Je li Jabučnjak nekim čudnim spletom okolnosti zadobio povjerenje ovog renomiranog proizvođača elitnih sportskih automobila i dobio Murcielago na test? Možda nam je samo susjed kat iznad posudio svoj Lambo? Kako uopće testirati nešto što stoji šesteroznamenkasti iznos u eurima? Ili se ipak radi tek o pjesničkoj slobodi? Saznajte što bi mogao biti Murcielago osobnih računala...

Mnogi znaju za BBC-ijevu autoemisiju "Top Gear". Njen nadaleko poznati voditelj Jeremy Clarkson često vodi bitku s vlastitom kućom oko toga koje aute bi trebao recenzirati i kako bi emisija trebala biti koncipirana. Producent inzistira na tome da emisija bude korisna što većem broju gledatelja, da se testiraju "normalna", prosječnim građanima dostupna, vozila. Žele da se raspravlja o veličini prtljažnika, a ne o ubrzanju do 100 km/h. Preferiraju podatke o potrošnji goriva, a ne iznos lateralne G-sile u zavoju. Ipak, koliko god se neki gledatelji žalili na elitizam emisije, podaci o gledanosti govore drugo i producent mora tolerirati Clarksonove "bubice". Naime, najgledanije emisije su upravo one u kojima su testirani skupi i egzotični automobili. Gledatelji vole pogledati upravo ono što im nije dostupno, žele malo "materijala za snove".

Lamborghini ključ
Ključ imamo, krećemo?

Kao materijal za snove Appleovih korisnika, Jabučnjak vam za blagdane donosi test najskuplje Mac konfiguracije! Ne radi se o šesteroznamenkastom iznosu u eurima, ali se radi o šesteroznamenkastom iznosu u kunama! U naš test-lab došlo je vjerojatno jedno od najmoćnijih, ako ne i najmoćnije stolno osobno računalo u Hrvatskoj - Mac Pro u svojoj top konfiguraciji. Ne brinite, to ne znači da nećemo testirati novi Mac mini kada se pojavi! :-)

Jabučnjak test-lab
Mac Pro 3.2 GHz u Jabučnjak test-labu

Evo konfiguracije koja se našla u našem Jabučnjak test-laboratoriju:

- 8-procesorski 3.2 GHz Xeon s ukupno 24 MB Level 2 cache memorije

- dvije nezavisne 64-bitne sabrinice na 1.6 GHz svaka, propusnost od 25 GB po sekundi

- 32(!!!) GB fully-buffered ECC memorije

- 4 TB hard diskova

- 2 x Apple Superdrive

- 2 x Apple 30" Cinema Display spojeni na 512 MB 8800 GT

- sitnice nećemo nabrajati :-)

Mac Pro 32 GB RAM
Najbrži Mac u konfiguraciji s 32 GB radne memorije

Radna površina za monarhe

Odakle početi? Možda je najbolje početi od onog najočitijeg - od dva ogromna monitora. Da, pogađate - osjećaj ispred dvije Cineme 30" je jednostavno kraljevski! Na raspolaganju imate radnu površinu od 5120x1600 piksela. Našeg admina Ribu će veseliti da se Jabučnjak 2.0 ponaša bez ikakvih nepredviđenih anomalija, čak i kada se Safari rastegne punom širinom preko dvije Cineme! Naravno, to je potpuno besmisleno, ali vjerojatno bi mnogi to pokušali čisto znatiželje radi. :-).

Apple Cinema Display 30 x 2
Dvostruki Apple Cinema Display 30"

Uozbiljimo se - prvo pitanje koje bi profesionalac mogao postaviti jest da li su monitori međusobno dobro usklađeni? Dobra je vijest da su Cineme 30" izuzetno konzistentne u prikazu - ako svjetloću jednako podesite, razlike nema. Je li dvostruka Cinema 30" ikome potrebna? Recimo to ovako - je li ikome potreban Lamborghini Murcielago? Da, možda je neophodan tajnim agentima koji žele biti toliko uočljivi da nitko ne pomisli da su tajni agenti ;-), ali generalno možemo reći da je to samo stvar luksuza. Iako je i ovaj Mac stvar luksuza, ipak je to i vrhunski alat. Ako ste npr. video profesionalac koji mora obrađivati HD video u najvećoj rezoluciji, ovakva konfiguracija je opravdana. Slično tome, ako ste profesionalni fotograf, na ovom računalu možete vrhunski editirati fotografije pod povećalom s istovremenim prikazom finala u punoj veličini na drugom monitoru. Razmaženo? Da, ali Macovi i jesu za razmažene.

Mac Pro konektori
Mac Pro konektori

Da, naravno da je to danas još uvijek velik luksuz, ali jednog dana će ovakvi monitori biti normalna stvar i za kućne korisnike. Sjećam se da sam prvi put 2 x Cinema 30" konfiguraciju složio znatiželje radi na PowerMacu G5 negdje u studenom 2004. godine. Tada niti najskuplja PC radna stanica nije imala monitor takve veličine i rezolucije - Apple je bio prvo računalo na tržištu s Dual-DVI konektorom. U to vrijeme su dvije takve Cineme 30" stajale preko 70,000 kn. Danas su više nego dvostruko jeftinije. Za još koju godinu - tko zna? Ako vidimo kojim tempom padaju cijene full-HD LCD televizora velikog formata, onda nas ne bi začudilo da će uskoro i pro-monitori velikog formata postati znatno jeftiniji. Uostalom, danas je "kućni standard" postao iMac 24", a prije deset godina se onaj tko je radio na 21" CRT monitoru smatrao velikim grafičkim magom ;-).

Snaga klade valja

Idemo sada na samu "pilu". Kada sam slagao konfiguraciju, pitali su me: "Oho, slažete novi server za sveučilište?" :-). Ne, stroj nije za sveučilište, već za jednog korisnika, ali svakako bi mogao poslužiti i kao vrlo moćan server. Sve zanima koliko je stroj zapravo brz? Ima li 8 procesora ima smisla i može li ih operativni sustav dobro iskoristiti? Koliki su gubici pri multithreadanju? Naravno da ukupna snaga ovakvog stroja nije čisti zbroj snage svakog od procesora. Gubitak ovisi najviše o tome kako je softver pisan, ali ugrubo se može reći da je oko 30% nešto uobičajeno.

Mac Pro 3.2 GHz
Mac iz snova spreman za testiranje

Čipovi, jezgre i procesori

Je li riječ "procesor" zapravo terminološki ispravna u našem slučaju? Neki pod procesorom smatraju sam fizički čip, a u ovom slučaju imamo dva čipa na dvije sabirnice. No, na svakom čipu imamo po četiri procesora - ili četiri jezgre koje čine jedan procesor? Rekao bih da je i jedno i drugo ispravno, a zapravo finesa se odnosi na to kako se tretira Level 2 cache. Ako se on smatra presudnim dijelom procesora, onda govorimo o jednom procesoru s četiri jezgre - jer dijele zajednički Level 2 cache od 12 MB, točnije svaki par od dvije jezgre dijeli 6 MB. Ako pod "procesorom" smatramo samu jezgru koja obrađuje informacije, onda možemo reći da se radi o 8-procesorskom stroju. Vjerojatno bismo preciznije odredili stvar kada bismo rekli kako se radi o 8-jezgrenom stroju s dva procesora i dvije sabirnice. Komplicirano? "8-cilindarski bi-turbo", ako želimo ostati u duhu naslova teksta. ;-)

Ograničenje korištenja više jezgri nije samo u softveru (Snow Leopard bi tu trebao donesti nova poboljšanja), već i u propusnosti sabirnice. Srećom, ovaj Mac Pro zaista ima velikodušnu arhitekturu ogromne protočnosti (oko 25.6 GB u sekundi), ali još uvijek su to četiri jezgre po sabirnici. Ono što je bitno reći jest to da ne očekujete da dvije jezgre na 3.2 GHz daju isti rezultat kao i dva potpuno odvojena procesora, a isto tako morate znati da npr. dvije jezgre na 1.6 GHz nikada ne mogu biti brze kao jedna na 3.2 GHz. Situacija se dalje komplicira - nekada su dvije jezgre na jednom procesoru s jednom sabirnicom brže od dva razdvojena procesora na dvije sabirnice, a nekada nisu!

Jabučnjak test-lab
Dvije Cineme 30" ipak ne prolaze bez nereda na stolu

Gdje je kvaka? U tome kakvi se podaci obrađuju. Ako se radi o obradi velike količine podataka (npr. kakav grafički filter), tada će uvijek biti u prednosti arhitektura s dvije nezavisne sabirnice - jer ima veću propusnost spram radne memorije. Ako se pak radi o intenzivnim kalkulacijama s relativno malo dolaznih podataka (npr. 3D rendering) tada je često bolje da se radi o jezgrama na istom procesoru jer dijele zajednički Level 2 cache i tzv. "skakanje threadova" s jezgre na jezgru je svakako brže unutar čipa, nego kada se mora po sabirnici doći do drugog procesora. Kod osam jezgri ima mnogo tog "jalovog skakanja", a ponekad to i sami možete vidjeti kod neuredno pisanog softvera - kada u čudu gledate Activity Monitor i pitate se zašto se vaš proces stalno seli s jezgre na jezgru. Najgori scenario je kada dolazi do "bouncinga" podataka po procesorima gdje je svaki je na svojoj sabirnici. Srećom, koliko pratim razvoj te priče, Leopard je tu napravio velik pomak i dosta dobro "hendla" takve stvari. No, koliki god gubici bili - takav stroj je brži od bilo čega drugog "na cesti". :-)

Jedan brži ili više sporijih? Više bržih! :-)

Što smo iz ovoga mogli naučiti? Nije tako komplicirano kako se čini - ako koristite svakodnevne aplikacije i igre, najbolje je uzeti stroj s manjim brojem jezgri ili procesora, ali sa što višim taktom. Ako ste profesionalac koji se bavi videom, grafikom, zvukom ili 3D-om - onda je bolje imati što više sirove snage, tj. da je ukupni zbroj snage jezgara što veći, bez obzira na možda niži takt svake od jezgara i bez obzira na neminovni gubitak pri raspodjeli posla među njima. Ako vam proračun nije problem, svi problemi nestaju - jednostavno kupite stroj s najvećim brojem najbržih procesora.

Jabučnjak test-lab
Mac Pro oduševljava svojom elegancijom i vrhunskim dizajnom

Prvo zabava, a onda posao!

Znam da je smiješno pričati o ovakvom stroju i igrama, ali to je ono što mnoge prvo zanima! :-) Dakle, što to znači u praksi? Kako se vaš kućni iMac mjeri s ovakvom mrcinom? Generalno je pravilo da npr. igre neće moći iskoristiti snagu više procesora, ali zato neke novije igre ipak odvajaju neke poslove na više procesora - npr. World of Warcraft zvuk odrađuje na drugom procesoru, ali to će napraviti i na duo-core iMacu - za to vam ne treba 8-procesorski Xeon. Ipak, ovdje se sav "višak" procesora koristi za OpenGL grafički sustav. Naime, od pojave Leoparda OpenGL je optimiziran za rad na više procesora. Znači da svaki od njih osam dobije mrvicu tog posla. Koliko procesorskog vremena troši spomenuti World of Warcraft na ovom stroju? Tek oko 4%! :-) To je izmjereno usred Boreanske tundre negdje na sjeveru Azerotha pri rezoluciji 2560x1600, naravno, svi detalji na maksimumu. Usko grlo u igrama već dugo vremena nisu procesori, već grafička kartica. Dakle, za igre, ovaj stroj neće napraviti presudnu razliku i ne morate ni za čim posebno žaliti - jednako ugodno, ali u nešto nižoj rezoluciji, možete se igrati i na iMacu 24". To pogotovo važi ako imate built-to-order iMac s 8800 grafičkim procesorom.

World of Warcraft na Mac Pro
World of Warcraft u rezoluciji 2560x1600 i detaljima na "highest"

Ovakva Mac Pro konfiguracija ostaje rezervirana samo za elitne hard-core igrače koji moraju imati baš sve maksimalno. Opet, kako ovaj stroj nije zamišljen kao igračka, za njega je izbor Mac kartica pogodnih za igre uzak i trenutačno se svodi tek na 8800 GT i Radeon 3870. Tu je i specijalizirana profesionalna grafička kartica - NVidia Quadro FX 5300 koja sa svojih 1.5 GB video memorije i 19.2 milijarde poligona po sekundi nudi gomilu snage za 3D profesionalce. Ona je ujedno i jedini komad hardvera koji je ovaj stroj mogao učiniti još skupljim. Ipak, kako se stroj neće koristiti za 3D, cijena kartice od 20,000 kn nije se nikako mogla opravdati. Izvjesno je da će u skoro vrijeme, vjerojatno s idućom Mac Pro serijom, doći i nova generacija grafičkih kartica, pa možda tu bude nečega i za bogate gamere. Opet, ako se želite igrati pod Windowsima - problema nema, u ovom stroju će raditi bilo koja high-end grafička iz PC svijeta. Kako sam osobno alergičan na Windowse, nisam se bavio takvim testovima, ali oni koji jesu kažu da npr. dual Radeon 4870 na ovom stroju daje oko 150 FPS u Unrealu 3 pri maksimalnoj 2560x1600 rezoluciji i postavkama na "high". Za usporedbu, GTX 280 izvlači oko 100 FPS, a 8800 GT koja je u testiranom stroju "samo" 50 FPS. Osobno mi je sve iznad 25 dovoljno glatko da uživam u igri.

Video zid

Kako smo obavili dio "prvo zabava, a onda posao", sada možemo na ozbiljne stvari, ali ostanimo još malo kod grafike. Netko će se pitati kome uopće može zatrebati drugi monitor pored Cineme 30", ali vjerujte - to je prava sitnica! Naime, ovaj stroj može pogoniti osam (da, 8!) Cinema 30" monitora. Kome pak to može trebati? Ima i takvih! Nedavno me kolega s Jabučnjaka zamolio da za potrebe svojevrsnog nadzorno-upravljačkog središta složim sličnu konfiguraciju. Znači li to da stroj podržava četiri 8800 GT kartice istovremeno? Ne, ipak ima kvaka. Sve zaista jake kartice troše čudo energije, često više i od centralnih procesora. Konkretno 8800 GT ima konektor za dodatno napajanje putem matične ploče jer mu PCI Express ne može dostaviti dovoljno energije. To znači da se za zaista jak 3D mogu koristiti do dva 30" monitora, a ostalih šest monitora će morati koristiti neku od "narodnih" kartica s normalnom potrošnjom. Kako u praksi obično završi na tome da je većina sadržaja na sporednim monitorima čisti 2D, to nije bitno ograničenje. Ipak, nije napajanje jedino ograničenje. Kao i svaka druga sabirnica, tako i PCI Express ima konačnu ukupnu propusnost. Ne možete "punim mlazom" hraniti četiri slavine. No, ono što mnogi ne znaju jest to da Apple ima vrlo koristan alat za "vodoinstalatere" kojim omogućava konfiguraciju "slavina" na PCI Express sabirnici! Alat se zove "Expansion Slot Utility" i skriven je u Core Services direktoriju. Kako izgleda, vidite na slici.

Expansion Slot Utility
Expansion Slot Utility

Olimpijska disciplina: fraktali

Idemo sada na "motor". Sirova snaga! Je li velika kubikaža znači i mnogo konja? Da li mnogo konja znači i najveću brzinu? Da, u pravilu je tako, ali ne u svim slučajevima. Bavim se benchmarkingom na računalima preko 15 godina i jedino što mogu reći sa sigurnošću jest to da je teško naći univerzalan objektivni test. Poseban izazov je bila G4 era kada je AltiVec - fantastičan vektorski koprocesor na tadašnjoj PowerPC arhitekturi, napravio pravi dar-mar u testovima. Naime, kvaka je bila u tome što je vektorska jedinica mogla obavljati jedan uzak dio poslova, ali kada bi se pogodilo da ga može odraditi, onda bi rezultat bio suludo dobar. Npr. PowerPC G3 procesor na 500 MHz nije imao AltiVec i bio je brži u većini poslova od PowerPC G4 procesora na 400 MHz. No, kada bi se dogodilo da G4 dobije posao koji će odraditi vektorska jedinica - onda bi G4 bio brži od G3 deset, dvadeset, pa i više puta! Kako sada reći tko je brži? Ono što je na PowerPC-iju AltiVec, na Intelu je SSE. Tadašnji Intelov SSE (Streaming SIMD Extensions) na Pentiumu 3 bio je očajan spram AltiVeca. Radio je razliku u brzini, ali smiješno malu. No, Intel je napredovao od vremena kada se lagano njihao na puževoj kućici u Appleovoj reklami i sadašnji Xeon procesori koriste vrlo zrelu SSE4 tehnologiju. Za ovu priliku odabrao sam jedan jednostavan, ali prilično objektivan test - Power Fractal. Radi se o softveru koji iscrtava fraktale, koji podržava i PowerPC i Intel arhitekturu, koji podržava AltiVec i SSE, koji podržava jedan, ali i mnoštvo procesora, pa čak i mrežni cluster u kakvoj rendering farmi. Kako samo testiranje prilično varira ovisno o broju zadanih iteracija, odlučio sam koristiti zlatnu sredinu - brojku od oko milijun. Što on NE testira? Ne testira brzinu grafike, nema baš nikakve koristi od velike radne memorije i brzina sabirnice mu je marginalna stavka. Dakle, ovo je čisti test za sam CPU, samo "mozak", ništa "noge" i "ruke".

Power Fractal test
Power Fractal test na iMacu G4 700 MHz

Veterani PowerPC generacije

Naš prvi natjecatelj je stara dobra "Lampa" - prvi G4 iMac, na 700 MHz, koji dan danas, nakon godina zlorabe, uredno radi u čekaonici Kreativnog odjela kao surf-stroj. Kada su se pojavili prvi G4 procesori Apple je dobio naredbu od američke vlade da ograniči izvoz tih računala jer su probila tadašnju administrativnu zabranu po pitanju izvoza visoke tehnologije. Naime, G4 se tada svojom brzinom svrstavao među superkompjutere! Appleov marketing je onda od te, dobrim dijelom zastarjele, birokratske začkoljice napravio dodatni hype - kada ste kupovali računalo morali ste potpisati da ga nećete koristiti za konstruiranje nuklearnog oružja ili navođenje interkontinentalnih projektila! Strašno, ali kapa dolje marketing timu! Idemo na brojke - naše G4 siroče izvelo je test za 1092.2 sekunde, dakle za nekih 18 minuta. Njegov rezultat je 2.8 gigaflopsa (floating point operations per second). Njegov nešto mlađi brat - G4 iMac na 1 GHz proporcionalno je brži s rezultatom od 699.2 sekunde i 4.4 gigaflopsa.

Dvoglavi zmaj planinom vlada!

Moj drugi izbor je najpopularniji kućni Mac zadnjih godina - iMac 24". Za ovu priliku uzeo sam "stari" aluminijski model s dvojezgrenim 2.4 GHz procesorom. Ovaj "vrlo fit" stroj odradio je test za nešto manje od 3 minute, točnije za 162.9 sekundi s rezultatom od 16.9 gigaflopsa. "Hej, zašto nam taj geek priča o gigaflopsima - koliko je to uopće? Kako to usporediti s nečim? Je li 17 gigaflopsa mnogo ili malo?". Recimo to ovako - u listopadu 1996. godine NASA je bila jako ponosna što je imala Cray T3D koji je dosezao "nevjerojatne brzine od 10, pa do skoro 18 gigaflopsa". I sve to za tričavih tridesetak milijuna dolara. Ha! :-) Da, svi vi s običnim iMacom doma, sada imate snagu kakvu je prije desetljeće i pol imala samo NASA-a. Zamislite tek što NASA sada koristi! Neka vam ova informacija posluži kao inspiracija za što je sve sposoban vaš mali kućni iMac. Oni otrovnog jezika mogu, i to s punim pravom, primjetiti kako to sve samo znači koliko su moderni operativni sustavi loše optimizirani, a aplikativni softver je postao napuhani "bloatware" koji bahato koristi resurse. Zašto optimirati programski kod ako se jednostavno može kupiti jači hardver?

Cray T3D
Stari dobri Cray T3D

Treći kandidat je sličnih intelektualnih sposobnosti, ali u prijenosnom izdanju - novi MacBook Pro "Unibody" 2.4 GHz. Očekivano, razlika je marginalna - brži je za 3 sekunde od iMaca, možda zbog brže sabirnice. Dakle, rezultat možemo skratiti na: "Molim jedan Cray za van!" ;-)

Četvrti natjecatelj je teški šminker. Skup, lijep, elegantan i moderan, pravi maneken i folirant - MacBook Air! :-) Radi se o osnovnom i najsporijem modelu s dvojezgrenim 1.6 GHz procesorom. Naš posao odradio je za pet i pol minuta, tj. 330.1 sekundu s rezultatom od 8.3 gigaflopsa. Izgleda skromno spram MacBooka Pro, ali za ono čemu Air služi, a to su poslovi jačeg elektronskog rokovnika, to je više nego dovoljno. Zamislite se samo s MacBookom Air u NASA-i 1996. godine - otvarate famoznu žutu uredsku kuvertu i iz nje izvlačite nešto što može konkurirati njihovom ormaru na koji su potrošili dobar dio proračuna! O kako volim 21. stoljeće! :-)

Pro-liga

Dosta je bilo dječje igre, ulazimo u pravu konkurenciju! Peti igrač je Mac Pro iste generacije kao i naša zvijezda, tzv. Harpertown serija, 8-jezgreni 2.8 GHz Xeon stroj. Standardan izbor Mac profesionalaca danas, izuzetno kvalitetan stroj odličnog odnosa cijena/mogućnosti. Ondaaaa? Samo 38.2 sekunde! Beštija roka 72 gigaflopsa! Buahaha! Vlasnici iMaca odjednom više nisu tako ponosni, a da su Rusi imali ovakav Mac Pro spomenute 1996. godine, vjerojatno bi Ameri proglasili barem Defcon 3.

Vrijeme je i za naš Murcielago - tunirani i nabrijani Mac Pro u svom najbržem 3.2 GHz izdanju. Iako nije fer što ovim testom nismo mogli izmjeriti prednosti ogromne memorije i prostranih hard diskova, sumnje nema - apsolutni je favorit! Taaa-daaam! Okruglo 34 sekunde ili gotovo 81 gigaflops! Očigledno nismo daleko od trenutka kada će i običan stolni Mac probiti 100 gigaflopsa. Da stvar bude zabavnija, spomenuti Lambo ubrzava do 100 baš za 3.4 sekunde, pa je sve u kozmičkoj ravnoteži!

Jezik pregrizao! Ništa od logike i ravnoteže... kao objektivan prikazivač moram prijaviti i jednu anomaliju koju ovog trenutka ne mogu objasniti. Naime, dan nakon testa, izvan ove konkurencije, išao sam testirati svoj kućni stroj - stariju Mac Pro generaciju, tzv. "Clovertown" seriju. To je svakako računalo slabijih karakteristika - umjesto 3.2 radi na 3.0 GHz, nema 24 MB Level 2 cache, već samo 16 MB, a i sabirnica je sporija - 1.33 GHz spram 1.6 GHz. Novi model je još i gotovo petinu štedljiviji s energijom. Naravno, složio sam potpuno identične uvjete (osim što je imao spojenu jednu Cinemu i "samo" 12 GB RAM-a), a test sam ponovio više puta. Rezultat? 32.8 sekundi, tj. fantastičnih 84 gigaflopsa! Sreća da sam prije napisao da je jedino u što sam siguran to da nema univerzalno dobrog benchmark programa! :-) Znanstveno objašnjenje mogu vidjeti možda u tome što je Harpertown teoretski trošio dodatno vrijeme na sekundarni 30" monitor, ali mislim da je razlika prevelika. Drugi put razmišljanja ide u smjeru igre s višekratnicima i sinkronizacijom sabirnica. Naime, poznat je slučaj kada je PowerMac G5 2.7 GHz bio u nekim zadacima sporiji(!) od 2.5 GHz modela! Naravno, bilo je toga više u čemu je bio brži, ali eto - bilo je par stvari koje kada se "poklope", G5 na nižem taktu odradi brže. Možda je Power Fractal sada jedna od takvih aplikacija. Prekomplicirano? I meni se čini, no idemo dalje... U duhu teksta možemo zaključiti da je Murcielago svakako najbrži do 100, ali da mu je manji brat Gallardo spretniji po "fraktalnim" zavojima! ;-)

Mac Pro Gallardo
Murcielago brži do sto, mali Gallardo brži u zavojima!

Raj za geekove, ali i profesionalce

Ne tako davno računala su imala hard diskove od po 30-40 gigabajta. Evo, moj stari G4 Mac mini ima disk od 40 GB i uspješno radi kao "document server" u firmi godinama. Što reći za računalo koje ima RAM-a koliko manja računala imaju diska? Mnogi geekovi padaju u nesvjest kada im se kaže da stroj ima 32 GB radne memorije! Ako koji slučajno ne padne, onda samo treba dodati informaciju da 32 GB ECC RAM-a službeno kod Applea stoji preko 30,000 kn! Naravno, ako ste snalažljivi, možete dobaviti third-party RAM za ispod 10,000 kn! :-) Veselo, ha? No, i gume za Lambo su 3500 eura, pa je sve u stilu.

Activity Monitor - memorija
Kraljevski memorijski resursi na raspolaganju

No, svi znamo da nije poanta u cijeni, nego u tome ima li to ima smisla u odnosu upotrebljivost/isplativost? Može li Mac Pro može iskoristiti tih 32 GB radne memorije? MOŽE! :-) Naravno, lako je popuniti RAM gomilom različitih velikih procesa istovremeno, ali osobna računala se tako ne koriste često - obično profesionalci "zasjednu" u jedan veliki program i u njemu slažu projekt satima. Već čujem: "Ali ja u Adobe paketu mogu RAM slider odvući najviše do 3 GB!". Da, istina, ali sav "višak" OS X će inteligentno koristiti kao veliki RAM-disk. Kada bahato otvorite tuce RAW fotografija u kakvoj "luđačkoj rezoluciji", primjetit ćete kako sve prolazi potpuno glatko bez obzira na limit od 3 GB koji je Photoshop rezervirao za sebe. Stvari postaju još bolje ako koristite After FX - on izrodi proces za svaku jezgru i svaki taj proces može za sebe uzeti do 3 GB. Hop-hop i u trenutku ste iskoristili već 24 gigabajta. Ako volite komplicirane After FX projekte - slobodno investirajte u RAM, neće ostati neiskorišten. Isto to važi za Appleov Compressor i Motion.

Da li 32 GB RAM-a više grije stroj i zbog toga moramo slušati više buke? Ne! Hardware Test pokazuje potpuno standardne vrijednosti u "memorijskom hangaru" i stroj je jednako tih kao i s osnovnom RAM konfiguracijom od 2 GB. Je li se temperatura podigla zbog četiri hard diska? Da, podigla se za 2-3 stupnja, ali Mac Pro sa svojih 60(!) temperaturnih senzora vrlo uspješno kontrolira internu mikro-klimu. Jedini element koji može biti glasniji je 8800 GT kartica pri punom opterećenju. I za to ima lijeka uz third-party hladnjak, ali na štetu slobodnog prostora u prostoru za proširenja. Tu temu smo naširoko obradili na Jabučnjaku u kolovozu ove godine pod naslovom "Mac Pro tuning", pa oni skloni "uradi sam" poboljšanjima mogu pročitati što ih očekuje ako krenu tim putem.

Treba spomenuti i to da grafičke kartice nisu nužno izmjenjive među Mac Pro generacijama. Npr. 8800 GT za Harpertown ne radi u Clovertownu - i obratno. Radi se samo o različitom firmwareu. S druge strane, ATI kartice rade svuda jer imaju dualni firmware. Trik je u bržoj sabirnici kod Harpertown serije - od tuda razlika. U praksi je razlika u brzini zanemariva jer je usko grlo još uvijek sam grafički procesor, a ne autoput do njega.

Drangulije

Ostatak hardvera? Naravno da stroj ima Bluetooth, Airport Extreme, pa čak i dvostruki Superdrive. Često me ljudi pitaju: "A kako radi EJECT tipka kada su ugrađena dva Superdrivea?" Jednostavno, prvi se otvara kao i inače, a drugi u kombinaciji s tipkom Option, tj. Alt. Isto tako na vrhu ekrana postoji ikonica gdje se to može napraviti mišem. Mac Pro ima dva gigabitna Ethernet porta, pet USB 2.0 ulaza, dva FireWire 400 i dva FireWire 800 porta, optički audio ulazi i izlaz, a opcijski su hardverski RAID i "fibre channel" kartica.

Mac Pro 4TB diskova
Četiri terabajta hard diskova jamče komotan rad

Hoćete li još zanimljivih Mac Pro detalja? Vjerojatno vam je poznato da kod mnogih automobila ventilator hladnjaka ostane raditi još par minuta nakon što se ugasi motor? Mac Pro se slično ponaša! Naime, nekontrolirano zagrijavanje i hlađenje nisu dobri - bez obzira o kakvoj se tehnologiji radi. Zato Mac Pro brine da se ogromni "cooling toweri" (visoki su dvije trećine kućišta!) na Xeon procesorima optimalno ohlade. Drugi zanimljiv detalj je tolerancija različitog RAM-a. Naime, skupi "serverski" ECC RAM je izmjenjiv u oba smjera među Mac Pro generacijama. Dakle, stari "Clovertown" sa sabirnicom na 1.33 GHz bez problema će koristiti brži "Harpertown" RAM - ako ga slučajno imate viška, a novi model isto tako bez problema prima sav stari RAM i automatski će spustiti brzinu sabirnice s 1.6 na 1.33 GHz. Jedini je uvjet da imate jednake parove i da se pridržavate uputa kako ih složiti na memorijski "daughterboard". Upozorenje - protokol je različit za Clover i Harper!

Bez grešaka molim!

Zašto Mac Pro koristi "skupi serverski ECC" RAM? Zato jer takav RAM može korigirati greške, a greške se zapravo događaju cijelo vrijeme, ali dovoljno rijetko da to ne pravi ozbiljne probleme običnim korisnicima. Ipak, na serveru i jedan "okrenuti" bit može napraviti kaos. O čemu se zapravo radi?

32 GB ECC memorije
Osam slotova napunjeno 4-gigabajtnim ECC modulima

ECC greška (koja se može vidjeti i u System Profileru) ne znači pokvaren RAM, već samo da je ECC (Error Correcting Code) uspio korigirati problem kada (sada malo idemo u NASA terminologiju) slučajna alfa-čestica iz svemira udari u memorijski čip i okrene koji bit! Da, to se događa cijelo vrijeme! S običnim RAM-om korisnik za to nikada i ne sazna. U svemiru je to velik problem, a na Zemlji zanemariv jer nas štiti atmosfera, ali ipak - dogodi se. Ako ste ikada dobili potpuno neobjašnjiv kernel-panic, eto objašnjenja - možda je to bila samo zalutala alfa-čestica! ;-) Bitno je da Mac zna je li greška ispravljena ili ne. Apple u dokumentaciji kaže da je dozvoljeno čak više desetaka grešaka tog tipa unutar 24 sata. Ja sam u pola godine samo jednom vidio ECC grešku i Mac je uredno rekao da je sve OK i da je problem ispravljen. Dakle, ECC RAM vrijedi svoje cijene ako želite biti potpuno sigurni u svoje obrade i podatke.

Zaključak

Mac Pro je zaista pravi "dream machine" - ne samo za Mac, već i za Windows korisnike. Stroj je 5-6 puta brži od kućnog iMaca, ali prava prednost je u konfigurabilnosti i potencijalu za velik kapacitet brze radne memorije i diska. Mac Pro pokazuje svoje prave prednosti tek u trenuku kada ga zaista opteretite - pogotovo kada usred velikog render projekta morate hitno obaviti video obradu ili nešto slično - na ovom računalu gotovo da i nećete primjetiti da se nešto bitno usporilo. Cjelokupan stroj nema niti jednog značajanijeg nedostataka, a činit će vam se nevjerojatno, ali Mac Pro je JEFTINIJI od usporedive Dell PC radne stanice! Ne samo da je hardver povoljniji već ima ključnu prednost - koristi Mac OS X! Nije potrebno naglasiti da uz sve to i dobro izgleda na vašem radnom stolu. :-) Vjerojatno je jedina prestižnija "kanta" koju možete poželjeti, onaj mali slatki "kućni" Cray - model CX1. No, njega još nisam vidio kod nikoga, a Mac Pro-a su pune čak i domaće informatičke ceste! :-)

Bruum-bruuum... škriiiiiiiip!!! ;-)

Mac Pro 3.2 GHz pro et contra

Za:
  • brzina
  • moderna arhitektura
  • elegancija i upotrebljivost kućišta
  • vrlo tih rad pri većini zadatka
  • vrhunska izrada i dizajn
  • izvršava praktično svaki značajniji OS
  • podržava dvije Cineme 30" već u osnovnoj konfiguraciji
  • cijena spram alternativnih PC high-end strojeva
Protiv:
  • slabiji 2.8 GHz model u "ekonomskoj klasi" ima bolji odnos cijena/dobiveno
  • trenutačno uzak izbor modernih grafičkih kartica koje rade pod OS X-om
  • serijska 8800 GT kartica je glasna pod punim opterećenjem
  • nedostatak IR senzora za Apple Remote
  • više nije moguće kupiti eksternu iSight kameru
  • nezgodan za transport zbog težine od 20 kg
 

Komentari  

gljiva1000
26-12-2008 | 21:36
lijepa igracka, meni nepotrebna, ali da mi ju poklone, ljubazno bih se zahvalio...
smayoo
26-12-2008 | 22:16
Zanimljivo, nema što... Meni osobno sasvim beskorisno, ali vrlo zanimljivo. Baš kao da sam čitao o testu spomenutog Lamborghinija. :-) Vrlo primjerena usporedba.

Ali sad mi nešto nije jasno. Svojedobno si mi objašnjavao kako Cinema 30" treba 2 DVI kanala jer DVI standard ne podržava toliko veliku reozluciju kao što je native rezolucija Cineme 30".

E, sad, to znači da za 2 Cineme trebaš 4 DVI kanala, zar ne? A na fotki gore se vidi da si prištekao samo 2 DVI kabela? WTF???

Drugo pitanje je zašto Cinema 30" treba svoj vanjski napajač? Zašto se ne napaja iz Pro-a?

Treće pitanje, odnosno primjedba. Paralela s ventilatorom koji radi i nakog gašenja baš ne drži vodu. Na autima se to radi zato što zaustavljanjem vozila prestaje strujanje kroz hladnjak, a gašenjem motora prestaje i cirkulacija vode pa produljen rad ventilatora odvodi toplinu akumuliranu u vodi i bloku motora kako ne bi došlo do "zakuhavanja" (što se može desiti u nekim specifičnim okolnostima). Međutim, u jednom računalu ne postoji takav termički akumulator radi kojeg bi bilo potrebno dodatno hlađenje nakon prestanka rada. Jedino što ima nekakav iole značajan toplinski kapacitet jesu sami rashladni mediji (pasivna hladila i evenutalno rashladna tekućina), ali akumulirana toplina ne može se nastaviti povećavati nakon gašenja računala zato što se silicij nema više otkud zagrijavati kad isključiš struju, a sam nije kadar akumulirati toplinu koju bi nastavio prenositi na rashladni medij i nakon isključenja.

Htjedoh reći - ne kužim čemu služi to da ventilator radi nakon isključenja. Po mom mišljenu ne služi ničemu. Ili?
dpasaric
26-12-2008 | 22:33
Idemo po redu... :-)

Da, Cinema 30" treba 2 DVI kanala, što znači da za dvije moraš imati 4 DVI kanala. Ono što te zbunilo je to što DVI konektori na ovoj kartici nisu obični, već se radi o Dual-DVI konektorima, a ova kartica je zapravo Dual-Dual-DVI. Kada bi imao običan DVI, ipak bi mogao koristiti Cinemu 30", ali samo u nižim rezolucijama. Prva dual-dual kartica ikada bila je NVidia 6800 Ultra DDL 2004. godine.

Zašto se ne napaja putem stroja? Da, dobro pitanje, ali mislim da njihova odluka ima logike. Vjerojatno bi još osigurali napajanje za jednu Cinemu, ali što kada takav stroj može teoretski goniti do 8 Cinema 30"? Isto tako, koliko god zapad bio bogat, još uvijek je relativno malen broj korisnika koji imaju 30" monitor. Napajanje za 23" i 30" je različito, kada bi u baš svaki stroj odmah gurali napajanje koje će gurati i potencijalni 30" monitor bespotrebno bi podigli cijenu stroja. A što s vlasnicima manjih strojeva kojima treba velika radna površina? MacBook Pro oduvijek može goniti Cinemu 30", a nema smisla da se ona napaja putem notebooka! :-) To bi značilo dupliranje hardvera - jer uz svaku Cinemu bi na kraju morao doći i ispravljač.

Ventilator - drži ili ne drži vodu, činjenica je da je tako isprogramirano i teško je to ne primjetiti kada stroj ode u sleep. Ja vjerujem da je to feature, ali zašto to rade - ne znam. Zanimljivo, kod strojeva s tekućim hlađenjem, gdje bi imalo više logike (ono da tekućina ne zakuha kada pumpe stanu), to nisu radili! Baš ću prošnjufati po netu kako to objašnjavaju...
Adam-Luka Turjak
26-12-2008 | 22:41
Ajde, hvala ti na osmjehu.. baš si me ugodno iznenadio.. meni je jedini problem što me ovdje jedino pali cinema.. ok 2 cineme, ali jedna mi je sasvim dovoljna.. to je ono kaj mi fali..
a gle i ovaj stol i to sve zajedno.. da.. vroooom..
hal9000
26-12-2008 | 23:35
aaaaaaaa! i ja biiiiiiiih!!!
DarkoK
26-12-2008 | 23:44
slinim na konfiguraciju :-)

a ovaj podatak o nasinom računalu i brzini iz '96 i usporedbi sa današnjim iMacom (računalima) nisam znao....fakat zakon!

i najdraže mi je ovo pred kraj šta si napisao...a to da pc hardware istog ranga je skuplji a još su win gore :-) ma milina
ecvis17
27-12-2008 | 01:12
auuu koja perverzija. :D
Anonimac
27-12-2008 | 01:17
Je pa najbolji PC je ipak Apple stroj. Koliko god mi sutjeli o tome. Jedino mu je ova tastatura jadnicka... :sad:
dsakic
27-12-2008 | 01:40
ja bi na ovome vrtio racune za koje se inace moram logirati i cekati danima na red u SRCU... 8 jezgrica je taman sto mi treba... jos samo lutrija da ispljune dovoljno para...
dpasaric
27-12-2008 | 02:10
Anonimac, meni je baš ova alu-tipkovnica totalni zakon! Upravo mi je ona najbolja od svih koje je Apple napravio, a probao sam ih doslovno sve! :-) Neki preferiraju staru crnu Pro (hi Jupi!), koja je isto odlična, ali meni je ova super jer je brza, precizna i odličnog dizajna. I godi mi za ruke što je nisko pozicionirana, imam osjećaj da mi se zglobovi tako manje umaraju.
lucak
27-12-2008 | 03:36
kaj se tipkovnice tice u potpunosti se slazem sa Davorom
ova tipkovnica kao prvo je lijepa
zatim zauzima malo mjesta i na kraju kada se naviknes (sto je jeko lagano)
onda ti se tesko prebaciti na neke druge jer onda su sve druge nekeko glomazne i cudne :sad:
to govorim iz iskustva jer sam jednu takvu morao kupiti za komp na posli :-)
Anonimac
27-12-2008 | 04:03
Odlicno napisan text. Samo me pali da kupim slijedeci Mac Pro koji izlazi za koji mjesec.
Sto se tice Cineme i napajanja i 20" se napaja zasebno kao i 30".
john_st
27-12-2008 | 04:50
MACBORGHINIIIIIIIIIIIIIIII

Nikad neću imat dovoljno sredstava i istovremeno dovoljno razloga da kupim ovakvu zvijer, al stroju se divim i skidam kapu!!!
Miks
27-12-2008 | 12:36
jel to ide kud nazad il se djeli za božič najsretnijem jabučnjakovcu? :D
dpasaric
27-12-2008 | 13:52
Aha, misliš kao nagrada za idući iParty? :-) Riječi ti se pozlatile! No, čak niti sam Apple, kada dijeli Apple Developer Awardse, nema ovakvu nagradu! Mislim da je kod njih prva nagrada bila najjači MacBook Pro plus Cinema 30" i nešto softvera. Škrtice!

Nevezano, žao mi je što nisam okinuo fotku kada sam na drugom monitoru preko cijelog ekrana imao XP, a na prvom Mac. Windowsi su radili svoje punom brzinom, a na Mac strani nisi uopće osjećao da se "tamo negdje" vrti još cijeli jedan OS. Baš kao dva odvojena računala! :-)
Adam-Luka Turjak
27-12-2008 | 17:14
tak se meni xp vrti kad zatreba na belinei crt.. bolje ni ne zaslužuje.. (zloćko je danas u meni, bit će da je od hmelja)
MAK
27-12-2008 | 20:55
A za godinu dana isto to 30% manje cijene i s potrošnjom struje - prepolovljenom. Tako to ide. :-)
Anonimac
28-12-2008 | 00:28
ja sam mislio ono...blagdani su...darivanje. ..a ako vam netreba, idemo usrećiti nekog člana jabučnjaka :D
drlovric
28-12-2008 | 11:01
Izvrsno racunalo. Pravi alat za vrhunske profesionalce, svima nama ostalim mislim da bi cijelo vrijeme bio prilicno neiskoristen, spram onoga sto je ova masina u stanju pruziti sretnom vlasniku.

Ja osobno ne bi dao toliki novac za njega, jer ne postoji niti jedan scenarij po kojem bi on meni mogao toliko podici produktivnost, a shodno tome i zaradu, da opravda toliku investiciju.

Mozda ne bi bilo lose nesto ovog ranga kupiti vani polovno, staro mozda godinu dana, za nekakvu normalniju cifru.

P.S. Ekonomisti ce se sloziti da je ovo mozda i odlican nacin generiranja troskova u tvrtki sad na kraju godine. Ipak je lakse kupiti racunalo, prikazati ga u troskove pa ga kasnije amortizirati ili rashodovati, te na taj nacin smanjiti porez na dobit :-) A ono i "pokvareno" ili "staro" jos vuijek vrijedi jako puno :P

Ja osobno bi radije ipak kupio 2-3 nova iMaca djelatnicima i jedan gradski autic da ga izlijepim reklamama. I jos bi ostalo za kratko zimovanje :-)
Djuro genijalac
28-12-2008 | 12:59
Sve je super, osim usporedbe s lamboghinijem. Imal sam priliku vzoit jednog u okolici Rima i to je tak neudobno, bučno za poludit i tvrdo da ti plombe padaju iz usta. Iskrneo,d a su mi ga dali da se njim otpeljam natrag u Zagreb, zahvalil bi.
Dakle, ovo je supe rstroj koji služi nečemu, a Lambo je super stroj koji ne služi ničemu :-)
Ajde, smisli neku usporedbu s nekim autom koji ima više smisla i presuper je :-DDDDDDD
Inače je sve na mjestu, a kaj se tiče sporijeg procesora i boljeg rezultata, to ti se zna dogoditi i s autima, da manji motor bude brži po nekoj stazi, jer je auto kretniji i lakši....
dpasaric
28-12-2008 | 13:44
Slažem se, odličan način za smanjiti poreznu dobit krajem godine, a još ako nemaš bolji način za utrošiti "višak" - eto veselja! :-) Isto tako, kao što sam spomenuo u zaključku, tko mora paziti na proračun dobit će tek nešto manje upotrebljivosti s manjom investicijom ako kupi "obični" 2.8 model u ekonomskoj klasi.

Djuro dobro kažeš, Lambo nije najsretnija usporedba u tom smislu, odabrao sam ga jer je poznat, jak, brz, skup i lijep - a tražio sam i malkec bezobrazan naslov teksta koji će privuči pozornost. Da sam htio biti precizniji u paraleli možda bih ga usporedio s Bentleyijem? No, on je nedovoljno poznat i zaista rijedak. Mercedes CLS možda? Lamboa po Hrvatskoj ima barem koliko i ovih 3.2 Macova! Ako ništa drugo, lakše sam došao do ključa za fotku... ;-)
MoschuS
28-12-2008 | 14:31
Krasan stroj i odlican izbor za sve profice, OK mozda ne bas u ovoj top konfiguraciji ali malko slabija varijanta ce kostati dosta manje a biti samo malo sporija.
Mi smo uzeli neku srednju varijantu sa 3GHz procovima, 14gb rama (1 1koji dolaze uz stroj i u sve ostale slotove 2gb moduli), graficku smo isto nadoplatili 8800gt, 1.8tb diskova i to nas je ispalo nekih 30k kuna sto stvarno nije puno za tu masinu.
dpasaric
28-12-2008 | 14:47
Svojevremeno je best-buy bila Clovertown serija kada je postala EOL (end-of-line). Ostalo je tuce strojeva na skladištu i planuili su u tjedan dana. Ne sjećam se više cijene, ali bilo je jako isplativo. No, ne treba plakati, sadašnji ulazni 2.8 Mac Pro je zbilja sjajan stroj za "malo" para kome treba dobar tower.
mruzic
28-12-2008 | 15:43
Moze malo detalja oko postavki power fractala? Da vidimo kolko ce postici skromni Mac Pro na 2.0 Ghz sa 4Gb rama :-)
flare
28-12-2008 | 17:13
Davore, svaka cast na iscprnom clanku :thumpsbup: . Dobro napisano, nije pretesko za citanje a dovoljno strucno, Bas po mom gustu :-).

@ Dijete - mogu ti reci da je meni taj njihov stol isto mrak mrak :D.

vezano za tipkovnicu - meni je isto ova alu predobra, ja inace preferiram plitke tipkovnice mekanog i plitkog hoda tako da mi je ova taman :-)
dpasaric
28-12-2008 | 17:21
@mruzic: Naravno! Skini zadnju verziju, v 1.4.1, download page je ovdje: http://daugerresearch.com/fractals/powerfractal.shtml

Kvitaj sve aktivne aplikacije, neka ostane samo Finder, ostale standardne back procese ostavi, nemoj ništa serijski sistemskog kvitati. Ostavi standardnu rezoluciju prozora 848x614, a pod "Maximum Count" za fraktale stavi 1,048,576. I to je to, pusti ga da odradi posao i pogledaj vrijeme i rezultat u megaflopsima! Onda javi rezultat ovdje! :-) Mac Pro na 2.0 će biti jako solidan.
Anonimac
28-12-2008 | 17:58
Sad sam zaboravio što sam htio napisati, trčim po ručnik da se ne zaslinim previše :-)
john_st
28-12-2008 | 19:40
znam da nije tema, al jel može netko objasnit onaj dio gdje se ovakav stroj prikazuje kao trošak, smanjuje porezna dobit i slično?
BigMac
28-12-2008 | 19:41
...imam još bolje auto za usporedbu Bugatti Veyron :-)
a sam na hardware test iMac 24" 2.8 GHz s 4 GB memorije 140.9 sek i 19,5 mega flopsa
john_st
28-12-2008 | 20:24
hm... meni izbacuje neke čudne rezultate. ili je moj Macbook na steroidima ili nešto nije ok, al podsio sam sve kako je Davor rekao

http://slike.hr/vidi/picture22.png
dpasaric
28-12-2008 | 21:19
Ono za iMac 2.8 mi se čini taman ok. MacBook je isto ok - kaže screenshot 10 gigaflopsa (10533 megaflopsa), što je ok za neki ne najnoviji model. Koji točno imaš?
john_st
28-12-2008 | 21:39
ma mene je zabunio BigMac zapravo :-) on je rekao 19.5 MEGA flopsa a zapravo ima 19.5 GIGA flopsa :-))) pa se meni učinilo da je moj Macbook zapravo prvi rođak od Usaina Bolta :P

Macbook je 2.16GHZ C2Duo s 2GB RAMa
smayoo
28-12-2008 | 21:45
John_st: što ti tu nije jasno? Kupiš kompjuter kao osnovno sredstvo u firmu, što je pravovaljani poslovni trošak, upišeš pozamašnu nabavnu cijenu u troškove firme na samom kraju godine i smanjiš bruto dobit firme, a time i osnovicu za porez na dobit koji firma mora platiti na početku svake godine za prošlu godinu (naravno, faktura mora glasiti na datum najkasnije 31.12.).

E, sad, ili ti je taj kompjuter zaista potreban pa ga koristiš sretan što te zapravo nije koštao npr. 100.000 Kn bez PDV, nego npr. 65.000 Kn jer si na fakturirani trošak od 100.000 Kn smanjio za toliko poreznu osnovicu, odnosno nisi platio 35.000 Kn poreza koliko bi platio inače (ako si u tom poreznom razredu).

Ili ti taj kompjuter ne treba pa ga utopiš nekom za npr. 15% ispod cijene (dakle, bez PDV i još 15% ispod jer je tebe koštao 35% ispod) za cash bez papira (a inventarni broj tog stroja zalijepiš na neku staru kantu kupljenu na buvljaku :-) ). I uživaš u tih 20.000 Kn koje si ukrao državi. :-)

Ovo potonje je, naravno, poprilično ilegalno i ne savjetujem to nikom niti sam prakticiram takve malverzacije. Izneseno razmatranje je čisto ex-catedra, teorijsko.
Performita
28-12-2008 | 22:24
Neugodno mi je hvaliti dragog prijatelja, ali da si sveučilišni profesor, studenti bi se natjecali tko će više biti na tvojim predavanjima. Tako na zanimljiv i popularan način približiš temu svakom čitatelju. Jako sam uživala čitajući članak, odlično!!! Nedavno smo imali istu konfiguraciju za kupca, samo nisu išle 2 cineme već jedna. Kupac je profi fotograf i prije nego je ponio stroj, ponudio mi je da ga malo testiram... Prvo što mi je palo na pamet je neka moja crtarija veličine 1.5x3 metra ali sam bila toliko "perverzna" pa sam stavila rezoluciju 300 pikslića po inču... Pukla sam gradient a onda dodala dosta slikarskih poteza i na sve to udarila radial blur čisto da vidim koliko će mu trebat :D Onda sam radila plavu varijantu, pa crvenu, pa ljubičastu, pa zelenu... otprilike 5-6 slika te veličine istodobno otvorene i bilo je gušt skakati s jedne na drugu... a ne dobiti famoznu poruku clipboard too big... :-)
john_st
28-12-2008 | 23:17
@smayoo a reci mi to kad ga prodaš to računalo za nekih 55 000kn (ti si ga platio 65) jel treba platit porez na tu prodaju ili? jel moguće jednostavno proglasiti to računalo za pokvareno i onda ga baciti, a zapravo ga prodati nekom za i više od tih 65 000kn koje si platio za nj? također, čisto ex cathedra :-)
mruzic
29-12-2008 | 02:21
Evo testirao na Mac Pro 2.0Ghz i dobio 98.6 sekundi odnosno 28 gigaflopsa.
dpasaric
29-12-2008 | 04:08
Odlično! Zanimljiv je rezulat jer potvrđuje ono iz teksta - s 2.0 GHz taktom tvoj Mac Pro bi bio sporiji od iMaca 2.8 u npr. zahtjevnijim igrama (a gdje se sve odvija na jednoj jezgri), ali za ozbiljan posao, znatno je brži. Zato je uvijek dobro razmisliti za što će se koristiti računalo koje se kupuje. No, Mac Pro ima drugu bitnu prednost - lako proširenje. Kako smo u tekstu saznali da npr. World of Warcraft troši minimalno procesor, a sve se lomi na grafičkoj, zapravo Mac Pro je u prednosti - ubaciš unutra Radeon 3870 za 200-300$ i pretekneš iMac i na njegovu terenu bez problema.

Sada mi je nešto drugo palo na pamet... da, prilično je besmisleno, ali volio bih probati Power Fractal na iPhoneu... ne bih se iznenadio da je znatno brži od nekih starih stolnih Macova! :-)
Adam-Luka Turjak
29-12-2008 | 10:26
@Davor - taj EoL mi je žena uspjela zet za nekih 13000kn (ak me sjećanje ne vara) što je na originalnu cijenu bilo woohoo tako da nije bilo pretjerano razmišljanja.. jedino kaj ka ja ne drzim na stolu nego ga skrivam ispod..

@Flare - Alu je stvarno, za moj ukus i način tipkanja najbolje nešto što sam probao pa razmišljam da si uzmem jednu rezervnu jer mi nešto testosteron raste u posljednje vrijeme pa se znam uhvatit da udaram stvarima :sad:
Bill
29-12-2008 | 12:59
Obožavam MacPro, nema ljepše makine iznutra.
dpasaric
29-12-2008 | 18:58
Vrag mi nije dao mira, pa sam išao provjeriti onaj sumnjivo dobar rezultat s 3.0 stroja. Danas sam na Jupijevom video-produkcij skom stroju, koji je ista starija Clovertown serija, ponovio test - i rezultat je identičan, 84 gigaflopsa. Dakle, nije slučajno, ali ostaje pitanje odakle ta čudna razlika. Ako naletim na kakve informacije što je tome razlog - javim! :-)
smayoo
29-12-2008 | 23:50
John_st: kad prodaješ osnovno sredstvo iz firme kupac je dužan platiti PDV na prodajnu cijenu, a prodajna cijena ne smije biti manja od knjigovodstvene vrijednosti, koja opet ovisi o primijenjenoj amortizaciji (informafička oprema se može amortizirati linearnom stopom, do 25% godišnje ili progresivnom, 50% u prvoj godini, kako odabereš, ali jednom kad si odabrao to moraš primjenjivati na sve).

Ako proglasiš pokvarenim bez mogućnosti popravka nešto što si jučer platio toliku mrklu lovu i onda jednostavno kažeš "ja to bacio" (naravno, trebaš zapisnik o reciklaži ili uništavanju osnovnog sredstva uz predočenje neke krame koja figurira kao taj Mac Pro), to je isto kao da si pritisnuo zvonce, mahnuo crvenom krpom i Poreznoj upravi viknuo "HALOOOOO! Ja kradeeeem na poreeezuuuu! Juhuuu! Ovdje saaaaam!" :-)

Sve čisto ex catedra naravno. :-)
john_st
30-12-2008 | 02:42
@smayoo: a ako to napraviš nakon što je bilo grmljavine u kvartu? pa kao udar groma?
Adam-Luka Turjak
30-12-2008 | 15:52
a isto trebas valjda pokazat nekaj za zapisnik o reciklazi.. jedino ako ti povjeruju da je bio plazmeni izboj direktno u stroj pa prihvate šaku pokojne ujne iz posuđene bratićeve urne kao dokaz da je to mekpro..
drlovric
30-12-2008 | 16:52
Jos nesto od mene, ali onako "teoretski" :-)

Takva racunala takvim firmama najcesce "ukradu". Ne isplati se kod nas s tim zezati, ali znam da se to i tako radi.

Maknes racunalo, zovnes policiju, dodju dva policajca, ti im ispricas kako ti je neko maznuo comp "dok si isao po marendu", ili "bio na wc", ili "sitnio novac" ili sta vec. Oni ne znaju koliki je fizicki Mac Pro, pa ima i laptop koji se tako zove. Cinema 30 moze biti i dubina boja ili Apple nijansa kucista :-)

Oni ti daju policijsko izvjesce, racunalo naravno nikada nece pronaci (cak i da ti ga stvarno ukradu), ali gdje ces vjerodostojniji dokaz na Poreznoj :-)

A ti za dva mjeseca kupis "drugo" i opet naravno prikazes kao trosak :-)

Ovo su vec extremi, ali izvodivo je...

Ljudima "kradu" slepere, valjke, bagere...pogoto vo one kasko osigurane...
dpasaric
30-12-2008 | 17:45
Hej vi Al Caponei! ;-) U što ste mi raspravu pretvorili! Možda da Jabučnjak pretvorimo u "Poreznjak"? ;-)
drlovric
30-12-2008 | 17:49
Ma to je sve onako teoretski :-)

Ako nije neka tajna, kolika je bila konacna cijena ove konfiguracije?
smayoo
30-12-2008 | 21:41
Drlovric, to što ti predlažeš je već kazneno djelo, za razliku od poreznog prekršaja koji smo do sad teorijski razmatrali. Da te podsjetim na legendarne stihove Z. Pušenja: "I fakat kad murija ufati Omera / I ovaj propjeva poslije dva-tri šamara / I reče o raji sve sto zna / ... / Sada u miru istražnog zatvora / Razmišljam o riječima rahmetli babe Atifa ...". Jer se (ex catedra i teoretski naravno) često događa da Omer koji je u birtiji čuo onog komšijinog malog kako se hvali da je ispod cijene kupio "ukraden" kompjuter propjeva poslije dva tri šamara pa onda mladi poduzetnik u miru istražnog zatvora razmišlja o mudrosti svojih poteza. :-)

John-st: čak i da ti se stvarno dogodi da ti grom sprži ganc novo računalo koje je toliko skupo i da baš nikakve šanse nema za popravak (što bi bilo možda logično za iMac, ali ne i za MacPro), i dalje bi bio sumnjiv.

Kod nas se u firmi radi sve po špagi i pod konac, no porezna nas redovito posjećuje i kontrolira sve što je makar i naizgled potencijalna muljaža. I uvijek su zadovoljni i kažu da su knjige uzorne, ali svejedno svaki put nađu neki bezvezni propust temeljem kojeg mogu naplatiti globu. Pa ti vidi... :-)
drlovric
30-12-2008 | 21:49
Ma znam, ta situacija gore spomenuta je vec extrem, ali ljudi to rade.

Ja sam misljenja da cim su oni dosli u kontrolu da nece gubiti vrijeme s tobom (ili samnom) a da ne naplate bar neku kaznu. Stoga im odmah na pocetku treba "servirati" neki propust koji ce im dati osnova za neku manju kaznu. I svi sretni :-)

Smayoo: drago mi je da cuti da znas stihove Zabranjenog Pusenja :P i mene katkada znaju odmoriti praov svojim pjesmama...
smayoo
30-12-2008 | 22:51
More je provod, more su koke, more je izvor života, je li tako, Moke?
A Moke je dodao samo... :-)

BTW, Porezna NIKAD ne dolazi u kontrolu bez veze, i nikad ne dolazi kontrolirati nasumice. Uvijek im je nešto privuklo pažnju i dođu čeprkati baš po tome. Tako da se teško možeš izvući s nekom namještenom "ješkom". :-)
dpasaric
30-12-2008 | 22:54
@drlovric: Službena "preporučena cijena" ako bi se ovakva konfiguracija komplet kupila origigi od Applea (znači i RAM i diskovi) je 107,389 kn (PDV uključen). Naravno, kada se radi o ovako skupom stroju, sigurno bi se odobrio i dobar popust. U konkretnom slučaju diskovi i RAM su kupljeni third-party što je bila značajna ušteda.
Anonimac
31-12-2008 | 18:41
@dpasaric
Tek sad sam zamijetio da u najavi testa stoji "sesteroznamenk asta brojka u eurima". Hm, u kunama da, ali EUR... ;-)
dpasaric
01-01-2009 | 15:25
Anonimac, pročitaj pažljivije - to se odnosi na cijenu auta iz naslova! Kasnije se u tekstu kaže: "Ne radi se o šesteroznamenka stom iznosu u eurima, ali se radi o šesteroznamenka stom iznosu u kunama!" :-) Euri bi bili malkec previše i za dobar Xserve cluster, ali nije da se ne bi moglo "napucati" i toliko. :-)
Anonimac
01-01-2009 | 17:59
@dpasaric
Moja isprika. Cinjenica je da sam uzivao u clanku, ali sam nesvjesno izvukao tu recenicu iz konteksta u trenutku kad sam gledao samo taj prvi paragraf na homepage-u Jabucnjaka.
Renieri
05-01-2009 | 02:57
Fino, fino.. Vrlo slicno nasim serverima u firmi gdje se vrte sve virtualne masine i sva produkcija, to su dva kompa, u clusteru, svaki ima dual procesor quad core Xeon na 3 i svaki ima 32GB FB ECC (8x4GB) RAMa. Dakako, za nase potrebe nemamo nikakvu posebnu graficku, a diskovi su u eksternom deviceu, dakako povezani optikom. Dakako da sam se poigrao sa masinicama prije nego sto smo to upogonili sa vmware ESX serverom.... dva ta servera su nas dosla cca 8000E. do sada smo uvalili sve sto nam je palo na pamet, a proc i mem usage je oko 10%-15%. Overkill, sto se mene tice, ali u rukama osobe koja to moze iskoristiti zlata vrijedi.
=db=
07-01-2009 | 15:32
jel se moze dobiti informacija o kojim je hard diskovima rijec - vidim da je WD 1TB al ne i model :-) Da li proizvode puno buke?
=db=
08-01-2009 | 13:40
Nasao sam koji su diskovi! :-)
Al ako nekog zanima stroj iz 2005. PowerMac G5 Dual 2.3GHz (dual core jedan procesor) s 6.5Gb Rama i orginal hard diskom s Leopardom, postigao je rezultat u Power Fractalu od 177,2 sekunde i 17494.9 MegaFlopsa...i bas mi je krivo sto su Power PC procesori tako izumrli :sad:
dpasaric
10-01-2009 | 02:58
Nisu izumrli, nego ih je Apple silom prilika morao početi ignorirati, a najviše zbog prijenosnika. IBM nikada nije složio G5 za notebook koji bi bio dovoljno štedljiv i hladan, a Appleu već godinama prijenosnici čine veći dio prodaje. I meni je bilo jako žao PowerPC-ija - bili su sjajni!
bukaizmekbuka
16-01-2009 | 00:22
Gdje su kupljeni diskovi?
dpasaric
31-01-2009 | 22:35
Dodatni diskovi su kupljeni kod nas, mislim da je bilo u Ventexu.
mruzic
23-03-2009 | 22:09
Evo zamijenio svoj MacPro Quadcore 2.0Ghz za MacPro Quadcore 3.0Ghz i razlika je proporcinalna, Powerfractal kaze 65,5 sekundi i 41,6 GFlopsa (naspram 98,5 sekundi i 28GFlopsa). Uglavnom za mene znacajni napredak :-)

Vikalica™

Zadnja poruka: pred 1 sat, 16 minuta
  • drlovric: Poljud bi bio pun da je i duplo veci. Ne postoji na daleko losiji klub sa lojalnijim navijacima :)
  • drlovric: @Kloba: Hajduk ima 100 K clanova. Neki dan su pustili ulaznice u prodaju. Otvorio sam na 3 racunala, 7 browsera, logirao se u svaki (kao clan) da uspijem ugrabiit ulaznicu. I nisam uspio. Srecom je brat raido istu stvar u Njemackoj, pa nam je kupio on. Za 2h rasprodat stadion, serrver padao......lista cekanja po sat i po da udjes u sucelje da bi kupio kartu. I to sve ako si clan. Ostali nisu mogli
  • Kloba: Aha, hvala ti na informaciji!
  • Borisone: Ako imaš i LAN i WIFi aktivan na Mac-u, prioritet ti je po defaultu da promet ide prvo po LAN-u.
  • Borisone: To ti je propusnost WiFi-a usko grlo.
  • Kloba: Što se brzine neta tiče, kada laptop spojim LAN-om na ruter, iako mi je u postavkama i dalje Wi-Fi mreža kao opcija spajanja - brzina je 950 Mbps. Kada iskopčam LAN kabel, doslovno deset sekundi nakon ovog rezultata - brzina padne na 200 do 300 Mbps-a. Nije nam jasno! :D
  • Kloba: A Hajduk je ipak najtrofejniji i najstariji hrvatski klub. Bio bi red da se i oni vrate na staze stare slave. Zanimljivost mi je da imaju registriranih navijača više od 110 tisuća, u rangu Real Madrida. Respect, u svakom slučaju. :)
  • Kloba: Štose nogometa tiče, nisam pratio HNL osim u tekstovima pa ne znam tko je više zaslužio ove godine. Rijeka ili Hajduk. Ako je Rijeka dala više, neka bude Rijeka. Zarad one krađe kada ih je Gračan trenirao, ako se dobro sjećam.
  • Kloba: Star možda godinu dana, refurbished kupljen od A1.
  • Kloba: Mobitel je iPhone SE 2022.
  • Kloba: Ljudi, imam pitanje u vezi brzine interneta. Kako sada imam gigabit download u teoriji, u praksi mi je to na laptopu oko 940 Mbps. No na mobu, koji je spojen na isti Wi-Fi (5G) ne pokazuje više od 450 Mpbs download. Ima li neki razlog tomu?
  • cariblanco: I ja kao Dinavovac, bi Volvo da Rijeka osvoji naslov, jer je to zaslužila
  • drlovric: Dinamo j ezapoceo kao drzavni projekt, da se podigne nacionalna svijest u novonastaloj drzavi. Kasnije je prepusten kriminalnoj skupini na upravljanje, koja je radi osobnih interesa obesmislila cijelu ligu. Srecom ta vremena su iza nas. Mislim da je ove godine Rijeka najvise zasluzila da bude prvak, jer igraju najbolji nogomet.
  • Kloba: Iskreno, radi dobrobiti hrvatskog klupskog nogometa, htio bih da ili Hajduk ili Rijeka ili Osijek osvoje ovu sezonu. Da se stvori nova velika četvorka u ovoj maloj zemlji.
  • Kloba: Pa valjda ćeš ove godine slaviti. Dugo niste bili ovako blizu. ;)
  • drlovric: Za Hajduk. Zato sam ovako mlad i pogubio zivce :D
  • cariblanco: za koga navijaš...naše ;)
  • drlovric: Za vikend sam u Splitu. Ostajem par dana. Ako neko od Jabucara dolszi gledati najveci nogometni derbi u Hrvata, tu sam za pice, kavu, rucak…
  • smayoo: Nažalost, je... :(
  • Djuro genijalac: [link]
  • Djuro genijalac: Kaj je umrla Slađana Milošević?
  • smayoo: RIP Slađana Milošević :(
  • Yonkis: [link] iPhone prodan na aukciji za 130.000 dolara
  • Yonkis: macOS Sonoma 14.4.1: fixes USB hubs connected to external displays may not be recognized; Apps that include Java may quit unexpectedly
  • Soffoklo: Fora. Creating a Macintosh-inspired Mac Studio iPad dock. [link]
  • abajo: Kloba: [link]
  • Kloba: Ekipa, može li me neko upititi n stranicu da si skinem macOS Catalina kako bih nanovo reinstalirao komjuter? Taj OS mi je najnovji koji ovaj moj Retina iz 2013. može "progutati". Kako se svi razumijete u ove stvari više od mene, bio bih zahvalan!
  • cariblanco: Na kraju sam skužio koliko je sati, po svitanju...ono fakat čudno ?
  • cariblanco: Istina je da Paragvaj mjenja vrijeme koji je blizu, ali ja imam Argentinski sim :D
  • cariblanco: Sad na mobu s našim sim_om je 7.25 a na mobu s Argentinskim sim_om je 8.25 ! S tim da Argentina nema promjenu verbena ?
  • cariblanco: Jurors imam dilemma, koliko je sati ? koliko mi je poznato mi nismo premjenili vrijeme, mjenjamo ga sljedeći vikend
  • Zdravac: MKBHD pratim i ja, ok je lik, realno recenzira, ne sipa hvalospjeve
  • Kloba: Ma bez daljnjeg. Čovjek si je osigurao egzistenciju, pa i vrlo luksuzan stil života već sada. Ima video u kojem pokazuje svoj studio, linkao sam ga tu svojevremeno. Ma preludo. A tek onaj Mr. Beast? Taj živi u studiu. Opsjednut YT-om.
  • drlovric: Zaradio j eon puno vise na otm videu. Pogledaj samo broj pregleda :)
  • Kloba: NIsam ni ja znao. A šta ćeš, cijena napretka. Za šta je dao 40 somova, sliku CD-a i iTunesa... :)
  • Yonkis: Kloba, što nisi odmah rekao kako je završio unboxing i aktiviranje iPhonea :)
  • Kloba: MKBHD kupio originalni, nikada otvoreni first gen iPhone na aukciji u Chicagu za 32 tisuće dolara. Sa dostavom, porezima, i dodacima na sve ispalo ga je 40 tisuća. Video je tu: [link]
  • Yonkis: [link] - Justice Department sues Apple, alleging it illegally monopolized the smartphone market
  • Kloba: I ja brže na net, nađem video naslova 7 Ways To Fix PS5 Error Code CE-117773-6 :) I prvi "way2 mi pomogne, skužim da je do njih
  • Kloba: Uglavnom, kada sam htio skinuti save sa clouda PS Plua za Horizon 2, javi mi grešku Error Code CE-117773-6
  • Kloba: EON Premium sam uzeo, ne vjerujem koje sve kanale imam. Ruske, Ukrajinske, pa klasika CNN, BBC, Sky, ovo ono. Ali i puno iz regije
  • Kloba: Ma sve radi što se telemacha i EONA tiče. SONY nije radio, imao je problem kod njih. Sad je sve OK
  • drlovric: Kloba: I ja sam to dobio nedavno. Telemach Fiber Duo Premium nesto.... Kod mene sve radi odlicno.
  • Kloba: PS5, isprika...
  • Kloba: Prešao na Telemach EON TV. Uzeo Premium paket. Jako zadovoljan. I sada, hoću malo na PS%, kada ono, pao im server...
  • rusty: GRAVIS.DE je kapitulirao (od danas). Zatvaraju... :(
  • drlovric: Ja imam USA account za Apple jer bosanski niti ne postoji. Prodaju te iPhione a tjeraju te da odaberes drugu drzavu za nalog, i nikom nista.
  • drlovric: Zasto Turcin koji zivi ili radi u EU ili USA ne bi mogao placati Adobe pretplatu u svojoj zemlji? :)
  • drlovric: Ma sve je to siva zona i ljudi to koriste masovno. Ja sam godinama koristio indijski YT, nikada problema. Poceo sam placati bosanski samo raid glazbe. Jer ubijao me YT sa indijskim prijedlozima i artistima :) Sa $2.5 mi je pretplata skocila na 5 eura, al prezivio sam taj finacijski udarac :)
  • Zdravac: To nije uopće legalno. Za profesionalnu primjenu smatram da ipak treba kupiti i računati kao poslovni trošak.

Za vikanje moraš biti prijavljen.

Prijava

Prisutni jabučari

Novo na Jabučnjaku

Teme

Poruke

Anketa

Kupujete li profesionalni Mac?

Čekam novi modularni Mac Pro - 48.5%
Novac nije problem, kupujem iMac Pro - 0.7%
Kupujem Valjak, baš je lijep i tih! - 0%
Kupujem polovni Mac Pro tower - 11.8%
Nadogradit ću postojeći Mac Pro tower - 2.9%
Običan iMac 27" mi je dovoljan za posao - 5.9%
Skromnih sam potreba, Mac mini je zakon! - 7.4%
Radim na terenu, mora biti MacBook Pro - 3.7%
Ne diram ništa, stari Mac služi me odlično - 10.3%
Kupujem PC kantu i prelazim na Windowse! - 8.8%

Ukupno glasova: 136
Anketa je završena dana: 08 Svi 2018 - 12:17
Page Speed 1.07 Seconds

Provided by iJoomla SEO