektra.

Laički pojednostavljeno, LED lampa svijetli zahvaljujući poluvodičkom elementu koji se zove "light emitting diode" (skraćeno - LED). To je komad slicija onečišćenog nekim drugim elementom koji svijetli kad kroz njega prolazi struja. Pri tom se grije, ali to grijanje nije bitno za proizvodnju svjetlosti, ono je samo neželjena nuspojava. I, kod LED diode, najviše 15% snage se troši na zagrijavanje.

Zato je, zapravo, LED lampa štedljivija od klasične. Obje koriste cca istu energiju na proizvodnju cca iste "količine" svjetlosti. Samo što klasična žarulja treba puno više energije za grijanje.

Silicij, za razliku od metala, ima nezgodnu osobinu da mu električni otpor opada kako se on zagrijava pa, za razliku od metala, ne može sam sebe održavati u termičkom balansu. Struja teče kroz njega pa se grije, što se više grije, otpor mu je manji pa je struja sve veća, pa se grije još više, i tako dok ne izgori. Zato se poluvodička tehnika nužno MORA hladiti da bi radila. Kako laptopi i mobiteli, tako i LED lampe. LED lampa je male snage, ne treba ventilator, ali ima (relativno) masivan komad metala, koji preuzima toplinu na sebe i zrači je u zrak oko sebe. Taj se komad metala nalazi sa strane koja ne svijetli.

Ujedno, to je i glavni razlog zašto LED lampa crkne (puno) prije nego odradi taj jako veliki deklarirani broj radnih sati. Pregrije se. Ako pričamo o LED žarulji, ušarafiš je u lampu koja ne omogućava dovoljno hlađenja na tom dijelu gdje se LED žarulja grije. Lampa za klasične žarulje morala se hladiti dobro na dijelu gdje svijetli, a ne toliko na stražnjem dijelu. Najčešće su to ugradne lampe, gdje nema dovoljno zraka između knaufa i zida, ili lampe s plastičnim grlom i plastičnim kućištem koje onemogućava ili otežava disipaciju topline sa stražnje strane lampe.
11.07.2017 | 01:30
Dobar TED Talk, hvala Kloba!
11.07.2017 | 05:50
@dpasaric - hvala na pohvali. Ugodno me iznenadila došavši od tebe, zaista.
A kada si već na ovo obratio pažnju, zamolio bih te da pročitaš moj komentar pod tvoj tekst "Macovi na čekanju". Posljednja su u sekciji reakcija čitatelja.
Puno prekasno sam se sjetio, znam - pa se zato ovako reklamiram, u nedostatku ljepše riječi...
Ali stvarno me zanima reakcija od tebe i ostalih heavy hittersa s ove stranice
  • Hammer
  • Posjetitelj
11.07.2017 | 07:30
JOHN kaže:
Takav auto kroz troškove benzina ili dizla, raznih državnih nameta itd....može ostvariti znatnu uštedu, a da ne pričam o doprinosu ekologiji.


Doprinos je takav da jedan kW u automobilu na struju danas više zagađuje od 1 kW u benzinskom motoru, jer svi vide samo ono što žele vidjeti, a ne vide kako je i uz koju cijenu dobiven taj prljavi kW kojeg tako čisto troše... najnovija istraživanja i podaci to samo potvrđuju, to je dvolična retorika bjelosvjetskih poslovnjaka koji naplaćuju gluposti poput poreza na CO2, gdje nama mjere grame dok milijarde tona kod drugih ne vide.
Moderatori: Bertone
  • Stranica:
  • 1
  • 2

Vikalica™

Zadnja poruka: pred 6 sati, 18 minuta
  • drlovric: Prvi i zadnji put sam HR reprezentaciju gledao na Poljudu protiv Brazila. Davno je to bilo.
  • Kloba: I zaključno da se i ja priljučim - samo da se nešto novo i zanimljivo događa! :D
  • Kloba: Ma što se atmosfere tiče, nema do Poljuda. Još samo da nisu u svađi s HNS-om, svaka reprezentacija tamo se smrzne kada dođe. Samo šta ćeš kada kafići u koju zalaze Torcidaši otvoreno stavljaju znakove "ne poslužujemo osobe koje su došle gledati reprezentaciju". U tom stilu. Ne vole HNS nikako.
  • Kloba: Evo link [link]
  • Kloba: drlovric, pa spomenuo sam to ako ti je promaklo. Točnije, zacrtali su si da za 112. rođendan Hajduka (11. 02. 2023.) dosegnu probjku od 112 tisuća članova. A kako su ranije stigli sa 60 preko sto, nije bilo nerealno to očekivati. A po podacima za 2022., ako ne griješim, Real je imao 120 tisuća članova
  • drlovric: Ma nema veze, samo nek se nesto desava :D
  • cariblanco: Badava će trčati bili i plavi, kad će bijeli biti prvi ;)
  • drlovric: Poljud bi bio pun da je i duplo veci. Ne postoji na daleko losiji klub sa lojalnijim navijacima :)
  • drlovric: @Kloba: Hajduk ima 100 K clanova. Neki dan su pustili ulaznice u prodaju. Otvorio sam na 3 racunala, 7 browsera, logirao se u svaki (kao clan) da uspijem ugrabiit ulaznicu. I nisam uspio. Srecom je brat raido istu stvar u Njemackoj, pa nam je kupio on. Za 2h rasprodat stadion, serrver padao......lista cekanja po sat i po da udjes u sucelje da bi kupio kartu. I to sve ako si clan. Ostali nisu mogli
  • Kloba: Aha, hvala ti na informaciji!
  • Borisone: Ako imaš i LAN i WIFi aktivan na Mac-u, prioritet ti je po defaultu da promet ide prvo po LAN-u.
  • Borisone: To ti je propusnost WiFi-a usko grlo.
  • Kloba: Što se brzine neta tiče, kada laptop spojim LAN-om na ruter, iako mi je u postavkama i dalje Wi-Fi mreža kao opcija spajanja - brzina je 950 Mbps. Kada iskopčam LAN kabel, doslovno deset sekundi nakon ovog rezultata - brzina padne na 200 do 300 Mbps-a. Nije nam jasno! :D
  • Kloba: A Hajduk je ipak najtrofejniji i najstariji hrvatski klub. Bio bi red da se i oni vrate na staze stare slave. Zanimljivost mi je da imaju registriranih navijača više od 110 tisuća, u rangu Real Madrida. Respect, u svakom slučaju. :)
  • Kloba: Štose nogometa tiče, nisam pratio HNL osim u tekstovima pa ne znam tko je više zaslužio ove godine. Rijeka ili Hajduk. Ako je Rijeka dala više, neka bude Rijeka. Zarad one krađe kada ih je Gračan trenirao, ako se dobro sjećam.
  • Kloba: Star možda godinu dana, refurbished kupljen od A1.
  • Kloba: Mobitel je iPhone SE 2022.
  • Kloba: Ljudi, imam pitanje u vezi brzine interneta. Kako sada imam gigabit download u teoriji, u praksi mi je to na laptopu oko 940 Mbps. No na mobu, koji je spojen na isti Wi-Fi (5G) ne pokazuje više od 450 Mpbs download. Ima li neki razlog tomu?
  • cariblanco: I ja kao Dinavovac, bi Volvo da Rijeka osvoji naslov, jer je to zaslužila
  • drlovric: Dinamo j ezapoceo kao drzavni projekt, da se podigne nacionalna svijest u novonastaloj drzavi. Kasnije je prepusten kriminalnoj skupini na upravljanje, koja je radi osobnih interesa obesmislila cijelu ligu. Srecom ta vremena su iza nas. Mislim da je ove godine Rijeka najvise zasluzila da bude prvak, jer igraju najbolji nogomet.
  • Kloba: Iskreno, radi dobrobiti hrvatskog klupskog nogometa, htio bih da ili Hajduk ili Rijeka ili Osijek osvoje ovu sezonu. Da se stvori nova velika četvorka u ovoj maloj zemlji.
  • Kloba: Pa valjda ćeš ove godine slaviti. Dugo niste bili ovako blizu. ;)
  • drlovric: Za Hajduk. Zato sam ovako mlad i pogubio zivce :D
  • cariblanco: za koga navijaš...naše ;)
  • drlovric: Za vikend sam u Splitu. Ostajem par dana. Ako neko od Jabucara dolszi gledati najveci nogometni derbi u Hrvata, tu sam za pice, kavu, rucak…
  • smayoo: Nažalost, je... :(
  • Djuro genijalac: [link]
  • Djuro genijalac: Kaj je umrla Slađana Milošević?
  • smayoo: RIP Slađana Milošević :(
  • Yonkis: [link] iPhone prodan na aukciji za 130.000 dolara
  • Yonkis: macOS Sonoma 14.4.1: fixes USB hubs connected to external displays may not be recognized; Apps that include Java may quit unexpectedly
  • Soffoklo: Fora. Creating a Macintosh-inspired Mac Studio iPad dock. [link]
  • abajo: Kloba: [link]
  • Kloba: Ekipa, može li me neko upititi n stranicu da si skinem macOS Catalina kako bih nanovo reinstalirao komjuter? Taj OS mi je najnovji koji ovaj moj Retina iz 2013. može "progutati". Kako se svi razumijete u ove stvari više od mene, bio bih zahvalan!
  • cariblanco: Na kraju sam skužio koliko je sati, po svitanju...ono fakat čudno ?
  • cariblanco: Istina je da Paragvaj mjenja vrijeme koji je blizu, ali ja imam Argentinski sim :D
  • cariblanco: Sad na mobu s našim sim_om je 7.25 a na mobu s Argentinskim sim_om je 8.25 ! S tim da Argentina nema promjenu verbena ?
  • cariblanco: Jurors imam dilemma, koliko je sati ? koliko mi je poznato mi nismo premjenili vrijeme, mjenjamo ga sljedeći vikend
  • Zdravac: MKBHD pratim i ja, ok je lik, realno recenzira, ne sipa hvalospjeve
  • Kloba: Ma bez daljnjeg. Čovjek si je osigurao egzistenciju, pa i vrlo luksuzan stil života već sada. Ima video u kojem pokazuje svoj studio, linkao sam ga tu svojevremeno. Ma preludo. A tek onaj Mr. Beast? Taj živi u studiu. Opsjednut YT-om.
  • drlovric: Zaradio j eon puno vise na otm videu. Pogledaj samo broj pregleda :)
  • Kloba: NIsam ni ja znao. A šta ćeš, cijena napretka. Za šta je dao 40 somova, sliku CD-a i iTunesa... :)
  • Yonkis: Kloba, što nisi odmah rekao kako je završio unboxing i aktiviranje iPhonea :)
  • Kloba: MKBHD kupio originalni, nikada otvoreni first gen iPhone na aukciji u Chicagu za 32 tisuće dolara. Sa dostavom, porezima, i dodacima na sve ispalo ga je 40 tisuća. Video je tu: [link]
  • Yonkis: [link] - Justice Department sues Apple, alleging it illegally monopolized the smartphone market
  • Kloba: I ja brže na net, nađem video naslova 7 Ways To Fix PS5 Error Code CE-117773-6 :) I prvi "way2 mi pomogne, skužim da je do njih
  • Kloba: Uglavnom, kada sam htio skinuti save sa clouda PS Plua za Horizon 2, javi mi grešku Error Code CE-117773-6
  • Kloba: EON Premium sam uzeo, ne vjerujem koje sve kanale imam. Ruske, Ukrajinske, pa klasika CNN, BBC, Sky, ovo ono. Ali i puno iz regije
  • Kloba: Ma sve radi što se telemacha i EONA tiče. SONY nije radio, imao je problem kod njih. Sad je sve OK
  • drlovric: Kloba: I ja sam to dobio nedavno. Telemach Fiber Duo Premium nesto.... Kod mene sve radi odlicno.

Za vikanje moraš biti prijavljen.

Prijava

Prisutni jabučari

Riba, Anonimci (427)

Novo na Jabučnjaku

Teme

Poruke

Anketa

Kupujete li profesionalni Mac?

Čekam novi modularni Mac Pro - 48.5%
Novac nije problem, kupujem iMac Pro - 0.7%
Kupujem Valjak, baš je lijep i tih! - 0%
Kupujem polovni Mac Pro tower - 11.8%
Nadogradit ću postojeći Mac Pro tower - 2.9%
Običan iMac 27" mi je dovoljan za posao - 5.9%
Skromnih sam potreba, Mac mini je zakon! - 7.4%
Radim na terenu, mora biti MacBook Pro - 3.7%
Ne diram ništa, stari Mac služi me odlično - 10.3%
Kupujem PC kantu i prelazim na Windowse! - 8.8%

Ukupno glasova: 136
Anketa je završena dana: 08 Svi 2018 - 12:17
Page Speed 1.42 Seconds

Provided by iJoomla SEO